Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY Times: Stalled Out on Tesla’s Electric Highway

Startet av RuneW, onsdag 13. februar 2013, klokken 19:38

« forrige - neste »

Lanber

Jeg er usikker sjøl hva jeg skal velge, det er jo en ekstra kostnad her. Som det ser ut skal Europa velge type 2 kontakt som standard og i mellomtiden er det lett tilgjengelig 3 fase 400V 32A (20kwh) på alle anleggsplasser (er i bransjen).

Hjemme får jeg ikke mer enn 230V 3 fase 32A maksimalt, dvs 10 kwh.
Når jeg setter det opp så logisk som dette tror jeg det må bli 2 ladere :-)

laumb

Enkeltlader får holde.
Har nå bestemt meg får å kjøpe 85kwh i stedet for 60kwh siden spranget ble såpass lite (60 måtte hatt 2 ladere og superlading tilgang for å være en "ekte bil"; 60k - 23k = 37k i forskjell mellom pakkene).

Hadde jeg gått for 60kwh som jeg i utgangspunktet har planlagt hele veien, så ville jeg hatt et større behov for å lade en time eller halvannen med dobbeltlader for å komme meg hjem igjen fra de aller lengste turene jeg tar. Med 85 får jeg kjørt tur retur uten problemer - i verste tilfelle rekker jeg å få ned 10-20 kwh over 16A kurs når jeg er på Nøtterøy.

jeg har 230V 16A 3 fase i garasjen nå - skal legge ut en 8mm2 kabel med nok ledere for 3 fase 400V (framtidssikkert) til sommeren, regner med å ta ut 230V 16A 3 fase av denne også. Tror ikke det blir noe spesielt behov for mer enn de 6.6kw som denne leverer. Da går jo bilen teoretisk fra 0% til 100% på 13 timer.
Forventer vel egentlig ikke å ha noe spesielle behov for å lade fortere enn når jeg er på tur.

Forventer også at det kommer superladere på taktiske steder: Tønsberg/sandefjord, før og etter Gøteborg osv.

OleJA

For min del så mangler fremdeles mye av beslutningsgrunnlaget for å bestemme dette:
- Kommer det 'superchargers' i områdene som jeg kan tenkes å bruke bilen? (Trondheim - Oppdal - Elverum). Isåfall holder det nok med en lader.
- Hva blir den endelige spec'en på EU 3fase ladere? Klarer f.eks en enkeltlader å levere 10kW både fra 230V og 400V nett?
- Hvor er/blir det ladepunkter hvor en får glede av 2 ladere?
Jeg håper dette blir klarere før jeg må konfigurere bilen. Litt kjipt å bla opp for 2 ladere dersom man aldri får glede av dem.  :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

RunarBT

#3
Dette er mitt store spørsmål og..

Vurderer så langt at, Superhcargers vil sammen med ev. Chademo adapter som det ryktes kjem, ta seg av langturene.

Til daglig bruk, vil eg tru at 230v/16a og fullading på 12-13 timer bør holde rikelig. Er neppe nede i 50% særlig ofte til daglig, og da er det fullt igjen i løpet av ei kort natt.

men... må tenke litt meir, samt Chademo adapter må være klart og offisielt

laumb

Det som har stor innvirkning på min avgjørelse er blant annet:

"Nice to have" vs. "Må ha."

Dersom jeg "Må ha" 2 ladere 3 ganger i året (i 10 år?) så blir det 30 ganger, altså 318kr/gang. Det er det ikke verdt.

"Nice to have" er alltid et spørsmål om "hvor nice det er to have" satt opp i mot kostnaden. For meg; ikke så mye.

Øyvind.h

Jeg føler heller ikke nytteverdien er helt avklart enda. Om lade-aktører kommer med interessante roadmaps for nye ladestasjoner for de neste to år kan det godt være jeg går for dobbeltlader, men ift at Mennekes type 2 er valgt som standard ladeuttak i EU (og den har en maksimal grense på 43kW AC) hadde det vært mest interessant om Model S fikk mulighet til å trekke inntil 43kW AC i tillegg til 90kW DC.

De langturene jeg teoretisk bør klare er:
Oslo-Trondheim/Stavanger/Norefjell/Nesbyen/Ringebu/Hemsedal/Grebbestad/Gøteborg/Borlänge/Sjusjøen/Kvitfjell

Kommer ikke på at jeg har noen andre langturbehov i overskuelig fremtid (for å si det sånn, tiden da elbilen var en bybil/pendlebil er for lengst forbi....) Et par av de strekningene krever hurtiglader (Trondheim, Stavanger). Resten kan jeg kjøre i ett strekk, selv om noen av dem bruker mye av batteriet under dårlige forhold. Har strøm tilgjengelig på alle destinasjoner. Eneste som er i grenseland er Borlänge som er ca 38 mil unna, i hovedsak på gode veier med rundt 80-90km/t hastighet. Kjører strekningen sommerstid, men det er deler av strekket som foregår i høyere hastigheter i tillegg til at korteste vei ikke akkurat er befolket. Mulig jeg bør kjøre via Karlstad for å ta en ladepause?

Om man bare kan gå fra 10kW til 20kW er det egentlig ikke så veldig interessant med dobbellader, for 20kW bruksområdet og ladetilgangen er svært begrenset.. Tror dessverre det blir for dyrt ift antall ganger jeg vil bruke muligheten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

Ser hva dere skriver og det virker fornuftig.
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen, da vil den brukes mer enn 3 ganger i året....men det trengs kanskje ikke
Kjenner jeg ble i tvil igjen

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:19
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen,
Så det du sier er at vi skal kikke oss rundt etter byggeplasser når vi har behov for strøm :) ?
Neida, skjønner poenget med at 20kW er tilgjengelig mange utradisjonelle steder, men det viktigste er å se hva restauranter/kjøpesentre/bensinstasjoner etc gjør.

Når alt blir avklart rundt lademulighetene til Model S kan man sende e-post til steder man ønsker at setter opp ladepunkter og beskrive enkelt hva som trengs for at de skal kunne tiltrekke seg elbil-eiere som kunder.
(Eks "Be elektriker sjekke sikringsskap, legg opp Mennekes type 2 uttak med xxxx kurs og vips, du har en ladeplass). Med en enkel oversikt over hva man trenger kan terskelen for å investere i ladestasjon for potensielle kunder bli overkommelig for langt flere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

fredag

Er det kommet helt ferdige spesifikasjoner på hva som kommer til å gjelde for EU-bilene enda?

Hvis enkel-laderen ikke tar mer enn 16A 3-fas, så kommer jeg helt sikkert til å velge dobbeltlader. Jeg har allerede lagt ut 32A 3-fas 230V til garasjen.

For å kunne lade bilen så raskt som mulig på tur på kontinentet når man klarer å lokalisere en rød CEE-kontakt er det også lurt å ha dobbeltlader.

Og uansett føler jeg det er dumt å la være. Vanskelig og dyrt å ettermontere en dobbeltlader. Det er tross alt en relativt liten kostnad, som kan ha stor nytte på tur.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OleJA

Sitat fra: Lanber på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:19
Men husk at strøm skap som settes opp for byggestrøm på anlegg gjør at vi kan nyttiggjøre den ekstra laderen, da vil den brukes mer enn 3 ganger i året....men det trengs kanskje ikke
Nå er det vel helst i tettbygde strøk en finner mest byggeplasser, mens det er på langstrekkene på 'landsbygda' en har behov for å lade en Tesla S.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

sindrej

Mangler nok info til skikkelig beslutningsgrunnlag, men i utgangspunktet tenker jeg 1 lader.  De aller fleste lar bilen stå stille en 8-10 timer om natten.  Da holder det plenty, en setter jo normalt ikke fra seg bilen helt utladet heller, samt at en normalt sett kun lader opp til 80% tipper jeg.

jkirkebo

Jeg kommer til å gå for den ekstra laderen. Jeg er ganske skeptisk til at det dukker opp et CHAdeMO-adaper, og CHAdeMO-laderne står også som regel på steder der jeg ikke har lyst til å tilbringe en time.

Derimot tror jeg det på sikt vil bli god dekning av 22kW ladepunkter. 1 times stopp for å spise middag f.eks vil da gi ca. 100km ekstra kjørelengde sommerstid. Jeg har planer om å dra mye på bilferie når jeg får Teslaen, så muligheten til å lade med 20kW "overalt" er viktig for meg. Hjemme har det liten betydning, der jeg nok trekker ut 3x6+J kabel og sikrer med 3x25A (10kW).

SuperChargers er viktig, men jeg vil ikke være bundet til å kun kjøre der de finnes. F.eks i Sverige tror jeg det blir få av de, mens 3x32A 400V er tilgjengelig svært mange steder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Ingen av alternativene passer for meg.. Jeg har tilgang til 400v trefas i huset, men ikke garasjen. Tenker å få en elektriker for å se på anlegget og anslå pris for 3-fas 400v til garasjen med hhv. 16 eller 32A. Jeg tipper det kan bli et problem med 32A fordi ledningen blir for tykk for eksisterende rør.. Er det ikke noe problem blir det 32A. Da bør jeg også ha 2 ladere i bilen, ellers blir det en stk lader.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 29. januar 2013, klokken 19:26
Ingen av alternativene passer for meg.. Jeg har tilgang til 400v trefas i huset, men ikke garasjen. Tenker å få en elektriker for å se på anlegget og anslå pris for 3-fas 400v til garasjen med hhv. 16 eller 32A. Jeg tipper det kan bli et problem med 32A fordi ledningen blir for tykk for eksisterende rør.. Er det ikke noe problem blir det 32A. Da bør jeg også ha 2 ladere i bilen, ellers blir det en stk lader.

Du må ikke nødvendigvis velge 16A eller 32A. Teslas HPWC kan i USA stilles inn på lavere strømstyrker, det kan sikkert den europeiske utgaven også.

Her er mulighetene, og tommelfingerregel for ledningstykkelse:

3x16A  5x2.5mm2   11kW
3x20A  5x4mm2   13.8kW
3x25A  5x6mm2   17.2kW
3x32A  5x10mm2    22kW

Sweet-spot'en med hensyn på ledningstykkelse og pris på ledning blir 3x25A etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaffen

Kommer helt klart til å gå for dobbeltlader. Gir for meg langt større fleksibilitet når bilen brukes på langturer.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA