Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt: Hvem har fått lov å spece Model S sin?

Startet av tomrh, fredag 01. februar 2013, klokken 12:03

« forrige - neste »

Mr.Zero

Grattis med varmer ;D.. Joda, jeg skrudde fast festebraketten på konsollen.  Den dagen jeg selger batteribilen, skal defaen få følge med. Videre har jeg tilkobling i fangeren bak med kabel frem lagt i kanalskjørtet. Fin "propp" i gulvet under ved gasspedal til kabelgjennomgang. Har jo sett noen plasserer vifta bak også. Da slipper man jo et par tre meter med kabel samt litt ekstra jobb.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

cs erlend

Har også Defa montert av B&S. Her har de montert tilkobling i front i åpningen til radiatoren (?)
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Bjornt

Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

bkv

Litt på siden av temaet, men kanskje denne kan hjelpe dem som fryser i iMieven:
https://voltheat.com/torso-heated-vest-liner.html

-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

#19
Det er en ting som er bra med i-MiEV 2012's forvarming da. Leste i en tråd fra USA at batteriet visstnok varmes/avkjøles direkte vha. klimaanlegget. (Jfr. http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=255, nest nederste innlegg)

Så la gå at temperaturen i kupéen ikke stiger like raskt som med defa, men noe av denne effekten går direkte til å varme batteriet og gir bedre rekkevidde. (Jfr. min opplevelse her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6646.msg70396.html#msg70396). Men ved lang og god oppvarming med kupévarmer vil jo varmen til slutt spre seg til batteriet likevel.

Det er derfor eber/webasto er så effektivt på rekkevidden også. For når kupéen omtrent gløder av varme, betyr jo dette også en gjennomvarm bil og et oppvarmet batteri som leverer endel mer kapasitet.

Et paradoks...om man skrur av varmeapparatet for å spare strøm og øke rekkevidden, så vil batteritemperaturen synke og rekkevidden vil krympe likevel. Spesielt i sprengkulde. Så man kan liksågodt beholde en lunk. (Og det forklarer at man i kulda plutselig har mistet et batteristrek bare etter å ha vært en snartur inne på butikken. Kanskje lurt å forlate bilen med tenning og varme på?)

Forøvrig, degradering av batteriets ytelse fra 25 varmegrader til 25 kuldegrader er ca. 14% (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6587.msg70322.html#msg70322).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 20. januar 2013, klokken 21:39
Et paradoks...om man skrur av varmeapparatet for å spare strøm og øke rekkevidden, så vil batteritemperaturen synke og rekkevidden vil krympe likevel. Spesielt i sprengkulde. Så man kan liksågodt beholde en lunk. (Og det forklarer at man i kulda plutselig har mistet et batteristrek bare etter å ha vært en snartur inne på butikken. Kanskje lurt å forlate bilen med tenning og varme på?)

Forøvrig, degradering av batteriets ytelse fra 25 varmegrader til 25 kuldegrader er ca. 14% (jfr. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6587.msg70322.html#msg70322).
Dette fikk jeg merke i dag! Min nye 1300W Modernum kupevarmer blåste i en time, og bilens egen forvarming i 20 minutter, så bilen var gjennomvarm. Utetemp -8oC. Kjørte til jobb med varme på høyeste temp og full viftehastighet (men ikke Max). Normalt bruker jeg 9-10 batteristreker ved denne utetemperaturen, men i dag brukte jeg bare 8.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

hkaspenberg

I en eller annen tråd her inne ligger det en PDF med skjematisk fremstilling av varmeapparatet i iOn'en. Så vidt jeg husker fra den tegningen er det ikke noen egen krets som varmer batteriene.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

tomrh

#22
Sitat fra: hkaspenberg på onsdag 23. januar 2013, klokken 11:41
I en eller annen tråd her inne ligger det en PDF med skjematisk fremstilling av varmeapparatet i iOn'en. Så vidt jeg husker fra den tegningen er det ikke noen egen krets som varmer batteriene.
Ja, har sett det skjemaet, var jeg som postet det. Vedlegger det pånytt. ;)
Det han på myimiev.com skrev var flg.
Sitat
The Li-ion battery temperature is controlled by the cabin A/C and heating system with an AIR duct to the battery.
The big AIR duct comes from under the dash to the battery.
Skjemaet viser ikke dette fordi det ikke er snakk om noe i sirkulasjonskretsen for kjølevæska men en luftkanal. Og nå skjønner jeg plutselig også hvor luftstrømmen går under hurtiglading.  :)

...eller kanskje det var denne pdf'en du refererte til? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5969.msg63076.html#msg63076
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#23
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 23. januar 2013, klokken 12:39
...eller kanskje det var denne pdf'en du refererte til? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5969.msg63076.html#msg63076
I denne pdf'en så påstås det forøvrig på slide 14 at man vha. Max-funksjonen kan varme opp kupéen fra -10oC (utetemperatur) til over 20oC på bare 25 minutter. Det kunne jeg tenkt meg å teste.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 23. januar 2013, klokken 13:05
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 23. januar 2013, klokken 12:39
...eller kanskje det var denne pdf'en du refererte til? http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5969.msg63076.html#msg63076
I denne pdf'en så påstås det forøvrig på slide 14 at man vha. Max-funksjonen kan varme opp kupéen fra -10oC (utetemperatur) til over 20oC på bare 25 minutter. Det kunne jeg tenkt meg å teste.
Nå har jeg testet MAX-funksjonen. De andre rattene sto på auto. Batteriet var fulladet.

Utetemperatur: -16 grader

0 min: -9,9 grader
5 min: -6,0 grader
10 min: +1,3 grader
15 min: +6,5 grader
20 min: +10,2 grader
25 min: +12,0 grader (NB: førerdøra ble åpnet to ganger i perioden siden jeg måtte inn en tur..)
30 min: +14,7 grader

Det første batteristreket forsvant etter 15 minutter, det andre etter 28 minutter. (Så JA - det første ER litt feitere.)

Siden pdf'en hadde utetemperatur -10 og jeg -16, samt at jeg slapp ut litt varme underveis ved å åpne døren et par ganger, så er nok testen deres riktig.

Konklusjonen er at å ofre ett batteristrek på et kvarters forvarming med MAX gir stor effekt for oss som liker å ha varm bil. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Det er EN fordel med innebygd forvarming av mjauen da! Det gir faktisk lengre rekkevidde. :)

Har noen ganger forvarmet bare med kupévarmeren, og kupéen blir jo varm. Men merker meg at det går minst ett batteristrek ekstra på jobbdistansen (ca. 4 mil) i forhold om jeg bruker den innebygde forvarmingen. (Jeg bruker da selvfølgelig varme underveis også.)

Det går nemlig endel energi til å varme opp kjølevannet, og det er derfor forvarmingen til mjauen kom dårligere ut i testene våre. For 2000W skulle jo gi mer varme enn 1350W, men de første 6 minuttene varmer den bare vann. Denne varmen får man igjen siden man kan starte å kjøre med full føhnvind i håret uten noe ekstra. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

davidja

Hei, Har bestilt 2013 modell Peugeot iOn. Får beskjed fra Bertel O Steen at den kommer i mai. De vet lite om denne leveransen og de kunne ikke svare på om det var noen endringer fra 2012 til 2013 modellen. Noen som vet om også denne har forvarmer med fjernkontroll slik som iMiev -en?

Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 17. januar 2013, klokken 08:26
Fikk en idé i går kveld om å legge utedelen til værstasjonen inne i kupéen på i-mieven. La den i førersetet. Det var 9 kuldegrader ute, og etter en stund stabiliserte kupétemperaturen seg på -4,4oC. Det var da 4,5 timer siden bilen sist hadde vært i bruk med varme på, og den stod i uisolert garasje.

Satte på standard forvarming (30 min). Høyeste oppnådd kupétemperatur ble magre +1,7oC.  :o

La merke til at etter 15 minutter hadde temperaturen steget bare 1 grad, mens etter 20 minutter var økningen 2,4 grader. Den bruker nok endel energi på å varme opp kjølevannet først.
Har bestilt Peugeot iOn 2013 modell. Kommer i mai

tomrh

#27
Denne nyheten kom i august i fjor: http://green.autoblog.com/2012/08/09/mitsubishi-suspends-peugeot-ion-citroen-c-zero/
Nyheten ble også diskutert her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5822.0.html

Hva 2013-modellen er vet jeg ikke. Skulle nesten tro det var 2012-modeller der årstallet bare er klokket opp?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA