Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oversikt: Hvem har fått lov å spece Model S sin?

Startet av tomrh, fredag 01. februar 2013, klokken 12:03

« forrige - neste »

tomrh

Fikk en idé i går kveld om å legge utedelen til værstasjonen inne i kupéen på i-mieven. La den i førersetet. Det var 9 kuldegrader ute, og etter en stund stabiliserte kupétemperaturen seg på -4,4oC. Det var da 4,5 timer siden bilen sist hadde vært i bruk med varme på, og den stod i uisolert garasje.

Satte på standard forvarming (30 min). Høyeste oppnådd kupétemperatur ble magre +1,7oC.  :o

La merke til at etter 15 minutter hadde temperaturen steget bare 1 grad, mens etter 20 minutter var økningen 2,4 grader. Den bruker nok endel energi på å varme opp kjølevannet først.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Du får sette på setevarmen - så lurer du både deg selv og værstasjonen.. ;D

Forvarmer selv med Defa i ca 30 min og deretter ut på veien og på med resirk. Likevel blir det rimelig kjapt kaldt. Nei - det eneste som virkelig duger er ei diger dunjakke og ull på hele kroppen. Derfor burde jeg nok ikke klippet bort ulla på hue i dag, men får kompensere med en tjukkere lue... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#2
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 17. januar 2013, klokken 12:48
Forvarmer selv med Defa i ca 30 min og deretter ut på veien og på med resirk.
Ja, det er lurt å gjøre som du gjør med resirk etter å ha varmet opp med defa, for de første 10 min går kun med til å varme opp kjølevæska og det dugger uansett ikke.

Hvor mange watt er defaen? Hadde vært interessant om du kunne gjort det samme: Måle kupétemperatur før og etter en 30-minutters økt med defa? Jeg vil tippe at du får større økning i kupétemperatur siden defaen ikke skal varme opp noe kjølevæske.

Vurderer nå å kjøpe en defavarmer å ha i tillegg, for 6 grader varmere kupé etter 30 min er ikke mye å skryte av!!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

Med disse resultatene er jeg glad jeg ikke kjøpte Miev til over 20' mer . Har i som Mr Zero også DEFA.  Nå var det ca -12 en dag og da fikk jeg 12 + inne i bilen. Det holder seg stort sett på det, med varmen på 2 og vifta på 2-3. Resirk fungerer ikke for meg. Bare minutter etter jeg setter på det dogger det til, veldig raskt.  Har isolert tanken og slanger ovenfra. Da det er min første vinter vet jeg ikke hvilken forskjell det utgjør, men var det stort dårligere enn dette uten, så kan det ikke være store varmen fra det. Oppleves som ganske spinkelt, men alle andre fordeler med El oppveier det i massevis. Er sjelden mer halvtime i bilen av gangen. 10-12 + holder for meg.  Defaen er på 1350 Watt. Les er om den på deres sider.   
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

tomrh

Sitat fra: Bjornt på torsdag 17. januar 2013, klokken 14:52
Har isolert tanken og slanger ovenfra. Da det er min første vinter vet jeg ikke hvilken forskjell det utgjør,
Hvis noen med helt uisolert i-miev 2012 el 2013 hadde gjort samme temperaturmålinger som jeg med 30 min forvarming, så får vi en indikasjon på hvor mye isolasjonen utgjør, siden jeg allerede har isolert tank + gulv på førersiden foran.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Jeg er glad jeg kjører Think Classic.

Tiden det tar å tine frosne ruter ved bruk av Original Webasto, varmetråder i ruta, og elektrisk varmeapparat på full guff og luft på resirkulering er ca 3 min  :D

Etter ca 10 min er temparaturen i kupeen 20+ C

Alt dette i en bil alle kan kjøpe for under 50000 NOK ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Miev

Foretok tilnærmet samme test som skatvalsbygg tidligere i dag med følgende resultat:
Utetemp : -4,5
Temp inni bil ved start: -3,6
Etter 10 min: -2,6
Etter 20 min: +0,6
Etter 30 min: +3,8

Ikke isolert noe på bilen (2012 modell).

Uansett er jeg glad jeg har muligheten til forvarming. Grei temperatur når jeg begynner å kjøre, og jeg trenger all rekkevidden jeg kan få. Kjører 55 km til jobb (uten problemer med rekkevidde)
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

tomrh

Sitat fra: elektrolux på torsdag 17. januar 2013, klokken 19:56
Etter ca 10 min er temparaturen i kupeen 20+ C

Alt dette i en bil alle kan kjøpe for under 50000 NOK ;)
Det var dette med antall seter da. En elbil med kun to seter ville være nærmest verdiløs for vårt bruksmønster. Og det hjelper ikke å doble eller tredoble antall biler, når antall samtidige sjåfører også må økes tilsvarende. ;)

Sitat fra: Miev på torsdag 17. januar 2013, klokken 21:16
Foretok tilnærmet samme test som skatvalsbygg tidligere i dag med følgende resultat:
Utetemp : -4,5
Temp inni bil ved start: -3,6
Etter 10 min: -2,6
Etter 20 min: +0,6
Etter 30 min: +3,8

Ikke isolert noe på bilen (2012 modell).
Ok, 7,4 graders økning mot mine 6,1. Det er vanskelig å sammenligne direkte siden utetemperaturen i mitt tilfelle var endel lavere, men noen voldsom forskjell i effekt under forvarming ser det ikke ut til å være. Jeg regnet litt på isolasjon i en tidligere tråd, og etter endel motinnlegg og korreksjoner kom jeg vel til at gevinsten i mitt tilfelle kan være ca. 200W (pluss/minus en del usikkerhet). Oppvarming av kupé med 2,3 kW kontra 2,5 kW utgjør vel liten forskjell, så gevinsten må i så fall komme ved vedlikehold av kupévarmen der 200W utslag utgjør større forskjell hvis det f.eks. kreves 1000W vedlikeholdsvarme.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sånn, da har jeg utført en høyteknologisk forskningsjobb på forvarming; ;D

Defa termini 1350W montert på midtkonsollens høyre side i ca 45 graders vinkel mot taket. Kald, dog isolert garasje.

Plassert tempmåler i førersetet. Billig måler, så må ta høyde for dette.

-4,5 starttemp
+7,2 etter 10 min
+12,3 etter 20 min
+14,1 etter 30 min

Kjører jeg så avgårde med resirk på, faller innetempen raskt til +5 uten varmeapparatet på. Med varme på trinn 1-2 og vifte 2-3, holder jeg en innetemp på 10-12 varme. Det er helt ok. Med svært pen kjøring i fartsområdet 60-70 km/t, rekker jeg da ca 90 km. Å ligge bak disse hurtiggående traktorene på E6 gir rekkevidde.... :D

Forresten kjørte jeg 14 mil med fossilbilen i dag - og brukte 13 liter bensin(vogna tom for gass). Håpløst!!!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#9
Tusen takk for målingene Miev og Mr. Zero! Jeg liker tall bedre enn synsing, det blir helt klart investert i en kupévarmer nå. Effekten er jo utrolig mye bedre.  :o

Det har vært konkludert før på forumet, men må bare få gjenta at dette vannbårne varmesystemet i trillingene er helt idiotisk egentlig. Hvorfor bruke masse energi og tid på å varme opp kjølevæske når vifte og keramisk element gjør jobben mye mer direkte og effektivt?  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Vel, fordelen med mjauens forvarmersystem er jo den at når du kjører avgårde, så er varmen der. Franskmennenes og "gamle" mjauers varmekolbe er jo kald, så da går det litt tid. Men alt blir en vane. Jeg bruker aldri maks-funksjonen heller, kun trinn 1 og 2 på varmen. Vifte på etterhvert.

Skal foreta en ny måling i morgen med en annen måler. Kulda river i nesa om dagen her på østlandet, så det blir lett å få til!  :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Når man likevel har kastet bort 20k på forvarmingsfunksjon, så kan man jo si ja takk begge deler? En 16A kurs i garasjen vil tillate 6A ekstra når man forvarmer/lader på 10A. Dvs. kupévarmeren kan yte maks 6A*230V = 1380W. Men ikke lurt å belaste kursen 100% heller da, eller er det kanskje ikke så viktig over såpass kort tid som en halv time? Hva sier dere elektroingeniører her på forumet? Lading på 10A trekker forresten bare 9,1A (målt selv).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Da lå forholdene til rette for en vitenskapelig test av Think Classic.

28C diff etter 10 min, og 38C diff etter 15 min. ;)

Misunn dette resultatet her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6946.0.html

Kanskje en ide å ha en Classic til vinterbruk, og sommerbilen I-miev til varmere dager. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Isfrie ruter er greia, men man klarer seg glatt uten 25 varme i kupéen..

Tok en ny test av Defa'n i dag med følgende resultat:

Utetemperatur 12 blå.
Temp i isolert garasje uten varme på -6,2.
Starttemp i bil -6,1
10 min=+4,6
20 min=+8,5
30 min=+10,7

Så defaen gjør jobben sin, den - og det helt uten utslipp... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#14
Sitat fra: Mr.Zero på fredag 18. januar 2013, klokken 16:39
Defa termini 1350W montert på midtkonsollens høyre side i ca 45 graders vinkel mot taket.
Kjøpte en 1300W Modernum på Biltema i dag, er visst en testvinner i Sverige. Nå skal det bli hett om ørene i bilen. ;D
Men du..når du festet Defaen, måtte du lage hull for skruer på høyresiden av midtkonsollen? Fulgte med en festeplate med fire hull, men har egentlig ikke så veldig lyst til å perforere konsollen. Har mer lyst til å klistre den fast med en pad, men det er kanskje ikke å anbefale?

Elektrolux: Thinken er nok helt suveren om vinteren! Bøyer meg i støvet. Skulle ønske Mitsubishi og Nissan hadde snakket litt med Think-utviklerne.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA