Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Litium

Startet av Griffel, onsdag 27. februar 2008, klokken 22:16

« forrige - neste »

Griffel

Kjøper du Golf BlueMotion får du CO2-kvoter på kjøpet.

http://www.tu.no/samferdsel/article135024.ece

"VW kaller Vokswagen sin nye Golf BlueMotion for miljøbil. "

Med et CO2-utslipp helt nede under 120 g per kilometer 0,45 på mila og  dieselpartikkelfilter, har Volkswagen kanskje sine ord i behold dette kan jo sammenlignes med en Prius.

"I første omgang er det miljøversjonene av Volkswagen Passat, Golf og Polo BlueMotion som leveres som såkalt CO2-nøytrale.

BlueMotion-modellene har også spesialtilpasset motorstyring og girkasse, slik at kjøringen blir mest mulig miljøvennlig.

Kvotene importøren Harald A. Møller AS kjøper for sine BlueMotion modeller er godkjent av FN og Det Norske Veritas, og tilsvarer bilens utslipp av CO2 det første året. "


Hadde det enda vært CO2 kvoter tilsvarende bilen levetid kunne det jo vært et argument for bilaksjonen og sammenligne dette med at alle norske elbiler lades fra norsk vannkraft med opprinnelsesgaranti
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Det er interresant teknikk som ligger bak slike dieselpartikkelfilter.

Mercedes sin versjon er vedlikeholdsfri de første 180 000 km, og skal deretter sjekkes ? for hver service.

VW sitt system (eller var det et annet system) er bassert på at en slags forbrenningsolje tilføres partikkelfilteret, og en forbrenning av partiklene starter. Denne forbrenningsoljen må til for å skape høy nok temperatur til at slik forbrenning kan finne sted.

Dette får meg til å tenke på mopedtiden, da tette eksospotter ble som nye etter en omgang med asytylenbrenneren. Jeg pleide å sette asetylenflammen ned svanehalsen på den demonterte eksospotten, og etter kort tid kunne en redusere asetylen, og øke tilførselen av oksygen. Tilslutt gikk prosessen av seg selv med tilførsel av ren oksygen. En kunne se på utsiden av potta at den ble rødglødende lenger og lenger mot utløpet etterhvert som år gammelt olje og koks forbrant.  Samtidig brandt all wattisolasjonen opp, og potta fikk en litt skarpere lyd etter renselsesprosessen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Skal ikke spør hvordan du pleide å fjerne NOx utslipp i det gamle dager. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Hadde ikke hørt om NOX, og er nok skyldig i forhøyete utslipp der ja.

Alle kjøretøy fikk ekstra høy kompresjon, og vintertermostat. Hjalp på forbruket, men neppe på NOX utslippet. :-[
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA