Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av Kito76, mandag 04. februar 2013, klokken 12:46

« forrige - neste »

Rio

Det blir jo helt umulig å ha elbil i Oslo hvis man kun kan stå på en ladeplass mens man aktivt lader, for så å måtte ut klokken halvt over midnatt for å flytte bilen - på et tidspunkt hvor det selvsagt ikke finnes andre ledige parkeringsplasser i nærheten.

Og lignende for de som jobber om natten.

I stedet tenker jeg at elbilister kanskje burde betale en "elbilavgift" (i stedet for årsavgift) som går til å bygge ut en ordentlig ladestruktur, hvor man kan "stemme" på et punkt man ønsker en ladestasjon når man betaler.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 21. januar 2013, klokken 09:42
Jeg er enig med "Kito76"

Det er nå på tide å innføre max ladetid og betaling, gjerne overpriset på ladeplasser. Da slipper vi at noen legger slike frekke lapper i rutene til late elbilister.

Da blir ladeplassene som er et knapphetsgode brukt til det de skal, og ikke til oppbevaring av elbiler som like godt kunne stått et helt annet sted.

Det er ikke nødvendig at samfunnet pøser ut med penger på ladeplasser, når behovet er et annet enn å lade.

Lars

Hverdagen må jo gå rundt. Hvis man kommer hjem 15:00, og lading er ferdig 21:00, skal man da ut og flytte bilen hver kveld? Hvor mange vil ha elbil da?

Jeg tenker at vi heller bør være offensive, og ta muligheten til å bygge ut ladeinfrastrukturen. Det er langt enklere å bygge uten fornuftig ladeinfrastruktur med over 10000 elbiler, enn det var da vi var 500 som kjørte rundt, og stort sett kjente navnet til både fører, unger og hund til alle andre elbilister.

Hvis vi hadde en "elbil-engangsavgift" på 10000 kr (som er en bagatell sammenlignet med prisen på en ny bil) eller f. eks. 2000 kr per år, så kunne hver elbilist omtrent nominere en ladestasjonlokasjon i et område de mener det er behov for det.

I stedet for å innføre restriksjoner som gjør livet til elbilister vanskeligere, bør vi heller satse offensivt på å utvide ladeinfrastrukturen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

erikf

Sitat fra: Kito76 på søndag 20. januar 2013, klokken 21:43... men har aldri vurdert å "kjefte/klage" med å skrive lapp. Det kan være mange årsaker til at en elbil står på en elbilplass uten å lade. ...
...men det er visse elbilsjåfører som skal slenge med etikk og moral, ...
På Bystasjonen i Bergen har det stått en gammel blå el-peugeot i et par uker nå (ca), på ladeplass, uten å ha ladekabel i. Det er samme regler for å parkere på ikke-oppmerkede plasser som på oppmerkede her.
Jeg synes denne bilen skulle fått en lapp i vinduet, det er ikke for å "kjefte/klage" eller for å "slenge med etikk og moral" som du skriver, men for å informere. Det var sannsynligvis dette som var årsaken i ditt tilfelle også? Synd det er så vanskelig å tolke stemningen til avsender gjennom kommunikasjon med bilhorn og papirlapper. Kanskje en smiley hadde vært til hjelp.
Kjenner ikke reglene i Oslo, men forstår at det er annerledes for oss i Bergen. Trodde alle offentlige parkeringsplasser var gratis for elbiler.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rio

Hei erikf:

I Oslo er offentlige ladeplasser begrenset til 3, 8, 16 eller 24 timer - de fleste 16 timer.

Jeg er selvsagt helt enig i at det er idioti å parkere i ukesvis på en ladestasjon.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

Jeg har kjørt elbil som måtte lade i byen for å komme meg hjem igjenn, så jeg tviholder på at man skal vise hensyn.

* Der det er mangel på ladeplasser bør man prøve å finne en vanlig plass.
F.eks Kongensgate (ved festningen) hvor det alltid er noen som bruker ladeplass til å parkere, istedenfor å sette bilen på en parkeringsplass 20 meter unna.

Eller på Sandvika Storsenter hvor det som regel står noen og fyller opp ladeplassene uten å lade.

* Der det er mye ledige plasser bør man bruke plassene, så de blir brukt.
F.eks Frognerseteren, Frognerparker (enkelte dager/kvelder), Aker Brygge på kvelden eller i helger.

Men det må da være mulig å vise andre billister litt omtanke?
Selv om man har rett til å parkere ett sted betyr det ikke at det er riktig -eller at man må...

Thomas
(som heller bruker noen minutter på å finne parkeringsplass i Oslo enn å bruke en ladeplass)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

vegard_el

Jeg kjører mye i kristiansundsområdet, og her har folk virkelig ikke skjønt poenget med ladeplasser ennå!!

Her har elbilsalget tatt av i det siste og det er lite utbygd med ladeplasser rundt omkring. Hurtiglading eksisterer ikke innenfor rekkevidde i noen retning ennå.

Og i tillegg til dette har ikke mannen i gata helt vent seg til det økende antallet elbiler i trafikken ennå og tenker vel at det er så få elbiler at om de tar den ene ladeplassen så er det jo alltids en ledig.....


Jeg er en av de som flere ganger har benyttet lapp på frontruta for å prøve å informere vedkommede som står på en ladeplass, om at mange som kjører elbil ofte er avhengig av ladeplassen for å komme seg hjem igjen! (Det er jo litt av poenget med disse ladeplassene spør du meg...)
Jeg har kun lagt igjen lapp de gangene jeg selv har vært helt avhengig av en ladeplass siden jeg ikke synes det er så jævlig kult og gå og løfte på viskerne til andre bileiere mens folk rundt står og glor og lurer på hva pokker jeg holder på med nå!!

Her er det like vanlig å finne fossilbiler som elbiler som ikke lader på de få plassene som finnes.
(Merkelig nok er disse plassen plassert veldig nærme inngangsdøren til kjøpesenteret...)


Fokus på å informere om problemstillingen i media eller ved oppslag inne på kjøpesentrene for å bevisstgjøre dem som ikke helt tenker over konsekvensene av å unødvendig okkupere slike plasser samt bøtelegging vil nok hjelpe på problemet, men det kommer nok aldri til å forsvinne...
Averøya


Grå Leaf 13 000km
Averøya - Kristiansund daglig

el-snorre

De fleste her på forumet vet at elbiler bruker mer strøm vinterstid enn sommerstid, kombinert med at flertallet av bilene har et batteri hvor batteriets evne til å lagre strøm også reduseres.

Per i dag er det ikke lovhjemmel for å innføre ladeplikt (etter det jeg vet) på ladestasjon. Spørsmålet er om vi ønsker et gjennomregulert samfunn, eller et samfunn basert på fornuft og høflighet. Jeg er tilhenger av at fornuften bør råde, hvor jeg mener man selv må og skal bruke huet.

Betaling for lading kan godt være et virkemiddel for å styre lading, eller ikke lading, men det henger i lag med at man da må innføre ladeplikt. Betaling og ladeplikt henger sammen om det skal kunne kontrolleres/reguleres.

Betaling og lading henger også på hva man skal betale for; tilgangen til å kunne lade, tiden man er koblet til eller strømmen man fyller på batteriet. Eller skal det være en miks?
Sistnevnte kan fort bli så komplisert at det kun er energibransjen som vil tjene på dette, og er det ønskelig?
Jeg har en oppfatning men konkluderer ikke her hva jeg mener på det siste spørsmålet, da jeg vil høre hva andre mener.

Det minst kompliserte er stykkprisbetaling gjennom et abonnementskort, eller mobil for tilgangen til å lade, og at maks ladetid definert på skilt da gjelder.
Det er også mulig å si at lading koster eks. 8 kroner timen ved maks 16A ladefart, som da vil si ca 2,x-3,x kroner per kW, samt betaling  etter full lading så lenge man er tilkoblet.
Kun ta betalt for strømmen du fyller, hvor man enten har abonnement, eller betaler løpende etter regning. Et abonnement kan da kanskje kombineres med et hurtiglade-abonnement. Problemet med et abonnement er dog at man som forbruker også vil forvente en garanti for tilgang til å kunne lade. Det vil igjen si "reservering" av offentlig gategrunn til en person/gruppe som kan by på noen juridiske utfordringer....

Alle disse krever 2-3 ganger så dyrestolper/ladepunkt da det må være smarte, dvs med kommunikasjon. Alternativt at det investeres 70-90 000 i "lade-automat" ("p-automat) per område.

Dette er et komplisert tema!
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Trond Arve

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:48
Per i dag er det ikke lovhjemmel for å innføre ladeplikt (etter det jeg vet) på ladestasjon.
Snodig at det er hjemmel for å kreve ladeplikt for ladbare hybrider da?

Jeg er for ladeplikt, dvs. at man må være tilkoblet. Ikke at det løser hele problematikken, men jeg tror det vil føre til en økt bevissthet rundt bruk av ladeplasser. Dessuten er tiltaket gratis.

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:48
Spørsmålet er om vi ønsker et gjennomregulert samfunn, eller et samfunn basert på fornuft og høflighet. Jeg er tilhenger av at fornuften bør råde, hvor jeg mener man selv må og skal bruke huet.
Fint med Kardemomme by, men innimellom må man være realpolitiker. Per i dag er det trangt om plassene og alle er ikke like fornuftige eller høflige.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

el-snorre

#23


Sitat fra: Trond Arve på tirsdag 22. januar 2013, klokken 10:06
Sitat fra: el-snorre på tirsdag 22. januar 2013, klokken 09:48
Per i dag er det ikke lovhjemmel for å innføre ladeplikt (etter det jeg vet) på ladestasjon.
Snodig at det er hjemmel for å kreve ladeplikt for ladbare hybrider da?

Jeg er for ladeplikt, dvs. at man må være tilkoblet. Ikke at det løser hele problematikken, men jeg tror det vil føre til en økt bevissthet rundt bruk av ladeplasser. Dessuten er tiltaket gratis.


De har egentlig ikke annen hjemmel til gebyrlegging en feilparkering for hybridene, da de "ikke kan vite" om det er en hybrid uten at den er tilkoblet, er jeg fortalt.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 21. januar 2013, klokken 23:15
Jeg har kjørt elbil som måtte lade i byen for å komme meg hjem igjenn, så jeg tviholder på at man skal vise hensyn.
* Der det er mangel på ladeplasser bør man prøve å finne en vanlig plass.
F.eks Kongensgate (ved festningen) hvor det alltid er noen som bruker ladeplass til å parkere, istedenfor å sette bilen på en parkeringsplass 20 meter unna.
Eller på Sandvika Storsenter hvor det som regel står noen og fyller opp ladeplassene uten å lade.
* Der det er mye ledige plasser bør man bruke plassene, så de blir brukt.
F.eks Frognerseteren, Frognerparker (enkelte dager/kvelder), Aker Brygge på kvelden eller i helger.
Men det må da være mulig å vise andre billister litt omtanke?
Selv om man har rett til å parkere ett sted betyr det ikke at det er riktig -eller at man må...
Thomas
(som heller bruker noen minutter på å finne parkeringsplass i Oslo enn å bruke en ladeplass)

Godt sagt Thomas. Jeg støtter det du skriver 100%
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Øyvind.h

#25
Og dette temaet blir ikke noe mindre interessant når "elbil overklassen" kommer i Model S og parkerer sine enorme elbiler på plasser hvor det tidligere var plass til 2-3 Buddy/think, og plugger i for å lade opp et batteri som fortsatt har 30-40 mil restkapasitet :) Eller kanskje batteriet er nesten tomt, og vedkommende bruker sin Model S som pendlebil?

I tillegg kan de fort lade et døgn før batteriet er fullt, så mange vil kanskje koble til uansett fordi de kan fylle mye strøm gratis? Jeg vil riktignok aldri parkere på en ladeplass om ikke jeg trenger strøm (om ikke ladeplassen er den eneste ledige plassen, og jeg parkere), men det er garantert mange kommende Model S eiere som kommer til å bruke alle godene på den måten de finner mest hensiktsmessig for seg.

Interessant debatt i tiden som kommer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rasmus.B

De fleste av oss bruker vel godene slik det passer oss best allerede, men jeg er optimist og tror de aller fleste av oss el-bilister vil parkere på ladeplass kun når det er behov. For min del tror jeg at jeg aldri vil ha behov for å lade i Oslo, siden jeg ikke bor mer en 20 Km fra sentrum. Skulle jeg ende opp med å parkere på en ladeplass, så kommer jeg til å koble til bilen for ikke å provosere, for det er jo det som provoserer, det å parkere uten å koble til. Det er nok ingen fasit til dette problemet, men det er klart at vi trenger flere ladepunkter rundt om i landet vårt, og er veldig takknemlig for den jobben som Snorre og resten av foreningen gjør for oss.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 12:00
Og dette temaet blir ikke noe mindre interessant når "elbil overklassen" kommer i Model S og parkerer sine enorme elbiler på plasser hvor det tidligere var plass til 2-3 Buddy/think, og plugger i for å lade opp et batteri som fortsatt har 30-40 mil restkapasitet :)

Resultat: Ved parkering på oppmerkete plasser og bruke 2-3 plasser samtidig --> telefon til Bymiljøetaten for ileggelse av straffegebyr. (som er helt ok)

Worst case noen stygge riper i døra på disse bilene... (som ikke er ok)
I-miev 2011
Asker

foxy

Å innføre ladeplikt er egentlig bare tull – hvordan skal det kontrolleres?!

Eneste fornuftige måten er å innføre parkeringsavgift på ladeplasser ( som da inkluderer strøm). Høyden på parkingsavgiften bør være på et nivå at man «gidder» å bruke f.eks. 5 min ekstra for å parkere i nærheten på en ikke ladeplass.
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

#29
Sitat fra: foxy på tirsdag 22. januar 2013, klokken 16:45
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 22. januar 2013, klokken 12:00
Og dette temaet blir ikke noe mindre interessant når "elbil overklassen" kommer i Model S og parkerer sine enorme elbiler på plasser hvor det tidligere var plass til 2-3 Buddy/think, og plugger i for å lade opp et batteri som fortsatt har 30-40 mil restkapasitet :)

Resultat: Ved parkering på oppmerkete plasser og bruke 2-3 plasser samtidig --> telefon til Bymiljøetaten for ileggelse av straffegebyr. (som er helt ok)

Worst case noen stygge riper i døra på disse bilene... (som ikke er ok)
Det jeg tenkte på (men som jeg kanskje burde presisert) er at det er plass til flere Buddy/Think innenfor en enkelt oppmerket vanlig parkeringsplass. Noe som illustrerer hvorfor dette er gode by/pendlebiler. Mulig de plassene jeg tenker på ved rådhuset er så små at en Tesla på nærmere 5 meter ikke får plass? Jeg har forsøkt å få plass til Leaf der ved noen anledninger, men det har stort sett alltid vært fullt (eller bare plass til Buddy/Think i den luken som er åpen).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA