Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan OEM styling til Leaf

Startet av TorkEL10, onsdag 30. januar 2013, klokken 10:52

« forrige - neste »

Johnny

Sitat fra: drFloyd på søndag 24. november 2013, klokken 22:20
Ansatte i Tesla mener at de selv ville ha benyttet piggdekk pga. vekten på bila. En masse på drøyt 2 tonn er rimelig stor.
Kansje de ansatte i Tesla også burde delta i bilvaskdugnaden for andre bilister som jeg synes burde være obligatorisk for alle piggdekkbrukere. For ikke å snakke om å dekke inn utgiftene mine til spylerveske i vinterhalvåret!
TMS og eGolf.

sondell

Skjönner ikke helt poenget med at bilen er tung og må ha piggedekk. Med den logikken  burde jo vogntog kjöre med vinterrally dekk. Har kjört både vogntog og buss og mener muligens det er omvendt. Bilen er sprek. Det er en annen ting. Men det bör traction control ta seg av, har ikke noe med vekt å gjöre.

D.O

Vongtogene ligger jo strødd langs E6, flere står fast på flatmark. Så hvis noen burde hatt pigger så var det disse  :(
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

sondell

Sitat fra: D.O på mandag 25. november 2013, klokken 06:32
Vongtogene ligger jo strødd langs E6, flere står fast på flatmark. Så hvis noen burde hatt pigger så var det disse  :(

Fin logikk igjen. Som å sammenligne sommerdekk med piggedekk. For det er jo mest utenlandsregistrerte vogntog med dårlige egnet dekk for kuldegrader som ligger der.

Har kjört mye turistbuss i alpene og fjellene under studietiden og har aldri opplevd et problem å väre uten pigg. Riktignok blir det kjetting noen ganger. Men svärt sjelden. Derimot på min tidligere svärt lette skodia fabia. Der var det umulig med feste uten pigg. så mener bare jeg er uenig i logikken at det blir viktigere med pigg når bilen er tyngre.

janmb

Jeg skulle nok aller helst valgt piggdekk på TMS, men kjenner meg selv altfor godt. Jeg kjører 9 av 10 dager på bar/våt asfalt og vil slite ned / miste piggene rimelig fort.

Beregne god stopplengde på vinterføre må man jo uansett og jeg har heldigvis ikke ille nok bakker jeg må ned om vinteren til at det er det helt store problemet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Mr.G

Noen flere betraktninger om pigg og støy? Det nærmer seg deadline for min del, jeg heller mot pigg. MEN hva med støy? Please trenger mer brukeropplevelser. Er det mye støy? skjemmer det? Er dealen til tesla ok? (hakka 7). Hvorfor har noen her inne handlet hos TyreRack i USA, virker ikke som prisen var så mye bedre...

Johnny

Sitat fra: Mr.G på søndag 08. desember 2013, klokken 23:57
Noen flere betraktninger om pigg og støy? Det nærmer seg deadline for min del, jeg heller mot pigg. MEN hva med støy? Please trenger mer brukeropplevelser. Er det mye støy? skjemmer det? Er dealen til tesla ok? (hakka 7). Hvorfor har noen her inne handlet hos TyreRack i USA, virker ikke som prisen var så mye bedre...

Er du personlig i tvil, så kan du legge til på vektskåla det faktumet at du produserer noen hundre kilo med asfaltstøv gjennom en sesong. Veiene er vår felles eiendom, og det hadde faktisk ikke vert praktisk mulig om hele bilparken hadde vert skodd med pigg!
TMS og eGolf.

jkirkebo

Sitat fra: Johnny på mandag 09. desember 2013, klokken 00:11
Er du personlig i tvil, så kan du legge til på vektskåla det faktumet at du produserer noen hundre kilo med asfaltstøv gjennom en sesong. Veiene er vår felles eiendom, og det hadde faktisk ikke vert praktisk mulig om hele bilparken hadde vert skodd med pigg!

På en annen side er det en fordel at en viss andel av bilparken bruker pigg. Hvis ikke blir is på veien i kryss, bakker og lignende fort veldig blankpolerte. Piggdekk river opp isen og gjør det lettere for biler med piggfrie dekk å komme frem. Hvor stor andel som er optimalt med pigg vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg rundt 10-20%.

BTW, jeg kjører selv piggfritt (R2).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trustno1

Jeg sitter litt på gjerdet her selv og er usikker på hva jeg skal velge. Magefølelsen sier at jeg burde ha pigg siden jeg bor på ett område der det ikke blir saltet, og ofte ligger is på veiene.

Derimot så pendler jeg ukentlig inn til oslo, og kjører mye på motorvei, der det sjelden legger seg is.

Hvordan er egentlig holdbarheten på piggdekkene kontra piggfritt? Og hvor gode er piggdekk kontra piggfritt etter ett års bruk?

En ting til er vel at kjerringa også er rimelig hissen på at det er piggdekk som skal kjøpes inn. Selv er jeg litt usikker, dette blir en avveining mellom sikkerhet, økonomi og komfor.

Sofus

Jeg var lenge i tvil om hvilke vinterdekk jeg skulle gå for. Landet til slutt på Pirelli pakka fra Tesla pga lav pris (15.000,-) Planen var å teste ut disse først og heller bytte til nordiske vinterdekk etterhvert.

Etter å ha hentet bilen i midten av november på sommerdekk og det ble mye surr med vinterdekkene, ble jeg veldig usikker på når Tesla kunne levere Pirelli dekkene, og bestemte meg for å bestille på egen hånd først som sist. Da stod det mellom Hakka R2 piggfri og Hakka 8 med pigg. Valgte Hakka 8 - tanken var å stort sett bruke Pirelliene og bytte til piggdekk ved behov.

Så ender det med at jeg får Hakka R2 på cyclone felger :) fra Tesla fordi de er tomme for Pirelli - og jeg er selvfølgelig superfornøyd med det.

Da skal jeg nok greie meg uten pigger likevel, så hvis noen vil overta dem ligger de her... http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11039.0.html
Model S

bb

Mine erfaringer med Hakkapeliitta 7 er at de støyer litt. På hastighet under 50 km/t høres knatringen veldig godt på bar/våt asfalt. Over den hastigheten høres ikke knatringen mer, men den går over rumling. På snø- og isføre derimot er dekkene dønn stille.

Piggdekk scorer langt over piggfrie på snø og is, og det er der uhellene skjer. Man leser sjeldent i avisa at våt eller tørr asfalt var årsak til uhell. Bare se på poengkortet fra vinterdekktesten 2013:
https://www.naf.no/Global/Forbrukertester/Dekktester/vinterdekk2013/tabeller/karakterkort-vinterdekktest-2013.png

Selv om jeg kjører 9 av 10 dager på bare veier så er det den ene dagen det er glatt at jeg trenger pigger. Kanskje litt egoistisk av meg å kjøre pigg med hensyn til miljøet, men jeg betaler jo for det :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Okibear

Jeg var selv i tvil men gikk for R2. Det er jeg veldig fornøyd med. Har kjørt på de fleste typer vinterføre nå, og synes TMS takler vinterføret mye bedre enn det meste jeg har kjørt tidligere. Bilen føles trygg og forutsigbar, og antiskrens / antispinn fungerer forbilledlig. Er veldig glad for å slippe å høre piggdekkstøyen!

Kjellemann

#58
Sitat fra: janmb på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:34
Sitat fra: bb på onsdag 11. desember 2013, klokken 16:01
Piggdekk scorer langt over piggfrie på snø og is

Is, ja. Snø, nei.

Janmb: les testen, så ser du at piggdekk er overraskende mye bedre på snø enn piggfritt.

Ta feks Nokian: eneste piggfritt slår piggdekk på er støy og rullemotstand.
Piggdekk er jo til og med like bra på våt asfalt !!

Konklusjon ?? Sikkerhet = piggdekk
Støysvak/økonomi = piggfritt
Men venter på S85. 19", tech, vinter, lyd, pano, park, luft,
Sort /sort skinn.
RN671288 :) 18.10.2013
VIN: 29XXX :) 18.12.2013
Ny VIN: 5YJSA2H15EFP29XXX 19.12.2013
Ny VIN: 5YJSA3H18EFP29XXX 17.01.2014
Tesla-fabrikken bygger din Model S 04.02.2014
Produksjon fullført
Din Model S er i transitt fra fabrikken 04.02.2014
Estimert levering 26.03.2014...
Bekreftet levering 18.03.2014.
Reg nr EL333XX 14.03.2014

Gæsjan

Kjører på Hakka R2 og synes det fungerer greit. Kjørte Hakka 1 i samme dimmensjon på 5-serie ifjor og opplevelsen er lik. Sto dog fast i en liten bakke med blank holke jeg bevisst stoppet i idag. Hadde dog ikke forventet noe annet. Piggdekk er nok best hvis det er mye av slikt der man bor.
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA