Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mobilapp til Model S lansert

Startet av vegarda, lørdag 02. februar 2013, klokken 15:57

« forrige - neste »

vegarda

I dag morges, etter vellykket lading, forsøkte jeg å starte min Peugeot 106. Den startet tilsynelatende normalt, men STOP lampen sluttet ikke å lyse og bilen kom ikke inn i "kjøremodus".
Har surfet litt på nettet og sett en del tips til hva dette kan være, uten å bli helt klok:-)
Har sjekket at dørbryteren fungerer, og den slår av og på kupelyset som normalt. Etter sjekk av denne samt sjekket at gasspedal var helt ute forsøket jeg å starte opp igjen og fikk bilen i gang en eneste gang, deretter fortsatt samme problem med STOP lampen lyser. Ser det finnes tips rundt fartssensor og bevegelsessensor, uten at jeg vet hvordan man sjekker ut om problemet er knyttet til dette eller ikke.
Setter pris på alle konkrete tips samt evt info rundt hvordan tipsene sjekkes ut - er ingen mekaniker/bil ekspert:-)
På forhånd takk for all hjelp!
Bor på Hvalstad og kjører t/r Oslo hver dag

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#2
Sitat fra: vegarda på fredag 18. januar 2013, klokken 11:50
sjekket at gasspedal var helt ute forsøket jeg å starte opp igjen og fikk bilen i gang en eneste gang,

Tror dette kan være et clue.

Når bilen komputer blir programert ser den på verdien fartspedalen gir, og lagrer dette. Den forventer ved senere start å se denne verdien. Over tid kan pedalen bli slitt og gi et endret signal. Er du heldig vil en simpel reprogramering få gang på bilen igjen.

Alternativet er desverre (gjerne) defekt IGBT.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

vegarda

Ja, ladekabel er tatt ut og vekk og lokket til ladepunkt stengt skikkelig. Har også sjekket at bryteren til ladelokket fungerer (skrur lyset inne i ladepunktet av og på når det lokkes).
Hva er IGBT? Ut i fra hvordan det ble nevnt fikk jeg en følelse av at det er dyrt..:-)

Andre gode tips til hva årsaken til problemet kan være?
Bor på Hvalstad og kjører t/r Oslo hver dag

Elmo

Sitat fra: vegarda på søndag 20. januar 2013, klokken 08:27
Ja, ladekabel er tatt ut og vekk og lokket til ladepunkt stengt skikkelig. Har også sjekket at bryteren til ladelokket fungerer (skrur lyset inne i ladepunktet av og på når det lokkes).

Regnet egentlig ikke med at det var så enkelt heller ;) 
Det er sjelden ladeluka er årsaken for det er ikke bryteren i lokket som styrer dette (du kan kjøre med luka åpen - BTDT). Det er en ledning inni ladehansken som kortslutter når hansken går i lås.

Men til videre feilsøking.
Jeg ser at du bor på "min barndoms ....stad" og selv bor jeg ikke langt unna, så du kan iallefall låne en gasspedal av meg og prøve i første omgang (se PM)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

@Elmo

Det er ikke bare bare å bytte om på fartspedalene. Siden bilen forventer et gitt signal, er det bare flaks om den nye pedalen gir dette signalet.

(begynner nå å lure på om dette var hele problemet på Elmer'n i Kristiansand, inntill verkstedet kom på å fylle vann på ikke oppladet batteri )

Er det ikke noen i Oslo med en Elit / TEP92 / Autodiag?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på søndag 20. januar 2013, klokken 13:15
@Elmo
Det er ikke bare bare å bytte om på fartspedalene. Siden bilen forventer et gitt signal, er det bare flaks om den nye pedalen gir dette signalet.
Men hvis du samtidig laster nye parametre (med Lexia) så skal den vel "ta seg inn".

Snakket med "vegarda" på tlf.  Han får ikke klikket i startreleet heller, så det har nok ingenting med pedalen å gjøre.
Jeg bad han måle at han har spenning på Sagem boksen for å eliminere at det er sikringsproblem.
Hvis han har det så er det vel fare for at det er motorstyringa :(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

vegarda

Etter litt ytterligere feilsøking, etter å ha snakket med Elmo, ble Viking ringt opp og bilen ble levert til ElBilMek. De fikset biffen påfølgende dag, raskt og effektivt - enest lille skåret i gleden var prisen.. PSA elboxen ble skiftet til den nette sum av 6000,- + mva.. Men i det minste bilen kom raskt i kjørbar stand igjen:-)
Pay and smile, then drive:-)
Bor på Hvalstad og kjører t/r Oslo hver dag

elektrolux

Tror du skal være3 fornøyd med den prisen.

Peugeout vil ha 175000 kr bare for delen + arbeid. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Ja den reparasjonen hadde du ikke fått billigere noe annet sted, DET kan jeg garantere deg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: vegarda på fredag 18. januar 2013, klokken 11:50
I dag morges, etter vellykket lading, forsøkte jeg å starte min Peugeot 106. Den startet tilsynelatende normalt, men STOP lampen sluttet ikke å lyse og bilen kom ikke inn i "kjøremodus".


Dette er precis samme problem jeg har med Saxoen. Hva var feil med elektriksboksen som de har byttet ut? Jeg har multimeter så jeg kan måle voltage, men hvordan man se hvis dette er årsaken til problemet?
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

#11
Sitat fra: Ciumpalac på søndag 23. februar 2014, klokken 16:29
Sitat fra: vegarda på fredag 18. januar 2013, klokken 11:50
I dag morges, etter vellykket lading, forsøkte jeg å starte min Peugeot 106. Den startet tilsynelatende normalt, men STOP lampen sluttet ikke å lyse og bilen kom ikke inn i "kjøremodus".
Dette er precis samme problem jeg har med Saxoen. Hva var feil med elektriksboksen som de har byttet ut? Jeg har multimeter så jeg kan måle voltage, men hvordan man se hvis dette er årsaken til problemet?

The problem with the Sagem-comuter-box in these cars is that they are not easy to repair. You buy a parts-car with bad batteries and replace the whole thing. problem is that IF the reason for your problem lies in the motor then you break the "new" computor instantly (BTDT).
Buy the way . .  are you aware of this website ?? http://elbil.no/wiki/PSA:PSA-teknikk
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ciumpalac

Sitat fra: Elmo på mandag 24. februar 2014, klokken 20:54
The problem with the Sagem-comuter-box in these cars is that they are not easy to repair. You buy a parts-car with bad batteries and replace the whole thing. problem is that IF the reason for your problem lies in the motor then you break the "new" computor instantly (BTDT).
Buy the way . .  are you aware of this website ?? http://elbil.no/wiki/PSA:PSA-teknikk

Yes I have seen this website before, and I know I have Sagem 3000 series in my Saxo but for the rest it doesn't help me very much I'm afraid...I can access the contents but I wouldn't know how to test the Sagem system. I hope I get my EvLite soon, maybe that would tell me the diagnostic code which would help. I ordered 20 days ago, so hopefully it would arrive soon ???
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

OleV

Hmm!
Ev-Lite is ok to reset alarms etc. But to analyze the probem a diagnostic computer is a must.
But what is your location, country?
Best regards OleV
Clio electrique x 2
Saxo  x2
Berlingo x 1

Elmo

Sitat fra: OleV på lørdag 22. mars 2014, klokken 17:52
Hmm!
Ev-Lite is ok to reset alarms etc. But to analyze the probem a diagnostic computer is a must.

evLite with the latest software can read faultcodes in hex, and the manual gives the translation.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA