Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bredde

Startet av tipu, mandag 11. februar 2013, klokken 13:25

« forrige - neste »

tipu

Etter å ha latt LEAFen stå flere uker (med laderen i) fikk vi problemer nå. Alt helt dødt. Måtte åpne døren manuelt. Nissan sier at 12 V batteriet må lades med batterilader. Noen som har erfaring med det? Kobler ledningene etter oppskriften, tror jeg, men får feilmelding på laderen. Og hvor lenge bør det stå til lading? (Nissan holder stengt nå, så jeg får ikke svar der)

jkirkebo

Sitat fra: tipu på lørdag 26. januar 2013, klokken 15:20
Etter å ha latt LEAFen stå flere uker (med laderen i) fikk vi problemer nå. Alt helt dødt. Måtte åpne døren manuelt. Nissan sier at 12 V batteriet må lades med batterilader. Noen som har erfaring med det? Kobler ledningene etter oppskriften, tror jeg, men får feilmelding på laderen. Og hvor lenge bør det stå til lading? (Nissan holder stengt nå, så jeg får ikke svar der)

Klassisk Leaf-feil. Skal bilen stå lenge (3+ uker) så lad opp til 50-80% og koble fra ladekabelen. Hvis ikke så lades ikke 12V batteriet.

Ang. 12V batteriet så avhenger det av hvor kraftig lader du har. Intelligente ladere kan også ha problemer med å starte lading hvis 12V batteriet er veldig flatt. Prøv da evt. noen minutter med en enkel "dum" lader først om du har tilgang på en slik.

Forøvrig er nok 12V batteriet svekket/skadet om det er tappet såpass langt ned, så forbered deg evt. på kostnaden for et nytt batteri på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

#2
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. januar 2013, klokken 16:05
Klassisk Leaf-feil. Skal bilen stå lenge (3+ uker) så lad opp til 50-80% og koble fra ladekabelen. Hvis ikke så lades ikke 12V batteriet.

Noen som aner om Nissan har tenkt å gjøre noe med dette problemet? Er det et "hardwired" problem, siden det tydeligvis er så vanskelig å fikse?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Ladefabrikken

I følge verkstedet så er siste sofweare fikset på dette problemet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på lørdag 26. januar 2013, klokken 18:33
I følge verkstedet så er siste sofweare fikset på dette problemet.

Bra, men det er et ikke-problem for de som er klar over løsningen. Eneste scenario jeg kan tenkte meg er om man må parkere bilen på flyplassen i 3+ uker og må ha ladet opp når man kommer tilbake. Men de fleste er ikke borte mer enn 2 uker og da går det bra å la bilen være plugget inn. Så jeg kommer ikke til å troppe opp hos Brennes for å få fikset kun på dette.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Nå skal jeg faktisk ut på 3 ukers tur neste uka. og da kommer bilen til å være plugget inn i 3 uker. Blir spennende å se om 12V batteriet er i livet når vi kommer hjem
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på lørdag 26. januar 2013, klokken 21:55
Nå skal jeg faktisk ut på 3 ukers tur neste uka. og da kommer bilen til å være plugget inn i 3 uker. Blir spennende å se om 12V batteriet er i livet når vi kommer hjem

Det lar seg fint fikse med kabel tilkoblet også. Sett bilen til å lade kun litt hver dag med timeren. Ca. 10-20 minutter hver dag avhengig av hvor tom den er når du parkerer den. Da blir 12V batteriet ladet hver dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arha

Sitat fra: 2EL på lørdag 26. januar 2013, klokken 18:33
I følge verkstedet så er siste sofweare fikset på dette problemet.

Hadde bilen hos BNH pga et vindu som ikke lot seg rikke (viste seg å være defekt bryter), og ba samtidig om å få lagt inn tilgjengelige oppdateringer.  Fikk opplyst ved henting at en fix for problemet med (manglende) lading av 12V-batteriet var lagt inn.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Ladefabrikken

Ja det var det jeg også fikk høre fra BNH. Så nå får jeg testa om dette stemmer. Om 3 uker får jeg svaret om siste versjon faktisk har fiksa dette 12V problemet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Lynet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 26. januar 2013, klokken 22:33
Sitat fra: 2EL på lørdag 26. januar 2013, klokken 21:55
Nå skal jeg faktisk ut på 3 ukers tur neste uka. og da kommer bilen til å være plugget inn i 3 uker. Blir spennende å se om 12V batteriet er i livet når vi kommer hjem

Det lar seg fint fikse med kabel tilkoblet også. Sett bilen til å lade kun litt hver dag med timeren. Ca. 10-20 minutter hver dag avhengig av hvor tom den er når du parkerer den. Da blir 12V batteriet ladet hver dag.

Det var nettop dette jeg gjorde i vinterferien i fjor, tomt 12V batteri etter 7 dager.

Har følgende oppskrift:
- Sett timeren til å lade en gang i uken, og da til kun 80%.
- Sørg for at 12V-batteri er fulladet med en Ctek-lader før du parkerer.
- Noen timer før du henter bilen setter du på lading og får en 100% lading
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

BE

Sitat fra: Lynet på søndag 27. januar 2013, klokken 21:41
Har følgende oppskrift:
- Sett timeren til å lade en gang i uken, og da til kun 80%.

Er dette mulig? (Jeg har ikke testet selv)
Jeg trodde bilen ladet fult de dagene du ikke valgte Timer 1 eller 2. Om dette ikke er tilfelle, så har jeg en liten endring jeg må utføre på "ukeprogrammet" mitt :)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ladefabrikken

Poenget mitt er at den nye oppgraderingen skal lade 12V batteriet når bilen står plugget inn over lengre tid. Det er dette jeg skal teste om stemmer. Alt det med egen lader og ting er ikke saken nå. Synes det skal være helt unødvendig å måtte lade 12V batteriet med en egen lader i en 2012 mod bil.
Om 3 uker får jeg svar om Nissan har fikset dette problemet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

el nino

Etter min mening skulle dette kommet tydelig fram i instruksjonsboka-------men det eneste jeg har funnet der om lading av 12V batteriet, er at når den siste blå ladeindikatoren blinker, lades 12V batteriet. (Ved 100% lading.) Det skulle vel bety at hvis bilen har stått noen uker med ca. 50 % og så blir ladet til 100%, vil 12V batteriet samtidig lades. Eller er jeg helt "på jordet" her? ::)

Jærbuen

Hvis man plugger av + polen på 12V batteriet om man ønsker å lade batteriet med ekstern lader, må man da programmere nøkkelen på nytt?
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

cra

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 31. januar 2013, klokken 15:42
Hvis man plugger av + polen på 12V batteriet om man ønsker å lade batteriet med ekstern lader, må man da programmere nøkkelen på nytt?

Jeg tror ikke det. Jeg plugget i alle fall fra + polen på min da det var så mye krøll med carwings for å se om det hjalp. Var frakoblet i omlag 15 minutter, uten at det hadde noen som helst følger (hverken forbedring av carwings eller forringelse av nøklenes funksjonalitet).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA