Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

petwi

Sitat fra: cra på mandag 04. februar 2013, klokken 12:47
Sitat fra: snurre100 på mandag 04. februar 2013, klokken 12:02
Det som er ønskelig er at hurtiglading blir det samme som å fylle bensin/diesel. Bruke bankort /visa og betale pr.KW/t. Og når de greier det på alle bensinpumpene  i Norge burde det ikke være noe problem med hurtigladere.

Enig. Teknologien finnes overalt, og er velprøvd og velfungerende. :)

Modellen er vel slik at de tjener penger på pølser og kaffe, men nesten ikke noe på bensin/diesel. Da skulle en jo virkelig tro at en kunde som likevel MÅ oppholde seg der i 10-30 minutter og ikke trenger å holde i ladepistolen (på dieselpumpene kan jeg riktignok av og til låse pistolen) kan tenkes å kjøpe noe å spise/drikke/lese mens hun/han venter.

Kunne ikke vært mer enig!!
Jeg kan ikke fatte og begripe at ingen andre enn Statoil (såvidt) har skjønt at hurtigladere er en meget god inntektskilde. Jeg bare håper at alle andre kjeder kan skjønne at dersom de har hurtiglader kommer far inn og kjøper kaffe og en avis, mor skal ha en flaske vann og barna vil i det minste ha hver sin sjokolade eller is mens bilen lades. Og hvis de i tillegg legger opp til en løsning hvor man betaler pr kwh så har de et vinnerkonsept.
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

nofuelno

Sitat fra: flux på mandag 04. februar 2013, klokken 14:01
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. februar 2013, klokken 12:52
Skjønner ikke at Ishavsveien ikke kan leie en slik fra nets:

Som de integrerer med hurtigladeren.

Kan ikke være så fryktelig vanskelig eller dyrt om man bare vil.

Lars
Enda enklere slik det blir gjort på parkeringsautomater. Der betaler en feks. 15kr pr 10 min med maks 90kr for 60 min. da trenger en ikke noe kode heller.




Magnetstripeleser er på vei ut grunnet dagens sikkerhetskrav, men det kan installeres chiplesere
som ikke trenger autorisering med pinkode for beløp inntil 200,-
Godkjent enhet koster i underkant av 10.000,- pr. ladestasjon.
I tillegg er det nødvendig med en kommunikasjonsløsning der dette ikke finnes
slik at transaksjonen kan verifiseres online i betalingsøyeblikket.
Løsningen finnes på www.betal.no
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

erikf

Sitat fra: petwi på mandag 04. februar 2013, klokken 22:12
Sitat fra: cra på mandag 04. februar 2013, klokken 12:47
Sitat fra: snurre100 på mandag 04. februar 2013, klokken 12:02
Det som er ønskelig er at hurtiglading blir det samme som å fylle bensin/diesel. Bruke bankort /visa og betale pr.KW/t. Og når de greier det på alle bensinpumpene  i Norge burde det ikke være noe problem med hurtigladere.
Enig. Teknologien finnes overalt, og er velprøvd og velfungerende. :)

Modellen er vel slik at de tjener penger på pølser og kaffe, men nesten ikke noe på bensin/diesel. Da skulle en jo virkelig tro at en kunde som likevel MÅ oppholde seg der i 10-30 minutter og ikke trenger å holde i ladepistolen (på dieselpumpene kan jeg riktignok av og til låse pistolen) kan tenkes å kjøpe noe å spise/drikke/lese mens hun/han venter.

Kunne ikke vært mer enig!!
Jeg kan ikke fatte og begripe at ingen andre enn Statoil (såvidt) har skjønt at hurtigladere er en meget god inntektskilde. Jeg bare håper at alle andre kjeder kan skjønne at dersom de har hurtiglader kommer far inn og kjøper kaffe og en avis, mor skal ha en flaske vann og barna vil i det minste ha hver sin sjokolade eller is mens bilen lades. Og hvis de i tillegg legger opp til en løsning hvor man betaler pr kwh så har de et vinnerkonsept.
1 stk politiker jeg vet om som har forstått dette: Byråd for byutvikling i Bergen Kommune Filip Rygg fra et intervju i forbindelse med åpning av hurtiglader i Bergen:
SitatDet er utruleg rart at ikkje bensinstasjonane satsar meir på hurtigladepunkt. Dei kan auke pølsesalet, mens bilen blir lada.
Kilde:http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Ein-stor-dag-for-Bergen/
Så gjenstår det at potensielle utbyggere også forstår det.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

el-snorre

Snaket da med Ishavsveien sin prosjektmedarbeider i går. Han kunne fortelle at de nå har tatt en beslutning om tre betalingsmuligheter; anonnement, klippekort og enkeltbetaling.

Abonnementsprisen består for de som tegner det. De innfører rfid-klippekort, hvor man kjøper 10 klipp av 1000 kroner. I tillegg innfører de ny pris på spottbetaling per mobil, med en pris på 150 kroner per lading. Det vil ikke være ladetidsbegrensning på de to siste alternativene, så har man behov for 45 minutter så får man det.

Jeg synes det er gledelig at Ishavskraft/Ishavsveien har kommet med disse nye produktene. De skal ha honør for at de har lyttet til brukerne og justert sitt tilbud. Prisen kan nok for noen virke noe stiv, men forstå meg rett synes vi som brukere skal akseptere løsningen. Så får det være opp til markedet og utviklingen, samt kommende konuranse hvordan pris og ny produkter utvikler seg.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

snurre100

Sitat fra: el-snorre på onsdag 06. februar 2013, klokken 09:47
Snaket da med Ishavsveien sin prosjektmedarbeider i går. Han kunne fortelle at de nå har tatt en beslutning om tre betalingsmuligheter; anonnement, klippekort og enkeltbetaling.

Abonnementsprisen består for de som tegner det. De innfører rfid-klippekort, hvor man kjøper 10 klipp av 1000 kroner. I tillegg innfører de ny pris på spottbetaling per mobil, med en pris på 150 kroner per lading. Det vil ikke være ladetidsbegrensning på de to siste alternativene, så har man behov for 45 minutter så får man det.

Jeg synes det er gledelig at Ishavskraft/Ishavsveien har kommet med disse nye produktene. De skal ha honør for at de har lyttet til brukerne og justert sitt tilbud. Prisen kan nok for noen virke noe stiv, men forstå meg rett synes vi som brukere skal akseptere løsningen. Så får det være opp til markedet og utviklingen, samt kommende konuranse hvordan pris og ny produkter utvikler seg.
Greit nok. Men bare så lenge klippekortet ikke har tidsbegrensning av typen " må brukes innen ett år"
Venter på Kia E Niro

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: el-snorre på onsdag 06. februar 2013, klokken 09:47
Abonnementsprisen består for de som tegner det. De innfører rfid-klippekort, hvor man kjøper 10 klipp av 1000 kroner. I tillegg innfører de ny pris på spottbetaling per mobil, med en pris på 150 kroner per lading. Det vil ikke være ladetidsbegrensning på de to siste alternativene, så har man behov for 45 minutter så får man det.
Glimrende. Nå er de bedre enn EV Power som også burdte laget en tilsvarende klippekortløsning. Å betale 49,-/mnd for rfid, for å få lov til å betale 100,- pr. ladning er fortsatt for dårlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

OleT

Sitat fra: erikf på tirsdag 05. februar 2013, klokken 23:53
1 stk politiker jeg vet om som har forstått dette: Byråd for byutvikling i Bergen Kommune Filip Rygg fra et intervju i forbindelse med åpning av hurtiglader i Bergen:
SitatDet er utruleg rart at ikkje bensinstasjonane satsar meir på hurtigladepunkt. Dei kan auke pølsesalet, mens bilen blir lada.
Kilde:http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Ein-stor-dag-for-Bergen/
Så gjenstår det at potensielle utbyggere også forstår det.

Jeg trodde ikke mine egne øyne før jeg så at det var FYLKESKOMMUNEN som sto bak ladepunktet. Hadde Rygg forstått noe som helst ville det vært førstesideoppslag i BT...
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Griffel

Sitat fra: erikf på tirsdag 05. februar 2013, klokken 23:53
1 stk politiker jeg vet om som har forstått dette: Byråd for byutvikling i Bergen Kommune Filip Rygg fra et intervju i forbindelse med åpning av hurtiglader i Bergen:
SitatDet er utruleg rart at ikkje bensinstasjonane satsar meir på hurtigladepunkt. Dei kan auke pølsesalet, mens bilen blir lada.
Kilde:http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Ein-stor-dag-for-Bergen/
Så gjenstår det at potensielle utbyggere også forstår det.
Kanskje det har har med at politikkeren synser (+enkelte elbileiere) mens de som eier bensinstasjonen prøver å beregne en evt. gevinst?

Regnestykket er jo avhengig av om hurtigladepunktet får offentlig støtte, uten det er nok gevinsten via pølsesalg lite å basere installasjonen på.

(Hurtigladeren i Bergen er en CHAdeMO og jeg tror sikkert enkelte bensinstasjoner gjerne låner bort plass til BKK Nett som kan drifte en slk)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mariowing

Sitat fra: cra på mandag 04. februar 2013, klokken 11:00
Sitat fra: mariowing på søndag 03. februar 2013, klokken 17:17
Jeg tar som forutsetning at for å kunne utføre en enkelt ladning har man forhåndsregistrert rfid kortet mot sitt navn og adresse på samme måte som abonnementskortene er knyttet opp.

Jeg har som en forutsetning at jeg må kunne svinge innom og lade uten å på forhånd ha hentet inn noe kort, nøkkel, spesialkabel eller andre hikkemikkerier for å kunne lade.

Mitt innlegg (og poenget med forhåndsregistreringen) var mer at hvordan i alle dager kan man hevde at det koster 750 kroner å sende ut en faktura! Jeg er helt enig i at det er en stor fordel å kunne lade og betale vha et vanlig visa kort, trukket direkte fra konto uten mere dikke-darier!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Sitat fra: mariowing på onsdag 06. februar 2013, klokken 12:30
Mitt innlegg (og poenget med forhåndsregistreringen) var mer at hvordan i alle dager kan man hevde at det koster 750 kroner å sende ut en faktura!

Ja det lurte for såvidt jeg også på. Legekontoret i min kommune klarer dette for (såvidt) under 150kr.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erikf

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. februar 2013, klokken 11:26
Sitat fra: erikf på tirsdag 05. februar 2013, klokken 23:53
1 stk politiker jeg vet om som har forstått dette: Byråd for byutvikling i Bergen Kommune Filip Rygg fra et intervju i forbindelse med åpning av hurtiglader i Bergen:
SitatDet er utruleg rart at ikkje bensinstasjonane satsar meir på hurtigladepunkt. Dei kan auke pølsesalet, mens bilen blir lada.
Kilde:http://www.hordaland.no/Aktuelt/Nyhende/Ein-stor-dag-for-Bergen/
Så gjenstår det at potensielle utbyggere også forstår det.
Kanskje det har har med at politikkeren synser (+enkelte elbileiere) mens de som eier bensinstasjonen prøver å beregne en evt. gevinst?

Regnestykket er jo avhengig av om hurtigladepunktet får offentlig støtte, uten det er nok gevinsten via pølsesalg lite å basere installasjonen på.

(Hurtigladeren i Bergen er en CHAdeMO og jeg tror sikkert enkelte bensinstasjoner gjerne låner bort plass til BKK Nett som kan drifte en slk)
Min teori er at bensinstasjonen ikke prøver å beregne en evt. gevinst, fordi de ikke har tenkt tanken enda. Det trengs noen i media med litt pondus som kan si at dette er faktisk noe å satse på.
Et hurtigladepunkt koster visst ikke mer enn en pensinpumpe. Og det er ikke bensinen de selger som gir overskudd. Den går de i tap med, etter ryktene.

Sitat fra: OleT på onsdag 06. februar 2013, klokken 11:19Jeg trodde ikke mine egne øyne før jeg så at det var FYLKESKOMMUNEN som sto bak ladepunktet. Hadde Rygg forstått noe som helst ville det vært førstesideoppslag i BT...
Hehe, mulig det, men det er i alle fall positivt at slikt blir uttalt. Nye tanker for massene og de etablerte butikkene.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Hamiso

Er dei nye prisane til Ishavsveier akseptable?
Det er jo bra at dei har gjort betydelege endringar, og prøvd å koma i møte oss som ikkje pendlar på desse strekningane kvar dag, men som godt kunne tenkja oss ein lengre tur med eilbilen av og til.
Men framleis synes eg det er for dyrt.
Fullada har elbilen min ei rekkevidde på ca 7 mil. Tilsvarande strekning med dieselforbruk vil kosta ca 50 kr.  (14 kr. pr. l., ca halv liter per mil).
Med klippekort vil det kosta 100 kr å hurtiglada elbilen hos Ishavsveier til åtti prosent (?). Det er altså framleis billegare å ta ein helgelangtur med dieselbilen, målt i drivstoffutgifter. Så dermed gjer eg framleis det.
Eit viktig poeng med elbil må vel vera at den er rimelegare i drivstoffutgifter enn fossilbilen. Så det må kunna gå an å krevja endå meir av av Ishavsveier. Pris på ein marknad er avhengig av kva kundane er viljuge til å betala. Og eg synes me godt kan sei frå at det ennå er eit stykke igjen til dette er akseptabelt.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

el-snorre

Hva som er akseptabelt er det markedet som bestemmer, dvs hvordan dette blir tatt i mot.

Dyrt og dyrt, det er vel avhengig av hvordan man regner. Er det enkeltturene eller er det de samlede kostnadene som skal være billigere? Det er avhengig av hvordan man ser på prisbildet.

prisene vil nok endre seg over tid, kanskje lik det utviklingen har vært på mobil? Mange faktorer som spiller inn på hva rett pris bør være og avhengig av hvem sine øyne som ser.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

christian

Min Ion blir nok utelukkende brukt til bykjøring fremover. Å ta den på langtur og betale mer enn ca 3 kr /kwt og vente på lading, blir for meg for dumt. Fortum sin lader i Sarpsborg har vel vært på dette nivået. Prisene til Ishavsveien på enkeltlading og klippekort ligger jo på opptil 20 kr/kwt og det er så hinsides at jeg tror de er medvirkende til å redusere veldig mye bruk av elbil på lengre turer. De som virkelig kjører mye og hurtig lader 2-3 ggr pr dag er nok abonnementet til Ishavsveien ok,  og kan nok komme ned i en kwt pris på 3 kroner.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA