Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valg av OBD system

Startet av Bodø_EL, søndag 10. februar 2013, klokken 01:14

« forrige - neste »

Bodø_EL

Noen som har en link til fakta om el-bilens tid som fredet i Norge?
Hvor lenge og hvilket kriterier osv.
Model 3 reservert 24.10.2016
Model S avbestilt pga ny APHW2
2011 Leaf fra Nederland. 100k km

timingbeltkiller

#1
Sitat fra: marius161 på fredag 25. januar 2013, klokken 13:00
Noen som har en link til fakta om el-bilens tid som fredet i Norge?
Hvor lenge og hvilket kriterier osv.
http://www.klikk.no/motor/bil/article764695.ece

Gjelder til 2017 eller inntil 50 tusen elbiler registrert.
(Det som kommer først).
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#2
Antakelig er de aller fleste klar over de økonomiske og ikke-økonomiske privilegiene forsvinner straks antallet elbiler blir betydelig.

Men de kommer neppe til å forsvinne alle samtidig 1/1 2018.
Tvertom skjer det nok i etapper litt etter litt.
Våger følgende gjetting om rekkefølgen:

1. Kjøring i kollektivfeltene.
2. Gratis parkering.
3.Gratis gjennom veibommene.

Antallet bommer og prisen for å kjøre gjennom de øker med eksplosiv fart.
Dette skremmer trafikantene over på elbiler og tog/bane/buss der denne muligheten fins. I sum kan dette lett punktere hele muligheten til å klare å finansiere veibyggingen med bompenger. Du finansierer ikke noe som helst med uteblitte bominntekter. Allerede i dag fins bommer hvor inntektene er lavere enn lånerentene + driftsutgiftene.

Nå kan selvsagt hele bomgalskapen avvikles. Men det forutsetter Frp får noe de skulle ha sagt. Og det gjør de ikke. De får nøyaktig samme stilling i regjering med H som SV i regjering med A: Mothårs kamelsluker.

4.Redusert engangsavgift inkl moms på nye biler i flere trappetrinn.
5.Redusert årsavgift i flere trappetrinn.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lars C. Krogenæs

Tipper det blir helt omvendt rekkefølge.

Staten v/finansdepartementet vil ha penger. Det får de ved å innføre avgifter på biler, som går til staten. Avgifter på parkering og bom er penger som går til kommuner og veiselskap, og er dermed ikke penger staten vil tjene på å legge avgift på.

I Oslo / Akershus var det 10.000 minibusser uten at det medførte noe ekstra kø i kollektivfeltet. Her vil heller ikke staten tjene noe penger på å stenge elbiler ute.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

timingbeltkiller

#4
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 15. februar 2013, klokken 11:47
Tipper det blir helt omvendt rekkefølge.
Lars
Mye mulig det.

Men bompengesatsene på alle veier under bygging og planlegging er allerede før de obligatoriske (flere hundre) prosent overskridelsene store nok til å sette alle med vanlige inntekter sjakk matt¹:
- Har ikker råd til å bo i byene pga eiendomsprisene
- Har ikke råd til å pendle pga bompengene

Dette må folk løse med elbil eller med å reise kollektivt.
Og da kollapser hele bompengefinansieringen.
= elbilene må inn og ta sin del.

¹
De har lenge vært sjakk matt i utgangspunktet:
- Har ikke råd til å bo der de får jobb.
- Får ikke jobb der de har råd til å bo.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

foxy

#5
avgiftsfrihet er "fredet" til 2017. Alle andre elbilfordeler er det IKKE!

Mao. de kan forsvinne rimlig rask og jeg tipper kollektivfelt er nr1, fulgt av fritak for bompenger.
I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Før de endrer kollektivfeltet for hele landet skilter de nok bare om fra Asker og inn. (Surt for deg Foxy?)

Innover Mosseveien er det fortsatt plenty med plass, og det er vel trolig den strekningen som er nest mest trafikert.

Kjøring i bussfilen koster ikke staten en krone...

laumb

Sitat fra: foxy på fredag 15. februar 2013, klokken 17:25
avgiftsfrihet er "fredet" til 2017. Alle andre elbilfordeler er det IKKE!

Mao. de kan forsvinne rimlig rask og jeg tipper kollektivfelt er nr1, fulgt av fritak for bompenger.

Jeg har aldri sett dette før du har skrevet det i det siste.

Jeg fornekter det ikke - men det er ønskelig at du fremviser en (troverdig) kilde.

Takk.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

Sitat fra: laumb på fredag 15. februar 2013, klokken 20:54
Sitat fra: foxy på fredag 15. februar 2013, klokken 17:25
avgiftsfrihet er "fredet" til 2017. Alle andre elbilfordeler er det IKKE!

Mao. de kan forsvinne rimlig rask og jeg tipper kollektivfelt er nr1, fulgt av fritak for bompenger.

Jeg har aldri sett dette før du har skrevet det i det siste.

Jeg fornekter det ikke - men det er ønskelig at du fremviser en (troverdig) kilde.

Takk.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

du finner det bl. vedtakene fra stortinget - var vel mai/juni i fjor...
I-miev 2011
Asker

Yagi

Sitat fra: foxy på lørdag 16. februar 2013, klokken 10:51
(...)
du finner det bl. vedtakene fra stortinget - var vel mai/juni i fjor...

Klimaforliket handlet om avgiftsfordeler - ikke andre fordeler:

Sitat...dagens avgiftsfordeler for kjøp og bruk av rene nullutslippsbiler videreføres ut neste stortingsperiode (2017), så fremt antall rene nullutslippsbiler ikke overstiger 50 000

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/aktuelt/nyheter/2012/klimaforliket-vedtatt-i-stortinget.html?id=684927

Th!nk City, 2000 (avgått ved døden)
Th!nk City, 2008 (solgt)
Tesla Model S P85+, 2013 (solgt)
Tesla Model X 100D

foxy

Sitat fra: gbzdoc på fredag 15. februar 2013, klokken 20:29
Før de endrer kollektivfeltet for hele landet skilter de nok bare om fra Asker og inn. (Surt for deg Foxy?)

Innover Mosseveien er det fortsatt plenty med plass, og det er vel trolig den strekningen som er nest mest trafikert.

Kjøring i bussfilen koster ikke staten en krone...

klart det blir surt, siden det er den fordelen som betyr mest for meg!

På en annen side har jeg tjent inn elbilen allerede, så jeg tar det helt med ro. Jeg kan uansett ikke påvirke utfallet og hindre andre å kjøpe elbil og spare opptil 1 time pr dag i reisetid.

ref kostnadene tar du nok feil, siden det er i all fall alternativkostnader i forbindelse at denne fordelen kanabaliserer kollektivtransport.

Men det ikke hovedpoenget. Desverre er det slik, at det er i enkelte perioder så mange elbiler at det fører til kø i kollektivfeltet ved påkjørselene. Og det hindrer igjen bussene. Selv jeg gidder ikke å reise innover kl 7:45-8 lenger, men heller litt før 9 når de fleste har dratt.



I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 16. februar 2013, klokken 11:17
Men det ikke hovedpoenget. Desverre er det slik, at det er i enkelte perioder så mange elbiler at det fører til kø i kollektivfeltet ved påkjørselene. Og det hindrer igjen bussene. Selv jeg gidder ikke å reise innover kl 7:45-8 lenger, men heller litt før 9 når de fleste har dratt.

Jeg kan anbefale rundt 6-tiden, så trenger du ikke kollektivfeltet heller.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2013, klokken 11:52

Jeg kan anbefale rundt 6-tiden, så trenger du ikke kollektivfeltet heller.

Jeg er håpløs B-menneske, samt at det ikke er noe poeng å være på kontoret kl 6:15 for min del.
I-miev 2011
Asker

Elmo

#13
Sitat fra: gbzdoc på fredag 15. februar 2013, klokken 20:29
Før de endrer kollektivfeltet for hele landet skilter de nok bare om fra Asker og inn.
Sitat fra: foxy på lørdag 16. februar 2013, klokken 11:17
Desverre er det slik, at det er i enkelte perioder så mange elbiler at det fører til kø i kollektivfeltet ved påkjørselene. Og det hindrer igjen bussene.

Men det er IKKE antallet kjøretøyer i kollektivfeltet som er problemet, det er påkjørselene i seg selv.
1) utformingen. Kollektivet starter igjen for sent. Det må starte senest der innkjøringsfeltet slutter. Egentlig tror jeg det burde starte igjen mye tidligere.
2) fossilbilistene som kjører bakveier for å spare 5-10min i forhold til å kjøre i køen. Man kunne feks stupet påkjøringene inn på motorveien med lysregulering, bare så mye at det ikke vil lønne seg å kjøre bakvei.

Disse to tiltakene tror jeg faktisk ikke bare vill hjelpe på fremkommeligheten i kollektivfeltet, men faktisk den totale fremkommeligheten på E18 fra Asker til Lysaker.
Man kan jo bare se, like før Lysaker er plutselig køen borte. Og hvorfor det?
Ingen mulighet for bakveikjøring etter Strand !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

foxy

Sitat fra: Elmo på lørdag 16. februar 2013, klokken 12:44
Sitat fra: gbzdoc på fredag 15. februar 2013, klokken 20:29
Før de endrer kollektivfeltet for hele landet skilter de nok bare om fra Asker og inn.
Sitat fra: foxy på lørdag 16. februar 2013, klokken 11:17
Desverre er det slik, at det er i enkelte perioder så mange elbiler at det fører til kø i kollektivfeltet ved påkjørselene. Og det hindrer igjen bussene.

Men det er IKKE antallet kjøretøyer i kollektivfeltet som er problemet, det er påkjørselene i seg selv.
1) utformingen. Kollektivet starter igjen for sent. Det må starte senest der innkjøringsfeltet slutter. Egentlig tror jeg det burde starte igjen mye tidligere.
2) fossilbilistene som kjører bakveier for å spare 5-10min i forhold til å kjøre i køen. Man kunne feks stupet påkjøringene inn på motorveien med lysregulering, bare så mye at det ikke vil lønne seg å kjøre bakvei.

Disse to tiltakene tror jeg faktisk ikke bare vill hjelpe på fremkommeligheten i kollektivfeltet, men faktisk den totale fremkommeligheten på E18 fra Asker til Lysaker.
Man kan jo bare se, like før Lysaker er plutselig køen borte. Og hvorfor det?
Ingen mulighet for bakveikjøring etter Strand !

Delvis enig. påkjørselen er utfordringen og flaskehalsen ja, men jo flere elbiler det er i kollektivfeltet jo langsommere går det å absorbere innflettingskøen.

Meg bekjent er det vel ikke mulig å kjøre "bakveien" om morgen mellom Blommenholm og Strand? Eller har de fjernet bommene og skilting?!
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA