Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av timingbeltkiller, onsdag 06. februar 2013, klokken 13:49

« forrige - neste »

elektrolux

Her er definisjonen fra Wikipedia:

Subsidier

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

I økonomi er subsidier økonomiske tilskud – oftest givet af det offentlige – for at sænke prisen som forbrugere eller producenter skal betale for varer, som regel fordi det anses for at være i samfundets interesse. Subsidier har eksempelvis været anvendt til skolemælk for at styrke skolebørnenes sundhed, ligesom EU subsidierer landbrugsprodukter for at støtte landmændene.


Selv velger jeg å ikke kalle det for subsidier så lange det ikke koster staten noe om jeg benytter meg av gode eller lar være å benytte meg av goden.

Altså.

Tar jeg en tur på sykkelen min koster dette ikke staten noe, Altså blir jeg ikke subsidiert
Tar jen en spasertur blir jeg heller ikke subsidiert.
Kjører jeg Elbil, og lader hjemme, betaler jeg nettleie og jeg tror moms. Staten betaler ikke noe til meg. Jeg skulle gjerne forklart staten at jeg har kjørt 10000 km med Elbil, og krevt 10 kr i subsidier for å ha spart miljøet for CO2 utslipp, men desverre subsidierer ikke staten med som Elbillist, og jeg trenger ikke engang tenke på å sende inn et slikt regnskap.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:49
Tja, sier jeg til det. Elbil kommer i mange fasonger og priser som passer enhver lommebok. Det er ganske mange "mekkere" her på forumet som enten er genuint interressert i teknikken eller kjører en billig/gammel elbil for å spare tid og penger. Eller begge deler. Selv begynte det ihvertfall på denne måten. Etter snart 15 år med elbil har jeg fått råd til å kjøpe en ny en som jeg slipper å mekke på (hvis ikke fylling av spylervæske og bytte hjul er mekking - eneste jeg har gjordt med iOn'en i tillegg til å lade) og skyter uhemmet hvor mye tid og penger jeg sparer i det daglige til alle mine kolleger og bekjente.

;-D Hans
JA, skrev "noen/mange" - ikke"alle"
Mht til hobbymekking av billig bruktbil som finansiering av ellers økonomisk uoppnåelig bilhold,
gjaldt dette for fossilbil inntil elektronikken overtok og sterkt reduserte denne muligheten.

For den teknisk langt mindre kompliserte elbilen, burde dette være en grei sak.
Men leser du litt rundt her, får du lett inntrykket av elbilene som teoretisk burde være langt mer driftsikre og enkle å vedlikeholde enn den typiske fossilbilen, i praksis ofte er det stikk motsatte.

Vet selvsagt ikke hvor statistisk signifikant dette inntrykket er.
Men hadde jeg omkring 150K km hatt de problemene jeg ser enkelte/mange  elbileiere har omkring 50K og til dels enda tidligere, hadde jeg sluttet som bileier for 20 år siden.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:18
Selv velger jeg å ikke kalle det for subsidier så lange det ikke koster staten noe om jeg benytter meg av gode eller lar være å benytte meg av goden.
Det koster staten noe å gi avgiftsfritak eller skattelette når du kjøper produkt X.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

OK. Kjøper en til Elbil. Hvor mye koster dette staten?

Alternativet er å ikke kjøpe en til Elbil. Har egentlig nok allerede, og bensin og Diesel har jeg også fra før.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:18
Her er definisjonen fra Wikipedia:

Subsidier

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

I økonomi er subsidier økonomiske tilskud – oftest givet af det offentlige – for at sænke prisen som forbrugere eller producenter skal betale for varer, som regel fordi det anses for at være i samfundets interesse.
Det er vel nettopp det dette er, en offentlig styrt prisreduksjon på elbiler slik at de i samfunnets interresse blir konkuransedyktige (prismessig) med andre tilsvarende doninger, og for å veie opp for andre ulemper som rekkevidde.


Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:35
Men sitter med en følelse noen/mange relativt velstående elbileiere faktisk ikke er villig til å innrømme de mottar økonomiske fordeler mindre velstående ikke har råd til å motta.
Siden prisen på en elbil uten disse "subsidier" ville blitt uforholsmessig høy blir et slikt utsagn galt.

Påenget er ikke å støtte velstående men å gi insentiver i samfunnets interresse.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gjermund

Det er en offentlig styrt høy pris på andre biler. At offentlige instanser liker å ordlegge seg som om staten gir noe når den ikke tar, er ikke overraskende, men ikke mindre feil av den grunn.

laumb

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:47
Tollovens definisjon av subsidier er kun en juridisk klargjøring av begrepet i relasjon til tolloven.
Det sier seg sjøl den da ikke trekker inn subsidietyper uten praktisk betydning for denne lovens formål og handlingsområde.

Regner med at du har forstått at hovedessensen i denne tråden gjelder engangsavgiftsfritaket på elbilen?
Hvem i all verden er det som fastsetter/beregner engangsavgiften? Jeg har det på tungen... Stemmer! Tollvesenet!
Hvilken lov kan det være de har som ligger til grunn for mesteparten av sitt arbeid, Tolloven kanskje?

Fortsatt ikke relevant?

Se forøvrig §1-2 for lovens virkeområder. Den dekker soleklart emnet.

Griffel

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 23:09
Det er en offentlig styrt høy pris på andre biler. At offentlige instanser liker å ordlegge seg som om staten gir noe når den ikke tar, er ikke overraskende, men ikke mindre feil av den grunn.
Hva tror du ville skje med elbilsalget om staten reduserte bilavgiftene til elbil nivå?
Kanskje ville det bli nødvendig med subsidier på Elbil i samfunnets interesse ?

Men vi kan vel være enige i at statens inntekter på en elbil til 300 000,- er lavere enn for en fossilbil til samme pris? Om de hadde krevet inn en tilsvarende avgift for så å betale tilbake ville det vært sponsing og ekstra byråkrati, nå er det bare en avgiftsregulering.

MVA fritak er uten tvil sammenlignbart med sponsing, at elbilen slipper CO2 avgift er definitivt ikke sponsing.

At den slipper vektavgift på batterivekt er ikke sponsing.
Vektavgift på resten av bilen er sammenlignbart med sponsing
hk avgift burde uansett være lavere på elbil enn på fossilbiler pga. lavere effektforbruk sett fra energikilden ca. 1/3 kunne passe uten at det kan kalles sponsing. etc - etc.

Bensinbiler og Dieselbiler beregnes ulikt uten at det kalles sponsing, så helt rett fram er ikke dette.

På grunn av CO2 avgifter på elproduksjon i Europa og international prising er det et element av CO2 avgift i den strømprisen vi betaler. I forhold til utslipp av "Norsk produsert strømmix" betaler Notrske elbilister en vesentlig høyere "CO2 avgift" i forhold til utslippet enn en hvilken som helst dieselbil så på den siden "sponses" muligens diesel og bensinbiler. (På grunn av at elbiler har avtale om "grønn" strøm er den ekstremt høy om en skull legge dette til grunn). Dessuten går det meste av inntekten fra strømsalg til statskraft. Elbilen er nødvendig for å få opp elforbruket slik at en får brukt for den strøm som skaffes til veie gjennom grønne sertifikater, elbiler betaler for disse seritfikater.

Betyr det en sponsing av diesel og bensin at de slipper sertifikat avgift? Neppe.

Sitat fra: laumb på tirsdag 22. januar 2013, klokken 23:14
Hvem i all verden er det som fastsetter/beregner engangsavgiften? Jeg har det på tungen... Stemmer! Tollvesenet!
Fastsetter nei, beregner ja.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Med fastsetter mente jeg at de beregner ut i fra de kriterier som er satt, og fastsetter den endelige summen.

Noe dårlig forumlert.

My bad.

sindrej

Egentlig nytteløst å diskutere dette, men la meg da stille følgende spørsmål :

Om jeg nå bestemmer meg for å kjøpe en Tesla Model S koster det ikke staten noe som helst.
Om jeg finner ut at Tesla Model S ikke dekker mine behov og lar være å kjøpe den koster det ikke staten noe som helst.

Hvor er subsidiene ?

laumb

Hvis du går å kjøper deg en prompepute, uten å gi meg 25kr samtidig så har jeg ikke subsidiert deg.
Hvis du lar være å kjøpe prompeputen, og heller ikke da gir meg 25kr, så har jeg fortsatt ikke subsidiert deg.

Det er egentlig essensen i det hele, ja.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

hkaspenberg

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:19
:
Vet selvsagt ikke hvor statistisk signifikant dette inntrykket er.
Men hadde jeg omkring 150K km hatt de problemene jeg ser enkelte/mange  elbileiere har omkring 50K og til dels enda tidligere, hadde jeg sluttet som bileier for 20 år siden.
Fora som dette er sjelden statistisk korrekte når det gjelder antall problemer folk har eller har hatt siden man har en tendens å melde seg inn når problemer oppstår. En annen sak med tidligere modeller av elbiler (Think, Kewet, Buddy etc.) er at de er håndbygde i små serier med stor varians i hva som er brukt av deler. Det blir problemer av slikt.

Nå har jeg kjøpt to nye  biler i 2012. En BMW 320D Touring (-13-modell) og en iOn. Med iOn har antall problemer vært null. Med BMW'en lekker det vann inn i førerdøra gjennom pakningen mellom døra og glasset slik at de alltid er fuktig inni døra. Blåtann musikk-streaming virker ikke. Begge deler forsøkes bortforklares av verkstedet som "normalt". 

Jeg har også solgt to biler bil i 2012, en strøken Think Classic og en 2004 VW Touran 1.9 TDi som hadde gått snaue 122000km ved salg. I løpet av tiden jeg hadde den ble det byttet bremseskiver bak, klosser foran og bak, opphengsforing venstre side foran, fjærer begge sider bak, noe med turboen to ganger, en pressrulle (holder vifterem etc i spenn, knakk rett og slett av under kjøring og laget et forferdelig rabalder) samt en rusten bakluke på garanti. De siste to årene kostet bilen over 20K på verksted i året! Litt lite statistisk grunnlag å konkludere på men kom ikke her og fortell meg at elbiler har mer problemer enn fossibiler!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

timingbeltkiller

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. januar 2013, klokken 21:48
Påenget er ikke å støtte velstående men å gi insentiver i samfunnets interresse.
Riktig det.
Støtten til de velstående er "collateral damage" = ikke planlagt uønsket biprodukt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lars C. Krogenæs

Hvor mye subsidierer den norske stat meg, hver gang jeg kjøper en flaske vin på polet?

Avgiften burde vært like høy som brennevin, men staten velger altså å ha lavere avgift (subsidie) på vin i forhold til brennevin.

Er det slik å forstå, dere som mener fravær av, eller redusert avgift, er en subside?

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 23. januar 2013, klokken 09:50
Hvor mye subsidierer den norske stat meg, hver gang jeg kjøper en flaske vin på polet?

Avgiften burde vært like høy som brennevin, men staten velger altså å ha lavere avgift (subsidie) på vin i forhold til brennevin.

Er det slik å forstå, dere som mener fravær av, eller redusert avgift, er en subside?

Lars

Dette er en litt merkelig (og rimelig meningsløs?) diskusjon, om hva man kaller et avgiftsfritak.

Hvis man sier at veier osv. er en utgift for staten/fylke/kommuner, som de vanligvis får inn gjennom årsavgiften, så kan man si at elbiler blir subsidiert fordi de får godene ("veiene") uten å måtte betale årsavgift. Det er altså et subsidie, fordi andre bilister må betale MER for å dekke opp at elbilister ikke betaler årsavgift.

Det sagt, jeg ser dog ikke at det er "galt" eller negativt at det er subsidiering.

Videre så kan man si at staten subsidierer fossilbiler ved å la dem forurense uten å betale for sykehussenger for astmatikere. Her er det elbilister som er med på å betale (gjennom skatt) uten at våre biler gir folk astma og lungeproblemer.

Ordets makt! :D




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA