Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys

Startet av Taubu, onsdag 06. februar 2013, klokken 01:08

« forrige - neste »

arv

Ja, jeg kjørte kl 1130. 30 min er for lite. Jeg har kjørt 200000 km med Think. Men dette er BIL. # 2165. Venter med lengsel.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

ebbrey

Hehe vi må nok vente ca like lenge ;) Vet bil er bil, men var selv overrasket hvor bra full regen var å kjøre med. Han som jeg kjørte med skrudde ned til standard regen når vi nesten var tilbake, og først da måtte jeg hive meg på bremsen. Det var virkelig ikke mye å syte over etter en prøvetur
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Tesladigger

Lurte på om dere som har testkjørt bilen kunne si noe om hvordan det var å kjøre bilen med tanke på å dosere kreftene. Gikk det greit å dosere kreftene på en mild måte eller var det vanskelig å dosere pådraget.
Samt hvordan var kjørekomforen ellers; myk, hard, middels?
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Havebigfun

Komforten velger du selv- de fleste var svært fornøyde.
"gassen" er lett doserbar. Klampen i bånn er langt unna- jeg tror ikke doseringen er noe problem som helst  ;)

ebbrey

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:26
Lurte på om dere som har testkjørt bilen kunne si noe om hvordan det var å kjøre bilen med tanke på å dosere kreftene. Gikk det greit å dosere kreftene på en mild måte eller var det vanskelig å dosere pådraget.
Samt hvordan var kjørekomforen ellers; myk, hard, middels?

Fant tidlig ut at å "gasse på litt" slik som dieseldroget trenger for å "flytte seg fort nok inn i rundtkjøringa" ikke blir det samme med S'en. Her kommer kreftene tidlig hvis du trykker alt for langt inn, mend et var utrolig enkelt og finne ut hvordan man holder farten om det så er sneglefart eller høyere. Kjørecomfort? Hmm litt usikker på hva jeg skal svare her. God komfort samtidig som bilen kjentes ut som en gokart. Jeg ville hatt noen andre seter forran, det er det eneste.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

eledille

#35
Sitat fra: sindrej på torsdag 31. januar 2013, klokken 15:15Kjenner ikke til at det er mer tap i en LSD enn en åpen diff.

En LSD tillater at hjulene dreier med forskjellig hastighet, men den motvirker det. Jo større hastighetsforskjellen er, jo mer dreiemoment overføres til det hjulet som ikke spinner. Dette skjer ved hjelp av friksjon, og dermed øker tapet, også hver gang du svinger. Har ingen aning om hvor mye det dreier seg om i prosent.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Tesladigger

Sitat fra: ebbrey på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:50
Sitat fra: Tesladigger på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:26
Lurte på om dere som har testkjørt bilen kunne si noe om hvordan det var å kjøre bilen med tanke på å dosere kreftene. Gikk det greit å dosere kreftene på en mild måte eller var det vanskelig å dosere pådraget.
Samt hvordan var kjørekomforen ellers; myk, hard, middels?

Fant tidlig ut at å "gasse på litt" slik som dieseldroget trenger for å "flytte seg fort nok inn i rundtkjøringa" ikke blir det samme med S'en. Her kommer kreftene tidlig hvis du trykker alt for langt inn, mend et var utrolig enkelt og finne ut hvordan man holder farten om det så er sneglefart eller høyere. Kjørecomfort? Hmm litt usikker på hva jeg skal svare her. God komfort samtidig som bilen kjentes ut som en gokart. Jeg ville hatt noen andre seter forran, det er det eneste.

Høres bra ut med hensyn til doseringen av kreftene, når du sier gocart tenker du da på at den var hard og relativ stiv med lite fjæringsbevegelse?
Kjente du ujevnheter i veien godt eller beveget den seg ubemerket over slikt?
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

ebbrey

Sitat fra: Tesladigger på torsdag 31. januar 2013, klokken 21:18
Høres bra ut med hensyn til doseringen av kreftene, når du sier gocart tenker du da på at den var hard og relativ stiv med lite fjæringsbevegelse?
Kjente du ujevnheter i veien godt eller beveget den seg ubemerket over slikt?

Jeg la ikke merke til at bilen var "hard" over ugjevnheter i veien, den fløt godt fremover og jeg syns det var meget behagelig. Gocart var det første jeg tenkte på når jeg skulle prøve å beskrive. her tenker jeg litt på hvor smidig bilen var å flytte rundt. Samt følelsen av å sitte klistra til veien. For meg var det en blanding av stivhet, samtidig med at sideforskyvinger/forbikjøringer under akselerasjon med medium-brått rattomslag sideforflytta bilen uten å krenge. Jeg tror vekten av batteriet under gjør en del av hele opplevelsen av å kjøre bilen. Bilen var so utrolig responsiv og etter bare noen minutter så følte jeg selv at jeg kunne stole på bilen, satt som en hanske i riktig størrelse :) Men nå er jo jeg også veldig gira enda etter prøveturen, så alt må taes med en klype salt her! Satt jo bare å gliste i 20 alt for korte minutter så var det over.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

laumb

Det som er så fint med bilen, med luftunderstell, er at den er satt opp slik at når du gir full pinne, så kompenserer understellet bak slik at bilen ikke hever seg, men holder seg rett. Like så når du bremser. Bilen stuper ikke framover når du tramper inn bremsen. Igjen, når man svinger brått, det samme. Den er tilpasset for å holde seg rett.

Dette er go-kart følelsen som beskrives.

Understellet i seg selv håndterer ellers ujevnheter og dumper/hull helt eksemplarisk.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 00:36
Det som er så fint med bilen, med luftunderstell, er at den er satt opp slik at når du gir full pinne, så kompenserer understellet bak slik at bilen ikke hever seg, men holder seg rett.
Ta en titt på videoer av Model S når den akselererer. Jeg har sett at fronten løfter seg ganske bra.
Eks ca fra ett minutt ut i denne videoen:


Mtp det lave tyngdepunktet synes jeg fronten løfter seg mye, men det kan være at bilens tyngde og krefter er for mye å kompensere for luftfjæringen?

Når det er sagt opplever jeg bilen som stabil, og den krenger lite i forhold til størrelsen. Ligger godt på veien, og den lynraske responsen fra pedalen gjør at bilen føles mindre enn den er.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Tesladigger

Sitat fra: ebbrey på fredag 01. februar 2013, klokken 00:01
Sitat fra: Tesladigger på torsdag 31. januar 2013, klokken 21:18
Høres bra ut med hensyn til doseringen av kreftene, når du sier gocart tenker du da på at den var hard og relativ stiv med lite fjæringsbevegelse?
Kjente du ujevnheter i veien godt eller beveget den seg ubemerket over slikt?

Jeg la ikke merke til at bilen var "hard" over ugjevnheter i veien, den fløt godt fremover og jeg syns det var meget behagelig. Gocart var det første jeg tenkte på når jeg skulle prøve å beskrive. her tenker jeg litt på hvor smidig bilen var å flytte rundt. Samt følelsen av å sitte klistra til veien. For meg var det en blanding av stivhet, samtidig med at sideforskyvinger/forbikjøringer under akselerasjon med medium-brått rattomslag sideforflytta bilen uten å krenge. Jeg tror vekten av batteriet under gjør en del av hele opplevelsen av å kjøre bilen. Bilen var so utrolig responsiv og etter bare noen minutter så følte jeg selv at jeg kunne stole på bilen, satt som en hanske i riktig størrelse :) Men nå er jo jeg også veldig gira enda etter prøveturen, så alt må taes med en klype salt her! Satt jo bare å gliste i 20 alt for korte minutter så var det over.

Høres veldig bra ut, gleder meg til å få tatt en prøvekjøring selv ;D
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Gjermund

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 31. januar 2013, klokken 16:02
Sitat fra: Gjermund på torsdag 31. januar 2013, klokken 15:41
Mener å ha sett en video der en S burner (slått av antispinn) så om det er en motor på hvert hjul som gjør at kraften kommer på begge hjulene eller om det er elektronisk styrt vet jeg ikke, men uansett kommer du nok ikke bort i det problemet at all kraften går til det hjulet som spinner.

For å få det til måtte de ta ut en sikring som deaktiverte en rekke funksjoner ref teksten ifm videoen.

Jeg var for lat til å lese. Det var litt kjipt, men kanskje like greit så slipper vi å regne med ekstra dekkutgift om du blir fristet til slik barnslig oppførsel.

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. februar 2013, klokken 07:47
Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 00:36
Det som er så fint med bilen, med luftunderstell, er at den er satt opp slik at når du gir full pinne, så kompenserer understellet bak slik at bilen ikke hever seg, men holder seg rett.
Ta en titt på videoer av Model S når den akselererer. Jeg har sett at fronten løfter seg ganske bra.
Eks ca fra ett minutt ut i denne videoen:
Jeg har sett videoer der de forskjellige høydene ble demonstrert: Det tar flere sekunder for bilen å justere høyden. Jeg tviler derfor på at luftfjæringen er istand til å kompensere for raske endringer under akselerasjon og svinger. I den grad bilen føles overlegen i slike situasjoner så er det nok mer pga. et lavt tyngdepunkt som gjør at den ikke vil krenge så mye i utgangspunktet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

petersv

Sitat fra: laumb på fredag 01. februar 2013, klokken 00:36
Det som er så fint med bilen, med luftunderstell, er at den er satt opp slik at når du gir full pinne, så kompenserer understellet bak slik at bilen ikke hever seg, men holder seg rett. Like så når du bremser. Bilen stuper ikke framover når du tramper inn bremsen. Igjen, når man svinger brått, det samme. Den er tilpasset for å holde seg rett.

Dette er go-kart følelsen som beskrives.

Understellet i seg selv håndterer ellers ujevnheter og dumper/hull helt eksemplarisk.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Det er nok det lave tyngdepunktet som motvirker dette, luftfjæringa er langt fra rask nok til å kompensere for noe sånt.

leafster

Da jeg prøvekjørte hørte jeg noen knirkelyder fra understellet bak ved fullt pådrag. Han jeg kjørte med mente det var luftfjæringen som jobbet. Han sa det var for å få bedre aerodynamikk, men det høres jo naturlig ut at det var for å motvirke krenging?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA