Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Re: Hvilket bilmerke?

Startet av bobakka, søndag 03. februar 2013, klokken 10:44

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: tomrh på fredag 04. september 2015, klokken 23:00
Sitat fra: Argi på fredag 04. september 2015, klokken 22:37
Dette høres jo bra ut tomrh. Har du noen tips / hvordan lader du typisk? Jeg forsøker å ikke la bilen stå lenge (mer enn 12 timer) med mer enn 80% opplading, men vet jo ikke om dette vil hjelpe..
Jeg prøver det samme som deg, lar den alltid mangle noen streker om den skal stå parkert en stund. Og om rekkevidde trengs, programmerer jeg ladingen til å starte slik at den blir fulladet rett før den skal brukes. Jeg tror så absolutt dette hjelper og begynner nå å få verdier som bekrefter det. Ellers er jeg ikke redd for hurtiglading, og heller ikke redd for skilpadda om det er nødvendig.

Det er en eier av norskkjøpt 2012 Leaf som har mistet en kapasitetsbar etter å ha passert 100.000 km, det er 15% kapasitetstap (samme som meg altså). Han plugger alltid i og lader fullt. Med tanke på at Leaf har ca 20% bedre rekkevidde enn i-MiEV, skulle dette skjedd først ved 120.000 km med "min" tapsrate. Leaf har litt annen batterikjemi slik at det kanskje ikke er sammenlignbart for alt jeg vet, men kan likevel være en indikasjon på at å unngå 100%-lading øker batterilevetiden.

Nå utnytter vel Leaf mer av batteriet også og siden det ikke er noen mulighet til å sette maks lading på våre biler så er det nok helt trygt å la den lade fult opp. Det er jo en stor buffer på batteriene våre siden de ikke lades til 100% og når bilen er ladet opp så står jo ikke laderen og lader mer på batteriet etter at ladingen er fullført. Jeg lader bilen så fort det er en kontakt i nærheten og passerer snart 40.000 (2014 mod) og har ikke merket noe særlig nedgang i rekkevidden, kanskje 5km mindre i displayet, men det tror jeg heller er fordi jeg ikke kjører like økonomisk som før da det viser seg at det ikke er vits, har aldri fått frem skillpadda heller. Men har kun hurtigladet 2-3 ganger helt til å begynne med bare for å se hvordan det var, men fikk sjokk av prisen så gidder ikke det noe mer.

tomrh

#61
Sitat fra: pwb på lørdag 05. september 2015, klokken 09:40
...siden det ikke er noen mulighet til å sette maks lading på våre biler så er det nok helt trygt å la den lade fult opp.
Hvorfor har jeg lavere tapskurve enn alle andre trillingeiere som har postet målte Ah-verdier her inne? To hypoteser:

1) Lade- og bruksmønster
2) Statistisk variasjon i batterikvalitet (les: tilfeldigheter)

Kan godt hende det bare er tilfeldighet, mine erfaringer utgjør et veldig tynt statistisk grunnlag. Har du fått målt antall Ah på service, pwb?

Btw..det er indirekte mulig å bestemme maks lading ved å programmere ladetid via fjernkontrollen: man lærer seg fort å konvertere streker til timer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

nei, er ikke målt som jeg vet om. Hvordan måler verksted dette?

tomrh

Sitat fra: pwb på lørdag 05. september 2015, klokken 18:10
nei, er ikke målt som jeg vet om. Hvordan måler verksted dette?
Er folk her som vet dette bedre (Argi, Mr.Zero..) men der jeg tar service tapper de det helt ned for så å lade det helt opp igjen og måle mengde strøm under oppladningen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

De som bruker ca. 50% batterikapasitet før de lader igjen vil kunne få økt levetid på batteriet, se http://www.adressa.no/digital/article594314.snd

Jeg bruker typisk 40-60% til jobb avhengig av årstiden, og lader fullt igjen før jeg skal hjem. Kanskje det kan være årsak til bra Ah?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 19. september 2015, klokken 16:44
Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?

Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

shuatorp

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2015, klokken 20:10
Sitat fra: tomrh på lørdag 19. september 2015, klokken 16:44
Mitt kapasitetstap er altså ca. 15% etter 100.000 km. Til sammenligning begynner det å komme flere postinger på Leaf-forumet om kapasitetstap for norskkjøpte 2012-modeller. Har allerede nevnt en som mistet en kapasitetsbar (15%) på ca 100.000 km. Nå er det to til, en på bare 40.000 km og en på 70.000 km, begge 2012-mod. Det kan tyde på at aldring av batteri teller endel mer enn antatt?

Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.

Tror ikke du mister noen barer, men de varer kortere.
Ståle
2016 Kia Soul Ev Exclusive Kjøpt 09.11.15
2015 Mitsubishi i-Miev *Solgt*

tomrh

Sitat fra: shuatorp på lørdag 19. september 2015, klokken 21:57
Tror ikke du mister noen barer, men de varer kortere.
Ikke på trilling nei, men på Leaf er det 12 batterihelsebarer der tap av den første indikerer 15% reduksjon, og hver suksessive er 6,25%. Trillinger har ikke et slikt system så der må kapasiteten måles på verksted. Nå har Leaf en noe annen batterikjemi, men tror batteriene likevel ikke er så ulike mhp levetid.

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 19. september 2015, klokken 20:10
Min er straks 4 år gammel (levert 30/10 2011) men har ikke mistet noen kapasitetsbarer. Dog har den bare gått ca. 38.000km.
Hvordan har du ladet den?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

automat

Hadde bilen på 1-års service i dag (19 000km), og spurte om å få rapport på batterikapasitet da jeg leverte bilen. Nei det er helt umulig, og de relevante dataene måles ikke og bla bla. Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

tomrh

Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

svingen

Sitat fra: tomrh på torsdag 24. september 2015, klokken 07:47
Sitat fra: tomrh på onsdag 23. september 2015, klokken 20:33
Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Det der er veldig bra! Med "min" reduksjonskurve ville du hatt 46,6 Ah (gitt 48 Ah nytt).
Lurer på om det kanskje har skjedd en viss utvikling av trillingbatterier mhp. på levetid? De med høyest tapsrate her inne er 2011-modeller.

Mener jeg har lest att nye trillinger har en annen batteri kjemi slik att dem klarer og lade hurtigere,det kom samtidig som noen modeller gikk over til 80 celler vs 88.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: automat på onsdag 23. september 2015, klokken 19:13
Hadde bilen på 1-års service i dag (19 000km), og spurte om å få rapport på batterikapasitet da jeg leverte bilen. Nei det er helt umulig, og de relevante dataene måles ikke og bla bla. Men når jeg hentet bilen så fikk jeg faktisk en utskrift, der jeg tolker gjenværende kapasitet til 47,4 Ah. Jeg legger ved utskriften.
Var nylig inne med min C-Zero for 3 år / 45 000 km service. Spurte om rapport på ved 1. år service, men mottok ingenting, samme gjenntok seg i denne gongen, ingen rapport var mulig å hente ut påstod kundemottaker.

Kva for verkstad brukte du for service?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

automat

Sitat fra: TB på torsdag 24. september 2015, klokken 18:16

Var nylig inne med min C-Zero for 3 år / 45 000 km service. Spurte om rapport på ved 1. år service, men mottok ingenting, samme gjenntok seg i denne gongen, ingen rapport var mulig å hente ut påstod kundemottaker.

Kva for verkstad brukte du for service?

Andresen Bil, Ski. Peugeot-verksted
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA