Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar med noe godt til kaffen i bilen i morgen...

Startet av tSla, torsdag 31. januar 2013, klokken 19:06

« forrige - neste »

valvolainen

Jeg kjørte finalize også uten luft på grunn av potensielt trøbbel.
Valgte til slutt luft. Det er tross alt en premiumbil vi har. Som påpekt tidligere, på alle andre biler er luft mere komfortabelt enn spiralfjærer - hvorfor skal det være annerledes på tesla?

Her inne blir det BARE synsing, ettersom ingen i norge har prøvd begge deler.
Du må gjøre som alle andre - velge i blinde eller vente med bestilling.

Du har naturligvis lest disse to?:
http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/air-suspension-pros-and-cons#comment-175858
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13015-Active-Air-vs-Standard-Suspension/

Sitat fra: noto på søndag 16. juni 2013, klokken 21:46
Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 11:42
På generell basis er luft veldig mye mer behagelig å kjøre med.

På generell basis javel, men noen som VET dette ang Model S. Dvs: Er det noen som har sett noe info om dette som kommer direkte fra Tesla eller har inngående kjennskap til hvordan det teknisk fungerer. I det jeg har sett fra Tesla er det ingenting som tyder på at luft gjør noe annet enn å heve og senke alt ettersom. Jeg har ellers ikke sett noen tråder som sammenligner direkte, men de som har bil med standard virker fornøyde.

Hva er det du er usikker på med luftfjæringen?
Heve/senke funksjonen er et biprodukt av luftfjæring. Tilogmed min gamle -95 mod bil har dette.
Luftfjæringen er vel laget av dekkprodusenten continental og er vel sikkert forholdsvis standard hva luftfjæring angår. Mercedes benytter vel også continental.

I linkene over er det jo tross alt etpar stykker som har prøvd begge deler, en foretrekker luftfjæring, en annen merker vel knapt forskjell.

Og hvordan det teknisk fungerer - Kompressor, ventilblokk, hjerne, luftslanger, sensorer og belger. Disse komponentene må du nok ha for å få bilen opp og ned. manuelt eller automatisk.
Faren er naturligvis når en får luftlekkasjer, da ramler bilen ned og blir umulig å kjøre eller i beste fall, limp home mode.
Kostnaden utenfor garantitiden kommer til å bli astronomisk.

Men så kommer det sikkert til å bli solgt spring conversion kits også til denne bilen. Det er grunnen til at jeg kjøte på med luftfjæring. Man kan alltids bytte til spiralfjærer, men bortimot umulig å bytte andre veien.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

sindrej

Jeg fikk punktering på ene bakdemperen min.  Kosta ca 2500 for en ny belg (dyrt nok vil jeg si), og selve byttet tok bare en liten times skruing med helt elementært verktøy.  Har også hørt om astronomisk dyre reparasjoner på luftfjæring, men skjønner ikke hvorfor.  Det er vel i hovedsak kompressor og luftbelger som ryker.

noto

#77
Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 22:22
Som påpekt tidligere, på alle andre biler er luft mere komfortabelt enn spiralfjærer - hvorfor skal det være annerledes på tesla?

Ok. Takker. Tror deg. Fortsatt dog uklart hvor MYE det betyr. Har som sagt før aldri sett noen head to head sammenligninger i det amerikanske markedet hvor det begynner å bli en del biler med standard.

Googlet frem denne fra broom som gjorde meg mer skeptisk igjen:

http://www.tv2.no/underholdning/broom/luftfjaering-nydelig-aa-kjoere-men-det-kan-koste-skjorta-3756603.html

Etter tegningen å dømme må det bli litt vekt også?

Kanskje mer problem med morkning her i Norge enn i USA pga mye salt og søle og store temperaturvariasjoner.

Amper

luftfjæring = mer komfort + flere kjøre innstillinger + mer fleksibilitet.. det er neppe større forskjell på TMS med og uten luftfjæring enn andre biler som har dette (audi-merc. bmw).  så du trenger neppe egen test.. setter du pris på egenskapene = kjøp.. hvis ikke - dropp det.

luftfjæring holder ofte som regel 150 000 - 200 000 km før det begynner å bli nødvendig med vedlikehold. akkurat som vanlige dempere hvis enn skal være litt rund i bedømmelsen.. og vanlige dempere er ikke gratis de heller.. "ikke luft" kan godt bli et negativt element når bilen skal selges også.. det vil tiden vise..  så testen du venter på vil gi deg en subjektiv vurdering og det spørs om din subjektive vurdering ville blitt lik,,  ::)

jeg er personlig ikke i tvil.. ville gått for luft hvis jeg hadde valget.. jeg kjører med luft i dag og det verdsettes hver gang du kommer tilbake i egen bil fra en annen...
P85D :o)

OleJA

Jeg ser på luftfjæringa (og panotak) som obligatorisk siden den er en såpass viktig del av Model S sin identitet. Så får en heller tåle litt dyrere vedlikehold dersom det skulle bli et problem.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Mange savner awd på tms. Det å kunne heve bilen så mye som tms kan gjør mye med fremkommeligheten i dyp snø.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

valvolainen

Det er også dempere i tillegg til luftfjæring, man slipper ikke støtedempere. Det er en ekstra utgift med luft med reparasjoner, men de kommer ikke enda. Kan også bygge om til spiralfjæring.
Da har vi hatt noen hundre tusen km med deilig komfort.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

TS

Sitat fra: valvolainen på mandag 17. juni 2013, klokken 23:21
Det er også dempere i tillegg til luftfjæring, man slipper ikke støtedempere. Det er en ekstra utgift med luft med reparasjoner, men de kommer ikke enda. Kan også bygge om til spiralfjæring.
Da har vi hatt noen hundre tusen km med deilig komfort.
Ifølge en Tesla rep på Alnabru i dag er det luftfjæring uansett hva du bestiller, men man betaler for aktive .Betyr det bare automatisk og manuelt justerbare vs fast innstilt, mao. samme comfort ved lik innstilling ?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

valvolainen

Bestiller du ikke luftfjæring får du spiralfjærer. Disse går ikke an å fylle med luft.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Hyperstress

Sitat fra: valvolainen på lørdag 06. juli 2013, klokken 16:05
Bestiller du ikke luftfjæring får du spiralfjærer. Disse går ikke an å fylle med luft.

Vet du at Tesladuden tar feil?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015


Brede

Jeg hadde i utganspunktet designet en Model S uten luftfjæring. Dette på grunn av egen erfaring med luft på min nåværende bil og kostnader involvert med defekte kontrollenheter og kompressorer. Samtidig har stort sett alle jeg kjenner med luft hatt problemer på et eller annet tidspunkt.
Det endte imidlertid med at jeg hivde meg på Performance-bølgen, og da smatt luftfjæringene naturlig inn. Nå skal det sies at stort sett all trøbbel med luft (som jeg har hørt om) gjelder på biler som er iallefall over 5/6 år gamle. Så de holder nok iallefall ut garantiperioden  ;)

Jeg vil likevel si at skepsis til fremtidige kostander er for meg det eneste negative med luftfjæringene. Både med tanke på komfort, fleksibilitet og estetikk så er jeg egentlig veldig glad for at disse ligger inne som standard på Performance-pakken og at jeg dermed ble "tvunget" inn på den rette(?) vei.

TS

Hjelp !
Haster med hjelp til beslutning, sitter og skal gøre endelig konfig til fabrikken, men får ut av hodet at en tidligere kollega hadde det på en 05 Eklasse stv for 3 år siden og klagde på at det var dyrt å vedlikeholde..

Samme år opplevde jeg å høre et stort smell utenfor kontoret, og der stå en tilsvarende MB E på veien med punktert luftfjæring og kom seg ikke av flekken..   Hva om dette skjer på forhjulet i 100km/t ?
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Kallagtunet

Hvis du er så bekymret ville jeg latt være å bestille luft...

19quiz76

Hvis det er til noen hjelp, fikk jeg dette svaret da jeg spurte en Product Specialist om reparasjoner av luftfjæring var inkludert i serviceavtalen:

"[...] Når det gjelder dine andre to spørsmål:

1. Det vil være isofix i alle de tre baksetene.
2. Serviceavtalen vår vil omfatte eksempelvis luftfjæringssystemet også.


Med vennlig hilsen / Kind regards,

xxx yyy |  Product Specialist
Verkseier Furulundsvei 16C | Oslo, 0668, Norway"

Har selv bestilt luft og kommer til å vise til nettopp denne mailen dersom det oppstår tvist rundt dette senere :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA