Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

RunarBT

Sitat fra: Kim Amlien på tirsdag 29. januar 2013, klokken 14:56
Sitat fra: skatvalsbyggDet beste ville vært å betale pr. fylt kWh, akkurat som man betaler pr. liter for fossilt drivstoff.

Helt enig med deg her, det at Statoil f.eks tar betalt per minutt synes jeg ikke noe om, da man vil få mye mindre kWh på vinterstid en på sommerstid på 15 minutter.

Eller for å snu det, en får mer for pengene på sommeren. ;-) Positivt det da.

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 29. januar 2013, klokken 14:42
Det å ta pris pr. gang favoriserer de med stort batteri, og Leaf kommer bedre ut enn trillinger. For ikke å snakke om Tesla S med chademo-adapter. Det beste ville vært å betale pr. fylt kWh, akkurat som man betaler pr. liter for fossilt drivstoff.

Det beste ville vært å betalt ved kjøp av bilen synes jeg, ref. denne kommentaren som jeg skrev under "Tilgang og betaling for hurtiglading":

"Et bedre alternativ etter min mening er at importørene tar tak i dette. Om man legger på bilprisen littegrann og spytter inn litt fra markedsføringsbudsje ttet kan man overføre f.eks 5000 kroner for hver solgte elbil med CHAdeMO-port til et utbyggingsselskap. Selges det 4000 slike biler i 2013 hadde det gitt 20 millioner kroner til utbygging og drifting av hurtigladere. Legg til tilskudd fra Transnova og andre så kan man fort bygge for 30 millioner i året.

Dette bør fint holde til driften også slik at selve ladingen kan være gratis. Etterhvert som antallet ladere øker øker også driftskostnadene men man trenger ikke å bygge ut like mange nye ladere som i starten.

Deretter kan man levere ut RFID kort gratis til alle som kjøper en slik bil. Andre (som f.eks bruktimporterer) kan kjøpe klippekort eller kjøpe ubegrenset tilgang for bilen for de samme 5000 kronene (med et fratrekk for alder på bil, si 5% per år).

Tilgang på ubegrenset gratis hurtiglading vil garantert trekke flere kjøpere slik at importørene sannsynligvis vil tjene mer på en slik ordning selv om de betaler litt selv fra markedsføringsbudsje ttet.

Ta gjerne med f.eks Renault også og sett da opp 43kW AC ladepunkter på de samme stedene, og etterhvert CCS når det kommer biler med dette.

Dette er forøvrig den samme modellen som Tesla går for."

Alternativt kan man ta betaling for selve strømmen til en hyggelig pris, si 1,- pr. kWh. Da trenger utbyggingsselskapet kun dekke driften og ikke strømmen. Dette kan gjøres med fakturering etterskuddsvis per kvartal eller lignende.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars J

Det er mange innlegg som støttar opp om forslaget om abbonnement for tilgang til hutigladarane som så gir brukaren "ubegrennsa" tilgang til ladning.

Dette prinsippet er eg i utgangspunktet ikkje tilhengar av.

Eit eksempel som eg meiner begrunnar dette:
Dotter mi og ei vennina leigde ein stor leilighet for ei tid sidan. All strøm var innkludert i husleiga. Eg foreslo fleire gonger at huseigar skulle montera strømmålar og at dei betalte for faktisk forbruk, utan at det vart slik.
Eg er overbevist om at strømmålar hadde vore lønnsomt for både huseigar og leigetakar. Dette fordi at ved «gratis» strøm for leigetakar, er det ingen intensiver i å spara. I staden sløste dei med strømmen, full varme i alle rom dag og natt heile veka. 
Hadde jentene betalt for strømmen, kunne ganske sikkert huseigaren senka månadsleiga med eit beløp større enn det jentene måtte betalt ekstra for strømmen, og likevel hatt større netto.
I leiligheten dei same jentene leigde før dette, var strømmen ikkje innkludert, og der måtte eg ha på meg betydeleg meir tøy når eg var på besøk.
Altså, dersom strømmen hadde vore gratis her i landet, eller ein betalar kun eit fast beløp (og deretter fritt forbruk), vil forbruket auka ganske voldsomt her i landet, alle skjønner det!
Denne effekten vil ein også ha ved å tilby abbonnement på ladestasjonar, mange av oss vil heilt sikkert utnytta abbonnementet og lada ein betydeleg større del av forbuket sitt der i staden for i garasjen. Konsekvens er mindre tilgang for andre, lengre køar, etc.

Eg meiner altså at ein alltid skal betala eit beløp for den energien ein «tankar» på ein hurtigladestasjon, og ikkje eit fast beløp for å få lov til å «tanka» så mykje ein orkar.
Klippekort der ein forhåndsbetaler for ei viss energimengde (for eksempel 200 eller 500 kWh) støttar eg 100%. Gjerne 3 NOK/kWh.
Sandnes, Think Classic og TMS

jkirkebo

Sitat fra: Lars J på tirsdag 29. januar 2013, klokken 16:33
Denne effekten vil ein også ha ved å tilby abbonnement på ladestasjonar, mange av oss vil heilt sikkert utnytta abbonnementet og lada ein betydeleg større del av forbuket sitt der i staden for i garasjen. Konsekvens er mindre tilgang for andre, lengre køar, etc.

En Leaf lader i snitt med maks 30kW. Tror du mange vil stå og lade på hurtigladerne for en timepris på 20 kroner ? Jeg vil tro de fleste har bedre ting å bruke tiden sin på...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. januar 2013, klokken 15:46
"Et bedre alternativ etter min mening er at importørene tar tak i dette. Om man legger på bilprisen littegrann og spytter inn litt fra markedsføringsbudsje ttet kan man overføre f.eks 5000 kroner for hver solgte elbil med CHAdeMO-port til et utbyggingsselskap. Selges det 4000 slike biler i 2013 hadde det gitt 20 millioner kroner til utbygging og drifting av hurtigladere. Legg til tilskudd fra Transnova og andre så kan man fort bygge for 30 millioner i året.
Dette er i grunnen en glimrende idé, jkirkebo! Ideell for den initielle fasen av utbyggingen, dvs. mens antall elbiler fremdeles utgjør noen få prosent av den totale bilparken i Norge. Som du sier vil det gjøre elbil mer attraktivt å kjøpe. Men når elbilene blir mange, vil det være kjøpe- og servicesentra som står for utbyggingen. For gode og billige lademuligheter vil også trekke elbilkundene. F.eks. så har nok jeg alene lagt igjen mer penger i butikkene på Lade Arena i Trondheim enn noen andre steder i byen bare pga. de gode lademulighetene der. Et vakkert navn er det. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Lars J

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. januar 2013, klokken 18:59
En Leaf lader i snitt med maks 30kW. Tror du mange vil stå og lade på hurtigladerne for en timepris på 20 kroner ?
Sitat fra: Lars J på tirsdag 29. januar 2013, klokken 16:33
Gjerne 3 NOK/kWh.
Ja, trur faktisk det er ein del ferre som brukar hurtigladar, eller rettare at hurtigladar blir ein del mindre brukt med prismodell som eg foreslår her. Det er forskjell i marginalkostnad i dei to modellane som styrer det. Med pris som antyda over, kostar det 90 NOK/h å lada Leafen (forskjell på det og å bli påspandert 20 NOK/h).

Me har muligens ulik oppfatning av prising av energi og kanskje også andre varer her i samfunnet. Uansett så meiner eg at kostnad bør/skal vera knytta til mengde. Kjøper ein fyringsolje, ved, strøm, epler eller bananer, så skal eit element i prisen vera avhengig av mengde. Dersom det ikkje er det, så vil det ganske sikkert føra til unødvendig overforbruk. OK, me kan jo ha mengderabatt på ein del varer.
Dessutan har me jo månadskort på buss og tog, dette støttar eg sjølvsagt, fordi eg trur det ein del plasser er med og bidrar til at kollektivtilbudet fungerer (skulle for eksempel alle kjøpt billett av bussjåføren, ville den brukt ein del meir tid per km). Månedskort medfører dessutan at fleire reiser kollektivt, som igjen bidrar til eit større kollektivtilbudet (eg antar det er ein slik samanheng i allefall).

Er sjølvsagt klar over at det er ein god del kostnader med å etablere ladestasjonane, og at utbygger må ha ein del støtte/startkapital for å komma i gang. Tilskudd frå importørane/Transnova som foreslått over kan vera vera ein måte å få dette til på.
Men vidare drifts-og service-kostnader meiner eg så må dreiast over på mengde (i dette tilfelle energi).
Sandnes, Think Classic og TMS

Griffel

En kan selvfølgelig gjerne ønske at andre f.eks at det offentlige, elbil importøren eller strømleverandøren tar regningen, men dersom ingen andre er villige til å ta den, og en ikke ønsker lange køer ved laderen må en nok regne med at det koster litt å hurtiglade.
Det som begrenser omsetningen fra en hurtiglader er tiden, så en minuttpris er nok det "riktige". Eller en kombinasjon av minutt pris og kWh pris.
f.eks. kWh betales via roaming til hjemmeabonnementet + en minuttpris et sted mellom 2 og 9 kr. litt avhengig av hvor mye infrastrukturen sponses med.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lars J

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. januar 2013, klokken 21:06
Eller en kombinasjon av minutt pris og kWh pris.
Heilt enig.
Dette fordi ladefarten etter det eg har forstått avtar veldig mykje når ladestatus passerer ca 80%.
Har sett ein del innlegg på forumet som går på frustrasjon/irritasjon forårsaka av personar som skapar kø ved at dei absolutt skal lada til 100% (fordi det er gratis), og det tar laaang tid.
Dette "problemet" blir garantert ikkje mindre om nokre år når antall el-bilar som kan hurtigladast er ti-dobla (og med prismodell som ikkje begrensar dette).

Kombinasjon av minutt pris og kWh pris, vil heilt klart gjera slik oppførsel mindre attraktiv.
Sandnes, Think Classic og TMS

el-snorre

Det er hevdet en pris på 10-12 000 eks mva i nettleie og effektavgift per måned for et av Ishavsveien sine ladesteder. Trolig ved Rygge. En sum som brukes for å illustrere at dette er dyrt.

Hva tror forumet om en slik pris?
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

tomrh

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 29. januar 2013, klokken 22:31
Det er hevdet en pris på 10-12 000 eks mva i nettleie og effektavgift per måned for et av Ishavsveien sine ladesteder. Trolig ved Rygge. En sum som brukes for å illustrere at dette er dyrt. Jeg har ikke sett fakturaen så det er sagt.

Hva tror forumet om en slik pris?
Bedriftsøkonomi er enkel kalkulering. Alle utgifter må minst dekkes inn. Finnes det ikke kundegrunnlag og betalingsvillighet for å få til dette, er hele greia dødfødt. Da må det vedtas ytterligere stimuli til i en startfase for å få kundegrunnlaget stort nok, så enkelt er det. Fritak for MVA, forbruksavgift og effektavgift for strøm til hurtigladere f.eks.?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 29. januar 2013, klokken 22:31
Det er hevdet en pris på 10-12 000 eks mva i nettleie og effektavgift per måned for et av Ishavsveien sine ladesteder. Trolig ved Rygge. En sum som brukes for å illustrere at dette er dyrt. Jeg har ikke sett fakturaen så det er sagt.

Hva tror forumet om en slik pris?

Ikke så galt det vel. Det er 4 hurtigladere der (3xCHAdeMO) og 2 semi-hurtig 22kW. Si at gjennomsnittlig effektbruk er 25kW. Det blir 600kW på en dag og ~220.000kWh på et år. Kraftprisen er kanskje 35 øre pr. kWh eks. mva ? (220.000*0.35)+12*11.000=209.000 pr. år. 209.000/220.000=95 øre pr. kWh eks. mva.

Med min modell på 5000,- overført pr. bil og 1,- pr. kWh i betaling kreves det altså kun salg av noen ytterst få biler for å drifte en slik stasjon pr. år. For å sette den opp kreves det salg av ca. 250 biler etter litt støtte. Og dette er en stor stasjon med egen trafo, dyrere blir det omtrent ikke. Alikevel kan bare Leaf-salget skaffe penger til å sette opp 8 slike pr. år + drifting. Evt. kanskje 20 mindre. Legg på tilsvarende støtte fra Mitsubishi og Renault så kan det fort bygges 40-50 lokasjoner pr. år.

Et utbyggingsselskap kunne også tatt opp lån for å kickstarte utbyggingen og få opp en 100 lokasjoner eller noe slikt ganske fort.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

#146
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. januar 2013, klokken 15:46
"Et bedre alternativ etter min mening er at importørene tar tak i dette.
Snipp

Jeg kan garantere at Ishavsveien prøver å selge inn sitt mobilitetskort til bilbransjen, slik at et slikt kort kan følge med bilen, med gratis hurtiglading for nye kunder.

For å gi en god pris til slike stor-kunder, må vel rabattene være stor i forhold til ordinær pris. Ordinær pris må da settes høyere enn det ellers ville ha gjort, ikke ulikt prisene til Montér og Maxbo.
(Hos Montér ligger prisen på plank 50% over Byggmax sine priser. På den måten kan Montér gi 45% rabatt til håndverkere som igjen fakturerer full pris til sine kunder).

På den annen side vil slike stor-kunder bety mindre administrasjon per kort, noe som vil gjøre det naturlig å redusere prisen.

Når det gjelder om man for enkelt-lading og klippekort-lading skal ta betalt per lading / minutt pris / kWh blir dette ett fett, spør du meg. Det viktige er at prisen blir lett å forstå. Prisingen må også kunne kommuniseres til folk som ikke aner når ohms lov ble vedtatt. Så får vi heller tåle at man om sommeren får ekstra strøm på batteriet i forhold til en kald januardag.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

erikf

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. januar 2013, klokken 18:59
Sitat fra: Lars J på tirsdag 29. januar 2013, klokken 16:33
Denne effekten vil ein også ha ved å tilby abbonnement på ladestasjonar, mange av oss vil heilt sikkert utnytta abbonnementet og lada ein betydeleg større del av forbuket sitt der i staden for i garasjen. Konsekvens er mindre tilgang for andre, lengre køar, etc.
En Leaf lader i snitt med maks 30kW. Tror du mange vil stå og lade på hurtigladerne for en timepris på 20 kroner ? Jeg vil tro de fleste har bedre ting å bruke tiden sin på...
Folk bruker ikke tiden sin på det å lade mens man lader. I disse smarttelefontider er det utrolig hvor mye man får gjort på en halv time.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

el-snorre

Dette med prising av hurtiglading er et interessant tema. Jeg er av den oppfatning at hurtiglading ikke skal være gratis, men koste. Man hva som er rett prising er ikke lett å si. Debatten her tilsier at elbilistene vil ha ulike valg/produkter for betaling.
Ishavsveien har valgt sin modell ut fra en tanke og filosofi at man skal bygge et nett av hurtigladere. Hva en man mener om prisene og strategien aktørene som sådan tilbyr, så er det et modig valg aktørene gjør med å satse. Det blir investert millioner for vår utvidede rekkevidde, og de av oss som bruker elbilen på "langtur" må regne med at det må koste.

I august kjørte jeg Oslo-Lillehammer t/r en lørdag. Det kostet meg 44 kroner på Statoil Minnesund, (kunne) kostet meg kr 44 på maxi på Hamar,2*kr 44 på Lillehammer og (2*) 44 på Minnesund. Kr 264 (?) før tilleggs handling. Alle ladingene hadde makstid på 15 minutter, hvor dobbeltladingen ble avbrutt midveis. 25 minutter hadde nok vært ideelt på denne turen.

Godt med tid til å strekke på beina og godt med tid for å små jobbe.

Hva som er rett pris vil variere fra person til person, samt fra merke til merke. Noen biler egner seg best til nær transport, mens andre er bedre på litt lengre turer.

Debatten her har hatt to temaer; abonnementspris og "500 gebyret". Nær alle har vel slaktet de 500, mens man på abonnement har etterlyst flere "produkter" som gradert abonnement og kontantkort. Flertallet synes å akseptere at man må betale noe, som også er en erkjennelse.

Opperatørene prøver å bygge et marked for å satse videre, og det bør man støtte opp om, om man vil ha økt rekkevidde eller et sikkerhetsnett for sin elbil. Hvordan? Tja, begge parter må starte ved å prøve og feile. Ønsker vi at noen faktisk skal bygge hurtiglading for oss, så forventer de også at vi støtter opp.
I det hele og det store så er det totalkostnaden på drivstoff over året vi som vil være mest mulig elbilist bør se på og ikke bare enkeltturer.



Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på onsdag 30. januar 2013, klokken 22:39
Dette med prising av hurtiglading er et interessant tema. Jeg er av den oppfatning at hurtiglading ikke skal være gratis, men koste. Man hva som er rett prising er ikke lett å si. Debatten her tilsier at elbilistene vil ha ulike valg/produkter for betaling.

Jeg er enig i at det godt kan koste, men ikke noe mer enn det som dekker strømprisen + drifting (typisk 1-1,50 pr. kWh). Utbygging mener jeg bør dekkes på andre måter. Hvis ikke vil vi få negative avisoppslag av typen "koster dobbelt så mye med elbil som med dieselbil fra Oslo til Lillehammer" og det gavner ikke saken. Rimelig drivstoff er en av hovedfordelene med elbiler, og den biten forsvinner om vi betaler 10 kroner pr. kWh.

Så derfor synes jeg fortsatt utbyggingsbiten bør dekkes inn av ca. 1% høyere kjøpspris på bilene + markedsføringsbidrag fra importørene + evt. tilskudd fra Transnova og andre. 1% ekstra vil ikke påvirke salget negativt på noen måte, men et godt utbygd hurtigladenett (og evt. semihurtigladenett) med rimelig drivstoff vil garantert stimulere salget. Nok til at markedsføringsbidraget blir en mye mer gunstig ordning markedsføringsmessig enn avisannonser og TV-reklame.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA