Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av alfred, torsdag 14. februar 2013, klokken 17:25

« forrige - neste »

gbzdoc

Ang. forvarming så er det noe av det jeg liker best med bilen. Den holder alltid perfekt temperatur når jeg setter meg inn, sommer som vinter. (Om sommeren så aktiveres A/C fra appen og kjøler ned bilen, om vinteren blir den varmet opp.)

Fordelen mer styring fra telefonen er at du ikke trenger å tenke på fri sikt eller rekkevidde. Har du dekning på telefonen så har du full kontroll! :)

Pr. i dag fungerer det fint fra både Android og iPhone. Android manglet egen app i starten, men den tid er forbi.

(Og den varmer mer enn nok selv med norsk vinter.)

alfred

Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 20:04Oppvarmingen fungerer fint, også i mange kuldegrader. Det finnes apper med timere som fungerer greit - det er flere man kan laste ned fra Google-butikken.

1) www.elbil.no har en oversikt over elbiler på markedet i Norge.

2) Ingenting.

3) ca 3600 kr for 8000 km, 75% rabatt hos Gjensidige.

Jeg vil anbefale Leaf, på tross av noen idiotiske småfeil. Den har også 5* i EuroNCAP, og sikkerhet betyr mye.
Sikkerhet betyr mye, og det er også derfor jeg velger Leaf framfor trilling selv om utgangspunktet bare er pendling, om dette blir hovedbil som antatt, så vil datteren min plutselig være en av passasjerene.

Hvordan fungerer appen(e) i bruk? Er det 3g-forbindelse i bilen? Tar det lang tid å aktivere funksjoner? Er laderen kjapp?

Sitat fra: Blip på lørdag 16. februar 2013, klokken 21:07
Vær obs på at mange brukte Leaf på finn er brukt-importert, og du må selv sjekke om de har batteri-varmer, setevarmer osv.
Jeg vet ikke om jeg tør å kjøpe brukt uansett, er såpass grønn på bil/elbil og utgiften er såpass høy at jeg føler de innbesparte pengene ikke er verdt risikoen for å kjøpe "katta i sekken".

Rio

Sitat fra: alfred på lørdag 16. februar 2013, klokken 21:46
Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 20:04Oppvarmingen fungerer fint, også i mange kuldegrader. Det finnes apper med timere som fungerer greit - det er flere man kan laste ned fra Google-butikken.

1) www.elbil.no har en oversikt over elbiler på markedet i Norge.

2) Ingenting.

3) ca 3600 kr for 8000 km, 75% rabatt hos Gjensidige.

Jeg vil anbefale Leaf, på tross av noen idiotiske småfeil. Den har også 5* i EuroNCAP, og sikkerhet betyr mye.
Sikkerhet betyr mye, og det er også derfor jeg velger Leaf framfor trilling selv om utgangspunktet bare er pendling, om dette blir hovedbil som antatt, så vil datteren min plutselig være en av passasjerene.

Hvordan fungerer appen(e) i bruk? Er det 3g-forbindelse i bilen? Tar det lang tid å aktivere funksjoner? Er laderen kjapp?

Sitat fra: Blip på lørdag 16. februar 2013, klokken 21:07
Vær obs på at mange brukte Leaf på finn er brukt-importert, og du må selv sjekke om de har batteri-varmer, setevarmer osv.
Jeg vet ikke om jeg tør å kjøpe brukt uansett, er såpass grønn på bil/elbil og utgiften er såpass høy at jeg føler de innbesparte pengene ikke er verdt risikoen for å kjøpe "katta i sekken".

Laderen er på maks 3,7 kW, altså 16 A. Da trenger du enten en 16 A "laderegulator" på veggen, eller en 16 A ladekladd på ladekabelen. (Den som kommer med bilen er på 10 A.)

Det er flere apper tilgjengelige - både fra Nissan og fra andre. Selve appene er greie, men det er ikke til å stikke under en stol at Nissan har hatt en del problemer med "CarWings"-serverene. Man man også sette på klimaanlegget over internett, og det har vel ikke vært en dag siden jeg kjøpte bilen at ikke noen av dem fungerte. Vanligvis har selvsagt begge fungert, selv om appen noen ganger må bes to ganger om å utføre noe.

Bilen har eget SIM-kort, og mobil dataoverføring, men du kan ikke bruke den til å surfe på nettet - hvis det var det du spurte om.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Griffel på lørdag 16. februar 2013, klokken 21:21
Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 20:04
Sitat fra: alfred på lørdag 16. februar 2013, klokken 19:50
2) Denne spoileren med solcellepanel... Har den virkelig noe å si?
2) Ingenting.
Det er vel ikke helt sant. Den kan brukes til å imponere bileiere som ikke har slik:
Her er en liste som kan fylles på med mer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4257.msg37832.html#msg37832

Nydelig!

Du glemte at den fungerer som lommelykt! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

alfred

Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 22:08Laderen er på maks 3,7 kW, altså 16 A. Da trenger du enten en 16 A "laderegulator" på veggen, eller en 16 A ladekladd på ladekabelen. (Den som kommer med bilen er på 10 A.)
Hva tenker du i forhold til her nå? Dette betyr at bilen vil lade tregere vil det ikke? Eller tenker du på for å brukte A/C?

Men takk for påminnelsen...!
Har noen søkt om ENØK-støtte for å få utplassert ladestasjon i nærheten av deres hjemsted?


Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 22:08Bilen har eget SIM-kort, og mobil dataoverføring, men du kan ikke bruke den til å surfe på nettet - hvis det var det du spurte om.
Jeg var mer bekymret for om jeg måtte tenke wifi-rekkevidde, tok det som en selvfølge at gratis internett ikke var med som standardutstyr :-)

Rio

Sitat fra: alfred på søndag 17. februar 2013, klokken 01:20
Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 22:08Laderen er på maks 3,7 kW, altså 16 A. Da trenger du enten en 16 A "laderegulator" på veggen, eller en 16 A ladekladd på ladekabelen. (Den som kommer med bilen er på 10 A.)
Hva tenker du i forhold til her nå? Dette betyr at bilen vil lade tregere vil det ikke? Eller tenker du på for å brukte A/C?

Men takk for påminnelsen...!
Har noen søkt om ENØK-støtte for å få utplassert ladestasjon i nærheten av deres hjemsted?


Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 22:08Bilen har eget SIM-kort, og mobil dataoverføring, men du kan ikke bruke den til å surfe på nettet - hvis det var det du spurte om.
Jeg var mer bekymret for om jeg måtte tenke wifi-rekkevidde, tok det som en selvfølge at gratis internett ikke var med som standardutstyr :-)

Lading:

10 A ladekladd gir 2,3 kW inn i laderen. 16 A ladekladd gir 3,7 kW inn i laderen - altså lader den 60% raskere.

Hvis du setter klimakontroll på mens du er tilkoblet til 10 A, så vil klimakontrollen i en (liten) periode trekke litt strøm fra batteriet (den varmer med mer enn 2,3 kW i begynnelsen). I praksis har dette meget lite å si.

Hvis du er tilkoblet 16 A så merkes det ikke.

Du kan også sette på klimakontrollen til å varme bilen i 15 minutter hvis du ikke er tilkoblet 230 V.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lene Jensen

Vet ikke hvor du bor, men Acar i Oslo (i nærheten av Bjerke travbane) har både Leaf og trilling så der kan du få prøvekjørt begge og du slipper å få to selgeres ord mot hverandre om hvem som er best  ;D
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

alfred

Nå har jeg vært og prøvekjørt en Nissan Leaf og jeg må vel si det sånn at jeg falt pladask nok til at jeg bestilte den dagen derpå!

Jeg har lest litt om kraften dere prater om ut av kryss men jeg visste ikke at det var SÅ mye krefter det var snakk om.
Dette var jo en ordentlig artig bil å kjøre!

Kommer tilbake med mer når jeg har fått bilen, det skulle visst være to ukers leveringstid. :-)

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA