Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er vi fornøyde med trillingene våre?

Startet av Lene Jensen, torsdag 07. februar 2013, klokken 11:56

« forrige - neste »

jahnarne

Sitat fra: davgal på tirsdag 29. januar 2013, klokken 03:25
Jeg har med min zebra fra 2010 kjør Oslo-Tønsberg-Oslo via horten fergen i -10 og to timer lading i Tønsberg. Da hadde jeg ca.5 % igjen når jeg var hjemme. Jeg har dieselvarmer, det gjør veldig mye for rekkevidden. Med min mor sin zebra, uten dieselvarmer måtte jeg ha tatt en hel dag med lading i Tønsberg, med min far sin litium tror jeg ikke jeg hadde greid Oslo-tønsberg en gang.
Tja, det er ca 16 mil? Kjørte 5 mil, ladet 1.5t i Sjuestokkåsen utenfor Tønsberg, og så 10 mil hjem til Tanum forrige helg med min 2011 Li-Think m/dieselvarmer. Kom frem med 15% rest. -5'C og endel slaps på motorveien. Høres nokså likt ut mao...

Go-carter

Oslo-Tbg-Oslo er vel fort ca. 200km via Horten. 240 om man kjører om Drammen.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

Sitat fra: Go-carter på tirsdag 29. januar 2013, klokken 10:02
Oslo-Tbg-Oslo er vel fort ca. 200km via Horten. 240 om man kjører om Drammen.
Oslo-Moss er 6mil, Horten-Tønsberg er 2mil.

Lene Jensen

hma, det ble litt kluss i det innlegget, jeg mente å skrive knapp for seteVARME. Men har funnet ut at det var nok bare innbildning at setene var varme ;-)

I instruksjonsboken min står det "Ved lading fra 16 A kurs kan "POWER CHARGE" benyttes". Men jeg har ikke noe power knapp på ladekladden, den ser annerledes ut på enn på bildet i boken. Betyr det at man kan kjøpe en ladekabel som har denne muligheten?

I dag hadde jeg 30% igjen da jeg kom fram til jobb.

Kjører dere vanligvis på E eller D eller bytter dere på?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

elektrolux

Den originale Think kabelen kan veksle mellom 10A og 13-14A lading. sistnevnte er 30-40% raskere. vet ikke hvilken kabel du har fått, men se etter neste gang du lader offentlig, så kan du se hvor mye strøm du trekker.

E gir normalt mer regen og er greit i bytrafikk, mens D har mindre regen og kanskje mer effekt, og egner seg på åpne veier. Skal du bremse kan du sette bilen i E for å ta vare på litt ekstra strøm.

Har ide om å lage en automatgir til nye Think der E er trigget av bremsepedal, og D av fartspedalen. Full pedal og bilen går automatisk i D. Brems og bilen går automatisk i E. Ingen pedal, og automatisk N slik at du ikke bremser ned farten med unødvendig regen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lene Jensen

elektrolux, det var jo en genial tanke!

Ladekladden min skal jeg prøve å få tatt bilde av, den er ikke maken til de jeg fant bilde av da jeg googlet. Den har bare grønne lys, og fem trinn eller noe som viser hvor oppladet batteriet er.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

mohpet

Sitat fra: Lene Jensen på tirsdag 29. januar 2013, klokken 12:21
I instruksjonsboken min står det "Ved lading fra 16 A kurs kan "POWER CHARGE" benyttes". Men jeg har ikke noe power knapp på ladekladden, den ser annerledes ut på enn på bildet i boken. Betyr det at man kan kjøpe en ladekabel som har denne muligheten?

I dag hadde jeg 30% igjen da jeg kom fram til jobb.

Kjører dere vanligvis på E eller D eller bytter dere på?
7 mil og 30% rest gir 10 mil. Hvor mye varme har du på? Det kan gi 20-30% reduksjon om du kjører det på fullt og bra med vifte. Holder du deg på maks 3 prikker, helst mellom 2 og 3? Og hvilken fart ligger du i, over 80 blir det mye luftmotstand. Lierbakkene drar nok endel.

Interessant det med den laderen, hvilken type du har fått.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lene Jensen

Da jeg kjørte hjem i går kveld fra jobben så oppdaget jeg da jeg var litt på vei at det bare var 40% igjen på batteriet (og den hadde ladet 8 timer). Jeg kjørte til RS hvor det var folk, sjekket ladekabelen og fant ut at den fungerte som den skulle, men han stilte den opp på høyere ampere, antagelig hadde jeg i min iver etter å finne ut hva som var knapper og hva som bare var lys  :-[  trykket ned i lading slik at den bare ladet 10% på 8 timer... Så da måtte den stå til lading et par timer hos RS mens jeg fordrev tiden på et kjøpesenter i nærheten. Kjørte hjem på veeeldig økonomisk måte og kom hjem med 15% igjen.

Den fulladet fint i natt, så nå skal jeg sjekke et par ganger i løpet av dagen at den lader som den skal på jobben også. Det er en knapp med 0 og en med 1 og med ca 5 grønne lys i mellom, så man kan trykke opp og ned på ladestyrken visstnok.

Kjørte på D i dag og vips var jeg opp i 120 km/t et sted. Hadde varmen på fullt og vifta på 1 og kom fram med 20%, men nå er det mildt i dag da.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Jeg synes det er så dårlig mottak i radioen. Stadig blir det skurring etterhvert som jeg kjører, minner om hvordan det var i begynnelsen etter at P4 hadde skiftet til lokale frekvenser. På de andre bilene mine har jeg hørt P4 fint hele veien uten å bytte frekvens.

Andre stasjoner er dårlige også. Antennen er oppe og ser grei ut.
Lurer også på hvordan jeg får klokke i radiodisplayet MENS jeg hører på radio. Det er en Blaupunkt. Noen som har maken radio og kan gi meg noen tips?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

hma

#24
Sitat fra: Lene Jensen på onsdag 30. januar 2013, klokken 11:38
Noen som har maken radio og kan gi meg noen tips?
Jeg kan anbefale en bilradio med innebygget DAB+ (og FM). Jeg har en Caliber-spiller som har omtrent like spesifikasjoner som Pioneer DEH-X8500DAB.
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?katid=1204

Min har DAB-antenner som kan klistres på frontruta, så bruker jeg den eksisterende tak-antenna til FM-mottak.

Her får du alt du trenger; trådløs handsfree for mobilen (via blåtann) samt enkel trådløs musikkavspilling (fra mobilen).
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

#25
Sitat fra: Lene Jensen på onsdag 30. januar 2013, klokken 11:18
...antagelig hadde jeg i min iver etter å finne ut hva som var knapper og hva som bare var lys  :-[  trykket ned i lading slik at den bare ladet 10% på 8 timer...
Think kan kun lades på to "hastigheter", enten vanlig lading (10A, som gir ca 5A batteristrøm) eller "power charge" (16A, som gir ca 7A batteristrøm).
Det finnes ikke noe modus som lader 10% på 8 timer.
R&S aktiverte "power charge" for deg ved å trykke raskt to ganger på power charge-knappen, fordi det gir raskest lading.

Det kan virke som om ladingen på bilen din ikke hadde kommet ordentlig i gang, og at du derfor kom til kun 40%.
Et godt tips når du setter bilen på lading er å kontrollere at begge de lampene oppe på dashbordet (kontakt- og batterisymbol) lyser stødig grønt. Sjekk også at economy-nåla på instrumentpanelet beveger seg opp noen prikker. Aktiverer du power charge vil nåla gå lengre opp enn ved normal-lading.

Jeg leste også at du ved en anledning ikke fikk startet bilen etter en tur, og at batterilampa lyste. Var det den lille røde batterilampa til 12V-batteriet, eller den gul/oransje batteri/ladeindikatoren som lyste?
Det høres ut som om du ikke hadde startet bilen, evt at du hadde forsøkt å starte bilen mens girvelgeren ikke stod i Park.
Om dette skulle skje igjen, sjekk at girvelgeren står i P, vri om nøkkelen og sjekk at den grønne lampa med bil-symbol lyser (ved siden av P-R-N-D-E lampene). Gjør den det har bilen "startet".

Ellers så tror jeg fortsatt du har mye å gå på når det kommer til økonomisk kjøring.  ...120km/t og full varme ... ;)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lene Jensen

Hei Håkon, takk for radiotips.

Jeg trenger bare DAB egentlig, hører bare på radio og har ikke behov for CD, blåtann eller annen musikkavspilling (nei, jeg er ikke 72 år gammel selv om det kanskje virker sånn ;)

Så da kan jeg vel egentlig bare kjøpe en sånn?
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=13462&katid=1205&id=
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Ang. ladeproblemet mitt i går. Da jeg satte bilen på lading hørte jeg at den startet å lade. Her er bilde av ladekladden. Jeg hadde kommet til å trykke på 0. Da jeg skulle ta ut kontakten fra veggen så jeg det lyste rødt men tenkte det sikkert bare var fordi jeg hadde koblet fra bilen. Da jeg satte fra meg bilen var den på 30% og da jeg tok en titt på ladestatus etter å ha kjørt noen km så var den på 40% så den hadde ladet ikke mye mer enn 10% den dagen).
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

> Var det den lille røde batterilampa til 12V-batteriet
Ja.

> sjekk at den grønne lampa med bil-symbol lyser (ved siden av P-R-N-D-E lampene).

Nå har jeg oppdaget den grønne lampa, den er skjult bak rattet for meg så jeg må strekke meg til siden for å se den ::)

Mulig jeg gjorde noe feil, har testet et par ganger når jeg har kommet trygt hjem i garasjen om den vil starte igjen etter å ha slått den av og det gjør den.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

mohpet

Hva er dette for en type lader?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA