Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tar med noe godt til kaffen i bilen i morgen...

Startet av tSla, torsdag 31. januar 2013, klokken 19:06

« forrige - neste »

Rio

#15
Sitat fra: Lynet på onsdag 16. januar 2013, klokken 21:10
Tror det bør avklares litt angående fjæringssystemer her da det finnes to forskjellige, luftfjæring og hydropneaumatisk som har noen vesentlige forskjeller:
Luftfjæing er når man har en gummibelg som kan blåses opp med luft. Lastebiler bruker slike, finnes også for ettermontering bak på en del biler.
Hydropneaumatisk er mer kjent som Citröenfjæring, men brukes også av andre f.eks. Mercedes. Da er det en nitrogenfylt gasskule med gummimembran som er fjæren og så pumpes det mer eller mindre olje inn i støtdemperen for å heve og senke bilen.
Karakteristikken på støtdemperen vil ikke endre seg på noen av systemene før man butter i topp og bunn og blir dønn stiv.
Hvilken type Tesla bruker er jeg usikker på.

Tesla burde selvsagt gjort dette elektromagnetisk!  ;D

Denne er regenerativ:




http://www.autoblog.com/2009/02/01/on-the-rebound-scientists-invent-regenerative-shocks/

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Her gjør du en aldri så liten miss Rio, det du viser til er støtdemperen, altså ikke fjær.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rio

Sitat fra: Lynet på torsdag 17. januar 2013, klokken 19:17
Her gjør du en aldri så liten miss Rio, det du viser til er støtdemperen, altså ikke fjær.

Det er fjæren som ble til fem høns (støtdempere)!  8)


Du har helt rett!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Eller magnetene som ble til fjær  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

i_expect

Noen som har fått avklart eller vet med sikkerhet hvordan luftfjæringen fungerer, dvs: kan man stille høyde på luftfjæringen manuelt? Feks at man kan stille fjæringen til høyeste nivå hvis det er mye snø?
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

glaserud

Sitat fra: i_expect på fredag 08. mars 2013, klokken 11:33
Noen som har fått avklart eller vet med sikkerhet hvordan luftfjæringen fungerer, dvs: kan man stille høyde på luftfjæringen manuelt? Feks at man kan stille fjæringen til høyeste nivå hvis det er mye snø?

Du kan stille den selv. Dette ser du bl.a. når du ser på skjermen i bilen. Den vil justere seg ned igjen om du passerer en gitt grense.

Det ble spurt om de kunne gjøre de grensene variable på onsdag, men det ble ikke gitt noe svar på det.

"Our assumption is that if you're doing 120 km/h, you're not driving on a bumpy road." <= Sånn ca. sitat fra Musk.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

i_expect

Sitat fra: glaserud på fredag 08. mars 2013, klokken 11:42
Sitat fra: i_expect på fredag 08. mars 2013, klokken 11:33
Noen som har fått avklart eller vet med sikkerhet hvordan luftfjæringen fungerer, dvs: kan man stille høyde på luftfjæringen manuelt? Feks at man kan stille fjæringen til høyeste nivå hvis det er mye snø?

Du kan stille den selv. Dette ser du bl.a. når du ser på skjermen i bilen. Den vil justere seg ned igjen om du passerer en gitt grense.

Det ble spurt om de kunne gjøre de grensene variable på onsdag, men det ble ikke gitt noe svar på det.

"Our assumption is that if you're doing 120 km/h, you're not driving on a bumpy road." <= Sånn ca. sitat fra Musk.

Kan vel ikke annet enn å være enig med Musk der :-)

Blir stadig mer fristende å gjøre alvor av drømmen...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

RunarBT

Om du er kjapp, så får du bilen rundt oktober-november;-) Ref. Elon sine uttalelser onsdag på eventen

Spooz

Min bil går automatisk i laveste nivå da bilen er i normal kjørehastighet. Det kan ikke overstyres såvidt jeg kan se. I høy modus kan du kun krabbe i lav hastighet, ellers senker den seg.

Havebigfun

Det er jo et fint tiltak mot grisekjøring på dårlige veier- det øker sikkerheten for andre traffikanter ;)

eclipse

Sitat fra: Spooz på søndag 10. mars 2013, klokken 07:45
Min bil går automatisk i laveste nivå da bilen er i normal kjørehastighet. Det kan ikke overstyres såvidt jeg kan se. I høy modus kan du kun krabbe i lav hastighet, ellers senker den seg.

Hvordan fungerer dette over normale fartsdumper som ofte står i 30 km sonen, en kjører jo gjerne i 30 frem mot fartshumpen og reduserer farten over denne. Vi luftfjæringen holde seg i høy stilling ved 30 km/t eller må vi krype fremover? Eller går det greit å passere normale fartsdumper når luftfjæringene er i lav stilling?

Det ideelle hadde vært om det kunne vært koblet til navigasjonen slik at Teslaen hevet seg når vi kjørte inn i et område med fartshumper, enten som en funksjon der vi definerer dette selv eller automatisk ved 30 km/t sone.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Bent

Sitat fra: eclipse på søndag 10. mars 2013, klokken 09:35
Hvordan fungerer dette over normale fartsdumper som ofte står i 30 km sonen, en kjører jo gjerne i 30 frem mot fartshumpen og reduserer farten over denne. Vi luftfjæringen holde seg i høy stilling ved 30 km/t eller må vi krype fremover? Eller går det greit å passere normale fartsdumper når luftfjæringene er i lav stilling?

Det ideelle hadde vært om det kunne vært koblet til navigasjonen slik at Teslaen hevet seg når vi kjørte inn i et område med fartshumper, enten som en funksjon der vi definerer dette selv eller automatisk ved 30 km/t sone.
Model S er oppgitt til 6" bakkeklaring, som senker seg til ~5.2" ved "highway speeds". 30kmh er vel neppe highway speed så jeg vil tro den har 6" i scenarioet du beskriver.

Roadsteren har 5.12" (13cm) bakkeklaring og jeg har kjørt over ganske mange kreativt utformede fartsdumper i Trondheimsområdet uten problemer. Nå kan det jo være at det er litt annet hjulavstand osv som innvirker på dette. Roadsteren har også ganske stiv fjæring, mulig dette hjelper.
Tesla Roadster, 25Mm

laumb

norsk typegodkjenning stiller i utgangspunktet krab til 11cm som minst avstand fra bakken til laveste del på bilen - denne regelen er justert noe i 2012 mtp. biler som leveres lavere fra fabrikk og trenger godkjenning i norge - men den er likevel relevant da den i sin tid ble satt som føring for å hindre at biler skal subbe nedi blant annet fartsdumper.

Intensjonen er god, biler med 11cm bakkeklaring skal i prinsippet klare alle fartsdumper i Norge, dessverre er ikke alle fartsdumpsnekkerne like flinke til å faktisk følge de regler som er satt, så mye kreativt finnes der ute.

(I gata her jeg bor ble det i fjor bygget fartsdump. Den innfridde ikke kravene og var misformet. Den ble skrapt opp og ny ble lagt. Ikke denne gangen klarte de det heller. Den ble også skrapet bort. Spent på å se fortsettelsen. :) )

Model S skal nok klare, om ikke alle, de aller fleste dumpene i Norge.

glaserud

Model S har hjulavstand på 2959 mm og bakkeklaring på 155mm, som du sier.

Vegvesenets håndbok 072 beskriver hvordan fartshumper skal utformes.

Alle humpene (sirkel, modifisert sirkel, trapes) samt fartsputer har høyde 10 cm. Så vil slitasje m.m. gjøre at du får litt høyere puter etterhvert, men stort sett bør det gå greit med 15,5 cm.

Lengdene er fra 4 meter og oppover, så du vil aldri oppleve å ha en hel hump mellom hjula.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Oreo

Demo av luftfjæringene, opp og ned dog ikke i fart:
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA