Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar med noe godt til kaffen i bilen i morgen...

Startet av tSla, torsdag 31. januar 2013, klokken 19:06

« forrige - neste »

Desdi

Sitat fra: TW838 på torsdag 25. april 2013, klokken 20:21
Noen som vet hvor mye bakkeklaring en kan forvente med standard fjæring? Blir det 155mm som vist under detaljer? Er fortsatt litt usikker om jeg skal velge luftfjæring kun for å ha mulighet til ekstra høy bakkeklaring på dårlige grusveier...



Det her er en bil med standard fjæring. Ser helt passe ut. Tipper det er rundt 15 cm klaring som du skriver.

En annen her:



Fra: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13015-Active-Air-vs-Standard-Suspension/page7?p=314831&viewfull=1#post314831

Havebigfun

Spørsmålet er i stor grad hvordan bakkeklaringen er fullastet, eks med 7 personer+ bagasje- redd for at det blir langt mindre enn 15 cm.  :o

Bruto Maccaroni

Hvis jeg er litt uforsiktig tar Priusen nedi bakken på vei ut av garasjen, så jeg vil ha mulighet til å heve Teslaen!
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

19quiz76

For what it's worth; fikk dette svaret ang service på luftfjæringene av en "Product Specialist" i dag:

"Serviceavtalen vår vil omfatte eksempelvis luftfjæringssystemet også."
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Oreo

Nok en demo av luftfjæringene:
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

bb

Det er vel slik at jack mode (dvs høy bakkeklaring) kun fungerer opp til 7 km/t? I så fall er dette noe som bør endres til å gå opp til litt høyere hastigheter, for eksempel 30 km/t.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Eivind_Bergen

Jack mode er noe helt annet enn høy bakkeklaring. Jack mode betyr at luftfjæringen slås av og brukes primært ved hjulskift og tauing av bilen.

noto

Jeg har lest mange tråder om air vs regular suspension, men ikke kommet over noen head to head real world sammenligninger. Mange hevder at luft er mer komfortabelt under kjøring, men jeg ser ingenting offisielt om at luft har noen andre fordeler enn heve/senke-funksjonen. Noen som vet?

valvolainen

På generell basis er luft veldig mye mer behagelig å kjøre med.
Vil ikke tro det er noe annerledes i tesla. (Hva er da poenget med luftfjæring??)

Det som er aberet med luftfjæring er at det kan gå istykker på en 'vanskelig' måte.
Luftfjæring består av kompressor, ventilblokk, hjerne, luftslanger, sensorer og belger.
Til enhver tid er dette trykksatt, det er det som holder bilen oppe.
Får du en lekkasje en eller annen plass, vil bilen falle rett ned og du må ha naf på plass.
Ofte er det dyre reparasjoner siden feilsøkingen kan være vanskelig.
Kompressor kan begynne å bråke (dårlige fester, ++) dette vil nok høres siden det ike er noen andre lyder fra bilen.

Ehm. Dette var jo ikke andre fordeler, bare ulemper.
Trenger ikke flere fordeler enn at det er mer komfortabelt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

glaserud

Akkurat det med feil og naf, er vel gitt at anlegget ikke har gummistopper nederst? Trodde det var vanlig på moderne løsninger?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#70
Sitat fra: glaserud på søndag 16. juni 2013, klokken 19:28
Akkurat det med feil og naf, er vel gitt at anlegget ikke har gummistopper nederst? Trodde det var vanlig på moderne løsninger?
En gummikloss som gjorde at jeg kunne kjøre hjem fra hytta 23 mil var installert på min tidligere bil med luftfjærer, ny for over 19 år siden, så det er sikkert vanlig enda. Ikke like komfortabelt, og med redusert hastighet, men jeg kom til verkstedet uten hjelp av Viking.
Med unntak av en punktering, som dengang ca 6-7 år etter at bilen var ny kostet dengang ca. 5000,-, har jeg bare gode erfaringer (jeg hadde bilen i 13 år). Komfortabelt, ekstra last i bagasjerommet og bilen rettet seg opp og justerte fjærer. Automatisk justering avhengig av fart, vei og last, kunne øke høyde manuelt på dårlig vei. Økt høyde slo seg av automatisk når farten økte ut på vanlig vei.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

valvolainen

Håper jeg tar feil, at det går an å kjøre tesla på bump stops:=)
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

noto

Sitat fra: valvolainen på søndag 16. juni 2013, klokken 11:42
På generell basis er luft veldig mye mer behagelig å kjøre med.

På generell basis javel, men noen som VET dette ang Model S. Dvs: Er det noen som har sett noe info om dette som kommer direkte fra Tesla eller har inngående kjennskap til hvordan det teknisk fungerer. I det jeg har sett fra Tesla er det ingenting som tyder på at luft gjør noe annet enn å heve og senke alt ettersom. Jeg har ellers ikke sett noen tråder som sammenligner direkte, men de som har bil med standard virker fornøyde.

D.O

Tesla model s med luft demper som jeg prøvde tok fartsdumpene i mye høyere hastighet enn jeg trodd gikk ann, og det med 21" felgene. Overbevisende, men vet at over tid er det mulighet for problemer med luftdempere. Det som er bra med tesla sitt system er at demperen er oppned, slik at belgen er mye bedre beskyttet.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

noto

#74
OK. Det er i hvert fall et indisium. Jeg har valgt bort luft under tvil. Begynner å vakle nå når folk påstår at det betyr mye for komforten og sannsynligvis ikke er så følsomt som mange har hevdet, både her og på US-forumet. Ingen problem å finansiere, men ikke verd potensielle problem hvis opp og ned er eneste funksjon. Andre som kan si noe som ikke er synsing?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA