Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

jkirkebo

Det er ganske mange som uansett vil være helt uinteressert i å tegne abonnement. Hva med f.eks en svenske bosatt i Strømstad som plutselig må en tur til Oslo ? Ville vi f.eks likt det om et haglet med hurtigladestasjoner nedover mot Gøteborg men der vi måtte tegne abonnement for den ene turen i året til syden via Landvetter ? Jeg har personlig behov for å kjøre til Vänersborg ca. en gang i året og det går ikke med Leaf nå. Det hadde ikke gått med Ishavsveiens løsning i svensk tapning heller selv om det sto et par ladestasjoner på veien.

For ikke å nevne det faktum at kortene er personlige slik at en familie med to elbiler må ha to abonnement selv om aldri mer enn en bil trenger hurtiglading en gitt dag.

Forøvrig blir det neppe mulig å bygge et fullsortiment tilbud for alle elbiler. Tesla ser ut til å ville ha streng kontroll på den biten selv og kommer sannsynligvis ikke til å selge ladere til operatører som ønsker å selge tilgang.

Og hvorfor skal vi evt. støtte akkurat Ishavsveiens initiativ ? Hvorfor ikke støtte f.eks Fortums initiativ isteden ? For min del personlig seiler det opp som det overlegent gunstigste valget.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ladefabrikken

Tror nok alle er glad for jobben Rune har gjort gjenom tiden. Men jeg mener at du over reagere på at mange av oss klager over Ishavsveien sine priser. Det er ingen som mener at hurtiglading skal være gratis så hvor du har det fra vet ikke jeg. Men at man setter en pris på 500 for enkel lading bare provoserer folk.
Man må tenke på at de fleste folk er late og ikke gidder å planlegge, vi setter oss i billen og kjøre ditt vi vil derfor elsker vi bilen. Men med abbonement blir alt dette mye mer pes. Dette burde Ishavsveien tenke på, lag betalings ordninge så enkel som mulig så flere fossil huer kan gå over til elbil uten å endre sine bruker mønster formye. 
Hvorfor ikke bare bruke bankkort betaling man betaler for hvor mange kwt man bruker, ikke antall minutter det blir feil på vinteren med mye lengre ladetid. Og man sliper å tenke på at om en måned eller to skal jeg på en langtur og trenger et abbonement.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

mariowing

Ingen har snakket om gratis strøm i konkurranse med diesel. Men når strømmen koster mer enn tilsvarende mengde diesel og man i tillegg bruker mye lengre tid på turen pga ladestoppene så er det to kurver som krysser hverandre og ikke i el bilens favør for å si det sånn.

Å oppfordre oss alle til å tegne et abonnement for å vise samfunnsansvar og støtte utbredelsen av ladere er greit nok. Det kunne jeg godt gjort av idealistiske grunner. Men da kan man ikke SAMTIDIG argumentere med at tilbudet skal drives på kommersielle vilkår. Hvorfor skal jeg være idealistisk når Ishavskraft er kommersielle? Det er helt ok at Ishavskraft er kommersielle men da mener jeg at også jeg har rett til å være det. Og som jeg har skrevet til det kjedsommelige; på kommersielt grunnlag har ikke Ishavskraft pr i dag et tilbud som er interessant for meg. Abonnement blir for dyrt til mitt sporadiske bruk og enkeltladinger er jo ikke et salgbare produkt.

Tenk hvilken positiv goodwill Ishavskraft hadde fått hvis de hadde skrevet i brevet "Vi håper at du som en pioner innen elektrisk transport og blant de første i landet som har en bil som kan hurtiglades har lyst til å bidra til å bygge opp et bærekraftig nett av hurtigladere. For å dra i gang dette har vi lagt ved et ladekort som gir rett til 10 ladinger i løpet av de neste seks månedene. Når du har brukt opp disse ladingene kan du enkelt fylle opp med 10 nye for kroner 500. Dette er et introduksjonstilbud som varer ut året. Har du behov for ubegrenset lading kan vi tilby dette til 299,- i måneden ved tegning av 12 måneders avtale. Velkommen som bilist på Ishavsveien - den elektriske fremtidsveien!!".

Håper at Fortum, Grønn Kontakt eller noen andre kommer med kommersielt interessante alternativer. Eller at de inviterer til et reelt spleiselag/dugnad hvor også de selv bidrar. Dette samrøret som Ishavskraft så langt bedriver gjør meg bare irritert.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trond Arve

Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 16:14
Det du sier stemmer ikke. Forumet er fullt av hatske utfall mot Ishavskraft og det er ikke bare enkeltlading til 500 kroner det klages over. Innlegget mitt er ikke anonymt. De aller fleste brukerne på dette forumet bruker nicknames, og jeg har ingen skjult agenda slik det blir påstått. Jeg jobber ikke for Ishavskraft og forfekter ingen særinteresser i egenskap av President i den internasjonale elbilunionen. EVU har partnere som konkurrerer med hverandre på samme måte som Elbilforeningen og Elbilforumet er fullt av logoer som støtter elbilsaken. Jeg gjemmer meg ikke bak nickname like lite som du gjemmer deg bak ditt fornavn. Min lønn betales av EVU som står på egne bein. Unionens partnere består av store selskaper som feks Volkswagen, Siemens og faktisk også to av Ishavskrafts konkurrenter på lademarkedet. EVUs ståsted mht brukerbetaling for hurtigstrøm er 100% identisk med Elbilforeningens. Dette er en samfunnssak, og min bekymring er at både industrien og brukerne opptrer i tråd med lover og regler og viser samfunnsansvar i forhold til en av de aller største samfunnsendringene som er igang, nemlig overgangen fra fossil energi til fornybar innenfor transport. Jeg tillater meg å tilbakevise enhver påstand om at jeg opptrer med skjult agenda i skjul av et nickname. Det er bare en "Selveste" i det norske elbilmiljøet og det er Selveste Rune Haaland som har jobbet for å fremme dine og alles interesser siden Bellona importerte sin Fiat Panda elektrisk sammen med AHA i 1988. Jeg sier ikke dette for å skryte, men jeg blir ganske forbanna når jeg opplever at noen tillater seg å trekke mine motiver i tvil. Jeg har alltid ivaretatt elbilistenes interesser og har vært involvert på en eller annen måte i samtlige tiltak som har vært iverksatt i Norge etter 1988 for å fremme brukernes interesser enten det har vært snakk om gratis parkering, 0-sats moms, fritak for bompenger eller hva det skal være.
Skjønner at jeg traff en nerve. Imidlertid er det tydelig at du er knyttet til Ishavskraft. Hvilken knytning kan man jo bare spekulere i (spesielt ettersom du valgte å poste som "Selveste"), men ut fra din argumentasjon kan man jo gjette at du har gitt råd om prismodell?

Forøvrig har jeg vanskelig for å se mange hatske utfall i denne tråden, men det er mulig din sjel er mer sart enn min. Litt real kjeft må man imidlertid tåle når man legger fram en såpass urimelig og useriøs prismodell.

Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 16:14
Det er min plikt å si fra når elbilister ikke viser tilstrekkelig samfunnsansvar og misbruker den tilliten våre politikere har gitt oss. Det gis kun støtte til bygging av hurtigladere under forutsetning av brukerbetaling. Dette er et faktum, og vi må passe oss vel for å sabotere våre demokratiske institusjoners vedtatte politikk for å fremme mer elektromobilitet i det norske samfunnet. Derfor er det viktig at ikke denne debatten ikke fører til at vi får et stempel som bortskjemte tullinger som ikke setter pris på den prioritet norske politikere har gitt elektrifisering av vegtransporten. Et viktig poeng med dette forumet er at elbilister kan diskutere internt og gjerne ha hissige meningsutvekslinger. Jeg har ingen problemer med at folk syns 500 kroner for en enkeltlading er dyrt eller provoserende, men poenget er at man bør skaffe seg et abonnement for å bidra til at vi kan få satt inn et høyere gir i arbeidet med å bygge flere ladesteder med fullsortiment ladetilbud for alle elbiler på markedet. Det får vi ikke til hvis brukerne driver hets mot utbyggerne! Vi får heller ingen sympati med å true med å kjøre dieselbil fordi samfunnet ikke gir oss gratis hurtiglading. Ingen kommer til å betale kr 500 for en enkeltlading, men jeg tror ganske mange vil være villig til å tegne et fast abonnement til 299 kr pr måned for ubegrenset tilgang etterhvert som infrastrukturen kommer på plass. Det skal bygges mange nye ladesteder i løpet av våren, sommeren og høsten 2013, og de som har vett og forstand forstår at elbilismen får en alvorlig merkevareskade hvis denne debatten havner på kommentarplass i norske aviser med overskrifter som "Elbilster truer med å kjøre dieselbil hvis de må tegne strømabonnement for elbilen sin".
Argumentet med samfunnsansvar er usaklig i denne sammenhengen. Eller synes du virkelig at elbilistene skal sørge for at Ishavsveien overlever ved å gi dem gaver? Ishavskraft er en kommersiell aktør blant flere i dette markedet; skal vi gi konkurrentene tilsvarende gaver?

Abonnementet er flott for elbilister som har behov for å lade ofte. Dersom du fortsatt rådgir Ishavskraft foreslår jeg dere tar en prat om klippekortsordning eller fornuftig prising på strølading. Forøvrig tror jeg Ishavskraft skal være minst like engstelig for denne VG-overskriften:
Ishavskraft tar 500.- for 10 mil i elbil!
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Kristian

Sitat fra: mariowing på mandag 28. januar 2013, klokken 19:54
Tenk hvilken positiv goodwill Ishavskraft hadde fått hvis de hadde skrevet i brevet "Vi håper at du som en pioner innen elektrisk transport og blant de første i landet som har en bil som kan hurtiglades har lyst til å bidra til å bygge opp et bærekraftig nett av hurtigladere. For å dra i gang dette har vi lagt ved et ladekort som gir rett til 10 ladinger i løpet av de neste seks månedene. Når du har brukt opp disse ladingene kan du enkelt fylle opp med 10 nye for kroner 500. Dette er et introduksjonstilbud som varer ut året. Har du behov for ubegrenset lading kan vi tilby dette til 299,- i måneden ved tegning av 12 måneders avtale. Velkommen som bilist på Ishavsveien - den elektriske fremtidsveien!!".

Helt enig, meg bra skrevet! Selv uten å være fullt så generøst, hadde en her muligheten til å skape et godt 1. inntrykk. Det er nå spolert, helt ufattelig klønete. Sender ut et brev i stort antall uten å evaluere hva slags følelser dette vil skape hos mottager. Nei og nei, er det virkelig mulig.   :-\
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

mariowing

Sitat fra: Kristian på tirsdag 29. januar 2013, klokken 09:39
Sender ut et brev i stort antall uten å evaluere hva slags følelser dette vil skape hos mottager.

Her er hvilke følelser det vekket hos min bror:


Dette postet han før han hadde snakket med meg om det, altså hans første reaksjon når han åpnet brevet. Så når det skrives i tråden her at Ishavsveien bare har fått 5-6 negative tilbakemeldinger så stemmer sikkert det. Min bror og mange med han gidder helt sikkert ikke å kontakte Ishavskraft for å fortelle dem hva de mener, de skriver det heller på Facebook så sine 200 nærmeste venner kan se det.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

bruisepristine

#126
5-6 negative tilbakemeldinger, haha. Ishavsveien AS burde ta seg en tur innom det forumet her og virkelig ta til seg det som blir skrevet. Det er tross alt her inne man finner den største representative andelen av elbileiere som uttrykker sine meninger i et medie. Abn ordningen er grei den for de FÅ som er avhengig av å fylle mye utenfor hjemmet, det er alle enige i, men for oss RESTERENDE BRORPART som kun trenger slike ladestasjoner som nødløsning eller til de langturene vi tar, er abn uaktuelt! Fohåndsbetalt klippekort med maks kr 40 pr lading, så skal ishavsveien se at de rett og slett dreit seg ut med sitt første såkalte tilbud (les Nigeriabrev) til kr 500 pr lading. Endrer de tilbudet til det vi elbileiere er villige til å betale, så skal de se at pengene vil flomme inn.

Oppfordrer alle som engasjerer seg her i forumet til å gå inn på ishavskraft sin facebook side og ytre sin mening: https://www.facebook.com/ishavskraft
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Olofm

For å si det enkelt så gikk papiret fra ishavskraft dit de hører hjemme, i søppla... Har kjørt elbil i et år nå, og brukt hurtiglading cirka 5 ganger. Med andre ord uaktuellt å tegne abbonement, og enda mer uaktuellt å betale 500 kr pr lading.

Her hadde vel BNH sin betalingsløsning vært mye bedre. Et klippekort som blir billigere i forhold til hvor mange klipp du ønsker og samtidlig også mulighet å betale en rimelig sum for enkellading med kort.

Det aller beste hadde selvølgelig vært å betale en sum pr ladet kwh, men det tror jeg dessverre vi må drømme øm en lenger tid fremover.

Anbefaler som andre her å legge inn en kommentar på ishavskraft sin facebook side slik at de ikke går glipp av tilbakemeldingene... https://www.facebook.com/ishavskraft
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski.
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm

Øyvind.h

Sitat fra: Olofm på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:20
For å si det enkelt så gikk papiret fra ishavskraft dit de hører hjemme, i søppla... Har kjørt elbil i et år nå, og brukt hurtiglading cirka 5 ganger. Med andre ord uaktuellt å tegne abbonement, og enda mer uaktuellt å betale 500 kr pr lading.
For din del bør det vel være mest uaktuelt å tegne abonnement, ettersom det ville gitt deg en stykkpris på 700,- fremfor det langt rimeligere enkeltkjøpet til 500,-.

Får du i snitt fylt 15kW når du besøker hurtigladeren innebærer det en pris per kWh på 46,- og 33,-  :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Olofm

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:30
Sitat fra: Olofm på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:20
For å si det enkelt så gikk papiret fra ishavskraft dit de hører hjemme, i søppla... Har kjørt elbil i et år nå, og brukt hurtiglading cirka 5 ganger. Med andre ord uaktuellt å tegne abbonement, og enda mer uaktuellt å betale 500 kr pr lading.
For din del bør det vel være mest uaktuelt å tegne abonnement, ettersom det ville gitt deg en stykkpris på 700,- fremfor det langt rimeligere enkeltkjøpet til 500,-.

Får du i snitt fylt 15kW når du besøker hurtigladeren innebærer det en pris per kWh på 46,- og 33,-  :)


Uaktuellt uansett, da tar jeg dessverre heller fossilbilen fremfor å stå å lade 30 minutt og samtidlig betale 500 kr for dette...
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski.
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm

Lars C. Krogenæs

#130
Skal vi få noen til å etablere og drifte hurtigladere må nok prisen på en hurtiglading betydelig høyere enn 40 kr.

Glem hva du betaler for strømmen hjemme. Dette er et helt annet marked, med helt andre investerings- og driftskostnader. Sammenlign heller med flaskevann. Her tar Statoil 50 kroner litern for BonAqua mens det samme vannet blir levert i kran i heimen for noen øre. Vi drikker vann hjemenifra, men av og til er vi villige til å betale for vann på flaske når vi er på tur. Jeg mener en hurtiglading bør ligge på rundt 100,-. Greier ikke leverandøren å gå med overskudd med en slik pris bør de ta et kjapt kurs i enkel bedriftsøkonomi.

Ishavskraft er også fullt klar over denne tråden. Problemet til Ishavsveien er at de er inne i en fase der de investerer tungt, samtidig som de må vise ovenfor sine eiere at det finnes en betalingsvillighet i markedet, slik at selskapet vil kunne gå med overskudd en gang i fremtiden. Ishavseien sliter med interne systemer for klippekort og enkeltlading. Dermed har selskapet valgt å fokusere på abonnementskunder i denne fasen. Ishavsveien baker så problemer med å kunne tilby klippekort og enkeltlading inn i en suppe av "dugnad", elbilens fremtid og samfunnsansvar.

Som jeg kanskje har greid å formidle tidligere i denne tråden, synes jeg det er trist.

På Østlandet har Ishavsveien noen få egne ladere plassert i Østfold. Så har de samarbeid med Eidsiva i Mjøs-regionen, Lyse i Stavanger og EV power i Trønderlag. Disse selvstendige operatørene har også egne abonnement med mye gunstigere priser for enkeltladinger (EV Power tar 49,- per måned og 100,- per lading).

Så kommer Fortum og Grønn kontakt med egne priser for sine ladere.

Se også elbil.no der selskapene blir presentert og sammenliknet.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

phaugneland

Elbil.no har kontaktet de hurtigladeoperatørene som opprinnelig stod på Ishavsveiens liste over samarbeidende operatører. Alle understreker at man ikke må være abonnent hos Ishavsveien for å få tilgang til deres hurtigladere. Samtlige operatører har sine egne ordninger for adgang og betaling dersom ikke adgangen fortsatt er åpen og gratis i en innkjøringsfase. De fleste som har innført eller planlagt abonnementsordning, har også et tilbud til dem som bruker hurtiglading i unntakstilfeller, og som ikke har behov for abonnement.

Se svarene fra operatørene her: http://elbil.no/ladestasjoner/908-tilgang-og-betaling-for-hurtiglading
Nestleder i Norsk elbilforening. Har jobbet i Elbilforeningen siden juni 2012. Bruker til daglig BH Emotion elsykkel.

petwi

Sitat fra: mariowing på tirsdag 29. januar 2013, klokken 09:53
Sitat fra: Kristian på tirsdag 29. januar 2013, klokken 09:39
Sender ut et brev i stort antall uten å evaluere hva slags følelser dette vil skape hos mottager.

Her er hvilke følelser det vekket hos min bror:


Dette postet han før han hadde snakket med meg om det, altså hans første reaksjon når han åpnet brevet. Så når det skrives i tråden her at Ishavsveien bare har fått 5-6 negative tilbakemeldinger så stemmer sikkert det. Min bror og mange med han gidder helt sikkert ikke å kontakte Ishavskraft for å fortelle dem hva de mener, de skriver det heller på Facebook så sine 200 nærmeste venner kan se det.
Stemmer det storebror. Men hvorfor skulle jeg snakket med deg først før jeg blei sint? Du er jo tross alt enig  ;)
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

tomrh

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 29. januar 2013, klokken 11:16
Skal vi få noen til å etablere og drifte hurtigladere må nok prisen på en hurtiglading betydelig høyere enn 40 kr.
...
Jeg mener en hurtiglading bør ligge på rundt 100,-. Greier ikke leverandøren å gå med overskudd med en slik pris bør de ta et kjapt kurs i enkel bedriftsøkonomi.
Det er bensin/dieselprisen som avgjør smertegrensen for hurtiglading. For alternativet er å kjøre fossilt.

Ihvertfall for trillinger er 100 kr/ladning et for høyt tall. Man får maks 80 km ut av en hurtiglading, som oftest mye mindre. Da er fossilt drivstoff å foretrekke.

Ved å starte fulladet med hjemmelading og fylle på med en stk hurtiglading for å komme frem, kan totalkostnaden pr. km likevel komme et stykke under dieselprisen. Og ventetiden for hurtiglading har også sin pris. Som trillingeier ser jeg at smertegrensen ligger et sted mellom 75 og 100 kroner pr. ladning.

Det å ta pris pr. gang favoriserer de med stort batteri, og Leaf kommer bedre ut enn trillinger. For ikke å snakke om Tesla S med chademo-adapter. Det beste ville vært å betale pr. fylt kWh, akkurat som man betaler pr. liter for fossilt drivstoff.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kim Amlien

Sitat fra: skatvalsbyggDet beste ville vært å betale pr. fylt kWh, akkurat som man betaler pr. liter for fossilt drivstoff.

Helt enig med deg her, det at Statoil f.eks tar betalt per minutt synes jeg ikke noe om, da man vil få mye mindre kWh på vinterstid en på sommerstid på 15 minutter.
Stord
Svart Nissan Leaf 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA