Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skvettlapper på trilling.

Startet av covi, fredag 01. februar 2013, klokken 21:16

« forrige - neste »

Lanber


laumb

Jeg ser det dukker opp mange spørsmål i forskjellige fora hvorvidt man bør velge 60kwt eller 85kwt. Både på forum, Facebook, kommentarfelt og folk jeg møter IRL.

Jeg foreslår at vi kan notere ned hvilken versjon vi planlegger å kjøpe/ønsker oss og hvorfor valget enn så lenge har falt på den ene eller andre.


Vi har bestemt at vi skal kjøpe 60kwt batteripakken. Dette er i hovedsak på grunn av pris/kostnad.
Jeg har lagt ned veto på at dersom vi skal kjøpe Model S (kona er også supergira!), så er minstekravet Tech-pakke og lydpakke. Da målet er å ikke betale mer enn 480'k for bilen, potensielt 500'k dersom vi skulle legge til litt ekstra utstyr og velge en annen farge - så har det rett og slett kokt seg ned til at en 85kwt, uten noe ekstrautstyr i det hele tatt, til 500'k rett og slett ikke blir innen rekkevidde.

Ellers er i overkant av 300hk mer enn nok, i alle situasjoner. Rekkevidden er slik at den dekker absolutt alt kjørebehov vi har, inkl. Langturer (kjørt lengre enn rekkevidden 2 ganger siste 4 år, og det har vært for å kjøre en kjøpt bil hjem til Oslo fra hhv Bergen og Tromsø. ).

Ulempen er selvfølgelig ikke færre antall hk, men kortere rekkevidde. Vi vil ikke ha mulighet til å kjøre på campingen og være der en ukes tid, med diverse småkjøring i området, uten å måtte lade der nede. Med 85kwt hadde ikke dette vært noen utfordringer.

Det skal sies at det er et litt "leit" valg å ta - siden en 85kwt hadde vært innen rekkevidde om jeg hadde bestillt US-spec bil i USA. Skal innrømme at jeg har vurdert å gjøre nettopp dette - men vil da få utfordringer på andre områder her i lille Norge (jeg tviler egentlig på at bla. Annet supercharging vil funke i Europa med US spec bil (det burde det - i tilfelle en 'kaner tar med seg bilen over)).

Kjør debatt!


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

laumb

#2
Artig. Jeg lagde nettopp samme tråden. ;)
Jeg bommet på 1 minutt! ;)

SitatTydelig av inteligente mennesker tenker likt. Tillot meg å slå sammen trådene

Lars
Forum Admin
..


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Leaffen

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

RunarBT


thorstein

Hei! Min plan var å bruke "dette" (dvs bilen) i Norge, men da jeg har ca 10K  km i europa hvert år er det verre å si. Leste de har 9 ladepkt mellom Hamburg og Køln (kun et eks), så med noe planlegging skulle det være ok hvis ting stemmer. ... , stopper jo alltid en times tid i Danmark uansett og i Hamburg finnes det jo alltid en stasjon. og da burde og 60 kunne klaffe, den er jo way billigere enn 85. T

Wenche

#6
85 kWh! Rekkevidden er for meg veldig viktig  :D Slappe av på vei til hytta, og på sørlandsturer, uten rekkeviddeangst  8)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

ebbrey

85! Batteriet er trekkplasteret (jaja resten er bra også) hadde gått for større om de hadde tilbydt det :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Wenche

#9
Sitat fra: ebbrey på torsdag 17. januar 2013, klokken 23:57
85! Batteriet er trekkplasteret (jaja resten er bra også) hadde gått for større om de hadde tilbydt det :)
Gjerne det dobbelte, så var tema med lading underveis på lengre turer, forduftet ::)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

ebbrey

#10
Kommer til å gå for 85kw da jeg skal pendle med bilen. 60kw blir rett og slett for lite, og 85 kommer til å holde med en god margin hver dag. Og siden batteriet fort taper seg litt før det flater ut (500 cycles elns) så blir resten nok til å kunne holde mine pendlebehov i lang tid fremmover. Hadde jeg ikke kjørt mye (40k pr år) hadde jeg kjøpt 60kw utgaven rett og slett for å spare. Det er egentlig kun avstanden bilen kan gå og hvor fort den kan lade som er mitt trekkplaster. Jeg kunne overlevd uten en eneste ekstra pakke og fått helt plain 85kw.

Edit: må ha pano tak da, jeg er 2m høy :P
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Cobos

Jeg skal ha en toppspec'et 40kW bil jeg.... vent nå litt det er ikke mulig det...
Seriøst jeg har hele tiden planlagt 40kW med godt med utstyr, men vurderte 60kW for litt ekstra rekkevidde og mindre utstyr. Nå ser jeg at utstyret har blitt hakket dyrere enn jeg håpet slik at valget nå er mellom en 60kW ribbet eller en 60kW med noe utstyr :( Det var på en måte ikke det valget jeg hadde håpet på så vi får se.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Gjermund


laumb

Sitat fra: Cobos på fredag 18. januar 2013, klokken 08:08
Jeg skal ha en toppspec'et 40kW bil jeg.... vent nå litt det er ikke mulig det...
Seriøst jeg har hele tiden planlagt 40kW med godt med utstyr, men vurderte 60kW for litt ekstra rekkevidde og mindre utstyr. Nå ser jeg at utstyret har blitt hakket dyrere enn jeg håpet slik at valget nå er mellom en 60kW ribbet eller en 60kW med noe utstyr :( Det var på en måte ikke det valget jeg hadde håpet på så vi får se.

Cobos

Ender vel opp med rimelig lik bil som meg da? Enn så lenge er det bare tech pakke, lydpakke og vanlig flat lakk. Vet rett og slett ikke om jeg gidder å ta meg råd til den fargen jeg egentlig vil ha. :P

Tar jeg først "1ting ekstra" så blir det fort enda en, også enda en, osv...


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA