Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av Kito76, mandag 04. februar 2013, klokken 12:46

« forrige - neste »

laumb

Foreslår at det trekkes kort i 'elbilparkeringsautomat", trykker inn plassnummer (ala bensinstasjon) som sjekker at det er strømtrekk i kontakten. Er det strømtrekk i over 15 min blir ikke beløpet trukket fra konto.


Alle elbiler klarer å trekke strøm i over 15 min ved parkering.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Rio

Alle overkompliserte prosjekter (betal X kr per kWt, samt Y kr per time, men Z kr per time om natten, bortsett fra på helligdager, lørdager og ordførerens fødselsdag), med VISA, Mastercard, SMS eller RFID - blir så dyre at 90% av pengene kommer til å gå til betalingssystemet samt håndhevelse og administrasjon.

For å gi en pekepinn: de fleste parkeringsvakter jeg har snakket med i Oslo har fremdeles ikke fått med seg at kun elbiler nå har lov til å parkere på tvers. Vi må legge listen LAVT. Gjøre det ENKELT. (Hvis ikke er det bare elektronikkprodusentene og strømbransjen som får alle pengene.)

Jeg mener grunnprinsippet bør være: Så mye som mulig av pengene bør gå til å bygge ut ladeinfrastruktoren så effektivt som mulig. Enkle ladestolper (Mennekes eller Schuko) uten å være "for smart".

Hvis penger er vesentlig - så kan man ha et enkelt system med et "Ladekort for 2013" man fester til frontruten.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:31
Hvis penger er vesentlig - så kan man ha et enkelt system med et "Ladekort for 2013" man fester til frontruten.

Men DET løser ikke problemet tråden startet med. Nemlig at noen opptar LADE-plasser uten å lade.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

Jeg har ikke dårlig samvittighet om jeg parkerer inne en bil som ikke lader, når jeg har 10% igjen på Thinken og må hjem etter skolen.

Dette er et SERDELES stort problem der jeg står hver dag, i maridalsveien. En del Leaf'er, og også noen Think'er, som står der uten å lade. Om jeg er prippen? Nei nedover den gata er det sikkert 20 ledige plasser som er gratis å bruke for elbiler. Der har jeg parkert på mange kreative måter, for å få i støpselet. Til og med vurdert skjøtekabel som fast inventar, for å kunne parkere på nærmeste vanlige parkeringsplass og strekke kabel opp til støpselet.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elmo

#34
Sitat fra: Go-carter på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:45
Til og med vurdert skjøtekabel som fast inventar, for å kunne parkere på nærmeste vanlige parkeringsplass og strekke kabel opp til støpselet.

Det har du meg ;)   
10 meter 2,5 kvadrat god gummikabel. Never leave home without it :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:43
Men DET løser ikke problemet tråden startet med. Nemlig at noen opptar LADE-plasser uten å lade.

Problemet er vel ikke at "noen opptar LADE-plasser uten å lade."?

Problemet er at det ikke er nok ladeplasser, fordi en andel av de som står på ladeplasser ikke lader. Om man fikk dem til å lade, vile problemet fremdeles eksistert.

Det mener jeg er langt bedre å løse ved å bruke "alle" pengene til å bygge ut nye ladeplasser. Man kan sette opp billige ladestasjoner og det gir alle brukere fleksibilitet, muligheter og friheter - fremfor å bruke penger på dyr elektronikk og avtaler og betalingsløsninger som ikke gavner elbilismen i det hele tatt. Tvert i mot tar vi vekk en av de store fordelene med elbiler. Vi skyter oss selv i inverteren. :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Jeg har alltid 25 eller 50 meter skjøteledning i bilen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Rio på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:49
Problemet er at det ikke er nok ladeplasser, fordi en andel av de som står på ladeplasser ikke lader. Om man fikk dem til å lade, vile problemet fremdeles eksistert.

Ja ja, jeg er helt inneforstått med at hvis det ble ladeplikt så vil problemet kunne bli (nesten) like stort

Jeg har nå også i flere år forkynt at det enkleste og billigste er å gjøre oppheve tidbegrensningen for elbiler på alle kommunale parkeringsplasser. Evt. sette den til 24timer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:48
Betaling for lading kan godt være et virkemiddel for å styre lading, eller ikke lading, men det henger i lag med at man da må innføre ladeplikt. Betaling og ladeplikt henger sammen om det skal kunne kontrolleres/reguleres.
Gratis parkering for elbiler på plasser uten lademulighet.
Betaling for tid på plasser med lademulighet eneten en lader eller ikke.

Prisen på strømmen er ganske uvesentlig sammenlignet med den infrastrukturen som belegges, enten en lader eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på tirsdag 22. januar 2013, klokken 19:56
:
Jeg har nå også i flere år forkynt at det enkleste og billigste er å gjøre oppheve tidbegrensningen for elbiler på alle kommunale parkeringsplasser. Evt. sette den til 24timer.

++Liker;

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Hamiso

Dette var ein merkeleg diskusjon.
At det blir satt på ein vennleg formulert lapp om å parkera ein annan stad, viss ein ikkje har behov for å lada, skulle berre mangla. Det er ei henstilling om å visa omsyn. Har sjølv kome til eit parkeringshus med eit ladepunkt, (den einaste ladeplassen på den staden) der det stod parkert ein elbil som ikkje lada. Og det var då temmeleg kritisk og usikkert om eg ville klara å koma meg heim (klarte det så vidt).

Altså: Kva er verst her? At nokon risikerer å ikkje koma seg heim, eller at nokon blir hårsåre over å få ein vennleg lapp på frontruta?

Slike lappar vil eg gjerne få tak i så fort som mogleg.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

bruisepristine

Enig. Behøver du ikke lading burde det være den største selvfølge å parkere på vanlig p-plass.
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Rio

#42
Det er flere aspekter her:

1) Hvis ikke nok elbiler bruker elbilparkeringen (som er et problem mange steder, men selvsagt ikke de man legger merke til) så vil det samme skje i Norge som de diskuterer i København - at ladeplassene blir fjernet, siden de "alltid" er tomme, og det derfor ikke er behov for dem.

2) Jeg er selvsagt også enig i at folk skal ta hensyn. Samtidig, gratis parkering (selv om man ikke lader) ER en av fordelene man har som elbilist, og da særlig på steder som Oslo hvor det er rift om plassene.

I min gate er 5-6 vanlige plasser nå reservert til elbiler. Dvs. at hvis jeg ikke parkerer på elbilplassene, så er det en fossilbilist som ikke får plass nær huset. En del av naboene er sure allere, hvis jeg ikke skal ta "deres" plasser med min elbil også, og la elbilladeplassene stå tomme.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Hamiso på onsdag 20. februar 2013, klokken 22:22
Slike lappar vil eg gjerne få tak i så fort som mogleg.

Du finner en variant du kan printe ut i dette innlegget.
Den er beregnet på "fossilgjøker", men når jeg benytter dem på elbiler som ikke lader (og jeg selv trenger lading) så jeg skriver på med penn "som behøvde lading"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

mohpet

Jeg er enig med tråd oppstarter her. Fikk selv en slik std lapp med påskrift "uten å lade" nylig, oppfattet den som særdeles sur. Jeg hadde da ikke gjort noe galt, muligens jeg kunne ha tatt mer hensyn? Det hender at noen kjøpesentre er så fulle at det er en befrielse å se en ledig elbil plass, selv om en ikke skal lade. Det å bruke pekefinger mener jeg blir helt feil. Og det er ofte jeg står på Aker Brygge uten å lade, fordi jeg kan stå der opptil 16 timer. Det å hive i ladekabel bare for at det skal "se bedre ut" blir jo latterlig. Jeg ser absolutt utfordringen din Go-Carter, og anbefaler en 10 meter skjøtekabel, det har jeg fast liggende bak og har brukt denne ved flere anledninger.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA