Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

hkaspenberg

Sitat fra: ElRey på mandag 28. januar 2013, klokken 09:10
:
:
f. Hurtigladeren skal være offentlig tilgjengelig og kunne brukes av alle til enhver tid.
Prisingen skal ikke diskriminere brukere som ikke er kunde hos Ishavskraft gjennom andre
tjenester. Dette kravet gjelder 3 år fra dato for utbetalt støtte.

g. Eventuell abonnementsordning med tilgangsstyring skal være åpen, kompatibel og skal
kunne benyttes på alle hurtigladere på Østlandet med samme type tilgangsstyring.

Krav F og G er ikke presist nok formulert. For krav F burde man kuttet den første setningen "gjennom andre tjenester" slik at teksten hadde sett slik ut:

F. Hurtigladeren skal være offentlig tilgjengelig og kunne brukes av alle til enhver tid.
Prisingen skal ikke diskriminere brukere som ikke er kunde hos Ishavskraft. Dette kravet gjelder 3 år fra dato for utbetalt støtte.


Hadde det stått slik hadde det vært soleklart at abbonementsordningen de forsøker å innføre bryter med denne forutsetningen.

Når det gjelder krav G så burde det være omformulert til

G. Eventuell abonnementsordning med tilgangsstyring skal være åpen, kompatibel og skal
kunne benyttes på alle hurtigladere på Østlandet.


Formuleringen "samme tilgangsstyring" åpner for at man kan innføre proprietære betalingsløsninger som binder kundene inn i abbonementsordninger de ikke ønsker.

Vi har allerede en velfungerende betalingsløsning i dette landet. Det kalles bankkort. Hvorfor kan man ikke bare ha en vanlig kortleser på hurtigladerne slik det er på alle landets bensinstasjoner? Dra kortet før lading (og etter dersom man trenger kvittering) så betaler man for tilgang og strømmen man bruker på en helt åpen og ikke-diskriminerende måte. Kan ikke skjønne at det ikke skulle være mulig.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hkaspenberg

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 28. januar 2013, klokken 09:32
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 28. januar 2013, klokken 09:11
(Et lite sleivspark til "Selveste" (og andre) til slutt: Jeg fremstår alltid med fullt navn på alle fora jeg deltar i. Har aldri forstått vitsen med mer eller mindre anonyme nicks.)

Poenget med anonymitet er enkelt: man ønsker ikke å fremstå som den man er.
Go figure...

Hvis man ikke kan stå bak det man skriver under fullt navn så bør man avholde seg fra å delta i diskusjonen. Så enkelt er det.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Espen Hugaas Andersen

Man kan gjerne diskutere hva vilkårene burde ha vært, men jeg kan ikke se at Ishavskraft bryter med vilkårene slik de er skrevet.

Selv om Ishavskraft ikke bryter med vilkårene er jeg ikke sikker på at fylkeskommunen får tilstrekkelig gjenytelse for pengene. Problemet ligger i:

e. Østfold fylkeskommune skal få tilgang til alle tilgjengelige bruksdata for Ishavskrafts
hurtigladeinfrastruktur i Østfold, til intern bruk i videre planlegging.


Når Ishavskraft priser seg ut av markedet er bruksdataene verdiløse. For å sikre at dataene har verdi på lang sikt bør man sette krav til prisnivå. F.eks inkludere et krav på makspris på 100 kroner per 30 minutter/20 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hkaspenberg

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 28. januar 2013, klokken 09:48
Man kan gjerne diskutere hva vilkårene burde ha vært, men jeg kan ikke se at Ishavskraft bryter med vilkårene slik de er skrevet.
:
Du har helt rett. De bryter ikke med vilkårene slik de er skrevet, men Joakim ba om innspill til hvordan slike krav til tilskudd kunne være i fremtiden, og det fikk han.

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Lars C. Krogenæs

#109
Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 02:45
Diverse

Min sak her går på 3 ting:

1.
Som forum administrator prøver jeg etter beste evne å holde forumet på et saklig og opplysende nivå. Du har 2 brukerkontoer på forumet. En med ditt fulle navn, og en med nicket "Selveste". Det er ikke alle som vet hvem som skjuler seg bak nicket du valgte å gjemme deg bak, og når du ikke har gangsyn nok til å opplyse om dette selv, tar jeg tak i det. På samme måte har jeg tatt tak i det når et elbilverksted i Asker anomymt forteller om hvor fornøyd de er med servicen i sitt eget selskap. I likhet med alle andre brukere på forumet oppfordrer vi, og krever vi, at de som har næringsinteresser i forbindelse med elbiler flagger dette. Det er helt greit at man har næringsinteresser, men fortell om det! Så kan leseren danne seg et grunnlag for bakgrunnen for innlegget. Brukere som Electrolux, Arnstein mfl. poster jevnlig, og vil ofte være i en situasjon der de anbefaler egne produkter og tjenester, men så lenge dette flagges synes vi dette er greit.

Du driver en organisasjon som har Ishavsveien AS som en av de viktigste kundene. Jeg er temmelig sikker på at du har diskutert denne tråden med Hr. Storelv i Ishavskraft før du valgte å poste anonymt. Det er ikke alle som vet om denne koplingen, som jeg mener det er viktig å opplyse om.

2. Du, jeg og alle andre mener at "enkeltading til kr 500 er grisedyrt". Det er det som er vårt poeng, og det er det vi vil endre på. Vi har ikke kritisert prisen på 3500,- i året for en som lader kjempemye. Det vi ønsker oss er et klippekort som gjerne kan ha en gydlighetstid på 12 måneder, der vi kan kjøpe 10 oppladninger til en fornuftig pris. Kortet må også være upersonlig slik at den i familien som til enhver tid disponerer elbilen i familien kan bruke kortet.

At du / Ishavsveien AS ikke synes brukere av elbil som primært kjører t/r jobb også skal få lov til å bruke elbilen på sporadiske langturer er jeg sterkt uenig i. Antakelig utgjør denne brukergruppen 95% av dagens elbilmarked. Det vil også være avgjørende for kjøpet av en elbil at den faktisk kan brukes på enkelte langturer. Det bør da være lov å ROPE ut at vi er uenige i at Ishavskraft AS så til de grader dolker denne gruppen av nye og eksisterende elbilbrukere i ryggen. Jeg kan ikke se at dette er å ødelegger for elbilsaken. Jeg mener derimot at det er Ishavskraft som ødelegger for elbilsaken.

Det er mange gode dugnader her i samfunnet. Jeg kjører buss 10 ganger i året. Samtidig er jeg for at det skal være et godt utbygd kollektivtilbud. Likevel er jeg ikke med på en dugnad, der jeg betaler 3500,- for å kjøre så mye buss jeg vil i løpet av et år. Jeg hadde også syntes det hadde vært for dyrt å betale 500,- for en busstur, selv om formålet var godt. Selv 50 kroner for å kjøre buss 2km (Haslum - Bekkestua) til butikken synes jeg er for dyrt og jeg velger da heller bilen.

3. Markedsføringen fra Ishavskraft bryter markedsføringsloven i forbindelse med utsendingen, reklamerer for hurtigladere som ikke er med i nettverket og har brukerbetingelser som etter det jeg kan se i strid med lover om lagring av brukerdata. Her står Ishavskraft AS frem som lademonopolist uten samfunnsansvar!

Samtidig mener Ishavskraft at de skal bli behandlet seriøst?

Lars C. Krogenæs
Som er forumadministrator på elbilforum.no
Meningene er mine egne og jeg skriver ikke på vegne av elbilforeningen.
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

tomrh

Sitat fra: hkaspenberg på mandag 28. januar 2013, klokken 09:36
Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 28. januar 2013, klokken 09:32
Sitat fra: hkaspenberg på mandag 28. januar 2013, klokken 09:11
(Et lite sleivspark til "Selveste" (og andre) til slutt: Jeg fremstår alltid med fullt navn på alle fora jeg deltar i. Har aldri forstått vitsen med mer eller mindre anonyme nicks.)

Poenget med anonymitet er enkelt: man ønsker ikke å fremstå som den man er.
Go figure...

Hvis man ikke kan stå bak det man skriver under fullt navn så bør man avholde seg fra å delta i diskusjonen. Så enkelt er det.

// Hans
Nick/psevdonym er en grunnregel for nettvett. Alt kan googles. Bruker man fullt navn i alle søkbare fora, så kan man enkelt lage en profil ved bare å google vedkommendes navn. Et nick vil enkelt hindre det. I offentlig debatt der man innehar en samfunnsrolle eller et engasjement kan fullt navn forsvares og faktisk være påkrevet for troverdigheten, som det nevnes her. Men hensikten til de som søker opp personer på internett kan være mange, ikke alle har redelige formål. F.eks. er tråden om "Elbilbarna" en tråd der det slett ikke er tilrådelig å stå fram med fullt navn.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

flux

Jeg tror ikke vi kan forvente at kommersielle aktører som f.eks. Ishavsveien skal lage systemer og ordninger som er til det beste for alle forbrukere, uten at markedet er regulert. Se for eksempel hvordan aktørene tar seg betalt for mobildata ved utenlands roaming.

Det må være et krav at alle kan benytte alle offentlige ladestasjoner uansett hvilken aktør en har sitt abonnement hos (Roaming).

Elbilforeningen kan inkludere en RFID "nøkkel" i medlemskontingenten, så kan hver bruker selv velge en abonnement leverandør som en knytter sin "nøkkel" mot.



EU er på banen nå med nye reguleringer rundt ladeinfrastruktur:

http://ec.europa.eu/danmark/documents/alle_emner/transport/130124_swd(2013)5-2-impact-assessment-part1.pdf

http://ec.europa.eu/danmark/documents/alle_emner/transport/130124_swd(2013)5-2-impact-assessment-part2.pdf

Trond Arve

Sitat fra: selveste på søndag 27. januar 2013, klokken 02:28
...
299 kr i abonnementskostnad for ubegrenset mengde strøm er mindre mobilitetskostnad enn månedskort fra Ruter for skoleelever og studenter. Elbilister som syter over dette skader sin egen sak og er utakknemlige egoister uten samfunnsansvar. Når det er sagt er 500 kroner for en enkeltlading uten abonnement selvsagt grisedyrt. Ingen kommer til å betale så mye for en fylling. Obligatorisk abonnement bør være eneste tilbud, og flest mulig som trenger hurtiglading og som ønsker flere hurtigladere i Norge bør tegne abonnement slik vi gjør for hus og hjem, hytter og andre steder der vi vil ha tilgang på strøm. Da blir det bygget mer og tilbudet blir enda mer interessant.
...

Rune Haaland,
Forummedlemmene klager ikke på abonnementet som sådan, men at Ishavskraft priser enkeltladinger i et forsøk på å tvinge folk til å tegne abonnement. Det oppleves urimelig, useriøst og fremmer ikke elbiler i Norge. Anonyme innlegg fra personer som åpenbart har interesser hos leverandøren er i samme gate, dette bør du slutte med.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

bruisepristine

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 28. januar 2013, klokken 10:32
Sitat fra: selveste på mandag 28. januar 2013, klokken 02:45
Diverse

2. Du, jeg og alle andre mener at "enkeltading til kr 500 er grisedyrt". Det er det som er vårt poeng, og det er det vi vil endre på. Vi har ikke kritisert prisen på 3500,- i året for en som lader kjempemye. Det vi ønsker oss er et klippekort som gjerne kan ha en gydlighetstid på 12 måneder, der vi kan kjøpe 10 oppladninger til en fornuftig pris. Kortet må også være upersonlig slik at den i familien som til enhver tid disponerer elbilen i familien kan bruke kortet.


Nettopp! Eneste innvending jeg har på det du skriver er at klippekortet ikke burde ha gyldighetstid. Maks kr 400,- per 10 ladinger.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Kristian

Snakker om megabommert, jeg garanterer at minst 95% av de som mottok brevet reagerte med sjokk og vantro over prisen på 500 kr pr lading. Rakk ikke engang å reflektere over abonnementsprisen. Ishavsveien hadde her en sjanse til å skape noe positivt, og har nå greit å få nærmest alle elbil eiere mot seg. Abonnementsprisen er helt grei, men det hjelper jo ikke det når nesten alle de potensielle kundene er dritsure. En tenker jo umiddelbart at dette brevet er skrevet av noen helt uten bakkekontakt.

Forøvrig regner jeg med at dette brevet har vært en tankevekker for alle de her på forumet som i lang tid har forventet gratis strøm overalt. Blitt sure fordi Statoil tar betalt, men nå ser vi at Statoil må oppmuntres til å komme med et alternativ. Vi trenger ikke gratis strøm, betaler gjerne, og det er superviktig at tilbudet om lading finnes. Kr 500 er ikke noe alternativ.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

cbretteville

Sitat fra: Kristian på mandag 28. januar 2013, klokken 14:58
Snakker om megabommert, jeg garanterer at minst 95% av de som mottok brevet reagerte med sjokk og vantro over prisen på 500 kr pr lading.

Skal ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg må si jeg tenkte WTF! Ble ikke mindre hoderystende nå jeg ser det dreier seg om hele tre stasjoner nedover E6. Hadde i og for seg vært greit å ta den bilen til hytta i Skjeberg av og til også, men med denne prisingen blir det Skåda'en hver gang.
Carl
Oslo: 2008-2012 1998 P106 | 2012- 2012 C-Zero

tomrh

Ja abonnementsordningen er grei den, for de som har behovet. Abonnementsprisen på 299,-/mnd er den samme som EV Power opererer med i Trøndelag. Når nettverket av hurtigladere blir større, kan dette bli en grei pris for mange. Hurtigladeren i Meråker muliggjør harrytur, og den som kommer på Orkanger åpner opp for en haug med hyttefolk som også vil spare et lass bompenger. På slike distanser snakker vi gjerne om 2-4 hurtigladinger pr utflukt.

I vårt tilfelle koster en hyttetur hele 400 kroner tilsammen i drivstoff og bompenger med fossilen, så hytteturene alene vil faktisk gjøre abonnementet lønnsomt når Orkanger-laderen kommer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

At enkeltladinger er dyrere enn ladinger i et abonnement er å forvente, men at en enkeltlading koster mer enn hele abonnementet henger ikke på greip.

Det blir som å ta femtusen kroner for at du skal se nyhetene på NRK bare denne ene gangen. Latterlig. Men det er vi kundene (eller; vi som ikke blir kunder) og markedet som bestemmer, og det blir jo surt for dem når begge abonnentene plutselig får beskjed om at ordningen må legges ned pga dårlig lønnsomhet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

selveste

Sitat fra: Trond Arve på mandag 28. januar 2013, klokken 11:27
Sitat fra: selveste på søndag 27. januar 2013, klokken 02:28
...
299 kr i abonnementskostnad for ubegrenset mengde strøm er mindre mobilitetskostnad enn månedskort fra Ruter for skoleelever og studenter. Elbilister som syter over dette skader sin egen sak og er utakknemlige egoister uten samfunnsansvar. Når det er sagt er 500 kroner for en enkeltlading uten abonnement selvsagt grisedyrt. Ingen kommer til å betale så mye for en fylling. Obligatorisk abonnement bør være eneste tilbud, og flest mulig som trenger hurtiglading og som ønsker flere hurtigladere i Norge bør tegne abonnement slik vi gjør for hus og hjem, hytter og andre steder der vi vil ha tilgang på strøm. Da blir det bygget mer og tilbudet blir enda mer interessant.
...

Rune Haaland,
Forummedlemmene klager ikke på abonnementet som sådan, men at Ishavskraft priser enkeltladinger i et forsøk på å tvinge folk til å tegne abonnement. Det oppleves urimelig, useriøst og fremmer ikke elbiler i Norge. Anonyme innlegg fra personer som åpenbart har interesser hos leverandøren er i samme gate, dette bør du slutte med.

Det du sier stemmer ikke. Forumet er fullt av hatske utfall mot Ishavskraft og det er ikke bare enkeltlading til 500 kroner det klages over. Innlegget mitt er ikke anonymt. De aller fleste brukerne på dette forumet bruker nicknames, og jeg har ingen skjult agenda slik det blir påstått. Jeg jobber ikke for Ishavskraft og forfekter ingen særinteresser i egenskap av President i den internasjonale elbilunionen. EVU har partnere som konkurrerer med hverandre på samme måte som Elbilforeningen og Elbilforumet er fullt av logoer som støtter elbilsaken. Jeg gjemmer meg ikke bak nickname like lite som du gjemmer deg bak ditt fornavn. Min lønn betales av EVU som står på egne bein. Unionens partnere består av store selskaper som feks Volkswagen, Siemens og faktisk også to av Ishavskrafts konkurrenter på lademarkedet. EVUs ståsted mht brukerbetaling for hurtigstrøm er 100% identisk med Elbilforeningens. Dette er en samfunnssak, og min bekymring er at både industrien og brukerne opptrer i tråd med lover og regler og viser samfunnsansvar i forhold til en av de aller største samfunnsendringene som er igang, nemlig overgangen fra fossil energi til fornybar innenfor transport. Jeg tillater meg å tilbakevise enhver påstand om at jeg opptrer med skjult agenda i skjul av et nickname. Det er bare en "Selveste" i det norske elbilmiljøet og det er Selveste Rune Haaland som har jobbet for å fremme dine og alles interesser siden Bellona importerte sin Fiat Panda elektrisk sammen med AHA i 1988. Jeg sier ikke dette for å skryte, men jeg blir ganske forbanna når jeg opplever at noen tillater seg å trekke mine motiver i tvil. Jeg har alltid ivaretatt elbilistenes interesser og har vært involvert på en eller annen måte i samtlige tiltak som har vært iverksatt i Norge etter 1988 for å fremme brukernes interesser enten det har vært snakk om gratis parkering, 0-sats moms, fritak for bompenger eller hva det skal være. Det er min plikt å si fra når elbilister ikke viser tilstrekkelig samfunnsansvar og misbruker den tilliten våre politikere har gitt oss. Det gis kun støtte til bygging av hurtigladere under forutsetning av brukerbetaling. Dette er et faktum, og vi må passe oss vel for å sabotere våre demokratiske institusjoners vedtatte politikk for å fremme mer elektromobilitet i det norske samfunnet. Derfor er det viktig at ikke denne debatten ikke fører til at vi får et stempel som bortskjemte tullinger som ikke setter pris på den prioritet norske politikere har gitt elektrifisering av vegtransporten. Et viktig poeng med dette forumet er at elbilister kan diskutere internt og gjerne ha hissige meningsutvekslinger. Jeg har ingen problemer med at folk syns 500 kroner for en enkeltlading er dyrt eller provoserende, men poenget er at man bør skaffe seg et abonnement for å bidra til at vi kan få satt inn et høyere gir i arbeidet med å bygge flere ladesteder med fullsortiment ladetilbud for alle elbiler på markedet. Det får vi ikke til hvis brukerne driver hets mot utbyggerne! Vi får heller ingen sympati med å true med å kjøre dieselbil fordi samfunnet ikke gir oss gratis hurtiglading. Ingen kommer til å betale kr 500 for en enkeltlading, men jeg tror ganske mange vil være villig til å tegne et fast abonnement til 299 kr pr måned for ubegrenset tilgang etterhvert som infrastrukturen kommer på plass. Det skal bygges mange nye ladesteder i løpet av våren, sommeren og høsten 2013, og de som har vett og forstand forstår at elbilismen får en alvorlig merkevareskade hvis denne debatten havner på kommentarplass i norske aviser med overskrifter som "Elbilster truer med å kjøre dieselbil hvis de må tegne strømabonnement for elbilen sin".

flux

Det er greit med abonnement, men ikke om det fører til at en er låst til en leverandør!

Dere som jobber sammen med aktører eller for aktører må jobbe sammen om en felles løsning, og det haster.  Uten en felles løsning der ulike aktører kan selge kraft via andre sine ladepunkter får vi ikke noe fritt marked.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA