Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvilket bilmerke?

Startet av bobakka, søndag 03. februar 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

erik e

Stakkars verksmestere rundt omkring,de kan mye om bil men. De kan da ikke bli plaget med "vis om" prosenten av "X2XX???+X. Om det er så lite feil på Mitsubisien at vi må tenke på prosenter lenge før vi merker noe som helst da bør skiene frem for en lang god skitur. Godt for kroppen og hode.GOD HELG!  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

tomrh

Det hjelper lite å bagatellisere uten å henvise til fakta, erik e. Det er nettopp bekymring for batteriets varighet og potensielle byttekostnader som hindrer mange fossilbilister i å ta steget i å kjøpe elbil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#47
Ja, da har jeg fått svar fra Svinsås Auto som har vært i kontakt med importøren. Hurra for dem! :)

Sitat
Regner med at det er batterikorreksjonskontroll som er foretatt på nevnte bil / sak, og dette skal gjennomføres første gang etter ett år og deretter for hvert annet år. Dette for at en skal kunne se / avlese batteriets kapasitet.

Batteri og lading har et system som går på balansert cellelading. Ved opplading av hver enkelt celle så kan det oppstå en spenningsforskjell, men i og med at ladesystemet foretar en balansert cellelading, så vil hver enkelt celle ha tilnærmet lik spenning. Denne celleballanseringen skjer kun ved normal lading. Ved hurtiglading foretas det ingen balansert cellelading. Det betyr at hvis en bruker «mye» hurtiglading, så bør en innimellom gjennomføre normal lading for å opprettholde celleballanseringen.

Når det gjelder «verdiene» som er oppgitt nedenfor fra nevnte bil, så er følgende å nevne:
"State of charge(control value): 98,0%"
"Battery current capasity: 41,3 Ah"

State of charge forteller hvor mye batteriet er ladet opp, når en foretar en diagnose av batteriet.
Battery current capasity er oppgitt fra Mitsubishi til å være maks 48 Ah, og det gjelder da et helt nytt batteri som er «ubrukt». Erfaringen tilsier at utmålt verdi på batteri som er brukt over «noe tid» ligger på 43 – 44 Ah. Batterikapasitet etter 5 år forventes å  være innenfor 80 %.

Med andre ord så er angitt kapasitet godt innenfor hva som er forventet og oppgitt fra fabrikk.

Håper dette ga en «noe mer» forståelse av hva en «måler».

Så batterikapasiteten ved SOC 100% på Heisans bil er 42,14Ah. Dette er 12,2% reduksjon fra et fabrikknytt batteri som har opptil 48Ah. Men svaret forstår jeg slik at det i begynnelsen faller veldig fort ned fra 48 Ah til 43-44 Ah etter "noe tid", for så å flate ut. Noe som også vises på den sliden jeg refererte til tidligere i denne tråden.

Og det er da tydelig at batteriovervåkningen kompenserer for dette brå fallet på 8-10% helt i starten. For det har i allefall ikke jeg merket noe til. Det skjedde imidlertid noe etter ca. 5000 km, da gikk rekkevidden istedet markant opp. Og iflg. Sven Erik på forumet skal det gå ytterligere litt opp helt til ca. 25.000 km, jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3207.msg65562.html#msg65562. I den samme tråden fant vi også ut at restkapasitet ved 0 streker falt fra ca. 12,6% på ny bil, til ca. 10% ved 35.000 km. Endel unøyaktighet, men det er overveiende sannsynlig at det foregår en løpende justering underveis der ubrukt kapasitet frigis.

Svaret forklarer også hvorfor de første batteristrekene synes å forsvinne raskere etter hurtiglading, for cellene er ikke balanserte og energimåleren kan vise litt feil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ladefabrikken

Jeg må bare tilføre at balansering skjer helt på slutten av ladingen. Det er ekstremt lite ekstra energi som kommer inn, det er så lite at vi snakker om Max en km.  Hurtiglading lader som regel til 80-85% lenge lenge før noe balansering.

Tror ikke det har noe med at streker forsvinner raskere. Tror heller at den siste streken akkurat har kommer før avslutting av hurtigladingen. Og da forsvinner den også raskere.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

tomrh

Sitat fra: 2EL på mandag 04. februar 2013, klokken 09:52
Tror heller at den siste streken akkurat har kommer før avslutting av hurtigladingen. Og da forsvinner den også raskere.
På trillinger er det slik at de strekene som vises under lading er fulle streker. En påbegynt ny strek vil ikke dukke opp før den er helt full. Men under kjøring er det motsatt. En strek forsvinner ikke før den er oppbrukt. Så man kan oppleve å se f.eks. 8 streker under lading, men når man avbryter og skrur på tenningen er det 9 streker. Den niende streken brukes da fort opp.

Det var ikke dette jeg mente med at streker forsvinner fort etter hurtiglading, det er snakk om fulle streker som gir kortere rekkevidde enn normalt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ladefabrikken

Humm rare greier.  Sikert billig kullkraft strøm fra Kina som blir brukt. Har hørt rykter om at det er dårlig kvalitet på den strømmen. :-)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Heisan

Bilen har vært på 4-årsservice:
Mileage: 74258 km
State of charge: 96,0 %
Battery current capacity: 37,8 Ah

Om jeg har forstått dette riktig er current capacity ved 100% charge da 39,3 Ah
Ved ny bil var current capacity 48 Ah
Batteriet har 81,9 % av originalkapasitet og det ligger an til garantisak på batteri etter 5 år???
i-MiEV, Lillestrøm

tomrh

#52
Sitat fra: Heisan på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:54
State of charge: 96,0 %
Battery current capacity: 37,8 Ah
Jeg har i ettertid forstått dette som om at batterikapasiteten faktisk er målt til 37,8 Ah og at SOC=96% er bare hvor oppladet batteriet var da testen ble gjennomført.

Forøvrig gjelder garantien minst 70% av opprinnelig kapasitet innenfor det som kommer først av 100.000 km eller 5 år. Om vi går ut fra pålydende på 50Ah, så blir grensen 35Ah. Hvis et nytt batteri i praksis har 48Ah som jeg har fått oppgitt, og rettslig instans finner ut at dette tallet skal brukes, så blir det snakk om 33,6Ah. Dvs. i ditt tilfelle tror jeg Mitsubishi uansett slipper unna.

Den gode nyheten er ihvertfall at aldringskurven ikke lineær, men faller raskest i begynnelsen for så å flate ut, se f.eks. denne faktagrafen for Leaf:


Et initielt kapasitetstap virker også å være tatt høyde for. Ingen her på forumet har fått med seg det ganske dramatiske kapasitetstapet det første året fra 48Ah til ~43Ah, det slår ikke inn på rekkevidden. Faktisk opplever de fleste bedre rekkevidde etter 1-2 år enn med helt ny bil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Heisan

#53
Garantien er ikke minst 70% etter 5 år/100 000 km, men minst 80%.

Se f. eks:
http://www.elbil.no/kjope-elbil/elbiler-i-dag/966-mitsubishi-i-miev#!MitsubishiIMIEV_ratt_2160_1440

Kan det spille inn på batterikapasiteten at denne blir målt på vinteren? Ville en måling på sommeren gi bedre resultat?
i-MiEV, Lillestrøm

tomrh

#54
Ja så sannelig. Burdte jo jeg egentlig vite.  :-[
Men stå på krava.
80% av 48 Ah er 38,4Ah. Du ligger under, ergo burde det jo være rom for å klage.

Elbilforeningen burdte absolutt ta tak i dette. Ihvertfall hjelpe til å definere rettslig hva som er grunn til garantisak og ikke. Opprettet en egen tråd på dette: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19807.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Heisan

Flott tomrh at du startet egen sak, og jeg er enig i at dette er noe Elbilforeningen bør se på. Men jeg lurer altså på om temperaturen kan ha hatt innvirkning på kapasitetsmålingen.
i-MiEV, Lillestrøm

Citroen

Trikset er å se mest på strekene og ikke så mye på km igjen å kjøre.
Det er også viktig å foreta en oppdatering av batteriets ladekapasitet på verksted.
Første gang etter 1 år og deretter hvert 2. år (1 år, 3 år, 5 år og 7 år osv...)
Denne gjør at tankmåleren og "KM igjen" stemmer bedre over ens.
Så har jo kjørestil noe å si.
Jeg startet en bil her om dagen å den viste 120 km igjen å kjøre, etter å ha kjørt 8,9 km viste måleren 131 km igjen å kjøre.
C-Zero 2015

tomrh

#57
Nå har jeg fått målt batterikapasitet til 40,4 Ah ved 100.883 km. Noe verkstedet syntes var veldig bra, de nevnte at de hadde hatt inn biler nede på 37-38 Ah som var gått vesentlig kortere.

Mine data:






Km standKapasitet Ah
048,0 (oppgitt fra forhandler)
44.60044,7
62.90643,1
100.88340,4

Det ser ut som om mitt kjøremønster og lademønster gjør at batterikapasiteten følger en omtrentlig lineær reduksjonskurve på ca. 0,76 Ah pr. 10.000 km. Fortsetter det slik er jeg nede på ca 70% etter 200.000 km og 6,5 års eierskap.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SUNPWRD

Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

tomrh

Sitat fra: Argi på fredag 04. september 2015, klokken 22:37
Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Jeg prøver det samme som deg, lar den alltid mangle noen streker om den skal stå parkert en stund. Og om rekkevidde trengs, programmerer jeg ladingen til å starte slik at den blir fulladet rett før den skal brukes. Jeg tror så absolutt dette hjelper og begynner nå å få verdier som bekrefter det. Ellers er jeg ikke redd for hurtiglading, og heller ikke redd for skilpadda om det er nødvendig.

Det er en eier av norskkjøpt 2012 Leaf som har mistet en kapasitetsbar etter å ha passert 100.000 km, det er 15% kapasitetstap (samme som meg altså). Han plugger alltid i og lader fullt. Med tanke på at Leaf har ca 20% bedre rekkevidde enn i-MiEV, skulle dette skjedd først ved 120.000 km med "min" tapsrate. Leaf har litt annen batterikjemi slik at det kanskje ikke er sammenlignbart for alt jeg vet, men kan likevel være en indikasjon på at å unngå 100%-lading øker batterilevetiden.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA