Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model s uten tech pakke

Startet av Turist, søndag 10. februar 2013, klokken 10:20

« forrige - neste »

Turist

På vei til jobben idag oppførte regeneringen seg ikke som normalt i i-Miev'en min:
Maks utslag på eco-meteret var ca. halvt inn i det blå feltet, uansett hvilken hastighet jeg kjørte når jeg slapp opp gasspedalen. Vanligvis går jo denne helt ned når man slipper opp i litt fart. (heter det forresten "gasspedal" på en elbil?
Det var heller ingen merkbar forskjell mellom D, B og C. Eneste som skjedde var at indikatoren i instrumentpanelet endret seg mellom de tre modusene.

Ladet på jobben og på vei hjem igjen, var alt som normalt.

Er det noen som har opplevd noe lignende?
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

hkaspenberg

Jepp. Det er normal oppførsel på min iOn når batteriet er fulladet. Må kjøre noen kilometer før regen gir maks effekt.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Turist

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 25. januar 2013, klokken 15:03
Jepp. Det er normal oppførsel på min iOn når batteriet er fulladet. Må kjøre noen kilometer før regen gir maks effekt.

;-D Hans

Var kanskje ikke helt klar her: batteriet var IKKE fulladet, det var på ca 50% på vei til jobb. Jeg trenger stort sett ikke å lade annet enn på jobben ved vanlig pendling. Har ikke sett den oppførselen ellers, selv med fullt batteri.
De gangene jeg starter hjemme med fullt batteri, så ha regen vært "svakere" i bremseeffekt, men utslaget på eco-meteret er helt i bånn.
Og for ordens skyld: De første tre kilometerne hjemmefra, er det tilsammen 130 høydemetere fall (Toppåsen til Fiskevollbukta, for de som er kjent)
Tidligere 1: Think Classic 2001 (Blåbæret)
Tidligere 2: Mitsubishi i-Miev (Millenium)
Tidligere 3: VW e-Up!
Nå: vw e-Golf

Bjornt

Sitatheter det forresten "gasspedal
Javisst. Det betyr Pedal for tilførsel av drivstoff til motoren. Uansett type drivstoff, Elektrisitet, bensin, diesel.   
Kan sikkert finne på ett mere riktig "elektrisk" ord, men det vil ikke funke. Sitter for godt i språket. Bånn gass osv.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

elektrolux

Bruker konsekvent fartspedal, da den tross alt bestemmer farten. Full gass kan erstattes med full pedal.

Lettere på engelsk; der kan de beholde ordet accelerator som betyr fartsendringsanordning. Altfor langt ord for dagligtale.

Kanskje en ide for foreningen å be Norsk språkråd om å oppgrade norsk språk så det gjennspeiler dagens situasjon bedre. Det nye ordet fartspedal kan med fordel også benyttes på gammeldagse forbrenningsmotorer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Nå har jeg en Leaf men jeg merker det samme på min når det er -12 eller kaldere. Batteriene kan ikke ta imot så mye energi når det er så kaldt. Derfor blir det mindre regen nå i kulda, så det er veldig bra at bilen din ikke har så mye regen i kulda. Da vet du at batteriene ikke blir skadet
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

TB

Sitat fra: Turist på fredag 25. januar 2013, klokken 15:00
På vei til jobben idag oppførte regeneringen seg ikke som normalt i i-Miev'en min:
Maks utslag på eco-meteret var ca. halvt inn i det blå feltet, uansett hvilken hastighet jeg kjørte når jeg slapp opp gasspedalen. Vanligvis går jo denne helt ned når man slipper opp i litt fart. (heter det forresten "gasspedal" på en elbil?

La merke til at regenerering var svak ein periode igår. Var ute på ein jobb, lada til 100%. Dette var ca 140 moh i følge OVMS. Når eg kjøyrte nedover mot ca 10 moh la eg merke til at regenerering var svak mot slutten. Pila stoppa på e i "charge", sjølv om eg var forsiktig borti bremsepedalen.

OVMS loggen viser SOC nivå frå 100 til 99, og så til 100% igjen.

Kan ikkje påstå eg har tenkt over dette før, har vore på samme stad mange gonger, men med varme på vil det nok ikkje skje - forbruket vil vere større enn regenerering.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA