Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model s uten tech pakke

Startet av Stig O, lørdag 16. februar 2013, klokken 16:11

« forrige - neste »

krister461

Mange takk for svar.

Da er det trolig Aero og Cyclone som blir de nye felgalternativene. Ikke veldig sprekt utvalg, men Cyclone kan være et alternativ om jeg ønsker forskjellige felger på sommer og vinter og ikke vil gå for 3. parts felger. :-)

noto

Tesla Bergen har fått inn demoeksemplar av hver av de nye 19" felgene Aero og Cyclone.

Johnny

I følge min dollarkalkulator vil disse felgene koste 15 tusen ekstra. Litt i overkant spør du meg, men nå er jeg bortskjemt med priser på ekstrautstyr fra Tesla :)
TMS og eGolf.

Anew

Hva tror/vet vi egentlig om egenskapene til aero-felgene (sånn bortsett fra at de er stygge)? Så egentlig ikke for meg å kjøpe vinterdekk gjennom Tesla, men tenker at det kan være aktuelt med aero på vinterdekk for å kompensere litt for rekkeviddetap i kulda og økt rullemotstand.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Amoss

Sitat fra: Anew på tirsdag 17. september 2013, klokken 23:30
Hva tror/vet vi egentlig om egenskapene til aero-felgene (sånn bortsett fra at de er stygge)? Så egentlig ikke for meg å kjøpe vinterdekk gjennom Tesla, men tenker at det kan være aktuelt med aero på vinterdekk for å kompensere litt for rekkeviddetap i kulda og økt rullemotstand.

Det hevdes ca 3% lengre rekkevidde med disse. Men, siden dette kun er via lavere luftmotstand, så er nok dette først og fremst ved høyere hastigheter. Er vel ikke så ofte man kan "ta ut" de prosentene på vinterføre? Kombinert med de nye dekkene (sommer/no-session) som skal gi ytterligere 3% økt rekkevidde så begynner det å hjelpe, men neppe vinterstid :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JohanH

Jeg roterte hjulene idag. Byttet venstre bak med venstre foran og tilsvarende på høyre side. Bilen har gått 750 km. Så svært lite slitasje på innsiden av bakdekkene (de som var bak før skift altså). Var ikke noe problem å løfte opp bilen etter den ble satt i jack mode. Løftepunktene er tydelige, langsgående "riller" på de stedene man skal løfte. Når jeg hentet bilen kikket jeg på dette på en bil som var løftet opp inne på servicesenteret på Alna, slik at jeg ikke var i tvil.




Johnny

Med den "jekken" der er det greit nok å snu dekkene like ofte som andre bytter skjorte. :)
TMS og eGolf.

Øyvind.h

Sitat fra: JohanH på onsdag 18. september 2013, klokken 20:46
Jeg roterte hjulene idag. Byttet venstre bak med venstre foran og tilsvarende på høyre side. Bilen har gått 750 km. Så svært lite slitasje på innsiden av bakdekkene (de som var bak før skift altså).
Hmmm, er på ca 75 mil selv nå, men å rotere dekkene hadde jeg håpet ikke var nødvendig helt enda :) Gjorde en enkel måling, og kjenner noe forskjell på fordekk og bakdekk, men mye mønster igjen bak foreløpig. 

Innsiden har jeg ikke sjekket, men tror 19" skal vare mye lenger enn 21" PS2. Hvordan synes du camber ser ut på din bil?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jærbuen

Jeg kommer til å kjøre mer enn 40 mil i uka, hadde aldri tenkt på å bytte om på hjula hver 2. uke.
Da hadde jeg heller gått for en hjulkontroll :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

JohanH

Jeg valgte å rotere tidlig fordi det blitt meg anbefalt av mange som kan biler å tidlig la alle dekk få seg en runde på drivaksen, for jevn slitasje. Jeg kommer ikke å rotere neste gang før til våren. Jeg kunne ikke gjøre det selv nå fordi jeg har jo ikke fått vinterhjul, så har ikke noe 5e hjul å bruke midlertidig.

Min camber ser negativ ut. Men kan ikke med øyet bedømme om det er 1 eller 2 grader.

Cowboystrekk

Litt ekstra luft i dekkene er et godt tips både ift slitasje på sidene og økt kjørelengde ;) Å øke trykket med 10-20% går i svært liten grad utover kjøreegenskapene, men rekkevidda kan øke med over 5% samt at du sparer noen kroner på dekk over tid.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: taraquin på torsdag 19. september 2013, klokken 08:21
Litt ekstra luft i dekkene er et godt tips både ift slitasje på sidene og økt kjørelengde ;) Å øke trykket med 10-20% går i svært liten grad utover kjøreegenskapene, men rekkevidda kan øke med over 5% samt at du sparer noen kroner på dekk over tid.
Sjekket trykket i mine dekk (19") og de lå på ca 41-42 psi. Løftet dem til ca 47 psi. Mener det stod maks 51psi på siden av dekket.

Endret dekktrykk opplever jeg at ga marginalt hardere opplevelse av huller/dumper, men hadde antakelig ikke klart å skille i blindtest. Merker ikke forskjell i grep. Luftunderstellet jobber veldig bra!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 19. september 2013, klokken 08:37
Sitat fra: taraquin på torsdag 19. september 2013, klokken 08:21
Litt ekstra luft i dekkene er et godt tips både ift slitasje på sidene og økt kjørelengde ;) Å øke trykket med 10-20% går i svært liten grad utover kjøreegenskapene, men rekkevidda kan øke med over 5% samt at du sparer noen kroner på dekk over tid.
Sjekket trykket i mine dekk (19") og de lå på ca 41-42 psi. Løftet dem til ca 47 psi. Mener det stod maks 51psi på siden av dekket.

Endret dekktrykk opplever jeg at ga marginalt hardere opplevelse av huller/dumper, men hadde antakelig ikke klart å skille i blindtest. Merker ikke forskjell i grep. Luftunderstellet jobber veldig bra!
Sålenge dekkene er designa til å tåle minst 51 psi så tenker ihvertfall jeg å ligge mellom 45 og 50 psi når jeg får bilen. Har lest om noen med svært minimal dekkslitasje på tmc som har kjørt med litt ekstra trykk, mens et par som kjørte med anbefalt eller litt under anbefalt og sliter skikkelig med slitasje etter noen tusen km. Han som har "verdensrekorden" og kjørte 68 mil med sin S85 hadde vell psi på 50, noe som helt klart virka inn på resultatet.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Øyvind.h

Sitat fra: taraquin på torsdag 19. september 2013, klokken 08:48
Har lest om noen med svært minimal dekkslitasje på tmc som har kjørt med litt ekstra trykk, mens et par som kjørte med anbefalt eller litt under anbefalt og sliter skikkelig med slitasje etter noen tusen km. Han som har "verdensrekorden" og kjørte 68 mil med sin S85 hadde vell psi på 50, noe som helt klart virka inn på resultatet.
Og verdensrekorten ble satt med 21" felgene med Conti? dekk. 19" med Goodyear dekkene skal visstnok gi bedre rekkevidde (merk at + pakken skal gi bedre rekkevidde for de med 21").

245/35/21 vil jeg tro tåler høyere dekktrykk generelt enn 245/45/19.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cowboystrekk

Ja, det ser ut som det var med 21", noe som gjør det enda mer imponerende. Lavprofildekk tåler vell og skal vell generelt ha høyere dekktrykk om jeg husker rett. Snakka endel med en bilmekaniker jeg hadde endel kontakt med der jeg bodde før og han anbefalte på det sterkeste noe høyere trykk, spesielt i piggfrie vinterdekk (myk gummi) og lavprofildekk.

Disse linkene lærte meg mye og kan kanskje være nyttige for flere:
http://www.dinside.no/831520/har-du-nok-trykk
http://www.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-ii
http://www.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iii
http://www.dinside.no/356781/alt-om-lufttrykk-iv
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA