Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-bil parkering i Oslo sentrum

Startet av Martin-, onsdag 30. januar 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

Martin-

Først og fremst; hei alle elbilgodtfolk  :)

Jeg har med tiden planer om å anskaffe meg elbil, da jeg muligens mister min firmabil i løpet av vinteren. Jeg pendler i dag 30 km tur retur, med hele 6 stk bompasseringer fra og til jobb (6 til sammen ja  :P). Derfor har jeg regnet ut at jeg bruker over 40000 kr i året bare på bom, drivstoff og årsavgift! Å da har jeg IKKE tatt med vedligehold i beregningen, ei heller eventuelle lån på enda en fossil bil. Derfor virker en elbil som et fornuftig valg for meg, ihvertfall enda (regjeringsforliket som varer ut 2017). Jeg har i denne forbindelse lest meg opp på elbil generelt, samt sett mye video reviews på Youtube. Før helgen tok jeg en telefonrunde til 3 forskjellige bilforretninger angående prøvekjøring av en slik  :) Mine erfaringer ble litt blandet med tanke på selve bilforhandlerene, da 2 av 3 ikke kunne låne ut bil av følgende årsaker: Bilcentrum Trondheim (Mitsubishi) hadde "lånt" bort en del som tilhørte i-miev'en, og kunne derfor ikke levere ut bilen for prøvekjøring. Din Bil Trondheim (Citroen) hadde ikke satt på vinterhjul på demobilen sin, neivel.... Da regner jeg med ingen har fått prøve der siden i høst, fin måte å selge biler på  :) Men til sist gikk turen til Prøven Bil Trondheim (Peugeot), og de hadde en iOn ferdig ladet klar til demo, som jeg kunne låne over helgen hvis jeg ville! Jeg nøyet meg med kun en liten times tur rundt om i byen, med kjøring på motorvei, masse kjøring gjennom sentrum i alle kollektivfelt (hehehehehehe, deilig!!) og litt grusvei. Mitt førsteinntrykk er faktisk meget bra! Eneste som bekymrer meg er rekkevidde, da jeg helst MÅ klare 60 km mellom hver lading... Dette også om 4-5 år når batteriene begynner å bli godt brukt og det er -25 grader blå ute. Skal vel prøve Leaf'en og før jeg bestemmer meg!
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

hkaspenberg

Nå om vinter'n med 10 blå her i Oslo får jeg rundt 55-75 km utav min iOn med moderat bruk av varmeapparatet litt avhengig av temperatur. I sommer fikk jeg 110 km + utav bilen med eksakt samme kjøremønster. Bilen er kjekk å kjøre på vinterføre og kommer seg bra frem. ESP-systemet virker bra (laaangt bedre enn på en VW Touran jeg hadde som var alt for kjapp med å strupe motoren), men man må ta hensyn til temmelig smale forhjul og være litt forsiktigere inn i kurver enn man normalt er på andre biler.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Martin-

Hehe, 145 dekk foran la jeg merke til ja  ;D Når det gjelder problematikken med at varmeapparatet suger mye strøm, har jeg en liten plan om å bygge meg en egen portabel varmekoffert, ikke ulikt den med dieselvarming jeg har lest om på forumet her, men min skal gå kun på strøm (egen strøm, ikke fra bilen)  :D Dette kommer jeg tilbake til med en DIY tråd hvis det blir aktuelt  :)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

foxy

Sitat fra: Martin- på tirsdag 15. januar 2013, klokken 07:52
Først og fremst; hei alle elbilgodtfolk  :)

Jeg har med tiden planer om å anskaffe meg elbil, da jeg muligens mister min firmabil i løpet av vinteren. Jeg pendler i dag 30 km tur retur, med hele 6 stk bompasseringer fra og til jobb (6 til sammen ja  :P). Derfor har jeg regnet ut at jeg bruker over 40000 kr i året bare på bom, drivstoff og årsavgift! Å da har jeg IKKE tatt med vedligehold i beregningen, ei heller eventuelle lån på enda en fossil bil. Derfor virker en elbil som et fornuftig valg for meg, ihvertfall enda (regjeringsforliket som varer ut 2017). Jeg har i denne forbindelse lest meg opp på elbil generelt, samt sett mye video reviews på Youtube. Før helgen tok jeg en telefonrunde til 3 forskjellige bilforretninger angående prøvekjøring av en slik  :) Mine erfaringer ble litt blandet med tanke på selve bilforhandlerene, da 2 av 3 ikke kunne låne ut bil av følgende årsaker: Bilcentrum Trondheim (Mitsubishi) hadde "lånt" bort en del som tilhørte i-miev'en, og kunne derfor ikke levere ut bilen for prøvekjøring. Din Bil Trondheim (Citroen) hadde ikke satt på vinterhjul på demobilen sin, neivel.... Da regner jeg med ingen har fått prøve der siden i høst, fin måte å selge biler på  :) Men til sist gikk turen til Prøven Bil Trondheim (Peugeot), og de hadde en iOn ferdig ladet klar til demo, som jeg kunne låne over helgen hvis jeg ville! Jeg nøyet meg med kun en liten times tur rundt om i byen, med kjøring på motorvei, masse kjøring gjennom sentrum i alle kollektivfelt (hehehehehehe, deilig!!) og litt grusvei. Mitt førsteinntrykk er faktisk meget bra! Eneste som bekymrer meg er rekkevidde, da jeg helst MÅ klare 60 km mellom hver lading... Dette også om 4-5 år når batteriene begynner å bli godt brukt og det er -25 grader blå ute. Skal vel prøve Leaf'en og før jeg bestemmer meg!

sett inn eber varme i trilling = kommer lengst om vinteren bl. trillingene og leaf
I-miev 2011
Asker

Ronny

Jeg hadde Miev med webasto, Leafen går minst 20% lenger med eget varmeapparat.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Lanber

Spørs om 60km mellom lading er å strekke strikken vinterstid i Trondheim, iallefall når batteriene begynner å bli slitene. Ingen sjanse å lade bilen på jobb?

Lanber

Nå har Renault også kommet ut med sin Kangoo, den har 22kwh batteri. Burde ligge midt mellom trillingene og Leaf i rekkevidde.  Den har dieselvarme som standard ekstrautstyr i Norge.

tomrh

#7
Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:13
Spørs om 60km mellom lading er å strekke strikken vinterstid i Trondheim, iallefall når batteriene begynner å bli slitene. Ingen sjanse å lade bilen på jobb?
60 km klarer man fint i tosifrede blå. Uten eber.

Kona har 22 km til jobben en vei. Parkerer der uten lademulighet. Hun har aldri brukt mer enn 10 batteristreker tur-retur selv i 14-15 minus.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thomas Parsli

Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:15
Nå har Renault også kommet ut med sin Kangoo, den har 22kwh batteri. Burde ligge midt mellom trillingene og Leaf i rekkevidde.  Den har dieselvarme som standard ekstrautstyr i Norge.

Kangoo Maxi ZE med 5 seter koster 236.900,- pluss batterileie.
Batterileien er 1068,75/mnd med binding på minst 36mnd og 20.000km
Over fem år blir summen 301.025,-

Jeg tror ikke de kommer til å selge mange femsetere.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Martin-

Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:13
Spørs om 60km mellom lading er å strekke strikken vinterstid i Trondheim, iallefall når batteriene begynner å bli slitene. Ingen sjanse å lade bilen på jobb?

Nei, ikke så langt... Har en ansatt til med elbil her, og vi må vel klare å få til en avtale. Jobber tross alt hos en av byens største elektroentreprenører  ;)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:15
Nå har Renault også kommet ut med sin Kangoo, den har 22kwh batteri. Burde ligge midt mellom trillingene og Leaf i rekkevidde.  Den har dieselvarme som standard ekstrautstyr i Norge.
Har også sett på denne, og fått med meg noen brosjyrer. Den blir dog for dyr i innkjøp (vil ikke over 200k) samt at jeg misliker batterileasingavtalen til Renault....
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:25
60 km klarer man fint i tosifrede blå. Uten eber.

Kona har 22 km til jobben en vei. Parkerer der uten lademulighet. Hun har aldri brukt mer enn 10 batteristreker tur-retur selv i 14-15 minus.

Høres lovende ut! Nå skal det nevnes at det meste av veien er motorvei (E39), og det blir mye kjøring rundt 90 km/t... (80 etter loven såklart, men vil ikke sinke resten av trafikken)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

tomrh

Sitat fra: Martin- på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:56
Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:25
60 km klarer man fint i tosifrede blå. Uten eber.

Kona har 22 km til jobben en vei. Parkerer der uten lademulighet. Hun har aldri brukt mer enn 10 batteristreker tur-retur selv i 14-15 minus.

Høres lovende ut! Nå skal det nevnes at det meste av veien er motorvei (E39), og det blir mye kjøring rundt 90 km/t... (80 etter loven såklart, men vil ikke sinke resten av trafikken)
Høres ut som om du bor i Børsa? Kjører endel ganger den veien med i-MiEV'en når jeg skal på hytta (Rindal). Er ganske så mange på strekningen Trondheim-Orkanger som har konvertert til elbil ja, som du sier er det mye å spare på den strekningen!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond Arve

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 15. januar 2013, klokken 10:38
Kangoo Maxi ZE med 5 seter koster 236.900,- pluss batterileie.
Batterileien er 1068,75/mnd med binding på minst 36mnd og 20.000km
Over fem år blir summen 301.025,-

Jeg tror ikke de kommer til å selge mange femsetere.

Thomas
Melking av markedet og forhindre parallellimport med batterileasing. Uaktuelt.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

foxy

#14
Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 09:43
Jeg hadde Miev med webasto, Leafen går minst 20% lenger med eget varmeapparat.

neppe!

Sitat fra: Lynet på mandag 03. desember 2012, klokken 22:22
Den største feilen med Leaf er utvilsomt rekkevidden på vinteren.
I dag fikk jeg skilpadde etter 75km, og da med 100% lading.
Tempen ute var -14, og bilen hadde stått ute hele helgen i ned mot -20.

I-miev 2011
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA