Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-bil parkering i Oslo sentrum

Startet av Martin-, onsdag 30. januar 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 23:29
Det er ikke minimalt med rekkeviddetap når batteritemp er -20, det er garantert.
Jeg kjørte 12 mil i går med 19 grader i kupe uten at varsellyset kom på.(-10 ute)

du får har din oppfatning og jeg min. det kommer jo helt an på kjøremønster etc., men en ting er sikker 5kw går til oppvarming i leafen samt at den generellt bruker mer strøm pr km enn miev'n.

så får man regne på sitt kjøremønster selv.  :P



I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Og hvis vi som faktisk har Leaf sier at selv med -20 bruker vi ikke 5kW til oppvarming, hva er din "oppfatning" da?

Med -10 ute og 19 grader på klimaanlegget (auto) er 12mil oppnåelig hvis:

* man kjører pent
* det er lite bakker
* batteriet har 3-4 "varmestreker"

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

#32
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 16. januar 2013, klokken 09:55
Og hvis vi som faktisk har Leaf sier at selv med -20 bruker vi ikke 5kW til oppvarming, hva er din "oppfatning" da?

Med -10 ute og 19 grader på klimaanlegget (auto) er 12mil oppnåelig hvis:

* man kjører pent
* det er lite bakker
* batteriet har 3-4 "varmestreker"

Thomas

bra, men det oppnår man også med en miev med eber og ligger i alle fall ikke under med 20%...

poenget er som sagt at det er mye avhengig av kjøremønster.

Snakker man f.eks. om flere turer pr dag med kald bil fra start, delvis uten forhåndsoppvarming fra stikkkontakt da trenger man ikke være rakettforsker for finne svaret på den "beste" bilen.  ;)

sist vinter var jeg nede i 60km pr lading, nå er det 100km for mitt kjøremønster...

I-miev 2011
Asker

Ronny

Sitat fra: foxy på onsdag 16. januar 2013, klokken 10:09
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 16. januar 2013, klokken 09:55
Og hvis vi som faktisk har Leaf sier at selv med -20 bruker vi ikke 5kW til oppvarming, hva er din "oppfatning" da?

Med -10 ute og 19 grader på klimaanlegget (auto) er 12mil oppnåelig hvis:

* man kjører pent
* det er lite bakker
* batteriet har 3-4 "varmestreker"

Thomas

bra, men det oppnår man også med en miev med eber og ligger i alle fall ikke under med 20%...

poenget er som sagt at det er mye avhengig av kjøremønster.

Snakker man f.eks. om flere turer pr dag med kald bil fra start, delvis uten forhåndsoppvarming fra stikkkontakt da trenger man ikke være rakettforsker for finne svaret på den "beste" bilen.  ;)

sist vinter var jeg nede i 60km pr lading, nå er det 100km for mitt kjøremønster...
Jeg kjører samme ruten jeg har gjort hver dag i 1.5 år, kjøremønsteret er ganske likt, eneste forskjellen er at jeg slipper å "spare" så mye på strømmen i Leafen.
Jeg regnet 10 mil som max sikker kjørelengde på mieven(vinter), på Leafen vet jeg ikke enda, pga at jeg alltid har hatt mere enn nok strøm. (Flere ganger over 12 mil)
Jeg har kjørt leafen på 1.33kWh pr mil uten varme, med 2 timer kjøring og varmeapp på 1.5kWh vil regnestykket bli:
(21kWh-(2x1.5kWh))/1.33=13.5 mil. Det stemmer bra med mine erfaringer.
Du har din oppfatning, jeg har prøvd begge deler ;)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 16. januar 2013, klokken 09:55
Og hvis vi som faktisk har Leaf sier at selv med -20 bruker vi ikke 5kW til oppvarming, hva er din "oppfatning" da?

Med -10 ute og 19 grader på klimaanlegget (auto) er 12mil oppnåelig hvis:

* man kjører pent
* det er lite bakker
* batteriet har 3-4 "varmestreker"

Thomas

Batterivarmen har mye å si ja. Jeg kjører jo tur/retur Oslo innimellom, stort sett i 100km/t. Hjemme har bilen stått ute og da klarer jeg i kulda ikke mer enn ca. 80km uten å kjøre penere (kommer helt fram i 80km/t om jeg er forsiktig med varmen). Lader derfor 7-8 minutter på Vestby. Men på jobb står bilen i oppvarmet parkeringshus i tillegg til at lading akkurat er ferdig når jeg drar. Bilen er for så vidt også varm inni. Da har jeg ingen problemer med å klare de 96km hjem med ok margin i samme temperatur.

Så trikset med Leaf er oppvarmet garasje ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bkv

Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 17:44

Hvor langt går en Miev når batteriet er -20?
Jeg kjørte Leafen senest i dag (-4 til-10) med varmeapparatet på 19 grader, like langt som det beste jeg noen gang klarte å kjøre mieven om sommeren.
Mieven kjørte jeg 30000km, stort sett pendling. Jeg har kjørt Leafen ca 3000km, samme strekning og det er utklassing, enda jeg hadde webasto i mieven. Med mye kjøring i lav fart og kø, vil nok dette utgjevne seg noe.

Taper ikke Leaf særlig rekkevidde i kulda? Hva er forskjell på den og i_Miev i det henseendet?

-Bjørn
Mitsubishi i-Miev 2012.

tomrh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 16. januar 2013, klokken 13:24
Men på jobb står bilen i oppvarmet parkeringshus i tillegg til at lading akkurat er ferdig når jeg drar. Bilen er for så vidt også varm inni. Da har jeg ingen problemer med å klare de 96km hjem med ok margin i samme temperatur.
Et annet moment som jeg kom til å tenke på er at i oppvarmet garasje vil dekktrykket øke ganske signifikant i forhold til om bilen står i mange minus ute. Så i begynnelsen av kjøreturen har man mindre rullemotstand.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Trond Arve

Sitat fra: bkv på onsdag 16. januar 2013, klokken 13:52
Taper ikke Leaf særlig rekkevidde i kulda? Hva er forskjell på den og i_Miev i det henseendet?

Joda, alle elbiler har vesentlig kortere rekkevidde med redusert temperatur. Imidlertid har folk ulikt kjøremønster og en hang til å skryte av egne unger. Fossilvarmer er uansett en stor fordel for rekkevidde på vinteren, og det får man (foreløpig) kun på tvillingene.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Mr.Zero

"Foreløpig" er historie. Det går ihvertfall én Leaftaxi i Bærum med fossilvarmer ombord.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Trond Arve

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 16. januar 2013, klokken 18:59
"Foreløpig" er historie. Det går ihvertfall én Leaftaxi i Bærum med fossilvarmer ombord.

Er iallefall enklere med trillingene, der gjør leverandøren jobben. Leaf-leverandørene (BNH) har AFAIK ingen planer om å tilby tilsvarende.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Ronny

Det går en Leaf i Hordaland med varmer også, jeg vurderer det, men har ikke hatt behov enda.
En jeg snakket med sa at batterivarmen på Leaf har fått en oppdatering, dvs at den slår inn allerede på -5 grader og holder lunk i batteriene. Varmen i batteriet holder mye lenger i Leaf også, det er sikkert noe bedre isolert, og har større masse
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

fredag

Sitat fra: Martin- på tirsdag 15. januar 2013, klokken 07:52
Eneste som bekymrer meg er rekkevidde, da jeg helst MÅ klare 60 km mellom hver lading... Dette også om 4-5 år når batteriene begynner å bli godt brukt og det er -25 grader blå ute. Skal vel prøve Leaf'en og før jeg bestemmer meg!

Med mitt kjøremønster er rekkevidden til i-Miev akkurat 60km om vinteren, når jeg må bruke varmeapparatet for å få bort dugg på vinduet og unngå frostskader på armer og bein. I sommerhalvåret er det ikke noe problem med 60km på en lading.

Hvis du får ordnet ladeplass på jobb er problemet løst. Det er nok den beste løsningen.

Ettermontering av webasto eller lignende er også en mulighet.

Eller se på Nissan Leaf, den har vel hakket lengre rekkevidde. Eller en Tesla, selvfølgelig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Martin-

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 15. januar 2013, klokken 16:00
Du må nok ta i litt hardere med den varmekofferten. Varmeapparatet i i-MiEV er på 4,5 kW. Forvarming gjøres med 10A strømtrekk, dvs. den bruker 230V*10A = ca. 2300 watt. Med -10 grader ute og denne effekten oppnår du aldri +20 grader med forvarming. Kanskje +5. For å få opp varmen i tosifret pluss må man kjøre på max en stund (på bekostning av batteri...). Og å vedlikeholde den krever nok i størrelsesorden en kilowatt eller to. Så 200 watt blir en fis i havet.

Ja, jeg skjønner jeg har bommet litt med 200 watt her da :-) Noe mer blir for tungt med tanke på batteri og kapasitet, så da blir det uaktuelt. Jeg har dog alle delene jeg trenger for å lage en slik, så mulig jeg testet ut for å se, samtidig som jeg liker å bygge ting  ;D
Tilbake til selve prøvekjøringen; Jeg fikk tilbud på en 2012 modell nivå 2 (den med mest "ekstrautstyr") med metallic lakk og piggdekk på alufelg ferdig registrert til 190.000 kr fra Prøven Bil. Jeg tror allikevel at jeg vil vente på 2013 utgaven, da bedre motor, ledlys og lengre rekkevidde frister! Jeg har sett mye skryt av Svinsås Auto på Melhus her inne, så mulig jeg vil prøve de. Det er forøvrig der jeg har kjøpt deler til vår familiebil (Suzuki Grand Vitara ddis), og jeg er godt fornøyd med service der selv. Tectylbehandling er et must i mine øyne, da jeg har sett mange bilder og videoer av 1-2 år gamle trillinger med begynnende rust på bolter, hjuloppheng og bunnplate/beskyttelsesplata under batteribanken. Dette har folk fått med i levering fra Svinsås Auto :) Ellers har jeg enda ikke fått tilbakemelding på prøvekjøring verken fra Bilcentrum eller Din Bil, men dette er kanskje meningsløst da alle 3 er så like :)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

tomrh

Sitat fra: Martin- på fredag 18. januar 2013, klokken 10:36
Jeg har sett mye skryt av Svinsås Auto på Melhus her inne, så mulig jeg vil prøve de.
Fikk høre sist jeg var der at de nå er blitt kjøpt opp av Bilcentrum. :(
Håper de klarer å beholde den gode servicekulturen. Hos Bilcentrum følte jeg meg svært liten som kunde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Martin-

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 18. januar 2013, klokken 11:06
Fikk høre sist jeg var der at de nå er blitt kjøpt opp av Bilcentrum. :(
Håper de klarer å beholde den gode servicekulturen. Hos Bilcentrum følte jeg meg svært liten som kunde.

Jaja, heller Bilcentrum enn Strindheim Bil  :P
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA