Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av timingbeltkiller, onsdag 06. februar 2013, klokken 13:49

« forrige - neste »

ElPingus

Vi får fradrag på skatten på huslånet. Vil det da si at stort sett alle norske husstander er subsidiert av staten??
Kjører svart Leaf anskaffet i juli 2012

Griffel

Sitat fra: ElPingus på lørdag 26. januar 2013, klokken 15:30
Vi får fradrag på skatten på huslånet. Vil det da si at stort sett alle norske husstander er subsidiert av staten??
Ja, og Store Norske Leksikon beskriver det slik:
"Fradragene er svært utbredt, og det har derfor til tider kommet forslag om rentetak, med den begrunnelse at ubegrenset rentefradrag er en offentlig subsidiering av private lån, der subsidiene øker med inntekten. "
(http://snl.no/rentefradrag)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

timingbeltkiller

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 26. januar 2013, klokken 14:41
Alle er vel enige om at statsubsidiert spillerutvikling til eliteklubbene i fotball er helt ok, så hvorfor elbilsubsidiediskusjon?
På den annen side har vi det klassiske friluftslivet som får omtrent null og niks i støtte til
Likevel er det altså fotball som blir subsidiert mens fjellet må tiltrekke seg ungdommen på egenhånd.
Du berører her politikkens største akilleshel; prioriteringsvegring. Dagens politiske system er  i for liten grad egnet som instrument for en langsiktig, bærekraftig og forsvarlig forvaltning av felleskapets verdier. Det norsk politikk trenger, er flere strateger med handlingsevne utover gjeldende valgperiode.

1.
Økonomisk støtte til toppfotball er subsidiering av underholdning lik penger mv til opera, rockekonserter, OL og VM.

2.
Økonomisk støtte til friluftsliv er subsidiering av folkehelsa.

3.
Økonomisk støtte til elbiler er subsidiering av det lokale og globale klimaet.


ETTER min (subjektive)  mening bør prioriteringen være omvendt rekkefølge av nr'ene ovenfor.

BTW
Alle 3 er sekundære eller tærtiere behov som bør prioriteres lavere enn primærbehovene slik som driften av samfunnet, sykehus, eldreomsorg, utdanning, politi, domstoler, infrastruktur ...., ...., ....

Disse primærbehovene har vært underbudsjettert og følgelig skammelig skakkjørt i årtier.
Skal vi ha håp om å få dette rettet opp, må sekundær- og tærtierbehovene klare seg uten penger fra skattyterne inntil landet er kommet ovenpå igjen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: ElPingus på lørdag 26. januar 2013, klokken 15:30
Vi får fradrag på skatten på huslånet. Vil det da si at stort sett alle norske husstander er subsidiert av staten??
JA, og denne subsidieringen har klare negative virkninger for samfunnsøkonomien.

Men hvert land har minst ei hellig ku. Skattesubsidiert bolig er i alle fall mindre høl-i-hue enn:
- Hellige virkelige kuer som i India
- Fri fart på motorveiene som i Tyskland
- Hver person sitt sivile/militære våpenarsenal som i USA
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

foxy

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. januar 2013, klokken 18:22
Skattesubsidiert bolig er i alle fall mindre høl-i-hue enn:

- Fri fart på motorveiene som i Tyskland


??  :o

Alle land burde ha samme kvalitet på motorveiene som Tyskland og fri fart! - Ikke noe tvil rund det engang!
I-miev 2011
Asker

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på lørdag 26. januar 2013, klokken 17:28
ubegrenset rentefradrag er en offentlig subsidiering av private lån, der subsidiene øker med inntekten.
Slik negativ fordelingseffekt er en collateral damage du lett får med de fleste subsidieartene.
Det er dyrt å være fattig og ikke ha råd til subsidierte anskaffelser/goder!

Skulle være artig å vite gjennomsnittsinntekt og -formue til elbileierne i Asker og Bærum.
Jfr USA med:
- "Market research shows that Chevy Volt buyers  are among GM's wealthiest customers, earning about $170,000 a year."

- "Electric car buyers are predominantly white, male, well-educated and homeowners, according to a survey of 970 EV owners by the Electric Vehicle Information Exchange (EVIX). Their median household income was $108,624, compared with the U.S. average of $51,914.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: foxy på lørdag 26. januar 2013, klokken 18:43
Alle land burde ha samme kvalitet på motorveiene som Tyskland og fri fart! - Ikke noe tvil rund det engang!
Godt over 300km/h en fornuftig sak?

En lengre strekning fikk innført toppfart 120. Hva skjedde? Ulykkene gikk drastisk ned.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Espen Hugaas Andersen

Du vet at jo rikere man er jo mer subsidier får man til bolig; er det riktig? Fattige har ikke råd til bolig så de får ikke subsidier.

Jeg syns ikke det er overhodet noe som helst galt med subsidier til elbiler, selv om de som kjøper de har over gjennomsnittet med penger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 26. januar 2013, klokken 18:43
Alle land burde ha samme kvalitet på motorveiene som Tyskland og fri fart! - Ikke noe tvil rund det engang!

Sterkt uenig. Høy fart fører til høye utslipp av klimagasser, noe av det vi vil motvirke med elbiler.

Personlig er jeg tilhenger av maksfart 100km/t (til nød 110km/t) og jevnlige kameraer som regner ut farten mellom kameraene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

I-miev 2011
Asker

laumb

.... Sjåførene der, i de hastighetene, not so much.

Men, topic nå?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

timingbeltkiller

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Helge

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. januar 2013, klokken 18:50
Skulle være artig å vite gjennomsnittsinntekt og -formue til elbileierne i Asker og Bærum.
Et strategisk gunstig valg for "din sak"? Hvorfor ikke se på elbileierne andre steder? For eksempel kun de i Bergen og Trondheim...  ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

timingbeltkiller

Sitat fra: Helge på mandag 28. januar 2013, klokken 15:12
Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 26. januar 2013, klokken 18:50
Skulle være artig å vite gjennomsnittsinntekt og -formue til elbileierne i Asker og Bærum.
Et strategisk gunstig valg for "din sak"? Hvorfor ikke se på elbileierne andre steder? For eksempel kun de i Bergen og Trondheim...  ;D
Gjerne de også. Og gjerne samtlige i Norge/verden.

Samfunnsinteressen i å subsidiere elbiler er MILJØET - full stopp!
Elbiler er (til dels mye) mindre miljøskadelige (lokalt og globalt) enn biler drevet med petroleumsprodukter. Men å pendle elbil i områder med godt utbygget kollektivnett og relativt små avstander, er å bruke den som erstatning for tog//buss/sykkel/spasersko. Og det er alt annet enn miljøvennlig.

At de tidligere muligens brukte børstraktor til transporten av stresskofferten, endrer ikke noe på at også elbilen er fra miljøets synsvinkel en ikke ønskelig erstatning.

Vi har følgelig i disse tilfellene som ikke ønsket negativ bivirkning av elbilincentivene:
- minsket kollektivtransport
- subsidiering og særfordeler med usosial profil

BTW
Det er ikke nødvendig eller riktig å slutte fra negative bivirkninger medisinen bør avskaffes. In casu som i de fleste er dette neppe en riktig slutning.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

laumb

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 28. januar 2013, klokken 16:42
Vi har følgelig i disse tilfellene som ikke ønsket negativ bivirkning av elbilincentivene:
- minsket kollektivtransport


Vi har vel aldri hatt kollektivtransport som fungerer skikkelig - til en pris den er verdt.

Dårlig kollektive løsninger er en vel så stor pådriver til å kjøre egen bil i bussfila.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA