Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model s uten tech pakke

Startet av Stig O, lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

Høgis

Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 15:11
For dere som har kjøpt uoriginale felger til p85(+), hvilken innpress går dere får?

ET40 bygger ut altfor lite, tror egentlig 35 er for lite også, så håper å finne noe rundt ET30.

Erfaringer?

Jeg har P85 (tror ikke det er forskjell på P85+) blir spennende og prøve, har kjøpt 22" felger/dekk med følgende spec. 10,5 x 22 ET38 Bak med 295/25-22 og 9 x 22 ET30 foran med 255/30-22.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

erot

Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 15:11
For dere som har kjøpt uoriginale felger til p85(+), hvilken innpress går dere får?

ET40 bygger ut altfor lite, tror egentlig 35 er for lite også, så håper å finne noe rundt ET30.

Erfaringer?

Det kommer helt an på felgbredden. Mange bruker 10,5" bak (som er maks), og da kan du ikke avvike fra original innpress, det er ikke plass verken utover eller innover, har sjekket dette selv. Noen bruker 38 her (som Høgis) og det går fordi det er utover og bare to mm, men da er du absolutt på maks før det vil oppleves som utenfor. (Utenfor eller ikke er ingen absolutt størrelse men subjektivt siden skjermen skrår og mye av hjulet dermed blir utenfor uansett. Det som i realiteten akkurat flukter med skjermens øvre kant vil se ut som det stikker utenfor.) Foran kan du gå helt til 25 med 9". Loven sier at 32,5 er grensen for de som bryr seg om det. Jeg gikk for 30 for å ha litt å gå på mht sporing når dekk blir slitt, er litt ukomfortabel med for mye avvik foran, men har en mistanke om at 25 fungerer helt fint.

BMW850

#1637
Sitat fra: erot på tirsdag 25. februar 2014, klokken 12:43
Sitat fra: BMW850 på søndag 23. februar 2014, klokken 15:28
Sitat fra: Orcuz på søndag 23. februar 2014, klokken 15:20
Noen som vet hvor man kan få tak i Rial Lugano i gun metal? Evt noen lignende felger i ca samme prisklasse.
Tenker 19", men kan vurdere 20" også ;)

Dekkmann har kun de i sølv, som i og for seg er pene de også, men tror gunmetal blir fetere på MC red..?

Du burde ta denne tråden med i betraktningen også : http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27569-Four-Rial-Lugano-19-wheels-bent-in-two-weeks-are-they-up-to-the-task

Overrasker meg ikke at dette skjer når man setter kinafelger på en 2100kg tung bil. Det som overrasker meg er at så mange gjør dette, ikke bare på Tesla. Folk kjøper bil til 7-800 000 og ødelegger så bilens kjøreegenskaper og pålitelighet ved å spare 10-15000 på en av bilens viktigste komponenter.  ???

@Erot... var vel egentlig bilde av dine Vossen felger som gjorde at jeg ønsket å sjekke disse. Beskjeden fra Tempe var: "Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"?! Var du klar over det? Regner med det, virker som om du kan dine felger ;)

Uansett, jeg går for 19" Polar med Nokian inkl sensorer, 19400,- hos Iladekk. Henter dem når jeg henter bilen neste måned. Er disse på noen måte "godkjent" av Tesla? Er de forbedret slik at man ikke lenger trenger sentreringsringer? Mener jeg leste det ett sted. Polar er også produsert i Kina ser jeg, noen nevnte Tyskland. Behøver ikke nødvendigvis å være negativt.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

janmb

Tore/høgis, var det noen av dere som hadde bilder av oppsettet deres?

Høres ut som 10.5 et38 eller 40 er et greit valg bak da - og rundt 9" med et30 foran.

Synes fyllingsgraden bak er mye viktigere enn foran av en eller annen grunn.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

erot

#1639
Sitat fra: BMW850 på fredag 14. mars 2014, klokken 20:29
@Erot... var vel egentlig bilde av dine Vossen felger som gjorde at jeg ønsket å sjekke disse. Beskjeden fra Tempe var: "Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"?! Var du klar over det? Regner med det, virker som om du kan dine felger ;)

Uansett, jeg går for 19" Polar med Nokian inkl sensorer, 19400,- hos Iladekk. Henter dem når jeg henter bilen neste måned. Er disse på noen måte "godkjent" av Tesla? Er de forbedret slik at man ikke lenger trenger sentreringsringer? Mener jeg leste det ett sted. Polar er også produsert i Kina ser jeg, noen nevnte Tyskland. Behøver ikke nødvendigvis å være negativt.

Kinafelger er bare et flåsete begrep. Det kommer all slags kvalitet fra de fleste land. Men pris reflekterer ofte kvalitet, i alle fall den ene veien, dvs er det veldig billig og skal bære en bil på 2100kg med 420hk så er det gode muligheter for at det ryker. Mine er forresten Vellano, ikke Vossen.

Skjønte ikke det du sa om lasteindex, virker som du mener felger, eller tenker du på Michelin PSS?


Sitat fra: janmb på fredag 14. mars 2014, klokken 21:15
Tore/høgis, var det noen av dere som hadde bilder av oppsettet deres?

Høres ut som 10.5 et38 eller 40 er et greit valg bak da - og rundt 9" med et30 foran.

Synes fyllingsgraden bak er mye viktigere enn foran av en eller annen grunn.

Du finner en salgsannonse i forumet med mine. (Tror forresten jeg beholder de likevel.) Har bare disse bildene fra før vinterhjul kom på, men har tatt på igjen sommer nå og kan ta flere. Den beste måten du får sett Høgis sitt oppsett på er å søke "vossen tesla" og "concavo tesla" på youtube. Begge disse bilene har nøyaktig samme felgdimensjoner og innpress både foran og bak som Høgis har.

Vossen tror jeg bare har valget 38 bak(?) Mine var custom så jeg kunne velge. Gå for 40 om du kan. Enig i at fyllingsgrad bak er viktigere estetisk, men det bør ikke være for mye forskjell f&b. Mine skulle hatt 25 foran for å matche de 40 bak i hjulbuen. Jeg har 30, og de 5mm går akkurat uten at du bryr deg om forskjellen. 5mm høres forresten lite ut, men jeg har erfart at millimetre utgjør ekstremt mye i denne sammenhengen. Forskjellen på min bil med hjulene helt i flukt og originale vinterhjul som ser ut som de står midt under bilen er i rvirkeligheten ikke mer en 25mm! Det oppleves som et hav av forskjell.

Øggen

Hva med 10.5 og ET 42 ?? Bygger det for lite og vil se dumt ut, eller går det ikke i det hele slik som Erot sier. Dette er snakk om 20"

erot

10,5 har omtrent kontakt på innsiden på ET40, så jeg tror ikke det går, men kan ikke si det sikkert. Ikke kjøp det uten å kunne prøve på først.

Øggen

Ok. Sender mail med forespørsel om erfaringer til leverandør.
Takk

NilsRo

#1643
"@Erot... var vel egentlig bilde av dine Vossen felger som gjorde at jeg ønsket å sjekke disse. Beskjeden fra Tempe var: "Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"?! Var du klar over det? Regner med det, virker som om du kan dine felger ;)"


Er det riktig at Vossen felger ikke er godkjent for TMS pga bilens vekt, eller er dette en misforståelse?
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Harlex

Hvordan er det med vekt og polarwheelsene. Har forsåvidt delbetalt en deal med gunmetal Polarwheels 19" Er de tyngre eller lettere enn original. Jeg antar lav vekt er best?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

BMW850

#1645
@Erot: Sorry, jeg misforstod visst. Her er hele setningen og det var dekkene som hadde for lav lastindeks, altså Nokian R2 til Vossen 20" hvis jeg ikke har misforstått helt ;):

" Disse felgene passer kun i 20" dessverre, 19" er for smal inni tønnen og tar borti bærekulene på bilen.Vossen er et svært kostbart merke og prisene ligger på 40.000,- komplett inkl TPMS sensorer med 255/35R20 Nokian Hakka R2. Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"

Så Vossen er nok helt OK :) Dette er bildet jeg snakket om :


P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Anders Heibø

Sitat fra: BMW850 på fredag 14. mars 2014, klokken 22:34
@Erot: Sorry, jeg misforstod visst. Her er hele setningen og det var dekkene som hadde for lav lastindeks, altså Nokian R2 til Vossen 20" hvis jeg ikke har misforstått helt ;):

" Disse felgene passer kun i 20" dessverre, 19" er for smal inni tønnen og tar borti bærekulene på bilen.Vossen er et svært kostbart merke og prisene ligger på 40.000,- komplett inkl TPMS sensorer med 255/35R20 Nokian Hakka R2. Merk at disse dekkene er da ikke godkjente til bilen pga for lav lasteindex"

Så Vossen er nok helt OK :) Dette er bildet jeg snakket om :

Bilen min har 20" Vredestein Wintrac Extreme :-) Erot har fått en bitteliten prøvetur på våt asfalt.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

erot

#1647
Hehe, litt kaos. Jeg har verken Vossen eller Nokian. Det er Anders sin bil på bildet, men han har Vredestein. Kjøp disse og ikke Nokian om du går for 20" siden Nokiandekkene ikke finnes i riktig dimensjon og du tvinges til å redusere rulleomkretsen (nesten 2cm mindre diameter), noe jeg absolutt ikke ville ha gjort.

jazzwheel

Sitat fra: JWinterburn på mandag 10. mars 2014, klokken 21:51
Trenger hjelp. jeg skal kjøpe med sommerfelger. har hvit metallic med sorte vinduer. Jeg har sett igjennom alt mulig, og slik jeg forstår det blir 19 for små 22 for store og 21... ja de finnes det nesten ikke noe felger eller dekk til .. så da sitter jeg igjen med 20 tom. og da fant jeg disse. Zito CRS.
Problemet er at jeg ikke kjenner noe til Zito som merke, og jeg klarer ikke og finne EN ENESTE person som har disse felgene på bilen sin.. jeg ser for meg at hvit med sorte eiker kunne vært kult, samme med sort med sølv eiker... Jeg vil iallefall ikke ha det alle andre har..
noen tips? Meninger om disse ? Kanskje noen av dere kjenner til disse felgene ? det er mye snakk om impress også her.. hva ser jeg etter da?
Ja og en ting til .. Konkav felger.. betyr det at de går inn på midten ??

Ja, inn på midten. Jeg har vært i kontakt med Dekksjekk.no i Askim om 20" Zito CRS selv, men har heller ikke funnet noen andre som har de fra før. Jeg er rimelig sikker på at jeg ender på de til sommeren. 245/40-20-8,5" og 275/35-20-9,5" med Michelin Pilot Primacy. Den dimensjonen skal klare hull i veien ganske bra. Gi gjerne tilbakemelding om du kjøper de.

erot

Med de dimensjonene kan du bruke innpress 30 foran og 40 bak eller 25 foran og 35 bak om du vil at de skal fylle hjulbuene bedre. Sistnevnte vil se penest ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA