Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. januar 2013, klokken 01:29
Jeg er enig i at det godt kan koste, men ikke noe mer enn det som dekker strømprisen + drifting (typisk 1-1,50 pr. kWh). Utbygging mener jeg bør dekkes på andre måter. Hvis ikke vil vi få negative avisoppslag av typen "koster dobbelt så mye med elbil som med dieselbil fra Oslo til Lillehammer" og det gavner ikke saken. Rimelig drivstoff er en av hovedfordelene med elbiler, og den biten forsvinner om vi betaler 10 kroner pr. kWh.
Prisen kan gjerne være høyere; hjemmelading dekker uansett brorparten av forbruket. Imidlertid er tilgang på overkommelig hurtiglading en forutsetning de få gangene man skal på på litt lengre turer.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

tomrh

Igjen så hevder jeg at smertegrensen for pris for elbilistenes del går der man heller velger å kjøre fossilt. Som består av to ledd: 1) Bensinforbruk vs. hurtigladekostnader, der krysningspunkt for lønnsom/ikke lønnsom kan regnes ut ganske nøyaktig, og 2) prising av ekstra tidsforbruk til hurtiglading, som er subjektivt.

Men etterhvert vil flere husholdninger gå over til kun å kjøre elektrisk, og smertegrensen vil ikke lenger være avhengig av bensinprisen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond Arve

Svar fra Ishavsveien. De jobber med klippekortsystem med ca 100.- per lading. Høres helt greit ut for min del.

Sitat fra: Ishavsveien KundeserviceHei!
Takk for tilbakemelding og synspunkter.

Pr i dag er ikke Ishavsveiens laderne tilknyttet noe administrasjonssystem som gjør at man kan betale med kort eller sms. Slike systemer er svært kostbare, og det jobbes med å finne og velge et system som dekker alle nødvendige behov, med lavest mulig kostnad. Per i dag må enkeltladinger betales ved at det sendes ut en individuell faktura, og prisen på kr 500 er satt for å dekke en del av disse kostnadene. Men vi jobber for å få et administrasjonssystem på plass så raskt som overhodet mulig, og vil da etablere et klippekortsystem med for eksempel 10 ladinger, der hver lading vil koste ca kr 100.

Vi håper dette kan bli et tilbud som passer deg. Og du er uansett tidspunkt velkommen som bruker av Ishavsveien.
Vennlig hilsen
Ishavsveien
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Trond Arve på torsdag 31. januar 2013, klokken 09:44
Svar fra Ishavsveien. De jobber med klippekortsystem med ca 100.- per lading. Høres helt greit ut for min del.

Fortsatt alt for dyrt for min del. Jeg lader i snitt 7-8 minutter (ca. 4kWh) når jeg lader på Vestby, det vil bli 25,- pr. kWh.

Men siden Fortum snart (forhåpentligvis) er operative på andre siden av E6 spiller det ingen rolle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Hva er en lading? Er det enheten tid eller kW?
Det fremgår ikk av http://www.ishavsveien.no/bli-abonnent/priser-vilkar/ hva "en lading" faktisk er, selv om det åpenbart er en kostbar effære...

Jeg synes ikke 100,-/20min er en grei pris, særlig ikke om vinteren.

Og at Ishavsveien bruker 400,- på "individuell fakturerings- og betalingsadministrasjon" har jeg vanskelig for å tro.

Men jeg synes det er fantastisk at aktørene åpner markedet for Tesla.
Elbilen fremstår som disruptiv, men når Tesla begynner å etablere hurtigladere i Norge tror jeg de vil oppleves som disruptive på den "etablerte" elbilbransjen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Olofm

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 31. januar 2013, klokken 10:16
Og at Ishavsveien bruker 400,- på "individuell fakturerings- og betalingsadministrasjon" har jeg vanskelig for å tro.


Etter at jeg skrev til ishavskraft på facebook, så ble jeg faktisk oppringt fra en derfra. Han hevdet at en enkeltlading uten abonnement kostet Ishavskraft 750 kr i administrasjonskostnader. Og at de derfor syntes at det var en veldig grei pris med 500 kr, for da bidro de faktisk med 250 kr. Dette mente jeg hørtes veldig rart ut, da det er andre som kan tilby den samme tjenesten til helt andre priser.

Men karen fra Ishavskraft sto på sitt, at de hadde kostnader for 750 kr per enkeltlading, og dermed avsluttet jeg samtalen...
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski.
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm

Øyvind.h

Ok, la oss ta et par teoretiske strekninger i fire forskjellige biler. Du kan fylle strøm for 70 øre alt inkl. før du drar, og kommer frem med tomt batteri.
iMiev: 160w/km
Leaf: 180w/km
Model S: 210w/km
Dieselpris 12,- per liter

Hadde det kostet 5kr per kWh hurtiglader og du starter med fullt batteri blir prisen for turen følgende:

15 mil
iMiev (fyller 5kWh)= 11,- + 25= 36,-.
Leaf (fyller 4kWh)= 16,8 + 20= 36,8
85kWh Model S= 22,-
Dieselbil 0,5l/mil= 90,-


30 mil
iMiev= 11,- + 160= 171,-
Leaf= 16,8+153= 169,-
85kWh Model S= 44,1
Dieselbil 0,5/mil= 180,-

45 mil
iMiev= 11,- + 280,- = 291,-
Leaf= 16,8+ 285 = 301,-
85kWh Model S: 59+50= 109,-
Dieselbil 0,5/mil= 270,-

Tallene blir ikke nødvendigvis like i praksis. Man lader mer enn det som skal til for å komme frem, men man slipper jo også bompenger?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Olofm på torsdag 31. januar 2013, klokken 10:38
Etter at jeg skrev til ishavskraft på facebook, så ble jeg faktisk oppringt fra en derfra. Han hevdet at en enkeltlading uten abonnement kostet Ishavskraft 750 kr i administrasjonskostnader.

Du snakker om å drite seg ut!! I stedet for å gå offentlig ut og si at det var en trykkfeil og at det skulle stått 50 (femti) kroner, ikke fem hundre, så ringer de rundt til folk for å rettferdiggjøre at de skal ta slik latterlig høy pris??!!??  Dette må være noe av det minst profesjonelle jeg har hørt om på lenge.....  ::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: Olofm på torsdag 31. januar 2013, klokken 10:38
Ishavskraft hevdet at en enkeltlading uten abonnement kostet Ishavskraft 750 kr i administrasjonskostnader.
De bør nok se på og gjøre noe med administrasjonskostnadene sine og i tillegg innføre abonnementsordninger for mer sporadisk bruk. Klippekort til 100,- for en halvtimes lading for eks. slik at dersom en trenger å lade mer enn 4 ganger/mnd lønner det seg med mnd. abonnement.

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. januar 2013, klokken 01:29
Jeg er enig i at det godt kan koste, men ikke noe mer enn det som dekker strømprisen + drifting (typisk 1-1,50 pr. kWh). Utbygging mener jeg bør dekkes på andre måter.
Så derfor synes jeg fortsatt utbyggingsbiten bør dekkes inn av ca. 1% høyere kjøpspris på bilene
Er det riktig at de som ikke har behov for hurtiglading skal betale ekstra for bilen og sponse de som av og til trenger det?  3500,- er jo nok til et års abonnement for de som har behov.
(Dette gjelder trods alt kun biler som lader med CHAdeMO)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. januar 2013, klokken 11:55
Er det riktig at de som ikke har behov for hurtiglading skal betale ekstra for bilen og sponse de som av og til trenger det?  3500,- er jo nok til et års abonnement for de som har behov.
(Dette gjelder trods alt kun biler som lader med CHAdeMO)

1% blir vel 2.000-2.500,-. Og med et godt utbygd nett som er svært rimelig å bruke tror jeg det vil bli solgt såpass mange flere biler at importørene kan sette ned prisene på bilene ennå mer pga. stort volum. Dermed kan vi ende opp med at bilene blir ennå rimeligere enn før, selv med 1% i utbyggingsbidrag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. januar 2013, klokken 13:01
1% blir vel 2.000-2.500,-. Og med et godt utbygd nett som er svært rimelig å bruke tror jeg det vil bli solgt såpass mange flere biler at importørene kan sette ned prisene på bilene ennå mer pga. stort volum. Dermed kan vi ende opp med at bilene blir ennå rimeligere enn før, selv med 1% i utbyggingsbidrag.
Jeg tror nok Nissan og Mitsubitchi vurderer slike ting, og dersom de tror de vil tjene på det vil de  sikkert sponse ladestasjoner her og der. Om de ikke gjør det så kommer det av at de kanskje ikke deler din vurdering av kostnader, nødvendig bidrag og lønnsomhet, og kanskje tror at et flertall av de som kjøper elbil ikke egentlig har behov for hurtiglader annet enn en veldig sjelden gang, slik at mersalg ved hurtiglading til rimlig pris ikke er lønnsomt.

Hvorfor tror du 1 % er nok til å dekke utbygging?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på torsdag 31. januar 2013, klokken 13:31
Jeg tror nok Nissan og Mitsubitchi vurderer slike ting, og dersom de tror de vil tjene på det vil de  sikkert sponse ladestasjoner her og der. Om de ikke gjør det så kommer det av at de kanskje ikke deler din vurdering av kostnader, nødvendig bidrag og lønnsomhet, og kanskje tror at et flertall av de som kjøper elbil ikke egentlig har behov for hurtiglader annet enn en veldig sjelden gang, slik at mersalg ved hurtiglading til rimlig pris ikke er lønnsomt.

Hvorfor tror du 1 % er nok til å dekke utbygging?

Erfaringene fra Japan viste at med et godt utbygd nett av hurtigladere ble elbilene brukt mye mer og på lengre turer, selv om hurtigladerne sjelden faktisk ble brukt. Bare å ha nettet tilgjengelig som sikkerhet ble altså vurdert meget positivt av brukerne.

Derfor tror jeg at utbygging basert på inntjening fra selve hurtigladingen er dårlig butikk, da bruken ikke vil bli høy nok til å forsvare utbyggingskostnadene.

5000,- per bil burde holde etter min mening, om det selges 5000 biler med hurtiglademulighet (2500 Leaf, 1500 trilling og 1000 Renault) i året er det 25 millioner kroner til utbygging og drift pr. år. Over 10 år er det en kvart milliard kroner, om ikke salget stiger (lite trolig). Med jevnt stigende salg får man fort inn over en halv milliard i løpet av 10 år. Det holder til et rimelig godt utbygd nett etter min mening, når vi legger på diverse tilskuddsordninger i tillegg.

I tillegg mener jeg altså man bør låne opp en del penger i starten for å kickstarte utbyggingen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

<flamebait>
Kan de (politikerne) ikke bare omdirigere ett øre pr liter drivstoff som øremerkes utbygging og drift av ladestasjoner da?

I 2008 ble det solgt 1,83 milliarder liter bensin og 3,16 milliarder liter diesel. (http://www.transportmiljo.no/tema/nokkeltall/vei/) Det skulle bli tett på 50 millioner kroner pr år. Og om det skulle legges på de avgiftene vi allerede har så er det ett øre pr liter jeg faktisk er villig til å betale ekstra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Arha

Sitat fra: cra på torsdag 31. januar 2013, klokken 15:29
<flamebait>
Kan de (politikerne) ikke bare omdirigere ett øre pr liter drivstoff som øremerkes utbygging og drift av ladestasjoner da?

Det spørs om fossilbilistene ville jublet for denne ideen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA