Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

gbzdoc

Skjønner ikke helt problemet med betalingsløsning. Fortum sin SMS baserte løsning må da være relativt rimelig å implementere. Kommunikasjon til/fra laderne er de vel allerede pålagt å ha i "konsesjonen" for å få støtte fra Enova.

Griffel

Sitat fra: cra på torsdag 31. januar 2013, klokken 15:29
<flamebait>
Kan de (politikerne) ikke bare omdirigere ett øre pr liter drivstoff som øremerkes utbygging og drift av ladestasjoner da?

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 31. januar 2013, klokken 15:39
Knallbra cra!! Beste idéen hittil.
Hvorfor ikke heller et lite tillegg på buss trikkebiletter og la dette gå til hurtigladerinfrastruktur.

Det er selvfølgelig helt ligitimt å be andre betale regningen for seg, og om det offentlige gir støtte er det akkurat dette som skjer. I Oslopakke er det for eksempel bompenger fra fossilbilister som går til støtte for kollektivtrafikken. Nå mener nok ganske mange at elbilene i seg selv har fått så store forder og er så rimlige i drift at nok er nok når det gjelder støtte, og at de som har behov for denne infrastrukturen bør kunne betale for den.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Jeg gidder ikke lese alt i denne saken når du får et "kort"/brev i posten om at prisen for lading er kr 500,-  uten abonnement. Adm.dir i Ishavsveien kan forklare det resten av året til meg,men det er det mest dustet jeg har hørt.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

erik e

Den gamle skihopperen Per Bergerud prøvde noe lignende i Holmenkollen ifjor.  Vi dobler prisen for inngang for da tjener vi "fett". Lite folk,men mange tonn med usolgte pølser og vafler. Normenn er lettlurt men ikke stokk dumme. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

mariowing

Ad administrasjonsgebyret for en enkelt lading.

Jeg tar som forutsetning at for å kunne utføre en enkelt ladning har man forhåndsregistrert rfid kortet mot sitt navn og adresse på samme måte som abonnementskortene er knyttet opp. Slik at når en enkelt ladningen skal faktureres kan man sammentille data fra laderen (rfid kortets nummer) med et Excel ark som viser navn og adresse på dette kortet.

Kostnaden for å sende en faktura i posten inkludert konvolutt, brevark, toner til skriveren og porto; 30 kroner. En "kontordame" registrerer en varelinje på en faktura og registrerer inn kundeinfo i økonomisystemet som hun manuelt ser i Excel arket med kunde info. Dette tar kanskje 10 minutter. Lønn og sosiale utgifter til "damen" utgjør 350 kr i timen; rundet av oppover til 60 kroner for disse 10 minuttene. 15 kWh strøm med effekt avgift og hva det var for noe alt sammen; 30 kroner. Til sammen gir dette Ishavskraft en (kraftig opprundet) selvkost på kroner 120,-. Kan noen kaste lys over hva i alle dager de resterende 630,- kronene av de 750,- som Ishavskraft har hevdet at kostnaden til en enkelt ladning går til å dekke?


Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Sitat fra: mariowing på søndag 03. februar 2013, klokken 17:17
Jeg tar som forutsetning at for å kunne utføre en enkelt ladning har man forhåndsregistrert rfid kortet mot sitt navn og adresse på samme måte som abonnementskortene er knyttet opp.

Jeg har som en forutsetning at jeg må kunne svinge innom og lade uten å på forhånd ha hentet inn noe kort, nøkkel, spesialkabel eller andre hikkemikkerier for å kunne lade. Jeg må kunne betale med kort som på dieselpumpa hos det selskapet jeg ikke har "medlemskort" hos (her ikke det hos noen), evt. vha mobiltelefon.

Hele poenget er jo å kunne toppe batteriet når man er på en spontan tur som krever mer rekkevidde. Da er det ikke aktuelt med bestilling av kort e.l. som må leveres via post.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Hvis et univarsal-nøkkelkort er til hjelp for de som tilbyr hurtiglading, synes jeg at jeg kan leve med det, på samme måte som jeg greier å leve med ladenøkkelen til elbilforeningen.

Men til 500,- blir det jo ikke aktuelt.

Hvis vi ser på hurtigladekartet er det bare på Marchè rygge at Ishavsveien er alene. På de andre hurtigladerne til Ishavskraft er andre aktører godt representert i umiddelbar nærhet og alternativer som Fortum er derfor mer aktuelle for spontanlading for mitt vedkommende.

Så blir det spennende å se hvor Ishavskraft og de andre får støtte til å sette opp nye hurtigladere. Det får vi trolig vite i løpet av denne uken.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. februar 2013, klokken 11:18
Hvis et univarsal-nøkkelkort er til hjelp for de som tilbyr hurtiglading, synes jeg at jeg kan leve med det, på samme måte som jeg greier å leve med ladenøkkelen til elbilforeningen.

Hvis det er snakk om et universal-kort a'la nøkkelen så er det til å leve med, ja. Da er det jo bare å ha det liggende i bilen. Så for meg den evinnelige løsninga med at "nei, VI har grønne kort, du kan ikke de blå". ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snurre100

Det som er ønskelig er at hurtiglading blir det samme som å fylle bensin/diesel. Bruke bankort /visa og betale pr.KW/t. Og når de greier det på alle bensinpumpene  i Norge burde det ikke være noe problem med hurtigladere.
Venter på Kia E Niro

sven erik

universal kort er en bra løsning men da også at de har et på bensinstasjon i nærheten  til folk fra andre land
men dere sier noe om per kw ja men hva om det da blir 8-10 kr per  kw  da får vi en urimlig høy pris  dette må bli en ordning som stimmulerer til mer bruk av elbilen jeg tror en skal  se på et regne stykke å ja begge parter skal det bli lønsomt for  men som det ser ut som i dag  vil det hvære mer lønsomt å bruke gass bilen min som går på 4 kr mila i stede for det som er  nå  bare som statoil tar 44 for 15 min  det får en kansje 5 mil på  det er dyre mil men nå kjører jeg mye men er null hurtigladre runt der jeg bor men et totalt samarbeid å en kostnad for et kort til alt å da kostnad på 299-350 er da ikke mye  å en kan lade så mye en vil da blir det tatt inn på en tur til gardemoen å til bake  i forhold til fosil bilen  men son som det er i dag  å det kunn gjelder 3 i østfold  å jeg bruker en  kansje 1 gang i måneden  der da blir 350 alt for mye  å en kansje må ha 10 sånne kort for å komme seg runt  da er man oppe i det jeg brukte i fosilt brensel i måneden

cra

Sitat fra: snurre100 på mandag 04. februar 2013, klokken 12:02
Det som er ønskelig er at hurtiglading blir det samme som å fylle bensin/diesel. Bruke bankort /visa og betale pr.KW/t. Og når de greier det på alle bensinpumpene  i Norge burde det ikke være noe problem med hurtigladere.

Enig. Teknologien finnes overalt, og er velprøvd og velfungerende. :)

Modellen er vel slik at de tjener penger på pølser og kaffe, men nesten ikke noe på bensin/diesel. Da skulle en jo virkelig tro at en kunde som likevel MÅ oppholde seg der i 10-30 minutter og ikke trenger å holde i ladepistolen (på dieselpumpene kan jeg riktignok av og til låse pistolen) kan tenkes å kjøpe noe å spise/drikke/lese mens hun/han venter.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Skjønner ikke at Ishavsveien ikke kan leie en slik fra nets:

Som de integrerer med hurtigladeren.

Kan ikke være så fryktelig vanskelig eller dyrt om man bare vil.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Thomas Parsli

Sitat fra: cra på mandag 04. februar 2013, klokken 12:47
Modellen er vel slik at de tjener penger på pølser og kaffe, men nesten ikke noe på bensin/diesel.

Avansen på drivstoff er høy i Norge (høyere enn nabolandene). En bransje som syter over 10% marginer er det ikke synd på...

http://tomchrister.blogspot.no/2009/07/sommerblogg-6-bensinpriser.html
http://www.dinepenger.no/bruke/derfor-maa-du-betale-15-kroner-literen-for-bensin/20284833

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. februar 2013, klokken 12:52
Skjønner ikke at Ishavsveien ikke kan leie en slik fra nets:

Som de integrerer med hurtigladeren.

Kan ikke være så fryktelig vanskelig eller dyrt om man bare vil.

Lars

Man kan jo ha samme logikk som i enhver parkeringsautomat - man kan trykke inn minutter eller prosenter ("jeg ønsker å lade til 70%"), og så trekke fra kortet.

Jeg synes det er en tragedie at man gjør det så overkomplisert, fordi det betyr DYRT. Og blir det dyrt, så er det få som bruker det, og da tjener de ikke penger på hurtigladere.

Dessuten, jeg mener man burde satse langt mer på semi-hurtigladere (22 kW), som kan stå på bensinstasjoner, kjøpesentre, osv. og vanligvis ikke trenger ekstra mye installasjon.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

flux

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. februar 2013, klokken 12:52
Skjønner ikke at Ishavsveien ikke kan leie en slik fra nets:

Som de integrerer med hurtigladeren.

Kan ikke være så fryktelig vanskelig eller dyrt om man bare vil.

Lars
Enda enklere slik det blir gjort på parkeringsautomater. Der betaler en feks. 15kr pr 10 min med maks 90kr for 60 min. da trenger en ikke noe kode heller.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA