Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Re: Hvilket bilmerke?

Startet av Hakuba, søndag 03. februar 2013, klokken 11:43

« forrige - neste »

Hakuba

Heisannhatt leafen en uke og digger den villt! Men, tør jeg sette ungene baki og kjøre fra Kristiansand til Farsund (ca 93km) nå på vinteren?
Takk for svar!

Rasmus.B

Det skal nok gå bra, men ikke kjør så fort. Holder du deg på 80 Km/t så går det fint.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Thomas Parsli

Jeg vil si det avhenger av været ;)

Med mye slaps eller snø i vegbanen kan det bli vel spennende.
Det samme gjelder streng kulde -er det kaldere enn -20 i en periode mister du mye batterikapasitet.

Men en "normal" vinterdag med rundt -10 og brøytete veier går nok bra.

I verste fall må du stoppe en times tid og fore ungene med boller og brus mens bilen lader. Det tror jeg de overlever...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Arha

Husk å forvarme, kjør i ECO og forbered en "nødlader" på slutten av ruta for påfylling dersom det skulle knipe.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lynet

Med batterier på ca -14, utetemp på -16 og ca +18 inne i bilen må du regne med ca 70km på tørr vei og vindstille. Snittfart på knapt 70km/h.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

erikf

Min erfaring fra en tur i dag er ca 80, maks 90 km (i 60/70/80-soner jevnt fordelt, ingen spesielle høyder forsert) hvis klimaanlegget står på halvparten av tiden. Vet ikke hvor mye det er å spare på å ha det av hele veien.
Men etter at guessometeret begynner å vise "---" er det kanskje en mil igjen? I så fall vil jeg stole på at 90km går greit.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

leafster

Hvis du klarer å holde deg på 0,20kWh/km eller mindre så kommer du fram med grei margin.

sla

Rekkevidden i disse dager (j... kaldt) har mye med bruken av varmeapparatet.
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

erikf

Sitat fra: sla på lørdag 19. januar 2013, klokken 20:55Rekkevidden i disse dager (j... kaldt) har mye med bruken av varmeapparatet.
Noen som har sjekket hva er forbruket uten bruk av klimaanlegget når det er -10 vs 0 vs 10 grader?
Kjører man 10 mil vil det ta 1t 15m i 80km/t. Dette forbruker mellom 12 og 16 kWt ved forbruk mellom 1.2 og 1.6 kWt/mil. På sommeren ligger jeg rundt 1.2 på langkjøring.

Hvis vinterforbruket er 1.6, kommer jeg 10 mil: 16kWt for fremdrift og 3.75kWt for varmeapparat hele veien (3kWt*1t 15m).
Andelen klimaanlegget benytter av totalt forbruk på denne turen er 19%.

Hvis vinterforbruket er 1.2, kommer jeg 12.5 mil: 15kWt for fremdrift og 4kWt for varmeapparat hele veien (3kWt*1t 30m).
Andelen klimaanlegget benytter av totalt forbruk på denne turen er 23%.

I 80-sonen går altså rekkevidden ned med ca 20% hvis varmeanlegg benyttes hele veien. I 50-sonen går andelen opp.

Mulig vinterforbruket er 2.0 og ikke 1.6 som jeg antar som worst case her? Derfor jeg lurer på om noen vet dette mer sikkert. Har ikke fått meg til å teste av komfortmessige årsaker.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

BE

Dersom en skrur av klimaanlegget vil nok forbruket stort sett være det samme om det er pluss eller minus 10 grader. Men dessverre vil vi ha en betydelig reduksjon i batterikapasiteten når disse er 20 grader kaldere, og derfor mye kortere rekkevidde.

Dersom en står parkert i en oppvarmet garasje, vil nok rekkevidden, uten klima og varme samt samme dekkuttustning, være omtrent på høyde med sommerstid.

Hadde vi hatt en temperaturregulert og godt isolert batteripakke ville vi ikke opplevd de store forskjellene på sommer og vinter, med unntak av det vi selvsagt forbruker på varmeapparatet.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Finno

De dagene som det er minus 20 grader eller verre, så får ikke jeg mer enn mellom 6 og 7 mil ut av min. Da blåser varmen det den kan. (ikke så veldig mye i min bil dessverre. Den blåser varmt når bilen står stille, og slutter med varme når jeg begynner å kjøre. Kjølevæsken er tynnet ut fra -38 til -29 uten at det ser ut til å ha særlig funksjon). Når det er mellom 0 og - 10 blir det gjerne 8 mil. Mellom pluss 10 og 0 greier jeg nærmere 10 mil, og varmere enn pluss 10 så er det fra 12 og litt oppover. Det blir med andre ord mye lading om dagen.
Leaf registrert 21.08.2012, EL 17998, 14600 km 30.04.2013

Blip

Det verste er ikke forbruket, men heller at kapasiteten på batteriet synker veldig når det er kaldt (-13.5 her hos oss på sørlandet i natt). Vi ligger på ca 0.24kWh/km ved normal kjøring med varmeapparat.

Tipset er å lade rett før du skal dra slik at batteriet får litt lunk, alternativt ikke lade fullt, men ta en tur innom hurtigladeren under broa i Kristiansand og lade fullt for å få enda litt mer lunk. Ser du skriver fra Kristiansand, så det er kanskje litt upraktisk...

Edit: Godt med forvarming er et must!

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Junior

Er det noen som har erfaringer med montering av Webasto eller lignende? Da kan man jo slippe å bruke særlig strøm til varmeapparat.
Andre elbiler kan jo leveres med, men Nissan Norge opplyser at de ikke tilbyr slikt!

Lynet

Sitat fra: Junior på søndag 20. januar 2013, klokken 12:50
Er det noen som har erfaringer med montering av Webasto eller lignende? Da kan man jo slippe å bruke særlig strøm til varmeapparat.
Andre elbiler kan jo leveres med, men Nissan Norge opplyser at de ikke tilbyr slikt!

Ikke bare det, men de NEKTER å tillate at det monteres. Så hvis du trosser det mister du garantien  >:(  >:(  >:(
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Junior

Spørsmålet blir da hvorfor? De kunne faktisk få økt salg. Jeg har vurdert elbil lenge, men trenger nok en rekkevidde på over 110 - 115 km vinterstid og da blir vanlige elbiler uten mulighet for ekstravarme risikosport.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA