Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dansk ladekabel C Zero

Startet av kjølholdt, søndag 03. februar 2013, klokken 14:14

« forrige - neste »

kjølholdt

Var i dag 19.01.2013 ca i 13.30 tida innom Ferdinand motor dette på bakgrunn av at de har en model s inne . Model s bilen var parkert utenfor butikken og den så jo bra ut.
Jeg gikk inn i butikken og spurte om det var mulig å få se inni bilen, sjekke hvor stort bagasjerommet var. Forundret ble jeg da jeg fikk beskjed om at dette ikke var mulig!!!!
Jeg spurte ikke om å få prøvekjøre bilen.Er ikke en av Ferdinand sine reservasjonsholdere og har forståelse for at dette forbeholdes disse.
Til Ferdinand sitt forsvar kan man kanskje si at det var en ung kar i begynnelsen av 20 åra som jeg snakket med, og kanskje ikke var helt oppdatert på kundebehandling.
Problemet slik jeg ser det var nok at vedkommende var mest opptatt av å snakke med sin kompis som satt der, og dette var vel den enkleste måten å få meg ut av døra på.
Siden dette nok kan oppfattes som en klage underskrives innlegget med fullt navn.
Hilsen
Christer Kjølholdt.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Olemann

#1
Hei,

Er ikke selv Tesla kunde, men har fått med meg at godt over 1000 norske står i kø, de aller fleste har betalt forskudd uten å engang ha tatt i bilen, venteliste på 1 års tid for nye bestillere, etc.

Storyen om Teslas prøvekjøring (les annen tråd) der man allernådigst ble tildelt audiens, for deretter å kjøre en forhåndsprogrammert rute på noen minutter, gjerne med annen prøvekjører i baksete, samt Teslas mann ved siden av, gir jo også et greit utrykk for monopol i praksis.

Så; dette blir jo litt som med Vinmonopolet, man kan ikke handle sin vin på andre siden av gaten om misfornøyd med service, eller Skattevesenet, man melder ikke overgang til et annet vesen om misfornøyd....

Når den tid kommer at det står 10 brukte Model S hos Ferdinand (og 20 på Finn)  tipper jeg pipa får en annen lyd, enten man er en jomfruelig selger på 25 eller hardcore selger 55....

Mvh Ole

Oreo

Nå kan man jo handle sin Tesla direkte hos Tesla og ikke hos Ferdinand Ole.

Christer, er det slik å forstå at Ferdinand har solgt alle sine forhåndsbestilte Tesla'er?
Mulig du ikke kom til for å spørre om dette da representanten var så "opptatt"?
Håpløs kundebehandlig da.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Olemann


Ja sant, og vet det, derfor jeg også tok eksemplet med Tesla Motor Oslo og prøvekjøring.  Selgere synes å kunne gjøre som de vil, og gjør det tydeligvis.  Det blir neppe så lett når det kommer bruktbiler,  parallell import etc.

Tror nok en VW/Audi/BMW forhandler hadde slitt med overskuddet om han hadde slike rutiner for prøvekjøring etc.....

Det vil nok bli bedre når det ligger endel Tesla S på Finn, og hele bilen er blitt mer "standard" når konkurrentene er på plass i markedet.


Ole


Sitat fra: Oreo på lørdag 19. januar 2013, klokken 16:48
Nå kan man jo handle sin Tesla direkte hos Tesla og ikke hos Ferdinand Ole.

Christer, er det slik å forstå at Ferdinand har solgt alle sine forhåndsbestilte Tesla'er?
Mulig du ikke kom til for å spørre om dette da representanten var så "opptatt"?
Håpløs kundebehandlig da.

bmw i3

Ja Hr.Kjølholdt, det skal ikke være enkelt.  Høres ut som Ferdinand Motor har solgt alle elbilene sine.  Jeg hadde også tenkt å ta meg en tur til de for å se litt på Tesla``en, men det gidder jeg ikke om jeg ikke får prøvesittet den. Nå er ikke tesla S mest aktuell for meg da jeg er ute etter en suvTesla X),  men en Tesla S prøvesitting vil fortelle meg litt om opplevd kvalitet og størrelse.

kjølholdt

Ferdinand har 55 til 60 forhåndsbestillinger har de sagt. Men jeg tror at en del som har gjort disse bestillingene , trodde at bilen skulle koste 300.000 . Slik at når en del av disse får beskjed om å konfigurere sin bestilling kan det vel hende at det blir noen ledige reservasjoner.
Uavhengig av dette opplever jeg kundebehandlingen som håpløs.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

gbzdoc

Har det noen gang stått 1000 nordmenn på venteliste for å kjøpe en VW, Audi, BMW eller Merce, noen opptil flere år i forveien? Neppe...

Når alle 1000 er keene på å prøvekjøre så sier det seg selv at man må være strukturert. Synes Tesla i så måte var veldig ryddige i sine uker med prøvekjøring. Ringte kvelden før for å minne folk på prøvekjøring gjorde de også. :)

Oreo

Synes også Tesla har vært svært ryddig her. Får du prøvekjøre BMW 4 serie nå f.eks? Nix.
Om Ferdinand Motor velger å praktisere slik kundebehandling, får de stå for det.  Kunne jo være en kundes bil, og hadde det vært min ville jeg ikke at alle som ville fikk prøvesitte heller. Da bør de såfall opplyse om slikt.
Når Model S er klar for Europa er jeg sikker på at prøvekjøringer blir tilgjengelig på mer tradisjonelt vis.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

ebbrey

Hos tesla i oslo kunne man hvertfall få lov til det meste med bilen som stod inne i showrommet om man var reservasjonsholder eller ikke. Var en kar der som prøvde å presse igjen bakluka på s'en :P (tech pakke) En annen hadde med seg favoritt musikken på en usb stick og testa lydanlegget
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: Olemann på lørdag 19. januar 2013, klokken 16:58

Ja sant, og vet det, derfor jeg også tok eksemplet med Tesla Motor Oslo og prøvekjøring.  Selgere synes å kunne gjøre som de vil, og gjør det tydeligvis.  Det blir neppe så lett når det kommer bruktbiler,  parallell import etc.

Tror nok en VW/Audi/BMW forhandler hadde slitt med overskuddet om han hadde slike rutiner for prøvekjøring etc.....
Etter mitt syn har ikke Tesla strukturert opp prøvekjøringen på denne måten for å demonstrere makt/monopol, men fordi de må. De klarer ikke dekke etterspørselen etter bilen, de har begrenset med biler til prøvekjøring, det er hundrevis av folk som står og tripper og venter på å få sette seg bak rattet. Tesla har derfor strukturert det opp etter et strengt regime for å gi flest mulig plass bak rattet på kortest mulig tid. Allerede i november fikk folk tid bak rattet, og helt frem til de stoppet prøvekjøringsrunden tror jeg bilen hadde bortimot fullt belegg.

Til info ser det ut til at Norge var det første landet i Europa hvor alle kunder har fått prøvekjøre/tilbud om prøvekjøring. I andre land setter de ikke igang før i februar.

Når situasjonen roer seg blir det helt sikkert mulig å prøvekjøre på en mer normal måte (låne bilen hjem noen timer etc), men for øyeblikket er det selvfølgelig helt uaktuelt for Tesla å låne ut biler i timevis. De har ikke kapasitet til dette, og de sliter med å dekke etterspørselen (både prøvekjøring og salg).

Er det ikke bedre at alle reservasjonsholdere gis plass bak rattet så tidlig som mulig? Bilen kommer ikke før til sommeren uansett, så det blir flere runder med prøvekjøring innen den tid. Jeg er helt enig i at 15 minutter bak rattet på en predefinert rute er for kort til å kunne gi et skikkelig inntrykk av bilen, men jeg er samtidig takknemlig for at jeg fikk prøve bilen så tidlig. Mer grundig test satser jeg på at jeg får muligheten til ila 2-3 måneder.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Leaffen

Sitat fra: kjølholdt på lørdag 19. januar 2013, klokken 14:47
Var i dag 19.01.2013 ca i 13.30 tida innom Ferdinand motor dette på bakgrunn av at de har en model s inne . Model s bilen var parkert utenfor butikken og den så jo bra ut.
Jeg gikk inn i butikken og spurte om det var mulig å få se inni bilen, sjekke hvor stort bagasjerommet var. Forundret ble jeg da jeg fikk beskjed om at dette ikke var mulig!!!!
Jeg spurte ikke om å få prøvekjøre bilen.Er ikke en av Ferdinand sine reservasjonsholdere og har forståelse for at dette forbeholdes disse.
Til Ferdinand sitt forsvar kan man kanskje si at det var en ung kar i begynnelsen av 20 åra som jeg snakket med, og kanskje ikke var helt oppdatert på kundebehandling.
Problemet slik jeg ser det var nok at vedkommende var mest opptatt av å snakke med sin kompis som satt der, og dette var vel den enkleste måten å få meg ut av døra på.
Siden dette nok kan oppfattes som en klage underskrives innlegget med fullt navn.
Hilsen
Christer Kjølholdt.

For å være helt ærlig, synes jeg denne typen klager først og fremst skulle vært fremført direkte til vedkommendes leder. Ikke via nettforum på denne måten.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

kjølholdt

Det kan godt være at jeg skulle tatt dette direkte med daglig leder hos Ferdinand . På den annen side har jo Ferdinand motor vært aktiv på forumet her og postet linker til butikken og bilder av bilen og gjort reklame for den her på forumet. Da må man også forvente at personer kommer og spør om å få se på bilen, og behandle de deretter.
Alternativt burde man kanskje ikke drevet denne formen for egenreklame, hvis man ikke hadde til intensjon at folk skulle få se i bilen. Ergo har jeg ikke veldig dårlig samvittighet for at jeg tok opp kundebehandlingen jeg fikk og postet det på forumet her.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Olemann


Hei,

Jeg er enig i at dette neppe er gjort for å demonstrere momopol, og sa derfor heller ikke det.  Det er meget mulig en følge av at det foreløpig er selgers marked, og da gjør selger som han/hun vil.  Når det ligger 20 brukte Model S på Finn vil nok dette bli mer normalisert.  Det vil også hjelpe når andre produsenter kommer med tilsvarende biler.  Når det gjelder Skattevesenet og Vinmonopolet er det neppe håp om konkurrenter med det første, så der vil det nok forbli vanskelig å melde overgang til en konkurrent selv om man ikke er fornøyd med leveransene.

Ole


Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. januar 2013, klokken 21:11
Sitat fra: Olemann på lørdag 19. januar 2013, klokken 16:58

Ja sant, og vet det, derfor jeg også tok eksemplet med Tesla Motor Oslo og prøvekjøring.  Selgere synes å kunne gjøre som de vil, og gjør det tydeligvis.  Det blir neppe så lett når det kommer bruktbiler,  parallell import etc.

Tror nok en VW/Audi/BMW forhandler hadde slitt med overskuddet om han hadde slike rutiner for prøvekjøring etc.....
Etter mitt syn har ikke Tesla strukturert opp prøvekjøringen på denne måten for å demonstrere makt/monopol, men fordi de må.

Elmo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. januar 2013, klokken 21:11
Bilen kommer ikke før til sommeren uansett, så det blir flere runder med prøvekjøring innen den tid. Jeg er helt enig i at 15 minutter bak rattet på en predefinert rute er for kort til å kunne gi et skikkelig inntrykk av bilen, men jeg er samtidig takknemlig for at jeg fikk prøve bilen så tidlig. Mer grundig test satser jeg på at jeg får muligheten til ila 2-3 måneder.

Det var jo (nesten) tilsvarende med Nissan Leaf før den kom. Forskjellen var at alle som satte seg påliste fikk prøvekjøre, men så hadde ikke de nevneverdig antall reservert.
Ingen kan klage på at de som faktisk har lagt penger på bordet får komme først i køen syns jeg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

shb

Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA