Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av timingbeltkiller, onsdag 06. februar 2013, klokken 13:49

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: foxy på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:04
Subsidier er direkte vederlagsfrie overføringer av økonomiske midler i form av f.eks. penger, gratis strøm osv
Avgiftsfritak faller ikke under denne definisjonen. Avgiftsfritak er en statlig støtteordning.
Kan du være så vennlig å oversette til norsk:
""""Subsidy
Economic benefit (such as a tax allowance or duty rebate)"""?

Kan du vennligst forklare ordbruken her:
"""Utvalget så ikke noen gode grunner til å ha denne formen for subsidier i merverdiavgiften."""
("Denne formen" viser tilbake til "mva-fritaket")?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:12
Sitat fra: foxy på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:04
Subsidier er direkte vederlagsfrie overføringer av økonomiske midler i form av f.eks. penger, gratis strøm osv
Avgiftsfritak faller ikke under denne definisjonen. Avgiftsfritak er en statlig støtteordning.
"Støtteordning" er da mer eller mindre synonymt med subsidier. Dette blir flisespikking.

(Håper du ikke skal begynne å argumentere for at landbruksstøtte er ikke subsidier, bare en statlig støtteordning...)

Det er ikke flisespikking, men en helt vanlig avgrensning/definisjon som er særlig av betydning ut fra et juridisk synsvinkel

landbruksstøtte er en direkte vederlagsfri overføring av penger, ergo er det .... ?
I-miev 2011
Asker

laumb

+1 for foxy sine innlegg.

Spesielt punktet vedrørende det juridiske begrepet. Flisespikking er spesielt viktig i "juridisk bransje" - og det er med god grunn. Feil fliser kan bety forskjellen mellom liv og død i enkelte situasjoner.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Espen Hugaas Andersen

#48
Hva er den praktiske forskjellen mellom "Elbil-eiere får støtte fra staten på flere hundre tusen kroner" og "Elbil-eiere får subsidier fra staten på flere hundre tusen kroner"?

Uansett hvilket ord man bruker så kan man ikke definere seg vekk fra realitetene.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

flux

Norge subsidierer oljeindustrien med mer enn 25 milliarder kroner årlig!

http://www.iisd.org/gsi/sites/default/files/ffs_awc_norway.pdf

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:35
Hva er den praktiske forskjellen mellom "Elbil-eiere får støtte fra staten på flere hundre tusen kroner" og "Elbil-eiere får subsidier fra staten på flere hundre tusen kroner"?

Uansett hvilket ord man bruker så kan man ikke definere seg vekk fra realitetene.
Kjøper jeg en Passat til 450 000 får staten en god del penger i kassen, kjøper jeg en Tesla til samme pris får staten ingen ting. Jeg blir like fattig, men fabrikk og salgsledd får beholde mer av mitt bidrag.

Altså er det ikke jeg som sponses men elbil produsent/salgsledd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Fabrikk/ salgsledd får ikke mer av ditt bidrag.
Prisen for en S ville uansett vært 450k til fabrikken selv om staten skulle stjålet litt.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Griffel

Sitat fra: laumb på fredag 25. januar 2013, klokken 01:18
Fabrikk/ salgsledd får ikke mer av ditt bidrag.
Prisen for en S ville uansett vært 450k til fabrikken selv om staten skulle stjålet litt.
Fabrikke vil da få kr 0,- siden jeg da ikke ville kunne forsvare investeringen, og heller kjøpt en pent brukt Jaguar til 400 000,-
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på fredag 25. januar 2013, klokken 00:56
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:35
Hva er den praktiske forskjellen mellom "Elbil-eiere får støtte fra staten på flere hundre tusen kroner" og "Elbil-eiere får subsidier fra staten på flere hundre tusen kroner"?

Uansett hvilket ord man bruker så kan man ikke definere seg vekk fra realitetene.
Kjøper jeg en Passat til 450 000 får staten en god del penger i kassen, kjøper jeg en Tesla til samme pris får staten ingen ting. Jeg blir like fattig, men fabrikk og salgsledd får beholde mer av mitt bidrag.

Altså er det ikke jeg som sponses men elbil produsent/salgsledd.
Dette er et mer interessant spørsmål enn om man skal bruke ordet støtte eller subsidier.

Jeg vil si at det er ikke bare produsenten som støttes - det er en kombinasjon av produsenten og kjøperen. Det er ikke helt lett å finne ut hvordan fordelingen er, men jeg vil si at alt som reduserer prisen utover den prisen kjøperen ville kjøpt bilen til er subsidier til kjøperen.

Altså, om en kjøper ville kjøpe en Model S til 500 000 kroner, men prisen er subsidiert til 450 000 kroner, så er det 50 000 kroner i subsidier til kjøperen og det resterende er til produsenten.

Prinsippet stemmer ihvertfall, for man kan ikke si at man ikke personlig tjener noe på at det ikke er skatter og avgifter på elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: flux på torsdag 24. januar 2013, klokken 22:02
Norge subsidierer oljeindustrien med mer enn 25 milliarder kroner årlig!

http://www.iisd.org/gsi/sites/default/files/ffs_awc_norway.pdf
"""The definition we use for subsidy is the one established by the World Trade Organization (WTO), with further subcategorization by the Global Subsidies Initiative."""

http://www.wto.org/english/res_e/booksp_e/anrep_e/wtr06-2b_e.pdf
http://www.iisd.org/gsi/getting-know-subsidies#whatis

Begge steder finner du en inngående drøfting av begrepet  "subsidy".
Konklusjonen er nærmest "too elusive to be exactly defined" = et generelt samlebegrep i motsetning til et enkelt, konkret underbegrep i en oppregningsliste.

EKSEMPEL:
Ønsker vi å støtte produksjon og følgelig forbruk av fornybar energi, kan dette skje meget effektivt med en kombinasjon av "pisk" og "gulerot":
- avgift på produksjon/import av ikke-fornybar el
- null avgift på fornybar el eller enda sterkere
- negativ avgift (= tilskudd)  på fornybar el

Enig med Espen Hugaas Andersen:
Det har ingen betydning for realiteten enten du kaller dette:
"subsidiere fornybar energi" eller" avgiftsstøtte fornybar energi"




Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: foxy på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:30
landbruksstøtte er en direkte vederlagsfri overføring av penger, ergo er det .... ?
Tollvernet er en viktig del av landbruksstøtten, ergo er det ..... ?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2013, klokken 08:07
Altså, om en kjøper ville kjøpe en Model S til 500 000 kroner, men prisen er subsidiert til 450 000 kroner, så er det 50 000 kroner i subsidier til kjøperen og det resterende er til produsenten.
Prinsippet stemmer ihvertfall, for man kan ikke si at man ikke personlig tjener noe på at det ikke er skatter og avgifter på elbiler.
Enig i dette, og jeg tror at det først er med Tesla at noen vurderer det slik at en får like mye eller mer for pengene enn tilsvarende biler med andre typer motor.

En jo kalle dette for sponsing som et samlebegrep for støtte/subsidier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 25. januar 2013, klokken 08:07

Altså, om en kjøper ville kjøpe en Model S til 500 000 kroner, men prisen er subsidiert til 450 000 kroner, så er det 50 000 kroner i subsidier til kjøperen og det resterende er til produsenten.

Prinsippet stemmer ihvertfall, for man kan ikke si at man ikke personlig tjener noe på at det ikke er skatter og avgifter på elbiler.

Du har ikke lært enda Espen - støtte ikke subsidier...  ;D


.. og seff tjener man ikke noe som helst! Man tjener jo ikke noe bare fordi avigift eller skatten er lavere.

Men du er sikkert typen som kommer hjem etter en tur til elkjøp hvor du har kjøpt ny TV på tilbud og så forteller kona at: "I dag har vi tjent xxx kroner"  :P  ;D ;D
I-miev 2011
Asker

timingbeltkiller

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:20
Sitat fra: foxy på torsdag 24. januar 2013, klokken 21:04
Subsidier er direkte vederlagsfrie overføringer av økonomiske midler i form av f.eks. penger, gratis strøm osv
Avgiftsfritak faller ikke under denne definisjonen. Avgiftsfritak er en statlig støtteordning.
Kan du være så vennlig å oversette til norsk:
""""Subsidy
Economic benefit (such as a tax allowance or duty rebate)"""?

Kan du vennligst forklare ordbruken her:
"""Utvalget så ikke noen gode grunner til å ha denne formen for subsidier i merverdiavgiften."""
("Denne formen" viser tilbake til "mva-fritaket")?
Please!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Griffel

Elbilen motar et subsidieelement, ikke Elbileiere.

Det kan altid diskuteres hvem som har glede av støtte/subsidier.
Hvor stor støtten er er heller ikke rett fram.

Støttes de som kjøper små biler med liten motor av de som kjøper store biler med kraftig motor?
(Staten taper penger på at jeg kjøper en Forrester istedet for en Chayenne, men har ikke noe imot det)
(Går lanbruksstøtten/subsidiene til bonden eller til forbruker?)

Støtten/Sponsing/Subsider/Diefferensiering av avgifter brukes for å styre forbruket i en ønsket retning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA