Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Er vi fornøyde med trillingene våre?

Startet av Lene Jensen, torsdag 07. februar 2013, klokken 11:56

« forrige - neste »

Lene Jensen

Nå er bilen min (Think 2010 zebra) klar til avhenting hos Røhne og Selmer. Og da blir jeg litt sånn, hjelp, har aldri vært borti elbil og er det noe jeg bør passe på/tenke på?

Har sjekket at kursen i garasjen er 15A så da håper jeg ikke sikringen ryker.

I morges var det 21 minusgrader. Er det liksom noen temperaturgrense for når jeg bør la elbilen stå og ta dieselbilen i stedet? Skal kjøre 7 mil til jobb, lade 8 timer, 7 mil hjem.

Og hvis noen vil beundre vidunderet så er det denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=38973712
Da jeg prøvekjørte den viste det seg at varmeapparatet ikke virket, så nå har den fått ny varmekolbe hos RS, samt byttet noe bremsegreier og en generell service.

Fikk den for 100000 inkl omreg. :-)
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lynet

La dieselen stå når det er så kalt, zebrabatteriet merker knapt at det er så kaldt  :)
Men det vil nok gå litt mer energi fra batteriet for å holde deg varm  ::)

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

haakon88t

Flott bil til en god pris!

Du trenger knapt å lade på jobb for å klare den rekkevidden. Så om ladestasjonen skulle være opptatt, kommer du jo faktisk hjem igjen også =)
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

mohpet

Eller enda bedre, du slipper å lade hjemme ;)

Minus 22 hos meg idag, en tilsvarende bil, bare velstand. Måtte dog ha viften på 3. Du vil merke at varmeapparatet trekker mer disse dagene.

Gratulerer, og lykke til!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

elektrolux


Gratulerer med godt kjøp.

Det du må passe på er faktisk batteriet på Diesel bilen din.

Er det en nyere bil med canbus og elektronisk innsprøytning, eller bil fra 2002 eller senere, vil den lade ut batteriet etter ca 1 måned stillstand. Og det nytter ikke å kjøre den en gang i blandt.

Kjøp en intelligent lader f.eks hos Biltema, og sett permanent på 12V batteriet så slipper du problemer neste gang du trenger den.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Sitat fra: haakon88t på onsdag 23. januar 2013, klokken 14:00
Flott bil til en god pris!

Du trenger knapt å lade på jobb for å klare den rekkevidden. Så om ladestasjonen skulle være opptatt, kommer du jo faktisk hjem igjen også =)

Tror det kan bli brutalt ved bruk av elektrisk varmeapparat.
Kjørte en tur på 7mil med retur etter ca 2 timer for noen uker siden i -15. Ladet på ca 8% mens jeg sto parkert. Når jeg kom hjem igjen hadde jeg igjen ca 15%. Og jeg har dieselvarmer, så alt fra batteriet går til fremdrift.

Tallene jeg referer til er gen1 med 18 mils rekkevidde, og det betyr at din med 16 mil rekkevidde kan ha problemer med å greie 14 mil på vinteren uten bruk av varme. Med varme må du regne med 9 - 10 mil.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Lene Jensen

Haha, elektrolux, du tror at dieselbilen får kjørt så lite framover?  ;D Vel, vi får se.

Det er en 2001 Grand Vitara og jeg må si den har startet bemerkelsesverdig bra selv etter å ha stått ute i minus 20 om natten og uten motorvarmer. Holder på å bytte den ut med en 2009 eller 2010 Grand Vitara nå, så da skal jeg passe på det du sier.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Lene Jensen

Ja, da har jeg kjørt Think i 17 blå i dag.

Startet ut med varmeapparatet på fullt og vifta på 1. Men etter at Lierbakkene var forsert var det bare 40% batterikapasitet igjen, så da ble jeg litt urolig og slo av varme og radio. Bra jeg var godt kledd! Fant ikke ut hvor knappen til seteDen brukte lite batteri egentlig fra Liertoppen og til Lysaker, det er mye nedoverbakker på denne strekningen, på Lysaker hadde jeg 20% igjen så da satte jeg på varmen igjen det siste stykket til jobben (tar av ved Lysaker og kjører 4-5 km til jeg er framme på jobben).

Det gikk i 95 km/t på E18, og 80 km/t oppover bakkene. Ikke noen racerbil akkurat (nå har jeg vent meg til å kjøre Grand Vitara, så litt overgang), men det er vel en vanesak.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

hma

Gratulerer med fin-fin elbil!
Varmeapparatet forbruker ca 1/3 av batterikapasiteten (4kW), og vil gi vesentlig utslag på rekkevidden. Radioen og alt annet 12V-utstyr har ingen påvirkning, så det trenger du ikke tenke på.
Litt usikker på hvilken seteknapp du sikter til?
Kjører du i hastigheter over 80km/t vil forbruke også øke. Jeg vil råde deg til å følge med economy-meteret (til høyre for spedometeret). Forsøk å stabiliser kjøringen mellom 1-2 prikker og prøv alltid å ligge under 3. Kjør slik at bilen holder jevn hastighet, og unngå lokale farts økninger/reduksjoner.

Utnytt også terrenget, dvs øk hastigheten i lett eller hellende terreng, mens du kan stabilisere hastigheten i stigende terreng.

Det er oppskriften til optimal rekkevidde.
Det er også mulig å bygge inn en bensin/diesel-varmer i bilen, den kan godt stå i kombinasjon med el-varmeren. Da kjører du minimum 120-140km non-stop - året rundt :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

En ting som er viktig å merke seg er at strømmåleren helt til høyre i instrumentet er intelligent, og vil vise forholdet mellom aktuelt forbruk og tillatt forbruk.

Ved nesten tomt batteri er det meget lett å trekke farlig mye strøm i forhold til hva batteriet tåler og havne ned å i rød sone om en ikke følger godt med. 

Bilen er forøvrig ikke tom selv om kapasitetsmeteret påstår at det er det. Sammenlignet min Zebra bil mot Think Tech, og bilens instrument viste jevnt over 10% mindre kapasitet en Think Tech indikerte. Ved 50% indikasjon på bilens instrument var reell ladetilstand 60%.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lene Jensen

I dag kjørte jeg til jobb med et par stopp på veien. Da jeg kom fram viste måleren 20% igjen på batteriet. Etter at jeg hadde stoppet skulle jeg flytte bilen to meter lenger fram men da fikk jeg ikke kjørt uansett om jeg prøvde framover eller bakover. Batterilampa lyste. Jeg hadde med en skjøteledning så jeg koblet til strømmen og etter at den hadde ladet 20 minutter prøvde jeg igjen og da virket den normalt. Kanskje bare jeg som gjorde noe feil?

Og så lurer jeg på hva jeg gjør når bakvinduet blir møkkete, det er jo hverken spyling eller vindusvisker!

Lene
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Go-carter

Som du kanskje merker, har disse bilene personlighet. Min 2011 ville f.eks. aldri starte på 1. forsøk der moren min bodde før, men der måtte jeg bruke to forsøk på å starte den. Og spesielt når du nærmer deg 20%, og lavere, så liker de ikke å bli slått av/på/av/på. Antakeligvis noen parametere mellom BMI og PCU som ikke er helt på plass alltid :)

Bakvinduet må vaskes manuelt. Jeg har tenkt så det knaker, men har ikke klart å få til noen vindusviskerløsning der enda.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

davgal

Jeg har med min zebra fra 2010 kjør Oslo-Tønsberg-Oslo via horten fergen i -10 og to timer lading i Tønsberg. Da hadde jeg ca.5 % igjen når jeg var hjemme. Jeg har dieselvarmer, det gjør veldig mye for rekkevidden. Med min mor sin zebra, uten dieselvarmer måtte jeg ha tatt en hel dag med lading i Tønsberg, med min far sin litium tror jeg ikke jeg hadde greid Oslo-tønsberg en gang.
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

davgal

en uvane jeg hadde i begynnelsen var å skru av bilen mens den sto i gir, og så dytte girspaken til P i etterkant, da blir den vrien å starte igjen neste gang og jeg må skru av/på et par ganger før den starter
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

elektrolux

Sitat fra: davgal på tirsdag 29. januar 2013, klokken 03:25
Jeg har med min zebra fra 2010 kjør Oslo-Tønsberg-Oslo via horten fergen i -10 og to timer lading i Tønsberg. Da hadde jeg ca.5 % igjen når jeg var hjemme. Jeg har dieselvarmer, det gjør veldig mye for rekkevidden. Med min mor sin zebra, uten dieselvarmer måtte jeg ha tatt en hel dag med lading i Tønsberg, med min far sin litium tror jeg ikke jeg hadde greid Oslo-tønsberg en gang.

Min erfaring etter to tilsvarende Haugesundturer med 2010 Zebra og 2010 Litium i stram kulde var at forskjellene mellom bilene i rekkevidde var mindre enn jeg først trodde. Kanskje rundt 10-15% bedre kapasitet på Zebra med 2,5 t mellomlading og -5 til -10C temperatur. Tror Litium tar litt igjen på litt raskere lading. Bilene klarte med mellomlading rundt 160 h.h.v. 180 km med bruk av elektrisk varmer.

Etter en slik tur er det essnsielt å lade en zebra bil , mens litium tåler å parkeres i tom tilstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA