Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtigladere til model s

Startet av 19quiz76, onsdag 13. februar 2013, klokken 15:49

« forrige - neste »

19quiz76

Fikk en betimelig påminnelse på ruta mi om høflighetsregler rundt parkering på ladeplass uten å lade i dag. Vil gjerne få uttrykke min uforbeholdne unnskyldning for dette, samt forklare min lille knipe.

På fredag etter jobb var jeg helt tom for strøm og måtte lade. Plugget inn på ladeplassen i Mogata og lot den stå til dagen etter. Denne dagen var jeg alene med min 2-åring, og vi var ute og akte. I et litt uutdannet forsøk på å spare batteriene for topplading, plugget jeg ut bilen, men flyttet den ikke. Grunnen var at jeg ikke har barnesete i 106'en, og ettersom jeg ufravikelig ikke plasserer småtten i bilen uten, var jeg nødt til å låse og la den stå.

Blir selv veldig irritert på eiere som bruker ladeplasser som gratis parkeringsplasser uten å lade, så en påminnelse fra en artsfrende var helt på sin plass. Men vit at intensjonen ikke var som beskrevet over, men et resultat av dårlig planlegging og over gjennomsnittlig prinsippfasthet når det kommer til sikring av barn i bil.

Lover på tro og ære å planlegge bedre i fremtiden, og kanskje til og med montere barnesete i denne jobbtraveren..

Mvh "Kødden på Sagene"
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

laumb

Applauderer da dette er et perfekt eksempel på hvorfor påminnelser egentlig ikke må påtvinges. En ting er samfunnsnormer i et lite og lukket miljø - slike tabber skjedde nok før i tiden også? - men nå begynner elbilmiljøet å bli såpass stort at "de gamle grinebiterne som har kjørt elektrisk siden før dinosaurene ble olje" må forstå at vaner utvikler seg med trender.

Folk kommer til å fortsette og parkere uten å lade, enten med gode grunner - eller uten gode grunner i alle år framover. Dette må det leves med.
På tide å føre kampen bort fra plassen og slåss for påbudt ladestikk (16A?) på absolutt alle framtidige parkeringsplasser - og på alle gamle innen 10 år.


Ønsker også å applaudere deg standhaftigheten med sikring av barn.
Er selv såpass strengt på dette (tar til og med av jakker og sko - bruker ekstra tid på å få god kontakt mellom belte og kropp ).


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på mandag 28. januar 2013, klokken 23:10
På tide å føre kampen bort fra plassen og slåss for påbudt ladestikk (16A?) på absolutt alle framtidige parkeringsplasser - og på alle gamle innen 10 år.

På alle ? Det ser jeg ingen grunn til. Når jeg er ute å handler f.eks så er det ganske sjelden jeg trenger å lade. Eller mente du på alle parkeringsplasser i boligstrøk ? Det blir noe annet enn om f.eks alle plassene på IKEA Furuset skulle hatt ladestikk.

På slike steder (butikker, kjøpesentre osv.) vil jeg mye heller ha et mindre antall ladestikk men heller med høyere effekt (400V 3x16A og 3x32A). Da får man ladet en fornuftig mengde strøm mens man handler, det får man ikke med 1x16A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

"På fredag etter jobb var jeg helt tom for strøm og måtte lade"

Og var så heldig å finne ladeplass:)

Jeg tipper påminnelsen var fra en som ikke fant en ladeplass og som så bilen din der dagen etter -uten ladekabel.

Nå sier jeg ikke at du har gjort noe galt, men hva ville du tenkt hvis ladeplasen var opptatt fredag etter jobb når du trengte å lade. Og dagen etter når du sjekker om det er ledigt på ladeplassen, står den samme bilen der -men nå uten å lade?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

laumb

Ingen grunn til å utelate 400V 32A på 10% Av plassene selv om alle andre har ett 16A stikk.

Vi bor i ett kaldt land, og 16A er nok kanskje akuratt det gjengse personen trenger for å holde liv i dyret og fylle på noen ekstra km når man parkerer. Ikke bare en halvtime innom Rema'n, men ellers også.

Det er ingen grunn til å ikke kreve at det legges opp 16A stikk på alle plasser i nybygg. Enten det være seg Ola dunk sim garasjeplass eller 15000 plasser strødd ut over Thon-kjeden. Det kommer en framtid der alle trengs - så hvorfor ikke starte nå?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på mandag 28. januar 2013, klokken 23:51
Det er ingen grunn til å ikke kreve at det legges opp 16A stikk på alle plasser i nybygg. Enten det være seg Ola dunk sim garasjeplass eller 15000 plasser strødd ut over Thon-kjeden. Det kommer en framtid der alle trengs - så hvorfor ikke starte nå?

Men de trengs jo ikke. 90% av kjøreturene er innenfor rekkevidden av batteriet, og hva er da vitsen med å dra frem og styre med ladekabel for en halvtime på Rema ?

Jeg kan ikke se for meg at det noensinne vil bli bruk for ladeuttak på mer enn 10% av plassene utenfor kjøpesentre og butikker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Det er vel at alle P-plasser (som i P-"området") må ha (noen) ladeplasser, ikke at hvert enkelt oppmerket frimerke skal ha egen kontakt.  Hvis hvert eneste parkeringsområde hadde hatt i alle fall et par plasser (gjerne mer, f.eks. 5% av plassene hvis mulig?) med mulighet for lading vil det jo øke sjansen for å finne en plass betraktelig. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA