Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prøvekjøring, noen som vet?

Startet av Quattro, søndag 03. februar 2013, klokken 23:42

« forrige - neste »

Siggen

Sitat fra: RunarBT på torsdag 31. januar 2013, klokken 22:26
Sitat fra: ebbrey på søndag 20. januar 2013, klokken 19:36
Bilvask/poleringsutgiftene kommer til å gå i taket i forhold til hva de er idag :P

Eg vurderer å hel-foliere bilen, matt svart. Da går den i maskinvask, ingen pollering. Så svarte felger og sota vinduer;-)

Da må du bruke børsteløsvask uten voks, hvis ikke blir folien stygg over tid.

jkirkebo

Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 31. januar 2013, klokken 22:17
Ingen som regner med batteribytte og obligatorisk service?

Service bør ikke bli dyrere enn på Touranen jeg har nå, helst billigere da jeg brukte 20.000 i fjor og 12.000 året før...

Batteriet forventer jeg ikke å måtte bytte de første 7-8 årene. Da bytter jeg den nok i ny modell, om det ikke har kommet en masse avgifter innen den tid som gjør at en ny er utenfor rekkevidde økonomisk sett. I så fall kan jo batteribytte bli aktuelt etterhvert, men jeg forventer at det holder en 10-15 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

19quiz76

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. januar 2013, klokken 23:21
Sitat fra: 19quiz76 på torsdag 31. januar 2013, klokken 22:17
Ingen som regner med batteribytte og obligatorisk service?

Service bør ikke bli dyrere enn på Touranen jeg har nå, helst billigere da jeg brukte 20.000 i fjor og 12.000 året før...

Batteriet forventer jeg ikke å måtte bytte de første 7-8 årene.

Servicekostnader på bilen man har i dag vil jo være individuell, men greit å legge inn 5-6K/år i regnestykket på S'en ;)

Batteribytte må man regne med at trengs i løpet av bilens levetid, selv om det ikke skjer i ens eget eie. Jeg regner inn 7K/år, enten som ekstra verditap eller nedskriving av batteriverdi. Skal man bare ha bilen 5-6 år blir dette kanskje litt søkt, man regner jo ikke inn alle store reparasjoner i en fossilbils levetid i et tilsvarende regnestykke..
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Nuvolari

Sitat fra: Djur1 på torsdag 31. januar 2013, klokken 20:49
Hvis en ser på kostnad per år som er det aktuelle beløpet så blir regnestykket for meg:

(Jeg lader gratis)  ;D i fellesanlegg.

   Performance
   663,755
Km   15000
Avskriving   60732.33013
   
Renter bundet kapital   19116.144
   
Forsikring   6500
Årsavgift   400
Vedlikehold   4595
Bensin   0
Olje   0
Dekk   3942
Service   
Bompenger   
   
Sum   95285.47413


En BMW 520i uten noe utstyr koster ifølge en kilde på nettet: 120 -125 tusen i året.

Om en fører 95 -97 tusen i året over til alternativkostnaden, det å kjøpe en bensin/dieselbil; så tilsvarer 95 000 kroner per år en bensin/dieselbil til 368 000 kroner.

Mange forutsetninger her, lik avskriving på bensin som elbil, lik finansieringskost, rimelig forsikring som jeg har fått tilbudt og det at jeg lader uten kost da.

Ved interesse kan jeg sende regnearket så kan en plotte inn selv og se hva sin model/utstyr koster i en bensin bil...

Regner med at du har lagt inn 0,- i bompenger? Selv kjører jeg jeg gjennom 3 bommer hver dag og sparer 18.000,- pr år bare der.

En annen besparelse som er lett å glemme er dersom man har en fossilbil i tillegg til teslaen. Teslaen bør av øknomiske årsaker være familiens første valg når man skal ut å kjøre. I vår situasjon vil fossilbilen kjøres betraktelig mindre etter at vi får teslaen. Man bør derfor regne inn en redusert årlig kjørelengde på fossilbilen i tillegg. Dette kommer som en ren besparelse på toppen av regnestykket (red bensin og bompenger).

I mitt oppsett vil teslaen koste meg det samme som en golf ville ha kostet meg i årlige kostnader inkl renter og avskrivninger.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

timingbeltkiller

#19
Sitat fra: 19quiz76 på fredag 01. februar 2013, klokken 06:24
Batteribytte må man regne med at trengs i løpet av bilens levetid, selv om det ikke skjer i ens eget eie. Jeg regner inn 7K/år, enten som ekstra verditap eller nedskriving av batteriverdi. Skal man bare ha bilen 5-6 år blir dette kanskje litt søkt,
NEI, det er ikke søkt. Delvis utslitt batteri virker nok inn på bruktbilprisen.

Dersom vi antar batteriet varer 100K km og koster NOK 100K, blir det 100 øre pr kjørte km i batterislitasje.
Sier vi 200K km og NOK 50K, blir det 25 øre.

Skal godt gjøres om ikke virkeligheten kommer til å ligge et eller annet sted mellom de to tallene 100 og 25.

Men dersom elbiler har samme avgifter mv som fossilbiler når du selger om 6 år, vil nybilprisen gå opp med min NOK 500K og den økte bruktbilprisen vil kunne minke avskrivingen din med flere ganger NOK 100K. Men det hjelper selvsagt ikke stort, dersom du bytter inn i ny elbil.

Dersom du derimot hopper av elbilkarusellen på dette tidspunktet, vil du ha kjørt 6 år med tilnærmet null avskrivning. 
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#20
Jeg tror ikke noen som setter seg bak rattet i en Model S ønsker å gå tilbake til bensin eller dieselbil, så det å hoppe av karusellen og gå tilbake til toliters bensin/diesel i 2018 har nok ingen lyst til selv om det kan "forsvares" økonomisk

Så lenge elbilene totalt sett er mindre miljøskadelige og mye bedre for lokalmiljøet kommer elbilene i all overskuelig fremtid til å ha lavere avgift enn fossilbilene. Mtp. utvikling i batterienes lagringskapasitet og pris (ref. bl.a. McKinsey) kan vi håpe på at prisene ikke gjør nevneverdige hopp selv om avgifter innføres i små steg.

Selv beregner jeg ca 10.000,- avsatt i året til batteribytte. Det tilsvarer ca 8 måneder med bompasseringer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Djur1

Jeg har ikke lagt inn noe for bytte av batteri, burde kanskje gjort det.

Imidlertid har fossilbilen etter 8 år en viss sjanse for at det skjer noe alvorlig med bilen. Ala motor må byttes, skifte av girkasse etc...

Hvis en regner ut den sannsynligheten til x %, så kan en si at x * verdi på reparasjon muligens kan tilsvare 10 til 15 % tap av batterikapasitet i kroner. Men her blir det veldig vanskelig å regne ut presist, hvis ikke noen klarer det da...

Her forutsetter jeg at motor og drivverk på tesla ikke blir slitt, kanskje en litt optimistisk tanke?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Harlex

I forhold til bompenger... Det sies jo at det er gratis med el-bil. Men er det slik som med handikap-fordel at det kun gjelder noen pakker. I Hordaland f.eks. er det gratis i bomringen i Bergen, men ikke vossapakken og kvammapakken. Og er det slik at det er gratis for bilen på ferger eller?
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Rio

Sitat fra: Harlex på fredag 01. februar 2013, klokken 20:43
I forhold til bompenger... Det sies jo at det er gratis med el-bil. Men er det slik som med handikap-fordel at det kun gjelder noen pakker. I Hordaland f.eks. er det gratis i bomringen i Bergen, men ikke vossapakken og kvammapakken. Og er det slik at det er gratis for bilen på ferger eller?

Det skal være gratis for elbil på ALLE bomveier i Norge, bortsett fra Svinesund (fordi den er delt med Sverige).

Det er gratis for bilen (men ikke fører eller passasjerer) på riksferjer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

19quiz76

Sitat fra: Djur1 på fredag 01. februar 2013, klokken 19:26
Jeg har ikke lagt inn noe for bytte av batteri, burde kanskje gjort det.

Imidlertid har fossilbilen etter 8 år en viss sjanse for at det skjer noe alvorlig med bilen. Ala motor må byttes, skifte av girkasse etc...

Hvis en regner ut den sannsynligheten til x %, så kan en si at x * verdi på reparasjon muligens kan tilsvare 10 til 15 % tap av batterikapasitet i kroner. Men her blir det veldig vanskelig å regne ut presist, hvis ikke noen klarer det da...

Her forutsetter jeg at motor og drivverk på tesla ikke blir slitt, kanskje en litt optimistisk tanke?

Jeg bare nevnte batteribytte siden trådstarter ønsket innspill på kostnader ved å eie Model S - batteribytte har Tesla spesifisert at er nødvendig etter mellom 8-12 år (avhengig av kjørelengde, bruk, lading etc).

All service/skifte av slitedeler utover forbruk av dekk er inkludert i den årlige obligatoriske servicen, så kostnadsbildet er ganske oversiktlig, synes jeg.

Den store jokeren her blir annenhåndsverdi. Man kan tenke seg et scenario som Timingbeltkiller (for øvrig spent på historien bak det nicket ;) ) skisserer, hvor avgifter pålegges elbilen på lik linje med dinosaurene. Hvis dette skjer over natten, vil bruktverdien på Model S teoretisk sett skyte i været. Men da tar man ikke med i regnestykket den teknologiske utviklingen som vil finne sted i mellomtiden og gjøre Model S til en mer eller mindre umoderne bil på salgstidspunktet, enten det er Tesla eller andre aktører som står for denne utviklingen. Konkurrentene ligger langt bak i løypa, men mye kan skje innen 2017, eller det ruller 50.000 biler på norske veier.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. februar 2013, klokken 15:32
Jeg tror ikke noen som setter seg bak rattet i en Model S ønsker å gå tilbake til bensin eller dieselbil, så det å hoppe av karusellen og gå tilbake til toliters bensin/diesel i 2018 har nok ingen lyst til selv om det kan "forsvares" økonomisk
Du har nok mange med deg her. Den typiske norske bileier kjøper den største og dyreste bilen han har råd til. Mange smører sågar tynt på brødet for å få råd.

Selv tilhører jeg mindretallet som gjerne vil slippe rimelig fra bilholdet. Og framfor alt ha en bil som er pålitelig og driftsikker. Kjøreegenskaper har jeg aldri brydd meg om. Helt enkelt fordi jeg raskt venner meg til den bilen jeg til enhver tid har.

Derimot ville jeg aldri ha klart å venne meg til en bil som foretrekker verkstedet framfor veien. Men så er jeg bortskjemt med biler som går på diesel, service og 2-3 dekkskift de 150-200K jeg beholder bilen.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: 19quiz76 på fredag 01. februar 2013, klokken 22:19
Men da tar man ikke med i regnestykket den teknologiske utviklingen som vil finne sted i mellomtiden og gjøre Model S til en mer eller mindre umoderne bil på salgstidspunktet, enten det er Tesla eller andre aktører som står for denne utviklingen.
Ja, selvsagt er det en risiko for at elbilen i likhet med elektroniske dingser (TV, laptop, tablet, mobil, osv) er teknologisk foreldet dagen/året etter du kjøper den. Og følgelig bare salgbar som brukt til gi-bort-pris.

I praksis betyr det du kan bli nødt til å beholde bilen til den er totalt utslitt dersom du vil oppnå lav km-avskriving av kjøpesummen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA