Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: El-bil parkering i Oslo sentrum

Startet av Martin-, onsdag 30. januar 2013, klokken 21:12

« forrige - neste »

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Martin-

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 15. januar 2013, klokken 11:08
Høres ut som om du bor i Børsa? Kjører endel ganger den veien med i-MiEV'en når jeg skal på hytta (Rindal). Er ganske så mange på strekningen Trondheim-Orkanger som har konvertert til elbil ja, som du sier er det mye å spare på den strekningen!

Stemmer  ;)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Bjornt

Sitat60 km klarer man fint i tosifrede blå. Uten eber.
Det er min erfaring også. 2 x 20 km jobb (E18) + 10 km småkjøring i går (-15') og fem streker igjen. Lett på gassen,, men ingen sinke. Lader gratis på jobb.  Tips, installer en liten DEFA el kupevarmer. Varmer opp bilen og det er mye lettere å vedlikeholde varme enn å få opp anstendig innetemp når det er kaldt. Dogg og is også.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

Martin-

Hvis det blir elbil på meg, denne typen eller en annen, skal jeg ordne meg med 16A ladestasjon hjemme, og hvis modellen jeg går for ikke har forvarming (valget heller mot 2013 i-miev), skal jeg selvfølgelig ha kupévarmer med timer som varmer opp bilen før jeg kjører til jobb om morgenen  :) På arbeid parkerer jeg i parkeringskjeller der det er tilnærmet romtemperatur. Samtidig håper jeg at min egenproduserte varmekoffert på 200 watt skal gi nok vedlikeholdsvarme og duggfrie vinduer under kjøring  :)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Lanber

ahhhh :-)  Du tenker på deg selv, eller et annet menneske?  Vi avgir vel noe sånn som 200W

tomrh

Sitat fra: Martin- på tirsdag 15. januar 2013, klokken 12:16
Samtidig håper jeg at min egenproduserte varmekoffert på 200 watt skal gi nok vedlikeholdsvarme og duggfrie vinduer under kjøring  :)
Du glemte en "0" og mente 2000 watt, ja? Hvis du klarer å få til en slik effekt over tid vil jeg gjerne ha oppskriften.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Martin-

Hehe, nei, ikke meg selv nei, men 200 watt keramisk varmeelement med vifte :) Håper det i det minste holder som vedlikeholdsvarme etter at forvarmeren har varmet opp til +20 grader  :) Jeg får ca 1 time og 3 kvarter brukstid med kofferten slik jeg har tenkt og beregnet den så langt  :)
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

tomrh

Sitat fra: Martin- på tirsdag 15. januar 2013, klokken 15:41
Hehe, nei, ikke meg selv nei, men 200 watt keramisk varmeelement med vifte :) Håper det i det minste holder som vedlikeholdsvarme etter at forvarmeren har varmet opp til +20 grader  :) Jeg får ca 1 time og 3 kvarter brukstid med kofferten slik jeg har tenkt og beregnet den så langt  :)
Du må nok ta i litt hardere med den varmekofferten. Varmeapparatet i i-MiEV er på 4,5 kW. Forvarming gjøres med 10A strømtrekk, dvs. den bruker 230V*10A = ca. 2300 watt. Med -10 grader ute og denne effekten oppnår du aldri +20 grader med forvarming. Kanskje +5. For å få opp varmen i tosifret pluss må man kjøre på max en stund (på bekostning av batteri...). Og å vedlikeholde den krever nok i størrelsesorden en kilowatt eller to. Så 200 watt blir en fis i havet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyvind.h

#23
Sitat fra: Martin- på tirsdag 15. januar 2013, klokken 15:41
Hehe, nei, ikke meg selv nei, men 200 watt keramisk varmeelement med vifte :) Håper det i det minste holder som vedlikeholdsvarme etter at forvarmeren har varmet opp til +20 grader  :) Jeg får ca 1 time og 3 kvarter brukstid med kofferten slik jeg har tenkt og beregnet den så langt  :)

Jeg er fristet til å si "glem hele greia": For å spare hovedbatteriene regnet jeg litt på hvilken effekt jeg kunne få ved å slenge noen 12V batterier i brønnen i bagasjerommet og koble dem til en kupevifte.
Etter å ha regnet på hvor mye varme jeg kunne hente ut fant jeg ut at dette var nytteløst, i hvert fall på langturer.

Eks: 2 stk solide 100Ah 12V bilbatterier gir deg 2,4kWh. Trenger du 2kW for å holde kupeen på 23 grader varm vil denne solide batteribanken potensielt gi deg varme en times tid. Vekt for pakken kanskje 60-70kg? Så hvor tung var kofferten din :) ?

Ettermontert eber/webasto er den eneste fornuftige løsningen på tilleggsvarme i elbil, for du får så ekstremt mye effekt per liter drivstoff sammenlignet med per kg batteri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ronny

Sitat fra: foxy på tirsdag 15. januar 2013, klokken 11:18
Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 09:43
Jeg hadde Miev med webasto, Leafen går minst 20% lenger med eget varmeapparat.

neppe!

Sitat fra: Lynet på mandag 03. desember 2012, klokken 22:22
Den største feilen med Leaf er utvilsomt rekkevidden på vinteren.
I dag fikk jeg skilpadde etter 75km, og da med 100% lading.
Tempen ute var -14, og bilen hadde stått ute hele helgen i ned mot -20.
Hvor langt går en Miev når batteriet er -20?
Jeg kjørte Leafen senest i dag (-4 til-10) med varmeapparatet på 19 grader, like langt som det beste jeg noen gang klarte å kjøre mieven om sommeren.
Mieven kjørte jeg 30000km, stort sett pendling. Jeg har kjørt Leafen ca 3000km, samme strekning og det er utklassing, enda jeg hadde webasto i mieven. Med mye kjøring i lav fart og kø, vil nok dette utgjevne seg noe.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

tomrh

Martin, hvis du går for trilling så vil jeg heller foreslå å isolere litt. Sparer fort både 200W og mere til ved å isolere ekspansjonstanken for kjølevæska, rørsystemet, samt å legge litt isolasjon i gulvet i kupéen. Jeg har gjort dette, fikk det jammen greit til selv om jeg ikke akkurat er en handyman. Forbedringen merkes om høsten i økt rekkevidde, og i sprengkulda ved at det faktisk er mulig å oppnå varm kupé. Det finnes tråder her inne der isolasjon diskuteres opp og ned i mente med bilder og framgangsmåter.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafster

Også gir det garantert en skikkelig placéboeffekt ;)

foxy

#27
Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 17:44
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. januar 2013, klokken 11:18
Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 09:43
Jeg hadde Miev med webasto, Leafen går minst 20% lenger med eget varmeapparat.

neppe!

Sitat fra: Lynet på mandag 03. desember 2012, klokken 22:22
Den største feilen med Leaf er utvilsomt rekkevidden på vinteren.
I dag fikk jeg skilpadde etter 75km, og da med 100% lading.
Tempen ute var -14, og bilen hadde stått ute hele helgen i ned mot -20.
Hvor langt går en Miev når batteriet er -20?
Jeg kjørte Leafen senest i dag (-4 til-10) med varmeapparatet på 19 grader, like langt som det beste jeg noen gang klarte å kjøre mieven om sommeren.
Mieven kjørte jeg 30000km, stort sett pendling. Jeg har kjørt Leafen ca 3000km, samme strekning og det er utklassing, enda jeg hadde webasto i mieven. Med mye kjøring i lav fart og kø, vil nok dette utgjevne seg noe.

Minimalt tap av rekkevidde om vinteren med webasto og alltid 20 grader i kupeen på mieven.

Tror nok man må kjørere konstant 130 km/h hvis man skal komme ned på 75km rekkevidde som med leafen ref sitat ovenfor.  ;D ;D Som sagt Miev med Eber alltid 20grader i kupeen og har minimalt med rekkeviddetap. Så at din leaf klarer alltid over 120-130 km med konstant kupe varme på 20 grader, tviler jeg sterkt på når andre rapporterer om 75 km rekkevidde.

PS: du hadde vel også bare en svak luft eber i trillingen din hvis jeg husker riktig - ikke "orginal" kit
I-miev 2011
Asker

Elmo

Sitat fra: leafster på tirsdag 15. januar 2013, klokken 19:09
Også gir det garantert en skikkelig placéboeffekt ;)

Du skal ikke kimse av plaseboeffekt. Tro kan flytte fjell.

Husk også at det slår begge veier. Tror du ikke på det kan du fryse enda mere.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ronny

Sitat fra: foxy på tirsdag 15. januar 2013, klokken 21:05
Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 17:44
Sitat fra: foxy på tirsdag 15. januar 2013, klokken 11:18
Sitat fra: Ronny på tirsdag 15. januar 2013, klokken 09:43
Jeg hadde Miev med webasto, Leafen går minst 20% lenger med eget varmeapparat.

neppe!

Sitat fra: Lynet på mandag 03. desember 2012, klokken 22:22
Den største feilen med Leaf er utvilsomt rekkevidden på vinteren.
I dag fikk jeg skilpadde etter 75km, og da med 100% lading.
Tempen ute var -14, og bilen hadde stått ute hele helgen i ned mot -20.
Hvor langt går en Miev når batteriet er -20?
Jeg kjørte Leafen senest i dag (-4 til-10) med varmeapparatet på 19 grader, like langt som det beste jeg noen gang klarte å kjøre mieven om sommeren.
Mieven kjørte jeg 30000km, stort sett pendling. Jeg har kjørt Leafen ca 3000km, samme strekning og det er utklassing, enda jeg hadde webasto i mieven. Med mye kjøring i lav fart og kø, vil nok dette utgjevne seg noe.

Minimalt tap av rekkevidde om vinteren med webasto og alltid 20 grader i kupeen på mieven.

Tror nok man må kjørere konstant 130 km/h hvis man skal komme ned på 75km rekkevidde som med leafen ref sitat ovenfor.  ;D ;D Som sagt Miev med Eber alltid 20grader i kupeen og har minimalt med rekkeviddetap. Så at din leaf klarer alltid over 120-130 km med konstant kupe varme på 20 grader, tviler jeg sterkt på når andre rapporterer om 75 km rekkevidde.

PS: du hadde vel også bare en svak luft eber i trillingen din hvis jeg husker riktig - ikke "orginal" kit
Bruker en svak luftvarmer mere strøm enn et "orginal" kit?
Det er ikke minimalt med rekkeviddetap når batteritemp er -20, det er garantert.
Jeg kjørte 12 mil i går med 19 grader i kupe uten at varsellyset kom på.(-10 ute)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA