Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av timingbeltkiller, onsdag 06. februar 2013, klokken 13:49

« forrige - neste »

Helge

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. januar 2013, klokken 16:42
Elbiler er (til dels mye) mindre miljøskadelige (lokalt og globalt) enn biler drevet med petroleumsprodukter.
JA... ikke minst i Norge.

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. januar 2013, klokken 16:42
Men å pendle elbil i områder med godt utbygget kollektivnett og relativt små avstander, er å bruke den som erstatning for tog//buss/sykkel/spasersko. Og det er alt annet enn miljøvennlig.
HER er du alt for kategorisk og tar derfor på enkelt punkter FEIL!
- Ja miljømessig er det bedre å sykle og gå enn å kjøre elbil (selv sykler jeg til/fra jobb de aller fleste dager)
- Ja miljømessig er det vel også bedre å ta elektrisk bane/trikk/tog enn å kjøre elbil
- NEI det trenger slett ikke være mere miljøvennlig å kjøre DIESEL- eller gassdrevet buss enn å kjøre elbil

Flere steder/byer er kollektivtrafikken i all hovedsak fossilt drevne busser!

Mht miljø er både CO2-utslipp og lokal uftforurensning viktig og da er slett ikke dieselmotorer og heller ikke motorer som går på gass "gullene rene". Jeg har hørt stolte kommunepolitikere skryte voldsomt over at de har byttet ut flesteparten av dieselbussene med gassbusser og mener at da har de gjort kollektivtrafikken såååå miljøvennlig og ren. Utvilsomt et framskritt kan man vel si, men når jeg konfronterte et par av disse politikerne med at gass i busser liksom skal være gullende rent, mens vi i Norge samtidig mener elektrisitetsproduksjon ved gasskraftverk er FY-FY... ja da....?

Kollektrivtrafikk som brenner av fossilt drivstoff er fremdeles mere arealeffektive enn privatbiler... det skal likevel i rettferdighetens navn nevnes.

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. januar 2013, klokken 16:42
At de tidligere muligens brukte børstraktor til transporten av stresskofferten, endrer ikke noe på at også elbilen er fra miljøets synsvinkel en ikke ønskelig erstatning.
JO!!! For "kresne" personer kan dette være det eneste som får dem til å kutte ut fossilt drevne biler! Dersom dette er personer som uansett "aldri i livet" setter seg på bane eller trikk (tar heller dieseltaxi eller betaler alternativt uansett så dyrt som nødvendig(punktum) for å kjøre selv) så må det da være bedre at de kjører elektrisk enn eksempelvis diesel midt inne i byene!?

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. januar 2013, klokken 16:42
Vi har følgelig i disse tilfellene som ikke ønsket negativ bivirkning av elbilincentivene:
- minsket kollektivtransport
- subsidiering og særfordeler med usosial profil
Usosial profil som DU mener dette har... har ikke jeg noen umiddelbar medisin mot. Men elbiler trenger ikke medføre mindre reisende med kollektivtransport. Om det blir en begrenset lekkasje til elbil (dog viste jo undersøkelsen til ASPLAN Viak at mange flere går fra fossilbil(det er jo flott) til elbil enn fra kollektivtransport til elbil) så kan jo dette kompenseres eller til og med overkompenseres ved å få enda flere over fra fossilt drevne biler til kollektivtransporten. Så lenge store deler av kollektivtransporten fremdeles fyrer med fossilt drivstoff synes jeg elbilene HELT KLART har sin fortjente plass i trafikkbildet, ikke minst i byene av hensyn til luftkvaliteten.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

cra

Sitatsubsidiering og særfordeler med usosial profil

Hva menes med dette, egentlig? At bare de som har råd/anledning til å kjøpe seg en elbil kan nyte godt av at det er 0%mva, gratis parkering osv på dem, og at det derfor er usosialt?

Hva med den usosiale subsidieringen av kollektivtransporten som bare de som har et fungerende kollektivtilbud kan benytte seg av?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA