Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva ville Model S kostet dersom vi måtte ha betalt mva, engangsavgift etc?

Startet av nefertari, torsdag 07. februar 2013, klokken 09:09

« forrige - neste »

nefertari

Ja da var det -17 grader i natt og sikringen har for andre gang slått seg av så det ikke ble el bil til jobb i dag. Er det slik at den trekker mere strøm når det er kaldt? 16amp sikring. Denne kjører vi vaskemaskin på også men har ikke vært noe problem før plutselig nå

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Rio

Hei,

Nei, laderegulatoren forhindrer bilen fra å trekke mer enn 16 A uansett.

Batterivarmingen slår inn rundt -20 grader, men det kommer fra batteriet (det fungerer selv uten at man er tilkoblet 230 V)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

Hvis du kjører vaskemaskinen på samme kurs er det jo nesten utrolig at sikringen ikke har røket tidligere...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Vaskemaskiner trekker gjerne over 2kW, så hvis bilen lader når maskinen starter (varmer vann, kjører pumper og motor) blir forbruket ditt nærmere 6kW. Da bør du vel ha en 30A kurs?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 23. januar 2013, klokken 10:47
Vaskemaskiner trekker gjerne over 2kW, så hvis bilen lader når maskinen starter (varmer vann, kjører pumper og motor) blir forbruket ditt nærmere 6kW. Da bør du vel ha en 30A kurs?

Thomas
Nei, du bør ha separate kurser eller ikke kjøre vaskemaskin og lader samtidig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Det kan du jo si, men konteksten var nå at både bil og vaskemaskin brukte samme kurs...
(jeg prøvde å illustrere at 16A var rundt halvparten av det han trenger)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Strøm vaskemaskin + Strøm Standardlader = 10A + 10A = 20A > 16A  ==> ***POFF***
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

nefertari

logisk nok det altså. har gått bra i 2 mnd så jeg tenkte faktisk ikke på det engang. dårlig plass i sikringskapet og begynner å bli mange store kurser.

Lynet

Det er jo bare å sette på vaskemaskina kun når bilen ikke står på lading.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Griffel

#10
Sitat fra: BE på onsdag 23. januar 2013, klokken 13:19
Strøm vaskemaskin + Strøm Standardlader = 10A + 10A = 20A > 16A  ==> ***POFF***
Tja, kanskje ikke helt slik. Det er ikke helt rart at det har gått bra en stund.
En 16A sikring skal ikke *Poffe* på 16 A, faktisk skal den tåle 18 A i minst en time (hvor lenge er en toleranse ting), men paserer strømmen 23 A skal den ryke på mindre enn en time. (Vanlige automatsikringer husholdning termisk utløsning). Blir strømmen derimot ca 3x merkestrøm (2-10 x avhengig av karakteristikk)er utløsningen magnetisk og skjer på >0,1 sek. (Det gjeder kun automat sikringer.)

Men gjør som:
Sitat fra: Lynet på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:01
Det er jo bare å sette på vaskemaskina kun når bilen ikke står på lading.
Sier

Når det er sikkelig kalt er trolig temperaturen i sikringsskapet høyerer enn om sommeren og sikringen til lader er varmet opp av nabosikringene som går med høyere belastning enn vanlig. Dermed løser sikringen til lader ut tidligere enn om sommeren når nabosikringene er kalde.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Problemet er om det er en gammel skrusikring der som kan tåle 80% overlast i en times tid - ikke sikkert kablene blir så glad for det.

Nei, her må du opp med ny kurs - rett og slett for å hindre andre i å gjøre feil som kan brenne ned huset ditt!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Griffel

Sitat fra: laumb på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:14
Problemet er om det er en gammel skrusikring der som kan tåle 80% overlast i en times tid - ikke sikkert kablene blir så glad for det.
Sitat fra: nefertari på onsdag 23. januar 2013, klokken 08:02
Ja da var det -17 grader i natt og sikringen har for andre gang slått seg av
slått seg av = Automatsikring
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rico

Sitat fra: Griffel på onsdag 23. januar 2013, klokken 17:09

En 16A sikring skal ikke *Poffe* på 16 A, faktisk skal den tåle 18 A i minst en time (hvor lenge er en toleranse ting), men paserer strømmen 23 A skal den ryke på mindre enn en time. (Vanlige automatsikringer husholdning termisk utløsning). Blir strømmen derimot ca 3x merkestrøm (2-10 x avhengig av karakteristikk)er utløsningen magnetisk og skjer på >0,1 sek. (Det gjeder kun automat sikringer.)

Hvor "varm" er det sunt at en 16A automatsikring blir? Eller er det ikke skadelig i det hele tatt, les; den "går" når den må? Har hus bygget i 2005, hvor utestikket jeg nå bruker til lading av Leafen også har med seg ca 1200W med varmekabler, pluss noen spotlights. Merker at sikringen blir ubehagelig varm nå på vinteren, så har nå løst det ved å skru av varmekablene på vaskerommet (700 av de 1200W) om natten, uten at gulvet blir nevneverdig kaldt (betong). Er dette "overkill" av meg? Kan jeg bare la det tute og gå til eventuelt sikringen går?

Skal få lagt strøm ut til nybygget garasje nå til våren, så ladingen ved utekontakten er kun midlertidig.

mvh
Erik

laumb

Sikringen skal nok ikke være varm over lengre tid. Dette kan skade innmaten i sikringen. Selv de beste Eaton/Moeller sikringer kan ( i verste tilfelle) ta fyr.

Det som er mest sannsynlig framfor det er at kabelen fra sikringen og ut er på 2.5mm2 (mer om det er lengre strekk - noe som også holder bedre) - disse vil også kunne bli rimelig varme, og i enkelte tilfelle smelte isolasjonen og kortslutte - eller varme opp noe annet som kan ta fyr.

Jeg hadde absolutt ikke kjørt full guffe og mer til på kursen ove rlengre perioder.
Enten har du på varmekablene, eller så lader du bilen.

(Og folk synes jeg er gal som la 9 kurser til kjøkkenet når vi pusset opp det i sommer! Det er med god grunn!)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA