Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ZERO lanserer elbil-web

Startet av Steffen_diesel, fredag 29. februar 2008, klokken 09:17

« forrige - neste »

Steffen_diesel

Hei,

tebker på en eldre Think city. Men de finnes jo bare som 2-seter. Finnes det muligheter å ettermontere 2 barnestoler i bagasjerommet som kan taes ut etter behov? Hva med godkjenneing hos veivesen?

hilsen, Steffen

janhelge

Jeg har kontaktet en vegstasjon og forelagt spørsmålet for en sakkyndig der. En slik utvidelse må godkjennes av Thinkfabrikken. Thinkfabrikken på sin side skal vel da (tror jeg) foreta tester og beregninger som understøtter at bilen ikke forringes sikkerhetsmessig av ombyggingen. Kollisjonstester, kanskje... Det er ingen som tviler på at dette kan være praktisk, men merk deg at du er farlig nær tillatt totalvekt med to voksne allerede. Det hjelper ikke om du heter Twiggy - de har tabeller for hva de voksne veier. Et annet poeng er også at en "passasjer" bak ikke kan åpne bakluken enkelt.

Jeg vil verken bekrefte eller benekte at jeg for enkelte korte turer ville ha kommet til å la ett av mine barn sitte baki - eller en voksen for den sakens skyld. Men om jeg skulle ha gjort dette, ville jeg nok ha hatt mest dårlig samvittighet for å ha overlastet bilen, mere enn at det teknisk sett ikke er lov fordi bilen ikke er typegodkjent for dette.

Du kan se http://elbil.no/forum/index.php?topic=297.0

Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Jeg hadde tidligere en Volvo 850 og monterte inn et ekstra baksete slik at bilen ble registrert for 5+2. jeg må bare si at det ikke var bare lett å få det igjennom på biltilsynet, selv om bilen var bygget for dette i utgangspunktet og beltefester og alt var der fra før. Jeg monterte et original volvo sete som var laget for dette med sikkerhetsseler og det hele, men mitt eksemplar manglet desverre det lille merket under sitteputen som sier at alt er i orden med akkurat dette setet. Her måtte jeg krangle en hel del før de gav seg. Jeg sa at jeg da bare måtte gå og kjøpe ny sittepute (med merke) og skifte ut den med den jeg hadde og så få den godkjennt. De innså heldigvis det latterlige med denne løsning og godkjennte setene til slutt, men jeg tenker ut fra den erfaringen at du vil slite med å få det godkjennt på en Think.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Steffen_diesel

Ok, takk for infoen. Uansett trenger jeg dette bare til 2 barnestoler, tenkte aldri å sette inn 4 voksne. Og siden det finnes dette som ekstar på nye thinken.... 2-seter er ikke noe valg til oss med 2 unger...

Da kommer jeg nok til å droppe think og ser heller etter peugeot, citroen eller golf som har plass til 4.

hilsen, Steffen 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA