Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ishavsveien - abbonementsordningen er urimelig dyr hvis du ikke kjører mye

Startet av Maartensommer, torsdag 31. januar 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

Maartensommer

Jeg har fått det for meg at xenon lykter trekker en del mer strøm enn LED "pærer" og tradisjonelle halogen pærer.   Stemmer dette?  Hvis det skulle stemme, er det ikke litt merkelig at ikke LED kjørelys er et valgalternativ?  Eller er strømforbruket på lys rett og slett marginalt?

Epleskreller

#1
Man kan bruke led låkelys(fra tech-pakken) til kjørelys.

Så skrur man på Xenon og av tåkelyktene når det blir mørkt.

Regler for lys:
http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

OleJA

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 15. januar 2013, klokken 12:35
Jeg har fått det for meg at xenon lykter trekker en del mer strøm enn LED "pærer" og tradisjonelle halogen pærer.   Stemmer dette?  Hvis det skulle stemme, er det ikke litt merkelig at ikke LED kjørelys er et valgalternativ?  Eller er strømforbruket på lys rett og slett marginalt?

Tror nok forskjellen her i det store og hele er helt marginal ja. Når du ruller avgårde med Tesla'en så ligger nok typisk strømforbruk fra motoren på ~20kW, så om en kanskje sparer 50w på LED så er dette den berømte dråpen i havet.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Det er mange som tror de bør skru av Xenon, enten for å spare pærene (som har svært god levetid) eller for å spare strøm.
For noen måneder siden kom en Leaf kjørende i nabolaget her med bare tåkelys selv om det var bekmørkt. Han/hun skrudde på nærlysene når han/hun nærmet seg et kryss, men skrudde dem av igjen etter at krysset var passert. Antar rekkevidden var lav, men å skru av lysene i mørket er både farlig og nytteløst mtp rekkevidde.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Jeg kjører uten Xenon, men med tåkelys som kjørelys på Saab'n. Gjør dette etter tommelfingerregelen "Kun etter at gatelys har slått seg av, og før de slår seg på.". Da holder man seg godt innenfor regelverket. Gjør dette utelukkende for å spare Xenon-pærer, og at det ikke er noen nytte av dem på dagtid.

Om Xenon pærer varer i 100'000km med normal kjøring, og de alltid er på, og jeg bruker de typisk 30% av min kjøretid, så kan jeg kjøre 333'333km før mine kutter ut.

Gjør ikke dette av økonomiske hensyn, men rett og slett siden det er viktigere for meg å ha Xenon lys som fungerer når jeg trenger dem, og ikke måtte kjøre med 1 lys (eller mindre).


Ellers, som svar til TS; Dette er nok som skrives over den berømte dråpen i havet på elbiler. Typiske Xenon fra OEM bruker vel 50-55w / pære..

jkirkebo

Sitat fra: Maartensommer på tirsdag 15. januar 2013, klokken 12:35
Jeg har fått det for meg at xenon lykter trekker en del mer strøm enn LED "pærer" og tradisjonelle halogen pærer.   Stemmer dette? 

Ikke helt:

Halogen er typisk 55-65W pr. lykt.
Xenon er typisk 35W pr. lykt (lavere forbruk enn halogen og mye mer lys).
LED-nærlysene på Leaf er 35W for begge, dvs. halvparten av Xenon igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. januar 2013, klokken 13:16
Det er mange som tror de bør skru av Xenon, enten for å spare pærene (som har svært god levetid) eller for å spare strøm.
For noen måneder siden kom en Leaf kjørende i nabolaget her med bare tåkelys selv om det var bekmørkt. Han/hun skrudde på nærlysene når han/hun nærmet seg et kryss, men skrudde dem av igjen etter at krysset var passert. Antar rekkevidden var lav, men å skru av lysene i mørket er både farlig og nytteløst mtp rekkevidde.

Jeg velger å tro at de fleste som kjører uten nærlys gjør fordi de enten har glemt å skru på lys -eller fordi de har satt lysene på "Park" istedenfor "Auto". Begge deler er fort gjort...

Siden lysene på Leaf går på 12V batteriet er det i praksis meningsløst å skru de av. Varmen derimot... :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 15. januar 2013, klokken 14:31
Siden lysene på Leaf går på 12V batteriet er det i praksis meningsløst å skru de av. Varmen derimot... :)

DC-DC er på hele tiden når man kjører, så alt kommer uansett fra det samme batteriet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jorkus

Etter det jeg har lest er det påbudt med lyktespyler/pusser og automatisk høydejustering av frontlys når man har xenon lys.. Da Elon ble spurt om TMS ville komme med lyktepusser da han var på Alnabru, sa han at det ikke var noen planer om dette.. ??
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Oreo

Lexus GS450 har: "Bi-LED hovedlys svingbare med infrarødt lys og autoblending av fjernlys (AHB)".
Selgeren sa de var de første til å tilby dette, argumentet var ikke mindre strømbruk, men derimot at pærene varte myyyyyye lengre en Xenonpærene.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

gbzdoc

Der sa du det, lyktepussere, og tror det var dette Elon også tolket ut av spørsmålet som ble stilt.

Det som (visstnok) er påbudt er lyktespylere. Elon sitter neppe på hver eneste detalj, det overlater han til andre. (I motsetning til Steve Jobs... ;-)

Er det et krav i EU så kan vi nok ta det helt med ro og gå ut fra de følger regelverket.

jkirkebo

Sitat fra: Oreo på lørdag 06. april 2013, klokken 09:11
Lexus GS450 har: "Bi-LED hovedlys svingbare med infrarødt lys og autoblending av fjernlys (AHB)".
Selgeren sa de var de første til å tilby dette, argumentet var ikke mindre strømbruk, men derimot at pærene varte myyyyyye lengre en Xenonpærene.

Pærene i Touranen varte ca. 100.000km, da røk den ene og jeg byttet begge. To ny Philips-pærer kostet til sammen 700 kroner.

Problemet med Xenon er ikke pris på pærene men at enkelte produsenter har montert lyktene så utilgjengelige at man må betale verkstedet 1-2 timer for at de skal bytte pærene.

Forhåpentligvis er pærene på Model S litt mer tilgjengelige. Det burde de være, siden motorrommet i prinsippet er tomt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Såvidt jeg har lest er det samme lyktene for halogen og xenon på model s, så det burder være lett å bytte fra det ene til det andre da...?

Muffinman

Har tenkt samme tanken. Xenon er egentlig det eneste jeg har bruk for i Tech-pakka. Skulle ikke skrevet det her på forumet, for da kom det selvfølgelig mange formaninger om høyderegulering og lyktespylere. Jeg er ikke helt overbevist om at dette er på plass om man kjøper xenon originalt heller på denne bilen.

Når det gjelder påbud om spyler og høyderegulering, er disse ufravikelige eller er det avhengig av typegodkjenningen? Vet jo at det finnes reflektorlykter beregnet for xenon uten høyderegulering, og disse finner man ofte på tungtransport.


laumb

Noen argumenterer for at det er lov med mindre enn 2000 lumen.
Har ikke fått sett noen sikre kilder til det av noen.


Hvis ikke er begge deler påbudt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA