Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan OEM styling til Leaf

Startet av TorkEL10, onsdag 30. januar 2013, klokken 10:52

« forrige - neste »

TorkEL10

Hva er best på Tesla Model S, piggdekk eller piggfrie vinterdekk?
Evt. hvilken produsent anbefales?
P2245

jkirkebo

Sitat fra: TorkEL10 på mandag 14. januar 2013, klokken 18:07
Hva er best på Tesla Model S, piggdekk eller piggfrie vinterdekk?
Evt. hvilken produsent anbefales?

Ingen kan si hva som er "best", det kommer an å føret der du kjører. Mye snø=best med piggfritt. Mye blank (og gjerne våt) is=best med piggdekk.

Men Nokian ligger nok helt i toppen på begge typer vinterdekk, med hhv. Hakkapeliitta R for piggfritt og Hakkapeliitta 7 for piggdekk. Begge disse finnes i den aktuelle dimensjonen (245/45-19) og koster ca. 2800,- pr. stk. på billigste sted + frakt og omlegging (interdekk.no).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Med 600 NM og 0-100 på ca 5 sec er det spørs hvor lenge piggene holdes på plass. Jeg tror det er bedre med piggfrie vinterdekk enn med piggdekk uten pigger halveis ut i 1. sesong 8)
Det sies jo at piggene holdes mye bedre på plass nå. Etter å ha kjøpt en brukt Viano meg piggdekk og med 320 NM og en aksellerasjon på 18 sec er jeg i tvil... :o

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på mandag 14. januar 2013, klokken 18:34
Med 600 NM og 0-100 på ca 5 sec er det spørs hvor lenge piggene holdes på plass. Jeg tror det er bedre med piggfrie vinterdekk enn med piggdekk uten pigger halveis ut i 1. sesong 8)
Det sies jo at piggene holdes mye bedre på plass nå. Etter å ha kjøpt en brukt Viano meg piggdekk og med 320 NM og en aksellerasjon på 18 sec er jeg i tvil... :o

Firkantpiggene til Nokian skal visstnok sitte ganske bra. Jeg tror ikke jeg har mistet en eneste pigg på Touranen, og de dekkene er 3-4 år gamle.

TC sørger uansett for at dekkene ikke spinner ut, så jeg ville ikke bekymret meg for de 600 Newtonmeterne ;)

Real EoN

På nordvestlandet der jeg bor blir et ikke aktuelt å kjøre med noe annet en piggdekk på vinteren, prøvd begge deler på BMW'er siste 12 år.. Nokian har vert merke jeg har brukt siste årene !  :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Øyvind.h

Jeg mener piggdekk blir litt nedtur i en stillegående bil som Model S. Når det ikke er noen motor som støyer foran må jo piggbråket stå veldig tydelig frem? Noen her som har piggdekk på Leaf?
Blir litt som dieselvarmer i elbilen. Kanskje det må til, men skal pokker meg prøve uten først :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 14. januar 2013, klokken 19:02
Jeg mener piggdekk blir litt nedtur i en stillegående bil som Model S. Når det ikke er noen motor som støyer foran må jo piggbråket stå veldig tydelig frem? Noen her som har piggdekk på Leaf?

Jeg har piggdekk på Leafen. Siden det er konas bil er det hun som bestemmer, og hun nekter å kjøre noe annet. Så om jeg hadde kjøpt piggfritt hadde jeg fått jobben med å kjøre henne rundt hele vinteren :(

Lyden merkes, men er ikke spesielt plagsom da bilen er godt støydempet. Jeg tror det merkes ennå mye mindre i Model S. Når det er sagt skal jeg ha piggfritt på Teslaen ;)

Celter

Ettersom jeg bor i Oslo blir det garantert piggfritt på meg. Har ikke hatt piggdekk på bilene mine på mange år.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Epleskreller

Blir litt som dieselvarmer i elbilen. Kanskje det må til, men skal pokker meg prøve uten først :)

Enig, piggfritt må det bli ;)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Sto bak 1 lastebil og 5 personbiler i en oppoverbakke på Stovner i går.
Bilene sto på kryss og tvers, på gangfelt, sidelengs og ingen kom opp.
iQ'n med sine Hakka R dekk smøyg seg rolig og pent opp bakken uten utfordringer.

Blir nok Hakka R piggfri på Tesla'n også, som på mine siste biler. Kommer aldri til å velge noe annet. :)

OleJA

Hmmm, hadde mer eller mindre bestemt meg for piggdekk, men tror du akkurat overbeviste med om å gå for piggfritt en gang til.

Har kjørt piggfritt siden 1996 når jeg kjøpte min første bil med 4x4, og er nok litt bortskjemt med fremkommeligheten som 4x4 gir. Regnet med at jeg nå skulle 'nedgradere' til piggdekk, men dette med plagsom pigglyd i en ellers stille bil kan jo bli litt for dumt ???
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Epleskreller

Ser Tesla selger Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekkpakker for $2800

·         Four 19X8.0J wheels
·         Four 245/45/19 Nokian Hakkapeliitta 7 tires
·         Four tire pressure sensors
·         Four Tesla logo wheel caps

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-functional/products/winter-wheel-and-tire-set-studded-nokian

Piggfrie alternativ er kun Pirelli..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 16. januar 2013, klokken 20:20
Ser Tesla selger Nokian Hakkapeliitta 7 piggdekkpakker for $2800

·         Four 19X8.0J wheels
·         Four 245/45/19 Nokian Hakkapeliitta 7 tires
·         Four tire pressure sensors
·         Four Tesla logo wheel caps

http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-functional/products/winter-wheel-and-tire-set-studded-nokian

Piggfrie alternativ er kun Pirelli..

Nettopp, det har jeg nevnt her flere ganger, så å få Hakka R tror jeg ikke kommer til å bli noe problem i det hele tatt siden de allerede har kontakt med Nokian/distributør.

Stig O

Gladmelding på dekkfronten! Nokian Hakkapellitta kommer med nye dekk til høsten. Hakkapellitta R erstattes med R2 som har 5% lavere rullemotstand og 10m kortere bremselengde på is. Det gammle var sammen med Michelin X-ice de to dekkene med lavest rullemotstand og fikk 10 poeng på dette. Nå er Hakkapellitta R2 i hvert fall mitt soleklare valg.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Cronos

P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA