Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan OEM styling til Leaf

Startet av TorkEL10, onsdag 30. januar 2013, klokken 10:52

« forrige - neste »

Stig O

Sitat fra: Cronos på torsdag 31. januar 2013, klokken 12:13
Endelig en egen dekktråd! Hurra! :D


Lager en ny tråd med "Dekk og felger" slik at vi kan ha alt på ett sted. Er allerede to tråder om dekk/felg.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Nuvolari

#16
Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. januar 2013, klokken 18:19
Men Nokian ligger nok helt i toppen på begge typer vinterdekk, med hhv. Hakkapeliitta R for piggfritt og Hakkapeliitta 7 for piggdekk. Begge disse finnes i den aktuelle dimensjonen (245/45-19) og koster ca. 2800,- pr. stk. på billigste sted + frakt og omlegging (interdekk.no).

Et kjapt søk tyder på at det er svært få dekkprodusenter som tilbyr 245/45-19. På topp 10 listen over de beste vinterdekkene finner jeg kun Hakkapellitta R i denne dimensjonen så da er jo valget meget enkelt dersom man ønsker orginale 19" tesla felger.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Tesladigger

Som vestlending blir nok valget for min del Nokian med pigg.
Men har hatt mye god erfaring med Nokian piggfritt også, så jeg er fortsatt litt i tvil.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

paracord

Har kjørt med piggfrie dekk i 10 år nå, og er svært fornøyd med det  :). Hos oss er det alt fra 30 cm med nysnø, til speilblank is på veien. Man må bare tilpasse kjørestilen sin litt. Ellers er jo kvaliteten på piggfrie dekk svært stor og min erfaring er at Continental og Brigdestone har gode piggfrie dekk, ikke minst på støy og veigrep på is. Så for min del blir det garantert piggfritt på min Model S.

thorstein

Piggdekk er banned i DE, så alle som feks planerer tur til alpene må kjøre piggfritt. Dette vil jeg tro gjelder mange på forumet. Så det blir de med entra behov som handler dette, og noen har vel en X reservasjon i sikkerhet / alternativtvt til TS / angående pigg vs vinterdekk (hvis en skulle ha negativ erfaring med piggfritt). Strøtanker fra Sørlandet

foxy

Sitat fra: thorstein på lørdag 02. februar 2013, klokken 23:17
Piggdekk er banned i DE, så alle som feks planerer tur til alpene må kjøre piggfritt. Dette vil jeg tro gjelder mange på forumet. Så det blir de med entra behov som handler dette, og noen har vel en X reservasjon i sikkerhet / alternativtvt til TS / angående pigg vs vinterdekk (hvis en skulle ha negativ erfaring med piggfritt). Strøtanker fra Sørlandet

med model s til alpene? - det tar alt for langt tid med elbil - hvem har lyst å bruke flere dager på en slik tur?

Og piggdekk burde være forbudt! utrolig at det  fortsatt er lov- ødelegger veiene samt fører til dårlig luft særlig i byene. Heller gammel V10 diesel enn piggdekk!

I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på søndag 03. februar 2013, klokken 10:29
med model s til alpene? - det tar alt for langt tid med elbil - hvem har lyst å bruke flere dager på en slik tur?

For vår del er turen mesteparten av poenget med bilferie, ikke destinasjonen. Vi planlegger tur til Nordkapp neste år, det er vel endel lengre enn til alpene tenker jeg (vi kommer sikkert til å kjøre dit en gang også, men ikke på vinteren). Som regel kjører vi 30-40 mil daglig på bilferie.

Forøvrig er det ikke mer enn ca. 100 mil fra Kiel og ned. Det bør fint la seg gjøre på to dager, med litt 22kW lading underveis begge dagene og fullading på natten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

#22
Sitat fra: foxy på søndag 03. februar 2013, klokken 10:31
Sitat fra: thorstein på lørdag 02. februar 2013, klokken 23:17
Piggdekk er banned i DE, så alle som feks planerer tur til alpene må kjøre piggfritt. Dette vil jeg tro gjelder mange på forumet. Så det blir de med entra behov som handler dette, og noen har vel en X reservasjon i sikkerhet / alternativtvt til TS / angående pigg vs vinterdekk (hvis en skulle ha negativ erfaring med piggfritt). Strøtanker fra Sørlandet

med model s til alpene? - det tar alt for langt tid med elbil - hvem har lyst å bruke flere dager på en slik tur?

Og piggdekk burde være forbudt! utrolig at det  fortsatt er lov- ødelegger veiene samt fører til dårlig luft særlig i byene. Heller gammel V10 diesel enn piggdekk!

Du er ekstremt unyansert altså.. Dette innlegget faller på sin egen urimelighet.

Jeg er enig i at piggfritt dekker 90% av normenns behov, men de resterende 10% må da få lov til  sko seg skikkelig.

Jeg er fra Tromsø, og hadde jeg bodd der hadde det ikke vært noen tvil, da hadde det blitt pigg! Det er bakker opp, bakker ned med snødekte veier (det saltes ikke over øya.) Så da er det ikke snakk om noe støv eller veislitasje, bortsett fra når det er bart, og det er ikke mange dagene kan jeg love deg.

Alt til sitt bruk. Det er jo i prinsippet forbud mot pigg i Oslo og Trondheim pga. avgifta, man kan ikke forvente at tilreisende skal legge om før de kommer på besøk, eller holde seg unna hovestaden.

Det er lov å se lengre enn til nesetippen. EDIT: Det burde faktisk verdt påbudt!! ;) Touché..

Rio

petersv: Det er bare "provoserende" internett-trolling, for å få folk til å reagere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: foxy på søndag 03. februar 2013, klokken 10:31
Og piggdekk burde være forbudt! utrolig at det  fortsatt er lov- ødelegger veiene samt fører til dårlig luft særlig i byene. Heller gammel V10 diesel enn piggdekk!

Salting ødelegger mer. Piggfrie dekk og saltlake sliter mye på veiene. Piggdekk på snø/isføre sliter ikke i det hele tatt ;)

Det er alltid en nytelse å svinge av Rv4 på vei til hytta og over på den usaltede Rv33.

Det er rart salting fortsatt er tillatt, slik som det forurenser langs veiene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Det er ingen enkle svar mtp piggdekk.
Piggdekk lager mye støy og støv!
Piggfrie dekk har blirr vesentlig bedre de siste årene- Vi må ikke glemme at det er områder i Norge som er ufremkommelige uten piggdekk. Dessuten profiterer piggfribilistene av de andres piggdekk når glattisen skrapes litt opp.
De store byene har en piggdekkavgift som reduserer bruken av piggdekk- evtl kan denne avgiften settes høyere om det blir for mye piggdekk.
På våren blir jeg imidlertid provosert når jeg hører piggdekk lenge etter at den siste snøen og isen har forsvunnet- Dere som bruker piggdekk bør huske på å legge om så nær vintersesongen som mulig ;)
Enig med jkirkebo om salting- det genererer enorme skader på naturen og kostnader. Min vintersykkel lever bare i 2-3 år :o Om noen år er det knapt grunnvann som ikke er saltvann  langs de store slatede veiene :(

foxy

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. februar 2013, klokken 10:58
Sitat fra: foxy på søndag 03. februar 2013, klokken 10:29
med model s til alpene? - det tar alt for langt tid med elbil - hvem har lyst å bruke flere dager på en slik tur?

For vår del er turen mesteparten av poenget med bilferie, ikke destinasjonen.

da er det bare kos! Særlig Norge egner seg jo fint til en slik tur.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: petersv på søndag 03. februar 2013, klokken 11:00
Sitat fra: foxy på søndag 03. februar 2013, klokken 10:31
Sitat fra: thorstein på lørdag 02. februar 2013, klokken 23:17
Piggdekk er banned i DE, så alle som feks planerer tur til alpene må kjøre piggfritt. Dette vil jeg tro gjelder mange på forumet. Så det blir de med entra behov som handler dette, og noen har vel en X reservasjon i sikkerhet / alternativtvt til TS / angående pigg vs vinterdekk (hvis en skulle ha negativ erfaring med piggfritt). Strøtanker fra Sørlandet

med model s til alpene? - det tar alt for langt tid med elbil - hvem har lyst å bruke flere dager på en slik tur?

Og piggdekk burde være forbudt! utrolig at det  fortsatt er lov- ødelegger veiene samt fører til dårlig luft særlig i byene. Heller gammel V10 diesel enn piggdekk!

Du er ekstremt unyansert altså.. Dette innlegget faller på sin egen urimelighet.

Jeg er enig i at piggfritt dekker 90% av normenns behov, men de resterende 10% må da få lov til  sko seg skikkelig.

Jeg er fra Tromsø, og hadde jeg bodd der hadde det ikke vært noen tvil, da hadde det blitt pigg! Det er bakker opp, bakker ned med snødekte veier (det saltes ikke over øya.) Så da er det ikke snakk om noe støv eller veislitasje, bortsett fra når det er bart, og det er ikke mange dagene kan jeg love deg.

Alt til sitt bruk. Det er jo i prinsippet forbud mot pigg i Oslo og Trondheim pga. avgifta, man kan ikke forvente at tilreisende skal legge om før de kommer på besøk, eller holde seg unna hovestaden.

Det er lov å se lengre enn til nesetippen. EDIT: Det burde faktisk verdt påbudt!! ;) Touché..

Nå kjører man jo fint på snødekke med piggfritt. Faktisk så har piggdekk bare sine fordeler på ren is. På alle andre underlag er de til de grader underlegen piggfritt.

De finnes en del andre land i Europa som har både snø, is og fjell (faktisk endel flere 100m mer høydeforskjeller) og der er det forbud med piggdekk.

Er nordmenn generellt dårligere sjafører enn de i utlandet?
I-miev 2011
Asker

thorstein

Sitat fra: foxy på I dag kl. 10:29
med model s til alpene? - det tar alt for langt tid med elbil - hvem har lyst å bruke flere dager på en slik tur?

For vår del er turen mesteparten av poenget med bilferie, ikke destinasjonen. Vi planlegger tur til Nordkapp neste år, det er vel endel lengre enn til alpene tenker jeg (vi kommer sikkert til å kjøre dit en gang også, men ikke på vinteren). Som regel kjører vi 30-40 mil daglig på bilferie.

Forøvrig er det ikke mer enn ca. 100 mil fra Kiel og ned. Det bør fint la seg gjøre på to dager, med litt 22kW lading underveis begge dagene og fullading på natte

------
Interessant, dette virker gjennomtenkt. Et stopp etter rundt 300 km + lading 22 kWh og ca 500 km er rekkevidde. Da går det så det suser fra Hirtshals / Kiel til feks innsbruck på to og en halv dag hvis en legger inn sikkerhetsmargin. Ellers er jeg enig med Tromsø: nytter dessverre ikke med piggfritt der pga bakkene/bakkestartene, politimester Fyhn har vel og et par velformulerte setninger om dette. Lykke til med Nordkapp prosjektet!

Øyvind.h

Etter hvert foreslår jeg at vi lager en egen langtur-tråd hvor man kan dele erfaring med lademuligheter ved severdigheter/hoteller etc! (Mulig det allerede finnes?)

Jeg gleder meg til langturer i Model S! Tidligere hadde jeg ofte bilturer som bare var rene transportetapper (bl.a. helgetur til Praha, tur/retur Stockholm på en dag, tur/retur Flensburg ila en helg). De turene er svært sjeldne nå, og familien er stort sett med på langturer. Da endrer kjøremønsteret seg for de fleste, og å dundre på i timevis uten solide pauser ville vært hensynsløst overfor familien :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA