Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser på service - en sak for konkurransetilsynet

Startet av timingbeltkiller, onsdag 06. februar 2013, klokken 13:49

« forrige - neste »

timingbeltkiller

En avsporing på et Teslaforum ga det uventede resultatet mange av de kommende kjøperne av  denne bilen er allergiske mot å kalle den finansielle markedsvridende støtten de mottar som subsidier.

Fritak for avgift JA, subsidier NEI.

Gjelder dette elbilkjøpere generelt?
Og har de rett i avgiftsfritak er noe prinsipielt forskjellig fra subsidier?

Mitt svar er avgiftsfritak er helt enkelt en av flere måter å subsidiere på:
- Direkte kontanttilskudd til produsent, importør, grossist, detaljist eller sluttkjøper
- Fritak for eller reduksjon i avgifter av alle slag
- Fradrag i inntektsligningen
- Redusert pris for tomt, bygningsleie, vann, avløp, strøm, renovasjon osv, osv
- ....
- ....

Fellesnevneren er finansiell støtte for å påvirke markedet i en bestemt retning eller å støtte enkelte næringer eller enkeltbedrifter.
Den er som hovedregel samfunns (= skattyter) finansiert. Men kan også være rent privat.

Eksempler på (verdens)omfattende subsidier er:
- Redernæringen betaler langt lavere skatt og avgifter enn øvrige næringer
- Flyselskapene får kjøpe drivstoffet avgiftsfritt
- Landbruket gis støtte til innkjøp, produksjon og areal
- Fiskeflåten betaler reduserte/ingen miniralølavgifter
- Flyplasser, fly og ferger får selge "taxfree"
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jkirkebo

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:15
En avsporing på et Teslaforum ga det uventede resultatet mange av de kommende kjøperne av  denne bilen er allergiske mot å kalle den finansielle markedsvridende støtten de mottar som subsidier.

Det spørs jo også hva du regner som "normalen" mhp. avgifter. Er f.eks brus subsidiert da det ikke belastes med de samme avgifter som øl ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Det burde ikke være uventet at forumdeltakerne forventer at korrekt begrep brukes? Jeg har tidligere kalt dette subsidie selv ved en feiltakelse, og har nå forstått forskjellen. Det handler ikke om allergi eller vilje. At du har laget din egen fasit står du selvfølgelig fritt til å gjøre, men da vil du også møte noe motbør i diskusjonstråder :)

BMW har tidvis laget egne "norges-modeller" hvor HK er redusert, men momentet i hovedsak oppretthold. Er dette en form for subsidie fordi man ikke betaler for den opplevde ytelsen andre betaler for? Staten ville aldri fått de avgiftskronene de potensielt kunne lagt på Model S fra meg.

For øvrig føler jeg at du forsøker å lage storm i et vannglass. Jeg tror de aller fleste er glade for avgiftsfritakene og incentivene som har gjort elbiler så populært i Norge. Det er altså ingen fornektelse av at det er gunstig å kjøpe elbil, selv om ordet subsidie ikke er korrekt. De aller fleste er nok også enige i at disse ordningene ikke kan fortsette i all evighet, og etter hvert som prisene på elbiler fortsetter å synke blir det rom for å legge på avgifter gradvis.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gjermund

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:15
En avsporing på et Teslaforum ga det uventede resultatet mange av de kommende kjøperne av  denne bilen er allergiske mot å kalle den finansielle markedsvridende støtten de mottar som subsidier.

Fritak for avgift JA, subsidier NEI.

Gjelder dette elbilkjøpere generelt?
Og har de rett i avgiftsfritak er noe prinsipielt forskjellig fra subsidier?

Mitt svar er avgiftsfritak er helt enkelt en av flere måter å subsidiere på:
- Direkte kontanttilskudd til produsent, importør, grossist, detaljist eller sluttkjøper
- Fritak for eller reduksjon i avgifter av alle slag
- Fradrag i inntektsligningen
- Redusert pris for tomt, bygningsleie, vann, avløp, strøm, renovasjon osv, osv
- ....
- ....

Fellesnevneren er finansiell støtte for å påvirke markedet i en bestemt retning eller å støtte enkelte næringer eller enkeltbedrifter.
Den er som hovedregel samfunns (= skattyter) finansiert. Men kan også være rent privat.

Eksempler på (verdens)omfattende subsidier er:
- Redernæringen betaler langt lavere skatt og avgifter enn øvrige næringer
- Flyselskapene får kjøpe drivstoffet avgiftsfritt
- Landbruket gis støtte til innkjøp, produksjon og areal
- Fiskeflåten betaler reduserte/ingen miniralølavgifter
- Flyplasser, fly og ferger får selge "taxfree"

Subsidie er når staten betaler penger. At noe ikke er avgiftsbelagt er ikke det samme som at det er subsidiert. Så enkelt er det.

Etter din logikk er luft subsidiert siden det ikke er avgiftsbelagt. Fritid er subsidiert siden du ville betalt skatt om du jobbet overtid.

Du blander enkelt og greit to forskjellige begreper. Avgiftsfritak og subsidie.

Skattebetalerne betaler penger som bønder, pelsdyroppdrettere, og barnehager osv får.

I noen land subsidierer staten bensin, ved at staten betaler en del av bensinen, i Norge har vi avgift på bensin. Om denne avgiften (teoretisk) skulle bortfalle, ville det ikke være en subsidie før staten betaler en del av regningen.

foxy

Bortsett fra gratis strøm (direkte vederlagsfri overføring av "økonomiske midler") er det neppe juridisk grunnlag for å kalle de andre fordelene for statlige subsidier.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:52

Subsidie er når staten betaler penger. At noe ikke er avgiftsbelagt er ikke det samme som at det er subsidiert.
i utgangspunktet ja...
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:52

...Så enkelt er det....

ikke helt enkelt dog, siden avgiftsfritak KANN falle under (ulovlige) statlige støtteordninger og berøres da av de samme begrensninger som subsidier.
I-miev 2011
Asker

timingbeltkiller

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:52
Du blander enkelt og greit to forskjellige begreper. Avgiftsfritak og subsidie.
SE http://naturvernforbundet.no/naturogmiljo/statlig-finansiert-miljoeoedeleggelse-article16856-1024.html:
"""Norge subsidierer drivstoff til fiskefartøy for cirka 400 millioner kroner i året ved fritak for mineraloljeavgift og CO2-avgift."""

SE http://stavrum.nettblogg.no/240306070704_frekke_redere_og_slve_politikere.html
"""Det offentlige utvalget som har vurdert rederiskatten advarer mot følgene av at en lite lønnsom næring har spesialregler og subsidier."""
(Rederne har ingen overføring av penger fra statskassen - kun skattefritak her definert som subsidier:)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:36
Det spørs jo også hva du regner som "normalen" mhp. avgifter. Er f.eks brus subsidiert da det ikke belastes med de samme avgifter som øl ?
NEI, men dersom du fritar brusfabrikker i NordNorge for denne avgiften, er det en subsidiering av brusfabrikasjonen der.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 17:23
ikke helt enkelt dog, siden avgiftsfritak KANN falle under (ulovlige) statlige støtteordninger og berøres da av de samme begrensninger som subsidier.
Støtteordninger er en av flere alternativer for å subsidiere.
Dette faktum endres ikke av at enkelte har laget seg sin egen private definisjon av "subsidier".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

laumb

Siden forrige innlegg ble slettet legger jeg igjen inn et utdrag av tolloven, og setter heretter et punktum for den endelige diskusjon rundt hva definisjonen av subsidier er.

Sitat§ 10-4. Definisjon av subsidier
(1) Med subsidier menes økonomisk bidrag fra offentlig myndighet når det gis en fordel ved at:
a)det offentliges praksis innebærer direkte pengeoverføringer (gave, lån, kapitaltilførsel mv.), eller potensielle direkte overføringer av penger eller forpliktelser (lånegarantier mv.),
b)offentlige krav som ellers er forfalt, frafalles eller ikke innkreves,
c)det offentlige leverer varer eller yter tjenester ut over generell infrastruktur, eller kjøper varer,
d)det offentlige foretar innbetalinger til en finansieringsordning, eller overlater til, eller pålegger, en privat aktør en eller flere oppgaver som vanligvis hører under det offentlige, og som er beskrevet under bokstav a til c, og dette uten reell grunn avviker fra den praksis det offentlige vanligvis følger,
e)det gis en eller annen form for inntekts- eller prisstøtte som direkte eller indirekte bevirker økning i eksporten av en vare.
(2) Definisjonen i første ledd kan fravikes såfremt utjevningstiltaket iverksettes innenfor folkerettslige rammer som åpner for dette.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

sindrej

Takk laumb.  Da kan en jo spørre hvem som har laget sin egen definisjon  ;)

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:50
Det burde ikke være uventet at forumdeltakerne forventer at korrekt begrep brukes? Jeg har tidligere kalt dette subsidie selv ved en feiltakelse, og har nå forstått forskjellen.
Da har du klart å misforstå fra riktig til galt.
Som du ser ovenfor har jeg påvist 2 støtteordninger (Fritak for avgift + fritak for skatt) omtales som subsidier av kompetente organer.

Googler du litt finner du fort ut det samme gjelder andre støtteordninger som jeg i trådstarten regnet opp som eksempler på subsidiering.

Sitat
BMW har tidvis laget egne "norges-modeller" hvor HK er redusert, men momentet i hovedsak oppretthold. Er dette en form for subsidie fordi man ikke betaler for den opplevde ytelsen andre betaler for? Staten ville aldri fått de avgiftskronene de potensielt kunne lagt på Model S fra meg.
NEI, men dersom BMW prissetter en bil høyere enn nødvendig i land X for å kunne prissette den lavere enn vanlig kalkyle tilsier i land Y (Jfr importprisene tl Danmark), er det en subsidiering.

Sitat
For øvrig føler jeg at du forsøker å lage storm i et vannglass.
SURE, men jammen ber dere om det!

Sitat
Jeg tror de aller fleste er glade for avgiftsfritakene og incentivene som har gjort elbiler så populært i Norge. Det er altså ingen fornektelse av at det er gunstig å kjøpe elbil,
Sikkert ikke du.
Men sitter med en følelse noen/mange relativt velstående elbileiere faktisk ikke er villig til å innrømme de mottar økonomiske fordeler mindre velstående ikke har råd til å motta.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: laumb på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:24
Siden forrige innlegg ble slettet legger jeg igjen inn et utdrag av tolloven, og setter heretter et punktum for den endelige diskusjon rundt hva definisjonen av subsidier er.
Tapatalkin' from iTalatut.
Tollovens definisjon av subsidier er kun en juridisk klargjøring av begrepet i relasjon til tolloven.
Det sier seg sjøl den da ikke trekker inn subsidietyper uten praktisk betydning for denne lovens formål og handlingsområde.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hkaspenberg

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:35
:
Men sitter med en følelse noen/mange relativt velstående elbileiere faktisk ikke er villig til å innrømme de mottar økonomiske fordeler mindre velstående ikke har råd til å motta.
Tja, sier jeg til det. Elbil kommer i mange fasonger og priser som passer enhver lommebok. Det er ganske mange "mekkere" her på forumet som enten er genuint interressert i teknikken eller kjører en billig/gammel elbil for å spare tid og penger. Eller begge deler. Selv begynte det ihvertfall på denne måten. Etter snart 15 år med elbil har jeg fått råd til å kjøpe en ny en som jeg slipper å mekke på (hvis ikke fylling av spylervæske og bytte hjul er mekking - eneste jeg har gjordt med iOn'en i tillegg til å lade) og skyter uhemmet hvor mye tid og penger jeg sparer i det daglige til alle mine kolleger og bekjente.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

foxy

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 22. januar 2013, klokken 20:14
Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 17:23
ikke helt enkelt dog, siden avgiftsfritak KANN falle under (ulovlige) statlige støtteordninger og berøres da av de samme begrensninger som subsidier.
Støtteordninger er en av flere alternativer for å subsidiere.
Dette faktum endres ikke av at enkelte har laget seg sin egen private definisjon av "subsidier".

Nei! - avgiftsfritak er ikke subsidier pr. definisjon.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA