Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av alfred, torsdag 14. februar 2013, klokken 17:25

« forrige - neste »

alfred

Hei,
Skumlest en del tråder her på forumet og har noen spørsmål før jeg går til innkjøp av egen elbil.

Jeg har idag ca 40 km hver vei til jobb, en del av den veien går via Ring3 og E18.
Jeg kommer nok primært til å kun bruke bilen selv, og hovedsakelig til og fra jobb. Jeg kjører ikke mye bil, og samboeren min trenger bil (med plass til barnevogn, osv osv) stort sett bare når jeg er på jobb.
Jeg vurderer det da sånn at jeg ikke trenger en familiebil, men en helt vanlig pendlebil med plass til meg og en sekk.

Jeg ser også flere av dere anbefaler think og prater fint om at den er verdt penga for litt vedlikehold - jeg er derimot så grønn på bil at jeg knapt tør stole på meg selv til å bytte olje at jeg tror det er lite lurt.  ;D
Jeg har også lest mye om batteri til elbiler og har hørt mye om at batteriet blir dårligere dess eldre/mer brukt, så jeg velger å tro at en bruktbil kan være ett lite minefelt ang. innkjøp.

Derfor har jeg tenkt at en av trillingene er noe å vurdere.
Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en Peugeot i-ON - men jeg ser at de fleste her inne heller prater om i-miev - er det noen grunn til det? Jeg har sett flere prate om en garanti som visstnok er bedre med Mitsubishi'ene, men har dette endret seg?

I tillegg har jeg noen spørsmål rundt varme i bilen, såvidt jeg forstår det er den elektriske oppvarmingen for dårlig til at jeg kan bruke denne og samtidig forvente en någenlunde varm bil på någenlunde akseptabel tid.
Alternativene jeg har virker som å være en webasto eller en defa - begge deler er ukjente for meg.

Og så til spørsmålene mine:

1)
Har jeg resonert meg fram riktig ang. bil? Og hvilken av trillingene er best egnet?
Ser også at det er en lowline og en highline, hva er forskjellen?

2)
Er fordommene mine mot bruktbil overdrevne? Vil det egentlig lønne seg å kjøpe en bruktbil?

3)
Vil prisendringen som har kommet på Leaf nå i det siste gjøre at den er mer attraktiv i forhold til trillingene? Tenker trilling+motorvarmer = prisen på leaf?
Eller antar man at en trilling også vil gå ned i pris nå framover?

4)
Har noen noen gode ressurser på hva jeg trenger av varme, pris på montering, og annet for varme i bilen? Tenker da på spesifikke linker til produkt, ikke bare "webasto/defa".
Dessverre sier det meg ikke så mye...
Støtter disse enhetene "fjernstyring" av varme på lik linje som Leaf'en gjør? Hvordan fungerer denne i praksis?

5)
Finnes det noen nettside hvor jeg kan finne og sammenligne priser på nybiler?
Finn gir meg, såvidt jeg kan se, bare veiledende priser - ikke faktiske priser.

Er det noe annet av info jeg trenger å vite før jeg går til innkjøp?

Jeg tar høyde for at jeg har lest fordommer fra fossilkjørere ( :o ) og at bilkunnskapen min er manglende, så om jeg har tatt feil noe sted, ikke nøl med å rette på meg!

På forhånd tusen takk for hjelpen!

jkirkebo

Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
Hei,
Skumlest en del tråder her på forumet og har noen spørsmål før jeg går til innkjøp av egen elbil.

Jeg har idag ca 40 km hver vei til jobb, en del av den veien går via Ring3 og E18.
Jeg kommer nok primært til å kun bruke bilen selv, og hovedsakelig til og fra jobb. Jeg kjører ikke mye bil, og samboeren min trenger bil (med plass til barnevogn, osv osv) stort sett bare når jeg er på jobb.
Jeg vurderer det da sånn at jeg ikke trenger en familiebil, men en helt vanlig pendlebil med plass til meg og en sekk.

Et spørsmål først; kan du lade på jobb ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#2
Jeg kan svare på to av spørsmålene dine ihvertfall.

Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
1)
Har jeg resonert meg fram riktig ang. bil? Og hvilken av trillingene er best egnet?
Ser også at det er en lowline og en highline, hva er forskjellen?
Kommer an på hva du svarer på jkirkebos spørsmål. Kan du ikke lade på jobben, må du få montert inn eber i trillingen for å klare distansen i sprengkulda. En Leaf vil nok klare tur/retur, men med lite igjen på de kaldeste dagene. En Think virker å være best egnet ut fra det jeg har lest og forstått på forumet, men det får Think-folket si noe om da jeg er helt uten erfaring der. Har du lademulighet på jobb kan du trygt kjøpe en trilling. Forvarming på trilling (i-MiEV 2012/2013) er ikke verdt de ekstra pengene, montér heller kupévarmer. Ellers anbefaler jeg de som selges med lengst garanti. Lowline/highline har jeg ikke hørt om.

Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50
3)
Vil prisendringen som har kommet på Leaf nå i det siste gjøre at den er mer attraktiv i forhold til trillingene? Tenker trilling+motorvarmer = prisen på leaf?
Eller antar man at en trilling også vil gå ned i pris nå framover?
Akkurat nå er Leaf mer attraktiv, så en tilsvarende prisreduksjon på trillingene er nødvendig og vil nok komme hvis de ønsker å selge flere biler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

alfred

Her får man svar fortere enn man spør!
Ja, jeg kan lade på jobb. En elementær del jeg selvfølgelig glemte å nevne...

tomrh

Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2013, klokken 21:34
Her får man svar fortere enn man spør!
Ja, jeg kan lade på jobb. En elementær del jeg selvfølgelig glemte å nevne...
Er i omtrent samme situasjon da vedr. distanse ihvertfall. Vi kjøpte trilling fordi vi har tre barn og mye kjøring på dem til aktiviteter og besøk også etter jobb/skole. Og vi kjøpte heller ikke Leaf fordi antall turer pr. år med 5 i bilen utgjør bare 4000 kroner mens prisforskjellen mot Leaf var 70.000 da vi kjøpte. Mulighet for hurtiglading var også viktig for oss siden vi ønsker å dra på harrytur og rekke fram til hytta. Din situasjon er helt sikkert annerledes, men viktig å tenke igjennom ikke bare pendling men all kjøring som kan erstattes med elbilen. For hver eneste elbil-kilometer som erstatter fossilen spares det jo penger. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2013, klokken 21:34
Her får man svar fortere enn man spør!
Ja, jeg kan lade på jobb. En elementær del jeg selvfølgelig glemte å nevne...

Da kan du kjøpe hva du vil. Trilling er billigst av de nye mens Leafen har mer plass, noe bedre rekkevidde og bedre komfort samt fjernstyring av varme via app og slikt. Kjekt om du parkerer et stykke unna på jobben. Leaf har også forhjulstrekk som mange er mer komfortable med på vinterføre, dessuten har den mer kurante dekkdimensjoner. Til gjengjeld betaler du vel 20-40k ekstra i forhold til en trilling.

Leaf har også 5 stjerner i kollisjonstester, mens trillingene har 4 om det er viktig. Leafen er også kjappere, både i akselerasjon og toppfart.

Anbefaler egentlig først at du prøvekjører begge to og sammenligner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#6
det viktigste er at du prøvekjører hvis du er usikker!

da vil du finne ut at trilling er en del kvikkere enn leaf og at den er litt mer praktisk ref bagasjerom. trillingen har også litt bedre kjøreegenskaper siden den har bakhjulsdrift.

heller ikke ser det ut som du trenger 5 seter, trilling har bare 4.

Du betaler du lett 40k ektra for plass nr5 og en del dilldall i leaf.

Det beste kjøpet du kan gjøre er uten tvil en lett brukt trilling og invester heller noen av pengene spart i en eber dieselvarmer. da ender du opp med en soleklart bedre totalpakke enn leafen. mao en bil som har minst samme rekkevidde enn leaf om vinteren på de verste kuledagene samt at du kan hugge deg i t-shirt inne i bilen.  :)
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på onsdag 30. januar 2013, klokken 00:41
da vil du finne ut at trilling er en del kvikkere enn leaf og at den er litt mer praktisk ref bagasjerom. trillingen har også litt bedre kjøreegenskaper siden den har bakhjulsdrift.

Hehe, du påstår fortsatt at trillingene er kjappere, selv om både spesifikasjoner og videoer viser det stikk motsatte ? ;)

Endel har vel også rapportert om tildels kraftig understyring på trilligene pga. svært smale forhjul (som igjen fører til begrenset utvalg av vinterdekk).

Men jeg er enig i at det viktigste er å prøvekjøre begge.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. januar 2013, klokken 01:10
Endel har vel også rapportert om tildels kraftig understyring på trilligene pga. svært smale forhjul
Den påståtte understyringen merker jeg lite til. En ting som virkelig ER bedre er jo svingradiusen! :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Hei!

Jeg har hatt begge bilene, og gjør som flere her sier: prøvekjør begge, og gjør deg opp dine egne meninger.

Jeg hadde i-Miev i nesten ett år, og har kjørt Leafen i litt over ett år nå. Kort oppsummert så er Leafen litt bedre på alt, fra kjøreegenskper til rekkevidde, utstyr og plass. Da blir det jo opp til deg å vurdere hva som er viktig. Vi fant ut at elbilen ble bil nr. 1, og da ble i-Mieven litt for snau på en del områder. Vi angrer ikke på at vi bytta, selv om det gikk en del kroner "ut av vinduet" ved å bytte bil så fort. ;-)

Øyvind.h

#10
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 30. januar 2013, klokken 13:35
Vi fant ut at elbilen ble bil nr. 1, og da ble i-Mieven litt for snau på en del områder.
Det er samme erfaring som svært mange melder om. Elbilen kjøpes for å være en bil nr 2, men blir brukt mye mer enn man planla. Foreldrene mine bruker Leaf både til jobb og til hytta. Den tidligere hovedbilen står for det meste ubrukt, men de veksler litt på om vinteren (og bruker ikke Leaf til hytta om vinteren pga treg hurtiglading).

Skal man bare kjøre seg selv og matpakken er jo en trilling det klart beste kjøpet. Billig og bitteliten.

Leafen byr på mer, men koster mer. Vet du at du ikke trenger mer enn en enkel pendlebil er det ikke noe poeng å bla opp ekstra for Leaf. Trillingen har jo blitt billig, spesielt om du importerer selv! Men det er tydelig at mange bommer på bruksomfanget!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

alfred

Har dessverre vært innhentet av tidens tann så svar har tatt overveldende lang tid, men takk for innspill så langt.

Jeg vurderer mer og mer over på Leaf framfor en trilling, flere jeg prater med sier som jeg sier - det var bare en pendlerbil men ble en hovedbil. Jeg tror jeg ikke kommer til å havne der, mest fordi vi kjører veldig lite bil.
Jeg tenker dog at over en tiårs-periode er det lite vits å sitte hardnakket nå og spå framtiden, kjedelig å spare 2000 i året på noe som endrer seg om to år.

Selvfølgelig skal jeg testkjøre begge biler, men om den ene har funksjoner som gjør at den teller mer vil jeg heller vite det av dere som er litt mer objektive enn en selger som bare ser lommeboka mi.
Jeg tipper en Peugeot-selger er veldig sikker på hvilken bil som er best...

Jeg er dog fortsatt veldig usikker på oppvarming av bilen, er forvarmingen i en Leaf bra nok i norsk vinterkulde? Fungerer oppvarming-via-app i Norge? Jeg så en forumpost om noen som måtte trikse med apk-fila til Android for å få det til å fungere i EU?

Forøvrig:
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 29. januar 2013, klokken 20:39Lowline/highline har jeg ikke hørt om.
https://www.finn.no/finn/car/newcar/result?FUEL/TYPE=Elektrisk&CAR_MODEL/MAKE=796
Ett eksempel på hvor det er nevnt, noen forskjell har jeg derimot ikke klart å finne.

Så av nye spørsmål og ting jeg fortsatt lurer på:

1)
Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50Finnes det noen nettside hvor jeg kan finne og sammenligne priser på nybiler?
Finn gir meg, såvidt jeg kan se, bare veiledende priser - ikke faktiske priser.
Eller er det bruktbil-salget på Finn jeg skal se på? Dette er mitt først bilkjøp så jeg har virkelig ikke peiling...

2)
Denne spoileren med solcellepanel... Har den virkelig noe å si?

3)
Hvordan er det med forsikring? Vet noen om noen som pleier å være billigere enn andre?

Rio

Sitat fra: alfred på lørdag 16. februar 2013, klokken 19:50
Har dessverre vært innhentet av tidens tann så svar har tatt overveldende lang tid, men takk for innspill så langt.

Jeg vurderer mer og mer over på Leaf framfor en trilling, flere jeg prater med sier som jeg sier - det var bare en pendlerbil men ble en hovedbil. Jeg tror jeg ikke kommer til å havne der, mest fordi vi kjører veldig lite bil.
Jeg tenker dog at over en tiårs-periode er det lite vits å sitte hardnakket nå og spå framtiden, kjedelig å spare 2000 i året på noe som endrer seg om to år.

Selvfølgelig skal jeg testkjøre begge biler, men om den ene har funksjoner som gjør at den teller mer vil jeg heller vite det av dere som er litt mer objektive enn en selger som bare ser lommeboka mi.
Jeg tipper en Peugeot-selger er veldig sikker på hvilken bil som er best...

Jeg er dog fortsatt veldig usikker på oppvarming av bilen, er forvarmingen i en Leaf bra nok i norsk vinterkulde? Fungerer oppvarming-via-app i Norge? Jeg så en forumpost om noen som måtte trikse med apk-fila til Android for å få det til å fungere i EU?

Forøvrig:
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 29. januar 2013, klokken 20:39Lowline/highline har jeg ikke hørt om.
https://www.finn.no/finn/car/newcar/result?FUEL/TYPE=Elektrisk&CAR_MODEL/MAKE=796
Ett eksempel på hvor det er nevnt, noen forskjell har jeg derimot ikke klart å finne.

Så av nye spørsmål og ting jeg fortsatt lurer på:

1)
Sitat fra: alfred på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:50Finnes det noen nettside hvor jeg kan finne og sammenligne priser på nybiler?
Finn gir meg, såvidt jeg kan se, bare veiledende priser - ikke faktiske priser.
Eller er det bruktbil-salget på Finn jeg skal se på? Dette er mitt først bilkjøp så jeg har virkelig ikke peiling...

2)
Denne spoileren med solcellepanel... Har den virkelig noe å si?

3)
Hvordan er det med forsikring? Vet noen om noen som pleier å være billigere enn andre?

Oppvarmingen fungerer fint, også i mange kuldegrader. Det finnes apper med timere som fungerer greit - det er flere man kan laste ned fra Google-butikken.

1) www.elbil.no har en oversikt over elbiler på markedet i Norge.

2) Ingenting.

3) ca 3600 kr for 8000 km, 75% rabatt hos Gjensidige.

Jeg vil anbefale Leaf, på tross av noen idiotiske småfeil. Den har også 5* i EuroNCAP, og sikkerhet betyr mye.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Blip

Vær obs på at mange brukte Leaf på finn er brukt-importert, og du må selv sjekke om de har batteri-varmer, setevarmer osv.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

Sitat fra: Rio på lørdag 16. februar 2013, klokken 20:04
Sitat fra: alfred på lørdag 16. februar 2013, klokken 19:50
2) Denne spoileren med solcellepanel... Har den virkelig noe å si?
2) Ingenting.
Det er vel ikke helt sant. Den kan brukes til å imponere bileiere som ikke har slik:
Her er en liste som kan fylles på med mer:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4257.msg37832.html#msg37832
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA