Brannfare ved el-bil vs fossile biler

Startet av corvy, tirsdag 22. januar 2013, klokken 11:54

« forrige - neste »

corvy

Hei, på jobben har vi blitt fratatt noen ladeplasser til fordel for nye som har blitt etabler rett innenfor inngangen til garasjeanlegget grunnet frykt for tilkomst for brannvesen ifm eventuell brann i el-bil. Har vi noen dokumentert erfaring med at det er grunn til frykt ved el-bil utover andre biler? Er dette reelt?

De tingene vi har fått høre fra brannvesenet tilsier at det ikke er noen spesiell grunn til bekymring, men jeg tror for å få snudd bildet av dette ovenfor FM ansvarlig må vi komme med harde fakta som er dokumentere. 

Det er ikke ulovlig å parkere el-bilene på andre steder i garasjeanlegget når de ikke lader forøvrig.

Dersom noen har noe å dele som er litt mer faktabasert og ikke synsing så jeg meget interessert!
;D
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

hkaspenberg

Jeg har ingen konkrete tall, men så vidt jeg vet er det ikke rapportert noen tilfeller av brann i de mest solgte elbilene som finnes på markedet for tiden, dvs. trillingene og Leaf. Det hverken under lading eller kjøring. Det har dog vært rapportert branner i eldre bilder, spesielt i eldre Renault Kangooer der det mest sannsynlig er fiklet med isolasjonsvern. På den annen side har det i det siste vært flere tilfeller av branner i fossibiler ...
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Om du gooler så ser du vel at for alle Kangooene som har tatt fyr de siste par årene så har det skjedd under kjøring.
En P106 brandt også under kjøring i 2009 (ref), men da var det brann ifm bensinvarmeapparatet.

Eneste to jeg husker som har tatt fyr i tilkoblet tilstand er Buddy'n (Kewet) til GoCarter. Der var det vel kupevarmeren som var årsaken.
Og så den ombygde Nissan Qashqai som brandt på Danskebåten. Der er det vel ikke helt kommet frem om det var bilen eller skjøteledningen som var årsaken.

Altså ingen, eller iallefall ikke mange grunnet lading.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Rio

Så langt er det, meg bekjent, INGEN Nissan Leaf eller trilling som har tatt fyr, noensinne.

Det er også verd å huske på at energimengden i batteriene tilsvarer ca 3 halvannenliterflasker med bensin - altså en brøkdel av 70 liter tankene på mange fossibiler.

Hvis de vil forsikre seg om at kun disse bilene lader andre steder, så be dem sette opp ladepunkt med J1772 (altså, det som ofte refereres til som "Hjemmelader") - for da kan kun disse bilene bruke dem. Fylkeskommunen i Akerhus betaler for alt/mye av dette.

De andre bilene kan stå oppe og bruke Schuko, klare for daglige besøk av brannvesenet! :P
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

corvy

Smart ide ... man kan jo montere hjemmeladere ja. Det jeg håper på er jo mest at de bare låser opp der punktene som ble låst.  Er jo en helt søkt frykt dette.  Alle svarene her kan jeg kompilere sammen til en liten blekke i forkant av møtet så vi i alle fall kan være mer påståelig og konkret en de er. Kommer vi ingen vei kan hjemmeladere med støtte fra kommunen være en ide :)

Ser uansett ut til at de er på glid med en utvidelse på feltet oppe.  Det er jo en god ting! 
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

Rio

Dette er en Nissan Leaf som ble utsatt for en skogbrann i USA. Den tok IKKE fyr av seg selv, brannen er påført.

Det som er vesentlig dog, er at batterikassen er like hel. På tross av den ekstreme påkjenningen tok altså ikke batteriene fyr.

Forsøkt det med en fossilbil med 70 liter bensin.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:57
Forsøkt det med en fossilbil med 70 liter bensin.

Been there done that. Satte fyr på Marcos'en og en av de få tingene som kunne brukes var bensinen. Den ble brukt på gressklipperen året etter.

Fant desverre ikke bildet, men den så verre ut enn Leafen på bildet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

tjobben

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:57
Dette er en Nissan Leaf som ble utsatt for en skogbrann i USA. Den tok IKKE fyr av seg selv, brannen er påført.

Det som er vesentlig dog, er at batterikassen er like hel. På tross av den ekstreme påkjenningen tok altså ikke batteriene fyr.

Forsøkt det med en fossilbil med 70 liter bensin.

Rio, jeg jobber med å overtale styret i borettslaget hvor jeg bor, at elbil ikke utgjør noen brannfare. Har du linken til nettet hvor det står at denne tok fyr pga. skogbrann? Jeg klarer ikke å finne det, finner kun disse to:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=fire%20nissan%20leaf&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDAQFjAA&url=http%3A%2F%2Finsideevs.com%2Fa-seriously-burned-out-nissan-leaf%2F&ei=R2uoUdSCF-Xl4QSmjoDQBQ&usg=AFQjCNHV4lIHXP0MVEaIu3vpBL6GVSFQZA

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=fire%20nissan%20leaf&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDoQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.autoevolution.com%2Fnews%2Fnissan-leaf-battery-pack-survives-massive-fire-48268.html&ei=R2uoUdSCF-Xl4QSmjoDQBQ&usg=AFQjCNGkXN3LcJ3ObyMVOi_iRXGBSq3gjw
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Thomas Parsli

"This is strictly associated burn damage from a fire in Colorado"

Kanskje ikke så viktig om det var en skogbrann (det er få av de i norske borettslag)? ;)

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tjobben

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 31. mai 2013, klokken 11:54
"This is strictly associated burn damage from a fire in Colorado"

Kanskje ikke så viktig om det var en skogbrann (det er få av de i norske borettslag)? ;)

Thomas

Hehe :D
Jeg så den setningen, men har en fanatiker i styret, det henger faktisk kun på en person tror jeg, men han er til gang elbilhater og tror alle bare brenner opp.
Takk. Thomas!
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

cra

Hvis han er redd for brann i borettslaget bør han heller være bekymret for hva folk har liggende av ledninger bak TV-benk og lignende.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: tjobben på tirsdag 04. juni 2013, klokken 10:26
har en fanatiker i styret, det henger faktisk kun på en person tror jeg, men han er til gang elbilhater og tror alle bare brenner opp.

Har du minnet han på at hybridbiler har like farlige batterier, og i tillegg en bensinbombe ombord  ;) :o
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA