Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvilket bilmerke?

Startet av bobakka, søndag 03. februar 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

tomrh

#75
Sitat fra: svingen på torsdag 24. september 2015, klokken 12:49
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 07:47
Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.

Mener jeg har lest att nye trillinger har en annen batteri kjemi slik att dem klarer og lade hurtigere,det kom samtidig som noen modeller gikk over til 80 celler vs 88.
Vet ikke om du tenker på Toshiba SCiB? De var bare forbeholdt det japanske markedet.

Men ved å google litt og bruke translate har jeg ihverfall funnet ut at GS Yuasa har optimalisert LEV50 cellene som står i trillinger. Den nye versjonen heter LEV50N og har mye lengre levetid, spesielt også ved høyere temperaturer. Det oppgis 90% rest etter 700 ladesykluser med 100% DoD ved 45oC! Dette ble utviklet i 2012 så det er sikkert disse cellene som står i nye trillinger. Se http://www.gs-yuasa.com/us/technic/vol9/pdf/009_01_026.pdf (på japansk), og spesielt figur 9 på side 29. Ved 25oC dobles antall ladesykluser i forhold til det gamle LEV50 som bl.a. jeg har.

Dette forklarer måleresultatet på 47,4 Ah i automat sitt batteri. Når jeg har 15% tap etter 100.000 km vil altså nye trillinger ha 15% tap etter 200.000 km! For en gavepakke! Og det er ikke markedsført engang..

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#76
Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 18:42
Se http://www.gs-yuasa.com/us/technic/vol9/pdf/009_01_026.pdf (på japansk), og spesielt figur 9 på side 29. Ved 25oC dobles antall ladesykluser i forhold til det gamle LEV50 som bl.a. jeg har.
Faktisk enda bedre iflg dette databladet jeg fant. Det oppgis 5500 sykluser ned til 80% restkapasitet. Det gamle har 1500 sykluser, så det nye varer over 3 ganger lengre! Det er jo bare helt fantastisk!!  :o  8)

Spørsmålet nå er hvilke årsmodeller som har LEV50N? Årsmodellene 2011 og 2012 har det garantert ikke. Automat, du har 2014-mod siden du var på 1 års service. :) Dvs jeg er ganske sikker på at 2014 og nyere har dem. Da lurer jeg på hva 2013-mod har..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kaiat

Ifølge delekatalogene til Peugeot og Citroen er det et skille i 2012 på batteriet. Det er vel her 80-cellersbatteriet dukker opp. Husker ikke helt nå, men tror det var bare nevnt to delenr for batteriet. Tidlige 2012 har vel da det gamle batteriet og så fikk de det nye i løpet av året en gang? En bil med gammeltypen batteri vil forøvrig få det nye om det må skiftes.

automat

Denne bloggen annonserte batteriet i mars 2012, og produksjon skulle gå for fullt samme sommer.
http://hightechindustryinjapan.blogspot.no/2012/03/no-458-longer-lasting-lithium-ion.html

Trolig nytt batteri i 2013-modeller.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radiobil1

Regner med at flere har passert 100 000 km her inne.

Noen som har mistet barer på måleren?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

bobakka

Jeg har kommet opp i 113 000 km - og har ikke mistet barer.
Tvertimot har den øverste baren fremdeles nesten like lang rekkevidde som da den var ny.

iMiev er ikke bygd opp slik at den mister barer.
Den er bygd opp slik at den rekalibrerer slik at hver bar tilsvarer mindre effekt.
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Radiobil1

Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28
Jeg har kommet opp i 113 000 km - og har ikke mistet barer.
Tvertimot har den øverste baren fremdeles nesten like lang rekkevidde som da den var ny.

iMiev er ikke bygd opp slik at den mister barer.
Den er bygd opp slik at den rekalibrerer slik at hver bar tilsvarer mindre effekt.
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..

Så hva slags batteritest burde man får tatt da, ved et evt kjøp av en eldre trilling, for å få et reelt bilde av restkapasitet?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

tomrh

Tre muligheter:
1. Bestill batteritest hos forhandler, be om å få oppgitt antall Ah. Pris ca 900.
2. Kjøp appen EvBatMon og en obd2-dongle, se egen tråd. Pris ca. 500.
3. Kjøp energimåler fra Clas Ohlson, kjør bilen helt tom og lad opp. Trekk fra 15% (tap fra vegguttak til batteri). Pris: 149 for måleren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

#83
Sitat fra: tomrh på fredag 02. september 2016, klokken 20:17
Tre muligheter:
1. Bestill batteritest hos forhandler, be om å få oppgitt antall Ah. Pris ca 900.
2. Kjøp appen EvBatMon og en obd2-dongle, se egen tråd. Pris ca. 500.
3. Kjøp energimåler fra Clas Ohlson, kjør bilen helt tom og lad opp. Trekk fra 15% (tap fra vegguttak til batteri). Pris: 149 for måleren.
2b Last ned appen caniOn (gratis) og kjøp (eller låne) OBDLink LX/MX Bluetooth Scan Tool

Denne løysinga gir samme måleresultat som EVBatMon (info blir lest frå bilen), men er nok litt meir stabil enn EvBatMon. Pris: 50 USD + frakt og mva.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Radiobil1

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

evole

Sitat fra: TB på fredag 02. september 2016, klokken 23:08
2b Last ned appen caniOn (gratis) og kjøp (eller låne) OBDLink LX/MX Bluetooth Scan Tool

Denne løysinga gir samme måleresultat som EVBatMon (info blir lest frå bilen), men er nok litt meir stabil enn EvBatMon. Pris: 50 USD + frakt og mva.
Jeg har begge appene og OBDLink. Kan ikke si at jeg har sett tilsvarende funksjon i caniOn, men evigheter siden jeg har brukt appen.

Helt troverdig kan måleresultatene fra EvBatMon langt fra sies å være, men de gir forhåpentligvis en viss pekepinn. Mulig valg av bluetooth-dongle spiller inn, men det vet jeg ikke.

TB

Sitat fra: evole på lørdag 03. september 2016, klokken 17:49
Jeg har begge appene og OBDLink. Kan ikke si at jeg har sett tilsvarende funksjon i caniOn, men evigheter siden jeg har brukt appen.

Helt troverdig kan måleresultatene fra EvBatMon langt fra sies å være, men de gir forhåpentligvis en viss pekepinn. Mulig valg av bluetooth-dongle spiller inn, men det vet jeg ikke.
Mulig canIon mangler Ah verdien. Generelt har canIon fleire funksjoner, der forskjell mellom celler vil være nyttig i test sammenheng. Alle måleresultat som begge apper gir ut er henta frå bilen, dvs. appen eller dongle vil ikkje påvirke resultatet slik sett.

Valg av blåtann dongle er bestemt av den som har programmert appen. canIon bruker STN1110. EvBatMon bruker ELM327. STN1110 basert dongel - eksempel OBDLink LX/MX har og støtte for ELM327 - slik at den gir begge deler.

Reine ELM327 dongler er i stor grad kopier produsert i Kina, av varierende kvalitet, men låg pris.
STN1110 dongel er det få (ein?) produsent av.. til noko høgare pris, men og betre kvalitet.

Teknisk forskjellen mellom STN1110 vs ELM327:
http://bluetoothobd2.com/obdlink-scan-tool-advantages-of-stn1110-over-elm327
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

tomrh

Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Testet skilpaddekjøring i går, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg504434.html#msg504434
Kjørte 7 km, fra 10% SoC da skilpadda kom til 3% SoC. Enda kunne jeg nok kjørt et par km. Min er gått 120.000 nå. (Men dette er jo etter en antatt rekalibrering av BMS, se mer info i lenka).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bobakka

Sitat fra: tomrh på mandag 05. september 2016, klokken 08:14
Sitat fra: bobakka på fredag 02. september 2016, klokken 13:28
Den er også bygd opp slik at den mister "noe" i bunn.
Når bilen er ny var det folk som kjørte over 15 km på skilpadde.
For min som har gått 113 000 tror jeg den bare går noen få - om noen - km.
Har ikke turt å prøve..
Testet skilpaddekjøring i går, se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27612.msg504434.html#msg504434
Kjørte 7 km, fra 10% SoC da skilpadda kom til 3% SoC. Enda kunne jeg nok kjørt et par km. Min er gått 120.000 nå. (Men dette er jo etter en antatt rekalibrering av BMS, se mer info i lenka).
Dette er jo gode nyheter :-)
Du har kjørt 120 000 km og har fremdeles grei guessometer rekkevidde samt at du kan kjøre lenge på skilpadda.

Som det er sagt i tråden over så henter appene bare informasjon fra bilens systemer.
Det er bilen som har kontroll på batteriet og visere frem barene.
Den eneste måten hvor du kan dobbeltsjekke bilen er med metode 3) over.

Personlig tror jeg nå mange km med jevn bruk av bilen på en god måte feks opplading hver dag og uten at den står lenge fullladet eller tom, ikke forringer batteriet mer enn om bilen har få km, men langre perioder med lagring med fulle eller tomme batterier.
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

tomrh

#89
Sitat fra: bobakka på mandag 05. september 2016, klokken 09:11
Du har kjørt 120 000 km og har fremdeles grei guessometer rekkevidde samt at du kan kjøre lenge på skilpadda.

Som det er sagt i tråden over så henter appene bare informasjon fra bilens systemer.
Det er bilen som har kontroll på batteriet og visere frem barene.
Det positive er at bilen ser ut til å hente ut skjulte batterireserver og rekalibrere for å opprettholde rekkevidden til det siste. At man ved 120.000 km fremdeles har ca. samme rekkevidde som ny er ikke så verst egentlig.

Det negative er måten det skjer på (ref nevnte tråd), for nå tynes batteriet mer: det utlades mer i bunn. Og antall Ah tukles med slik at dette ikke kan brukes som dokumentasjon på degradering. Som igjen betyr at ingen av de ovenfor nevnte metodene kan brukes, men det blir en ny metode:

4: Kjøre bilen tom, mål nedre cellespenning med EvBatMon/Canion. 3,25V = OK. Lavere: kapasitet < 80% (av opprinnelig).

Jeg regner i grunnen med at det neste er at øvre cellespenningsgrense justeres opp, vi vet at lithiumbatteri godt kan lades til både 4,2 og 4,3 volt slik det gjøres på mobilene. Det ser ut som om BMS er programmert til å ofre batterilevetid på rekkeviddens alter. Men positivt at de først henter ut buffer fra bunn der det skader minst (siden de fleste er ukomfortable med å kjøre tomme for strøm men gjerne er mer enn villige til å lade fullt).

Nissan har f.eks. valgt en annen strategi, der spenningsnivåene er absolutte. Som har ført til advarsler om å ikke lade fullt og kjøre tomt. Men gir den fordelen at antall Ah kapasitet vil være et tall som beskriver batteriets faktiske tilstand gjennom batteriets levetid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA