Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY Times: Stalled Out on Tesla’s Electric Highway

Startet av RuneW, onsdag 13. februar 2013, klokken 19:38

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: laumbPoenget er, for høy ladestyrke ser ut til å kunne skade batteriet.
Kona lader sin med vanlig lader, og hennes batteri holder myyye lenger etter en viss periode.

Tviler på at det er ladetiden som tar knekken på batteriene dine. Det er vel mer trolig at det fordi batteriene er av god kinesisk kvalitet.

Levetiden på mobiltelefonbatterier og laptopbatterier er i all hovedsak så dårlig som den er fordi man lader batteriene til 100% og utsetter de for varme. Dette er oppskriften for å ta knekken på li-ion batterier.

Spesielt laptop-batterier er utsatte. Det er de færreste som ikke plugger inn laptopen om de har mulighet. (Og man har mulighet stort sett alltid.) Dette betyr at batteriene er stort sett alltid ved 100%, og så blir laptoper enda varmere enn mobiler. Mobiler er vel hovedsaklig mellom 20 og 30C (*kanskje* 40C hvis du bruker den hardt og lenge ett sted med dårlig dekning), mens mange laptoper kan fint nå 40C på batteriene under normal bruk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:25
Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(

Er det i det hele tatt noen som tilbyr dette ? Jeg hadde mange Nokiaer før, ingen av disse kunne heller stoppe lading på et lavere nivå enn 100%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:25
Jeg synes det er rart at man får et ladeopplegg som fungerer så dårlig når man kjøper høyprisprodukter som de fra Apple- Det kan ikke være vanskelig å stoppe ladningen ved 90%.
>:(
Da ville Apple få dårligere resultater på brukstid mellom ladinger i tester. Dette er jo noe man tester, men man tester ikke hvor lenge batteriet varer før det er ødelagt. I utgangspunktet bør Apple forvente å få færre kunder hvis de kun lader til 90%, så da gjør de ikke det.

Dette er den samme utfordringen som med stort sett alt som lages. Det er billigere og enklere å lage noe som varer i 3 år enn i 5 år, så da designer de det for å vare i 3 år. Salgene lider ikke, da levetid er ikke en egenskap som er enkel å måle når produktet er nytt.

Dette er grunnen til at det er bra med en fastsatt reklamasjonstid. Når staten sier en mobil skal vare i fem år, så må produsentene ta hensyn til dette når de designer produktet, og gjøre dette på billigst mulig måte. (Problemet med å innføre dette i norge er bare at vi er ikke ett stort nok marked for å påvirke produsentene tilstrekkelig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

laumb

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. februar 2013, klokken 20:08

Tviler på at det er ladetiden som tar knekken på batteriene dine. Det er vel mer trolig at det fordi batteriene er av god kinesisk kvalitet.

Utrolig rart at de originale (runde 1.) er like dårlig etter ett år som kopiene.

Nå er jeg over på iPhone 5 med friskt batteri fra fabrikk. Kjører samme prosessen på dette - så får vi se hvordan det går. :))


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

#35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 13. februar 2013, klokken 21:04
Da ville Apple få dårligere resultater på brukstid mellom ladinger i tester. Dette er jo noe man tester, men man tester ikke hvor lenge batteriet varer før det er ødelagt. I utgangspunktet bør Apple forvente å få færre kunder hvis de kun lader til 90%, så da gjør de ikke det.

Telefonen bør selvsagt lade til 100% som standard. Jeg savner dog et valg for "batterisparing" der jeg kan aktivere 90% lading selv. Akkurat som på Model S. Enkelte produsenter av bærbare har fikset dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bent

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 13. februar 2013, klokken 18:42
Litium batteri i telefoner skal lades med svak strømstyrke for lengst mulig batterilevetid. Hvis ikke hadde vel laderne til telefonene vært mye kraftigere. Er det slik at batteriene i en tesla varer lengre dersom man lader med 5kw vs 10kw?
I forbindelse med annonsering av superladerne i USA så uttalte Tesla at å lade på en superladerstasjon ikke sliter mer på batteriet enn om du hadde ladet på vanlig vis. Superladerne dytter på noe slikt som 90kW så hvis det er riktig så er det vel neppe noen praktisk "optimal" lade-effekt på bilen.
Tesla Roadster, 25Mm

Rio

Jeg tror det er Samsung 900 ultrabook hvor man kan velge 80 eller 90% ladestopp.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lanber

Tenker jeg har ombestemt meg. Blir nok 2 ladere....men det blir dyr lading de 1-2 gangene i året den brukes.

Griffel

#39
Sitat fra: Lanber på torsdag 14. februar 2013, klokken 10:03
Tenker jeg har ombestemt meg. Blir nok 2 ladere....men det blir dyr lading de 1-2 gangene i året den brukes.
Det bør egentlig være rimligere å lade med 20 kW AC fra et slik ladepunkt, enn fra en DC lader. En har jo betalt en del for "infrastrukturen" med å ha laderen i bilen, slik at en prisdiefferensiering her vil være på sin plass.
(f.eks 149 kr for opptil 50 kW DC og 49 kr for opptil 22 kW AC).
Så kan en jo heller si at en får tilbake minst 100 kr av investeringen haver gang en har brukt for dette.
(2 ganger per år i 50 år = 10.000)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Desdi

Kanke personlig se behovet for en dobbeltlader p.t. Det største batteriet burde holde fint til å komme til familien i DK f.eks. (Ca 250 km kjøring alt i alt).
Om man skulle på skikkelig langtur hadde vi tatt bensinkjerra istedet.

Quattro

Etter Elon's informasjonsmøte i Oslo i dag har jeg ombestemt meg, går for enkeltlader. Det kommer SC i Norge etterhvert som vil dekke mitt behov.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

petersv

Sitat fra: Quattro på onsdag 06. mars 2013, klokken 22:14
Etter Elon's informasjonsmøte i Oslo i dag har jeg ombestemt meg, går for enkeltlader. Det kommer SC i Norge etterhvert som vil dekke mitt behov.

Enig med deg i det.

Havebigfun

Det er flere som frafaller 2 ladere- kanskje vi skulle startet avstemningen på nytt?

RunarBT

Blir kun ein på oss og... Så prøver eg å forsvare at de 10.000 spart går til oppgradering til performance.;-)

Leste på tela forumet at standard føles som en sportsbil, men performance er om en rakett.. Da vil eg ha rakett;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA